| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Reparation af rustbobler? Fra : Henning | 
  Dato :  30-10-11 19:07 |  
  |  
 
            Min 10 år gamle Mercedes E320 er begyndt at "boble" et par steder.
 Dels på den ene forskærm, dels på motorhjelmen.
 Har I erfaring med, at man kan slibe og lakere lokalt, bare hvor
 rusten er? Mit normale værksted vil skifte skærmen og omlakere hele
 motorhjelmen - en samlet pris på knap 15.000 kroner   
 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas Møller Hanse~ (30-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Møller Hanse~ | 
  Dato :  30-10-11 19:25 |  
  |  
 
            Den 30/10/11 19.07, Henning skrev:
 > Min 10 år gamle Mercedes E320 er begyndt at "boble" et par steder.
 > Dels på den ene forskærm, dels på motorhjelmen.
 > Har I erfaring med, at man kan slibe og lakere lokalt, bare hvor
 > rusten er? Mit normale værksted vil skifte skærmen og omlakere hele
 > motorhjelmen - en samlet pris på knap 15.000 kroner   
>
 >
 >
 Hvor bobler den ? - er det i samlinger, eller er det midt på en plade ?
 -- 
 mvh
 Andreas M. Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henning (30-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  30-10-11 22:03 |  
  |  
 
            On Sun, 30 Oct 2011 19:25:04 +0100, Andreas Møller Hansen
 <nokke99@hotmail.com> wrote:
 >Den 30/10/11 19.07, Henning skrev:
 >> Min 10 år gamle Mercedes E320 er begyndt at "boble" et par steder.
 >> Dels på den ene forskærm, dels på motorhjelmen.
 >> Har I erfaring med, at man kan slibe og lakere lokalt, bare hvor
 >> rusten er? Mit normale værksted vil skifte skærmen og omlakere hele
 >> motorhjelmen - en samlet pris på knap 15.000 kroner   
>>
 >>
 >>
 >
 >Hvor bobler den ? - er det i samlinger, eller er det midt på en plade ?
 På bukninger/rundinger begge steder. Boblerne kommer indefra.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (30-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  30-10-11 22:15 |  
  |  
 
            Er det meget normalt på den model mfl. ?
 "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:2rera7lt71811gpa3471roqln6hr5uc2aj@4ax.com...
 > On Sun, 30 Oct 2011 19:25:04 +0100, Andreas Møller Hansen
 > <nokke99@hotmail.com> wrote:
 >
 >>Den 30/10/11 19.07, Henning skrev:
 >>> Min 10 år gamle Mercedes E320 er begyndt at "boble" et par steder.
 >>> Dels på den ene forskærm, dels på motorhjelmen.
 >>> Har I erfaring med, at man kan slibe og lakere lokalt, bare hvor
 >>> rusten er? Mit normale værksted vil skifte skærmen og omlakere hele
 >>> motorhjelmen - en samlet pris på knap 15.000 kroner   
>>>
 >>>
 >>>
 >>
 >>Hvor bobler den ? - er det i samlinger, eller er det midt på en plade ?
 >
 > På bukninger/rundinger begge steder. Boblerne kommer indefra. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Henning (31-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  31-10-11 14:14 |  
  |   
            On Sun, 30 Oct 2011 22:15:12 +0100, ">> Eque <<" <n/a> wrote:
 
 >Er det meget normalt på den model mfl. ?
 >
 
 Ja, desværre. Min holdt dog 10 år før fejlen opstod.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Klaus D. Mikkelsen (30-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  30-10-11 22:17 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
             Henning (31-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  31-10-11 14:15 |  
  |   
            On Sun, 30 Oct 2011 22:16:46 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
 <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
 
 >Henning skriver:
 >> 
 >> På bukninger/rundinger begge steder. Boblerne kommer indefra.
 >
 >Er der ikke 30 års rustgaranti på sådan en fætter?
 Jo, på gennemtærring. Det er der langtfra tale om.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Niels Kristian Jense~ (31-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Kristian Jense~ | 
  Dato :  31-10-11 15:59 |  
  |   
            Henning <no.mail@all.invalid> wrote in 
 news:qo7ta7l7m449anlqog1sht8f1pnvqt62a0@4ax.com:
 
 >>> På bukninger/rundinger begge steder. Boblerne kommer indefra.
 >>
 >>Er der ikke 30 års rustgaranti på sådan en fætter?
 > Jo, på gennemtærring. Det er der langtfra tale om.
 > 
 
 Hvis boblerne kommer indefra vil jeg kalde det gennemtæring. Måske har jeg 
 misforstået noget i beskrivelsen?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Henning (31-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  31-10-11 21:18 |  
  |   
            On 31 Oct 2011 14:59:29 GMT, Niels Kristian Jensen
 <nkj@internetDYTgruppen.dk> wrote:
 
 >Henning <no.mail@all.invalid> wrote in 
 >news:qo7ta7l7m449anlqog1sht8f1pnvqt62a0@4ax.com:
 >
 >>>> På bukninger/rundinger begge steder. Boblerne kommer indefra.
 >>>
 >>>Er der ikke 30 års rustgaranti på sådan en fætter?
 >> Jo, på gennemtærring. Det er der langtfra tale om.
 >> 
 >
 >Hvis boblerne kommer indefra vil jeg kalde det gennemtæring. Måske har jeg 
 >misforstået noget i beskrivelsen?
 
 Ok, jeg troede gennemtæring var, hvis du kunne se igennem? Hvis der
 ikke er noget at se på indersiden, kan der vel ikke være tale om
 gennemtæring?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Ib Jakobsen (31-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  31-10-11 22:03 |  
  |   
            Den 31-10-2011 21:17, Henning skrev:
 
 >
 > Ok, jeg troede gennemtæring var, hvis du kunne se igennem? Hvis der
 > ikke er noget at se på indersiden, kan der vel ikke være tale om
 > gennemtæring?
 
 Det kan også være lidt forvirrende, da den der skal betale gildet ofte 
 har en anden definition. Med andre ord, så bruges alle kneb.
 
 
 Men opstår der en bobbel i lakken, og der ikke er nogle synlige skader 
 på lakken, så er der næsten så godt som tale om gennemtæring. Og det 
 starter som en gennemtæring der skal lup eller ligefrem mikroskop til at 
 se. Næsten nede på molekyleniveau.
 
 En typisk bobbel vil indeholde fugt som vil sprøjte hvis man trykker på 
 den. Skærer man den væk med noget skarpt i et tidligt stadie, vil man 
 som regel se ren rå plade. Og i midten som regel en lille sort/brun 
 plet. I denne plet findes gennemtæringen.
 
 I halvfjerdserne forsøgte man sig med noget dårligt genbrugsstål. 
 Slaggeindeslutninger gjorde at blandt andet Opel og VW kunne boble lige 
 midt på en ren plade. Med "ren" mener jeg hvor der ikke er noget der 
 rører. Så som ombuk og sealinger. Alt der kan holde på fugt et noget møg.
 
 
 
 
 
 -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Andreas Møller Hanse~ (30-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Møller Hanse~ | 
  Dato :  30-10-11 22:43 |  
  |   
            Den 30/10/11 22.03, Henning skrev:
 > På bukninger/rundinger begge steder. Boblerne kommer indefra.
 
 Hvis dårligdommen kommer indefra, så vil jeg mene at slibning og 
 lakering kun er som at p.... i  benklæderne for at opretholde en 
 behagelig temperatur.
 Det eneste som virkeligt hjælper er ny plade.
 
 -- 
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             NHF (05-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : NHF | 
  Dato :  05-11-11 00:01 |  
  |   
            Enig, uden at forholde mig til hvem som skal betale gildet!
 
 NHF, Århus
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas Møller Hanse~ (30-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Møller Hanse~ | 
  Dato :  30-10-11 19:30 |  
  |  
 
            Den 30/10/11 19.07, Henning skrev:
 > Min 10 år gamle Mercedes E320 er begyndt at "boble" et par steder.
 > Dels på den ene forskærm, dels på motorhjelmen.
 > Har I erfaring med, at man kan slibe og lakere lokalt, bare hvor
 > rusten er? Mit normale værksted vil skifte skærmen og omlakere hele
 > motorhjelmen - en samlet pris på knap 15.000 kroner   
>
 >
 >
 Og hvis det er midt på en plade - er det så kommet udefra (ubehandlet 
 stenslag eller lign.) ?
 -- 
 mvh
 Andreas M. Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Perikles (06-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Perikles | 
  Dato :  06-11-11 21:03 |  
  |   
            Hej Andreas
 
 Jeg er, uden at have læst om det, sikker på at det skyldes det samme som det 
 man kaldte glasfiberpest.
 
 Lakken ser umiddelbart "tæt" ud, men det er den ikke. Der kan faktisk vandre 
 vandmolekyler igennem lak. Hvis der befinder sig noget vandopløseligt under 
 lakken, vil vand vandre (diffundere) igennem lakken og opløse det 
 vandopløselige under lakken, under opbygning af tryk (osmotisk tryk). På 
 denne måde sprænges en boble.
 
 Iøvrigt er epoxy vandtæt.
 
 Perikles
 
 
 
 
 >
 >
 > Og hvis det er midt på en plade - er det så kommet udefra (ubehandlet 
 > stenslag eller lign.) ?
 >
 > -- 
 >
 > mvh
 >
 > Andreas M. Hansen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Perikles (06-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Perikles | 
  Dato :  06-11-11 22:58 |  
  |   
             Og hvis det er midt på en plade - er det så kommet udefra (ubehandlet
 > stenslag eller lign.) ?
 >
 > -- 
 >
 > mvh
 >
 > Andreas M. Hansen
 
 
 Så hvis man skulle give et svar på hvorfra det kommer, så kommer det fra et 
 sted mellem overfladebehandling og stålplade, hvor der befinder sig noget 
 vandopløseligt.
 
 Perikles 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Perikles (06-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Perikles | 
  Dato :  06-11-11 23:03 |  
  |   |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |