Hvornår er handel afsluttet
Fra : Per H. Kristensen

Dato : 31-10-11 10:36

Hvornår er en handel afsluttet?

Baggrunden for mit spørgsmål:

Jeg er/var ved at købe en vogn hos en forhandler, og skulle han tage vores
11 år gamle vogn i bytte.

I sidste uge leverede jeg så den gamle vogn på pladsen ved forhandleren
efter aftale. Da jeg så kommer til forhandleren tirsdag i denne uge og skal
hente den nye vogn, går alt også efter planen. Vi sludre lidt, vi går ud og
får klaret afregning via dankort og herefter gennemgår vi den nye vogn.
Da vi faktisk er ved at være klar til afgang, siger forhandleren at han ikke
har kigget på den vogn han skulle have i bytte så det skal lige klares før
jeg kan køre.

Da han så gennemgår den gamle vogn finder han nogle små buler i taget, som
jeg ikke selv havde set (ca. 10 stk.) og en tidligere repareret skade på
taglugen, som jeg havde glemt, da vi snakkede byttepris. Han mener nu at jeg
skal betale dkk 18.000,- mere før jeg må køre med vognen.

Dette vil jeg ikke umiddelbart og aflevere nøglerne til den vogn vi skulle
have købt. Herefter betragter jeg handlen som annulleret, men det vil
forhandleren ikke være med til. Han nægter at udbetale det allerede
indbetalte beløb og vil have at vi enten betaler 18.000,- mere eller selv
sælger vores gamle vogn til anden side og betaler det fulde beløb hos ham.

Det store spørgsmål er så om han kan holde ved handlen selv om, det er ham
der udnytter hans forbehold på slutsedlen.

Det skal siges at jeg ikke har noget kendskab til campingvogne og at vognen
har stået fast de sidste to år. Begge ting som forhandleren var bekendt med.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-11 11:47

Den 31/10/11 10.35, Per H. Kristensen skrev:
> [...]
>
> Det skal siges at jeg ikke har noget kendskab til campingvogne og at
> vognen har stået fast de sidste to år. Begge ting som forhandleren var

Jeg skal ikke kunne sige det.

Men jeg synes at det er dumt af jer at indgå en aftale uden at han har
set vognen. Prøv evt. at spørge i EBs forbrugerbrevkasse.

Mvh Lars

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-10-11 11:56

> [...]
> Hvornår er en handel afsluttet?
>
> Baggrunden for mit spørgsmål:
>
> Jeg er/var ved at købe en vogn hos en forhandler, og skulle han tage
[klip]
> Det store spørgsmål er så om han kan holde ved handlen selv om, det er
> ham der udnytter hans forbehold på slutsedlen.

Hvad går forbeholdet ud på? Er det en del af teksten på den trykte
standardkontrakt, eller er den tilføjet?

Hvis det noget med, at handlen er indgået under den forudsætning, at din
bil er som beskrevet og det så viser sig, at det er den ikke, er det vel
lige neop /det/ han har villet sikre sig imod med forbeholdet.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 31-10-11 11:59

"Kurt Hansen" skrev i meddelelsen

> [...]

bil er som beskrevet og det så viser sig, at det er den ikke, er det vel
lige neop /det/ han har villet sikre sig imod med forbeholdet.
===
Vognen har stået ved forhandleren i en uge. Jeg mener derfor at han har haft
rigelig med tid til at undersøge den.

Der blev først gjort indsigelser efter at betalingen var sket.

Fra : Ole C

Dato : 31-10-11 13:41

Per H. Kristensen skrev blandt andet:

> Hvornår er en handel afsluttet?

Det er den vel, når I har underskrevet slutseddelen - medmindre der er
forbehold i den, som giver mulighed for andet.
Ved ejendomshandeler er det for eksempel helt normalt, at køber underskriver
slutseddelen med forbehold for banks og/eller advokats godkendelse. I det
tilfælde kan handelen først betragtes som afsluttet, når denne godkendelse
foreligger.
Så det kommer helt an på ordlyden af det forbehold, som du nævnte i dit
oprindelige spørgsmål....

--
vh
Ole C

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 31-10-11 17:36

"Ole C" skrev i meddelelsen news:4eae974f$0$295$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

foreligger.
Så det kommer helt an på ordlyden af det forbehold, som du nævnte i dit

Jeg er ikke personligt involveret i det, men sælgeren skriver selv om det
følgende:

Det er en samlet aftale/slutseddel hvor pris på både ny og gammel vogn er
nævnt. Han tager forbehold for at den er det værd han mener ubesedt. Men det
står kun noget om at prisen kan reguleres, såfremt årstallet ikke stemmer.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Ole C

Dato : 31-10-11 19:44

> [...]

> vogn er nævnt. Han tager forbehold for at den er det værd han mener
> ubesedt. Men det står kun noget om at prisen kan reguleres, såfremt

Hvis folk skal kunne forholde sig til juraen i sagen, er der behov for den
nøjagtige ordlyd....

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-11 20:29

> Hvis folk skal kunne forholde sig til juraen i sagen, er der behov for den
> [...]

Men hvornår/hvordan tilkendegiver køber (forhandleren) at han accepterer
vilkår/vognens stand/pris og gennemfører handelen ?
Har han accepteret dette når han modtager betaling og afleverer en
kvittering ?
Hvordan er kunden stillet når han handler og prisen efterfølgende bliver
ændret, og han (tilsyneladende) ikke kan fortryde handlen og derved
risikerer at stå med et køb han ikke har råd til ?

/Per

Fra : alexbo

Dato : 01-11-11 10:10

"Per H. Kristensen" skrev

> [...]
> sælger vores gamle vogn til anden side og betaler det fulde beløb hos ham.

Jeg er bange for du har været udsat for en platugle, at han vil have et
nedslag på den brugte indbytningsvogn er en ting, det kunne han have sagt
til at starte med, givet dig valget mellem at betale mere eller annullere
handlen.
Men han vælger at modtage det aftalte restbeløb og først derefter forlanger
yderligere for at udlevere den "nye" campingvognen.

Det har du meget svært ved selv at gøre noget ved, jeg vil foreslå du
henvender dig til FDM, enten som medlem eller som kommende medlem, og får
deres jurister til at hjælpe, give forhandleren valget mellem at gennemføre
handlen, annullere og returnere det betalte eller blive trukket i retten.

Vi ved jo ikke engang om den "nye" campingvognen er omreg. til dig,
formentlig ikke, det vil sige at når forhandleren om lidt går konkurs har du
ingenting, både den nye og den gamle vogn står hos forhandleren dine penge
er hos forhandleren.
Hvis forhandleren oven i købet har fået papirerne på din gamle vogn kan det
gå helt galt, du kan ende med absolut ingenting.

Måske skulle du ligefrem hente bare denne nye vogn med nogle venners hjælp,
den er din den er købt, problemet er at den formentlig ikke står i dit navn,
og måske oven i købet med i et forhandlerpant.

Du har hårdt brug for professionel hjælp, ind til FDM, de er rigtig gode til
den slags tig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 01-11-11 16:34

"alexbo" skrev i meddelelsen

"Per H. Kristensen" skrev

> [...]

og måske oven i købet med i et forhandlerpant.

Du har hårdt brug for professionel hjælp, ind til FDM, de er rigtig gode til

Køberen - som ikke er mig - er blevet gjort opmærksom på ovenstående. Rygtet
siger han har søgt juridisk hjælp ved advokat - jeg håber at kunne bringe
resultatet af dette :)

--
Per
www.campingogbil.dk