Varer incl./ excl moms.
Fra : Ralphk

Dato : 31-10-11 14:24

Når en internetside handler både med private og firmaer, SKAL deres priser
så ikke være skrevet
incl. moms?
Sidder og kigger på Witre.dk og deres kontorstole.
De mener selv at det er ok at der nedenunder står at det er excl. moms, men
det mener jeg ikke er rigtigt.
Eller gælder dette kun i fysiske butikker?

RK

Fra : Preben

Dato : 31-10-11 14:57

Den 31.10.2011 kl. 14:24 skrev Ralphk <Kyedmember <gmail.com>:

> [...]
> men det mener jeg ikke er rigtigt.
> Eller gælder dette kun i fysiske butikker?

I det øjeblik du lægger varer i indkøbskurven, pålægges der moms, så hvad
er problemet?

--
mvh/Preben

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-11 15:03

Den 31/10/11 14.57, Preben skrev:

> I det øjeblik du lægger varer i indkøbskurven, pålægges der moms, så
> hvad er problemet?

At det er juragruppen, så der diskuteres jura, ikke politiske holdninger
til hvordan du synes web sider skal fungere.

/Lars

Fra : Gamle

Dato : 31-10-11 16:35

Preben wrote:

> I det øjeblik du lægger varer i indkøbskurven, pålægges der moms, så
> hvad er problemet?

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/prisen?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A

Priser i internetbutikker

Når du handler på nettet, skal du også nemt kunne finde prisen på varen. Det
kan enten være på den side, hvor varen vises, eller du skal nemt kunne komme
hen til den side, hvor prisen vises. Alt det du altid skal betale, skal du
have oplyst som en samlet pris. Hvis der desuden er omkostninger, der kan
variere eller helt undgås, kan de oplyses for sig selv. Det kan fx være
udgifter til forsendelse. Når du har indtastet din bestilling, skal du have
den samlede pris oplyst.

/Torben

Fra : Preben

Dato : 31-10-11 15:13

Den 31.10.2011 kl. 15:03 skrev Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com>:

> At det er juragruppen, så der diskuteres jura, ikke politiske holdninger
> til hvordan du synes web sider skal fungere.

Hvilken jura vil du påkalde, når der ikke er et problem?

--
mvh/Preben

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-11 15:25

Den 31/10/11 15.13, Preben skrev:

> Hvilken jura vil du påkalde, når der ikke er et problem?

Mon ikke der dukker nogen op, der kender forbrugerlovgivningen?

/Lars

Fra : Preben

Dato : 31-10-11 15:30

Den 31.10.2011 kl. 15:24 skrev Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com>:

> Mon ikke der dukker nogen op, der kender forbrugerlovgivningen?

Hvis du er i tvivl, kan du jo kigge i Markedsføringsloven §13, stk 1..
Man kan så diskutere, om det er tydeligt nok, at momsen først vises i
varekurven.

--
mvh/Preben

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-11 16:25

Den 31/10/11 15.29, Preben skrev:

> Hvis du er i tvivl, kan du jo kigge i Markedsføringsloven §13, stk 1.
> Man kan så diskutere, om det er tydeligt nok, at momsen først vises i
> varekurven.

Jeg er ikke interesseret i spørgsmålet, det var Ralph, der spurgte. Jeg
havde kun en kommentar til debatniveauet.

/Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-11 12:28

Preben skrev:

> Hvis du er i tvivl, kan du jo kigge i Markedsføringsloven §13, stk 1.
> Man kan så diskutere, om det er tydeligt nok, at momsen først vises i
> varekurven.

Hvis vi sammenligner med en fysisk butik, ville det svare til at
alle skilte viser umomsede priser og at man først ved kassen får
en mundlig (eller skriftlig) besked om at der nu lægges 25 % moms
på.

Eftersom det ikke er lovligt, vil jeg slutte at en hjemmeside til
forbrugere med umomsede priser heller ikke er lovlig.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-11 21:23

Bertel Lund Hansen skrev:

> Eftersom det ikke er lovligt, vil jeg slutte at en hjemmeside til
> forbrugere med umomsede priser heller ikke er lovlig.

Desuden skal enhver besøgende på en webside rettet mod forbrugere
straks kunne se hvad varen koster. Det er jo slet ikke sikkert at
man putter noget i indkøbsvognen. Måske vil man sammenligne
priser før man handler.

--
Bertel

Fra : emjeppesen

Dato : 03-11-11 22:57

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>straks kunne se hvad varen koster. Det er jo slet ikke sikkert at
>man putter noget i indkøbsvognen. Måske vil man sammenligne

Sålænge man ikke har betalt kan man da roligt fylde i indkøbsvognen og
se totalprisen.

Hilsen emj

Fra : Jubi

Dato : 03-11-11 23:12

"emjeppesen" <emj@> skrev i meddelelsen

> Sålænge man ikke har betalt kan man da roligt fylde i indkøbsvognen og
> se totalprisen.

Aha, så er det derfor der står fyldte og halvfyldte vogne i gangene, som
man liiiige præcis kan presse sig forbi.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-11 09:25

emjeppesen skrev:

> Sålænge man ikke har betalt kan man da roligt fylde i indkøbsvognen og
> se totalprisen.

Ja, der er mange ting man roligt kan gøre, men det gør ikke
umomsede priser lovlige i en reklame rettet mod forbrugere. Man
har ikke pligt til at putte varer i kurven.

Når der ved f.eks. mobilreklamer kræves at det samlede beløb
oplyses, så er det heller ikke i orden at der kun står "1 kr." på
forsiden og så "samlet for 6 måneder: 6'500 kr." når man putter
varen i kurven.

--
Bertel

Fra : Kasper Kelm Demant

Dato : 31-10-11 16:31

Den 31-10-2011 14:24, Ralphk skrev:
> [...]
> men det mener jeg ikke er rigtigt.
> Eller gælder dette kun i fysiske butikker?

Det kommer an på hvem målgruppen for webshoppen er.

Er en virksomhed indrettet med henblik på salg til erhvervsdrivende,
finder markedsføringsloven ikke anvendelse, og priser behøver ikke
oplyses inklusiv moms. Heller ikke selv om der lejlighedsvis sker salg
til private forbrugere. Kilde, Karnovs note til markedsføringslovens §
13, stk. 1, 1. pkt.

Antager salg til forbrugere imidlertid et vist omfang, således at
detailsalg udgør en del af vedkommende virksomhed, finder loven
anvendelse på denne del af virksomheden. Der er derfor man på nogle
webbutikker starter med at angive, hvorvidt man køber til hjemmet eller
virksomheden etc.

Vh.
Kasper Kelm Demant
ba.jur

Fra : Kasper Kelm Demant

Dato : 31-10-11 16:34

Den 31-10-2011 16:31, Kasper Kelm Demant skrev:

> [...]
> anvendelse på denne del af virksomheden. Der er derfor man på nogle
> webbutikker starter med at angive, hvorvidt man køber til hjemmet eller

Tilføjelse: af at dømme på witre.dk's forretningsbetingelser, er der en
del indhold som ikke typisk henvender sig til forbrugere. Jeg tror ikke
de er omfattet af loven
Vh.
Kasper Kelm Demant
ba.jur

Fra : Preben

Dato : 31-10-11 16:47

Den 31.10.2011 kl. 16:34 skrev Gamle <cfs4808a@post.cybercity.dk>:

> [...]
> variere eller helt undgås, kan de oplyses for sig selv. Det kan fx være
> udgifter til forsendelse. Når du har indtastet din bestilling, skal du

Netop, og det får du også her.

--
mvh/Preben

Fra : Charlotte E.

Dato : 01-11-11 09:02

www.Witre.dk er en B2B forretning, og ikke salg til private, ("Alt til
arbejdspladsen"), og priserne skal derfor ikke være angivet med moms.

CE

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-11-11 09:38

On Tue, 01 Nov 2011 09:02:26 +0100, "Charlotte E." <No.Sp@m.net>
wrote:

>www.Witre.dk er en B2B forretning, og ikke salg til private, ("Alt til
>arbejdspladsen"), og priserne skal derfor ikke være angivet med moms.

Hvorfor skriver de så følgende :
******************************
Kan jeg bestille som privatperson?

Witre samarbejder primært med erhvervsvirksomheder og offentlige
organisationer. Ønsker du at handle som privatperson, er betingelserne
forudbetaling og at varerne kan leveres til til en adresse, hvor der
er personer hele dagen til at kvittere for modtagelse.
Leveringstidspunkt kan ikke aftales nærmere end den dag, der fremgår
af endelig ordrebekræftelse. Faktura til forskudsbetaling fremsendes
pr. email, og varerne afsendes efter modtagelse af betaling.
******************************
Private kan handle hos dem, så påstulatet "ikke salg til private"
holder altså ikke.

/Hans

Fra : Ralphk

Dato : 01-11-11 12:04

>Private kan handle hos dem, så påstulatet "ikke salg til private"
>holder altså ikke.

Hvilket så gør at vi er tilbage der hvor jeg mener at det IKKE er godt nok
at momsen bliver lagt på når
man lægger en vare i indkøbskurven, men skal være lagt til i den angivne
pris på varen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-11-11 12:18

Ralphk skrev:

> Hvilket så gør at vi er tilbage der hvor jeg mener at det
> IKKE er godt nok at momsen bliver lagt på når
> man lægger en vare i indkøbskurven, men skal være lagt til i
> den angivne pris på varen.

Og hvis vi skal fortsætte cirklen, så læs Kasper Kelm
Demants to svar d. 31/10.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold din drømmeferie i Thailand. Find tips og info på:

Fra : Preben

Dato : 01-11-11 09:23

Den 01.11.2011 kl. 09:02 skrev Charlotte E. <No.Sp@m.net>:

> www.Witre.dk er en B2B forretning, og ikke salg til private, ("Alt til
> arbejdspladsen"), og priserne skal derfor ikke være angivet med moms..
> CE

De sælger også til private, selv om det nok ikke er deres hovedmålgruppe.
Citat fra deres købsbetingelser:
"Vi har desværre ikke mulighed for at kreditgodkende privatpersoner, så
derfor kan vi kun acceptere betaling med kort til privatpersoner."

--
mvh/Preben