Automatisering af triviel arbejdsgang
Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-10-11 10:22

Jeg henter løbende billeder på en bestemt adresse, hvori der indgår en
EAN-kode for den vare det drejer sig om:

Eksempel: www.huttelihut.dk/varekatalog/billeder/0000000000000.jpg

Hvis jeg skal hent 25 billeder skal 0'erne altså udskiftes med den
rigtige EAN-kode 25 gange.

Hvordan gør man det som batch eller som en rutine i Automator?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-11 10:51

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> rigtige EAN-kode 25 gange.
>
> Hvordan gør man det som batch eller som en rutine i Automator?

hvor får du dine EAN numre fra ?

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-10-11 11:25

Den 31/10/11 10.50, Thomas von Hassel skrev:

> hvor får du dine EAN numre fra ?

Fra firmaets database. Blot for god ordens skyld: Det er varer vi køber,
laver nyhedsinformation og sælger til vore kunder og der hvor jeg vil
hente dem, er hos en af vore leverandører.

Nogle leverandører giver adgang til download fra deres server - andre ikke.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-11 11:38

> [...]

> hente dem, er hos en af vore leverandører.
>
> Nogle leverandører giver adgang til download fra deres server - andre ikke.

Du kan jo scripte dig til det meste, AppleScript, shell, php ... you
name it ...

Hvordan du gør kommer jo an på hvad du har det bedst med ?

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-10-11 11:51

Den 31/10/11 11.37, Thomas von Hassel skrev:

> Du kan jo scripte dig til det meste, AppleScript, shell, php ... you
> name it ...
>
> Hvordan du gør kommer jo an på hvad du har det bedst med ?

Æhhh jow. Hvis jeg havde været velbevandret i bare een af de ting, havde
jeg jo ikke haft behov for at spørge her.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-11 12:45

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Æhhh jow. Hvis jeg havde været velbevandret i bare een af de ting, havde
> jeg jo ikke haft behov for at spørge her.

Du kan jo ikke forvente at få det hele serveret på et sølvfad ? Men hvis
du starter så kan du jo råbe op når du kører fast ?

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-10-11 14:20

Den 31/10/11 12.45, Thomas von Hassel skrev:

> Du kan jo ikke forvente at få det hele serveret på et sølvfad ? Men hvis
> du starter så kan du jo råbe op når du kører fast ?

Okay, nu ligger "Hvordan man koger vand til the" foran mig, men jeg går
i stå allerede på side 1. Hvordan kommer jeg videre?

Nå, glem det. Det er længe siden jeg har fået andet end sarkastiske
kommentarer fra din side. Hvis du synes jeg er en byld i røven og en nar
her i gruppen, kan du jo plonke mig, eller i det mindste lade være med
altid at være den første til at "svare".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-11 15:06

> [...]

> her i gruppen, kan du jo plonke mig, eller i det mindste lade være med
> altid at være den første til at "svare".

Sarkastisk ? det er som regel ikke meningen, men jeg har hverken tid
eller overskud til at lave dit arbejde for dig, men vil da gerne hjælpe
med evt. spørgsmål.

Jeg vil jo, fordi jeg laver alt andet i det samme sprog, lave det i PHP
.... køre det i terminalen, evt. integere trækket fra databasen så der er
så lidt manuel hejs som muligt.

/thomas

<?php

$varenumre = array('OK_Morten_Olsen_293173e');

foreach ($varenumre as $varenummer) {

$ch =
curl_init("http://multimedia.jp.dk/archive/00293/".$varenummer.".jpg");
$fp = fopen($varenummer.'.jpg', "w");

curl_setopt($ch, CURLOPT_FILE, $fp);
curl_setopt($ch, CURLOPT_HEADER, 0);

curl_exec($ch);
curl_close($ch);
fclose($fp);

}

?>

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-11-11 03:14

Den 31/10/11 15.06, Thomas von Hassel skrev:

> Sarkastisk ? det er som regel ikke meningen, men jeg har hverken tid
> eller overskud til at lave dit arbejde for dig, men vil da gerne hjælpe
> med evt. spørgsmål.

Og her går jeg og bryster mig af, at jeg særligt højt udviklede evner
til at "aflæse" folk. Tsk, tsk ...

Undskyld min galde; jeg havde vist fået benet ud af den forkerte seng i
går

Du har naturligvis ret: Man kan ikke forvente at de stegte duer flyver
ind i munden på en, men nu har du netop givet mig noget at arbejde
videre med og tak for det.

> <?php
>
> $varenumre = array('OK_Morten_Olsen_293173e');

> [...]

Hvis jeg kører det i terminalen fejler det allerede i starten:

Kurts-iMac kh$ <?php
-bash: ?php: No such file or directory
Kurts-iMac kh$
Kurts-iMac kh$ $varenumre = array('OK_Morten_Olsen_293173e');
-bash: syntax error near unexpected token `('
[klip]

Hvis jeg tilgår adressen til billedet direkte i browseren, kan jeg
konstatere, at det ligger på sin plads.

Det du har skrevet er altså ren PHP? Det giver blod på tanden, men jeg
kender /intet/ til PHP eller andre sprog, så det vil nok være en stor
mundfuld at købe tykke bøger for at lege med det script og evt. udbygge
det lidt.

Inden jeg dabber over i 'serverside.php' lige et par spørgsmål til din kode:

Så meget kan jeg huske fra Turbo Pascal i min grønne ungdom, at et array
er en tabel der indeholder nogle værdier. Jeg formoder at jeg kan/skal
indsætte alle EAN-numrene som:

array('0000000000000','1111111111111','2222222222222'). Kan der evt.
linkes til netop en kommasepareret fil?

Resten af koden kan jeg ikke gennemskue uden at have læst på det. Tager
den forbehold for "File not found", hvis en af værdierne i arrayet ikke
findes? Om ikke andet, skal den jo bare springe over og gå videre med
listen, men allerhelst skrive en tom tekstfil med navnet på den fil der
ikke findes, f.eks. '2222222222222.txt', så jeg ikke taber kontinuiteten
og efterfølgende at matche mit regneark med de downloadede filer.
Varenummeret indgår som regel i EAN, men ikke altid og hvis man nu
downloader en hel stribe ...
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-10-11 17:52

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> [...]
> rigtige EAN-kode 25 gange.
>
> Hvordan gør man det som batch eller som en rutine i Automator?

I Terminal.app:

curl -O http://www.huttelihut.dk/varekatalog/billeder/0000000000000.jpg

Ret selv de femogtyve nuller.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-11-11 03:19

Den 31/10/11 17.52, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111031 skrev:

> I Terminal.app:
>
> curl -O http://www.huttelihut.dk/varekatalog/billeder/0000000000000.jpg
>
> Ret selv de femogtyve nuller.

Det er jo simpelt og effektivt og med lidt fittelifut i Excel, hvor jeg
har mine EAN-numre, kan jeg hurtigt danne x-antal linjer. Fint nok.

Problemet er bare, at hvis jeg kører 4 linjer i et batch, går den i stå
når en fil ikke findes.

Er der en snedig måde hvorpå man kan ignorere den fil der ikke findes og
hoppe videre i listen?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-10-11 17:55

> <?php

Fy, ikke bande i gruppen.

Hvorfor iøvrigt absolut PHP?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-11 20:03

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111031 <nospam0002+20111031@gmail.com> wrote:

> Fy, ikke bande i gruppen.
>
> Hvorfor iøvrigt absolut PHP?

The devil you know ?

Det meste jeg sidder og bikser med til dagligt skal alligevel køre på en
LAMP stack ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-10-11 21:04

> The devil you know ?
>
> Det meste jeg sidder og bikser med til dagligt skal alligevel køre på en
> LAMP stack ..

Jeg synes egentligt det er lidt synd for dig

Troede du godt kunne finde rundt i Terminalen, men det er nok en WAMP
stak, og så duer det jo ikke ;)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-11 21:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111031 <nospam0002+20111031@gmail.com> wrote:

> Jeg synes egentligt det er lidt synd for dig

Det går nok alt sammen :)

> Troede du godt kunne finde rundt i Terminalen, men det er nok en WAMP
> stak, og så duer det jo ikke ;)

Det bliver jo ren religion så ... jeg kunne nok også bikse det sammen i
Perl hvis det skulle være ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-10-11 21:32

> Det bliver jo ren religion så ... jeg kunne nok også bikse det sammen i
> Perl hvis det skulle være ...

Ikke prale med ninjaperltricks hvis du ikke kan følge op på det. NB:
Forbudt at bruge CPAN ;)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-11-11 07:28

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Det er jo simpelt og effektivt og med lidt fittelifut i Excel, hvor
> jeg har mine EAN-numre, kan jeg hurtigt danne x-antal linjer. Fint
> nok.

Velbekomme.

> Problemet er bare, at hvis jeg kører 4 linjer i et batch, går den i
> stå når en fil ikke findes.

Det forstår jeg så ikke. Hvorfor får du ikke bare en 404 fra serveren?

NÃ¥, fra "man curl":

-m/--max-time <seconds>
Maximum time in seconds that you allow the whole operation to
take. This is useful for preventing your batch jobs from hang-
ing for hours due to slow networks or links going down. See
also the --connect-timeout option.

Dvs noget i stil med (utestet)

curl -m 30 -O http://www.huttelihut.dk/varekatalog/billeder/0000000000000.jpg

For at vente max 30 sekunder på et svar.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-11-11 08:10

Den 01/11/11 07.28, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111101 skrev:

> [...]

> curl -m 30 -O http://www.huttelihut.dk/varekatalog/billeder/0000000000000.jpg
>
> For at vente max 30 sekunder på et svar.

Aha, det viser sig ved fintællingen, at min første test med 4 linjer var
for upræcis. Efter de to første, som downloadede fint, havde jeg sat en
linje med et nummer, som jeg vidste ikke fandtes og ganske rigtigt, men
den hentede heller ikke nr. 5.

Og ved du hvorfor? Ta-daaaa, den findes heller ikke på serveren, men den
mulighed havde jeg slet ikke overvejet.

Nu virker det - også uden forsinkelse. Skide godt, Egon. Mange tak.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-11-11 08:58

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Nu virker det - også uden forsinkelse. Skide godt, Egon. Mange tak.

Til ting der ikke skal berøres af menneskehånd er Terminalen rigtigt god.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-11-11 09:30

Den 01/11/11 08.57, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111101 skrev:

> Til ting der ikke skal berøres af menneskehånd er Terminalen rigtigt god.

Ja, åbenbart. jeg bruger den også til et par andre ting jeg har lært
her, men hvad kan den ellers? Findes der en let indføring på dansk?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-11 09:39

Hej,

> Ja, åbenbart. jeg bruger den også til et par andre ting jeg har lært
> her, men hvad kan den ellers?

Den kan alt, hvad du kan gøre på din computer.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-11-11 10:58

Den 01/11/11 09.38, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Den kan alt, hvad du kan gøre på din computer.

Wauw, det må jeg nok sige. Phew!!!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-11-11 09:42

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Ja, åbenbart. jeg bruger den også til et par andre ting jeg har lært
> her, men hvad kan den ellers? Findes der en let indføring på dansk?

Midt i firserne udgav Systime en Unixbog som beskriver god gammel Unix
som man ser den i Terminal.app. Det er godt hvis du vil til at lave små
scripts selv nu her 30 år efter.

Jeg kender ikke til andre danske bøger om den slags.

Mange af tingene findes også i Linux, og det findes der bøger om. Jeg
har dog ikke undersøgt det danske marked, da jeg efterhånden er i vanen
med engelsksproget dokumentation.

Hvis jeg skal være ærlig, tror jeg dit bedste bud er at finde en lokal
Linuxbrugergruppe og så bestikke en ivrig hobbybruger :)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-11-11 11:01

Den 01/11/11 09.41, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111101 skrev:

> Midt i firserne udgav Systime en Unixbog som beskriver god gammel Unix
> som man ser den i Terminal.app. Det er godt hvis du vil til at lave små
> scripts selv nu her 30 år efter.

Dér var guldkornet ... Vejen til Damaskus!!! Javel så, det er altså
Unix/Linus. Så skal der leges. Nå ja, altså når engang jeg får lært lidt
Unix
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-11 12:23

Hej,

> Dér var guldkornet ... Vejen til Damaskus!!! Javel så, det er altså
> Unix/Linus. Så skal der leges. Nå ja, altså når engang jeg får lært lidt
> Unix

Det er ikke Linux (det hedder ikke Linus). Det er heller ikke "bare" Unix.

Du mangler at få sat dig nok ind i det til, at du kan afgøre, hvad det
er du vil vide noget om. Hvis du sætter dig ned for at "lære Linux" for
at mestre Terminal.app, så bliver du nok skuffet.

Der har været en række emner oppe - prøv at følg med i nedenstående
oversigt, og se hvad det er, du har brug for at vide mere om.

*Terminal.app*

Terminal.app er et program, som simulerer en gammeldags terminal med
lidt ekstra modern "bells and whistles". Den kan vise tekst, farver og
linjer på skærmen og sende tastetryk afsted. De moderne ting er sådan
noget som flere faneblade, vinduesgrupper, temaer, osv. Jeg går ud fra,
at du er tryg ved denne del af programmet, da det burde være let at
anvende, når man har prøvet andre Mac-programmer.

*Shell*

NÃ¥r du starter Terminal.app starter det et helt andet program. En
såkaldt shell. På Lion er det som standard det program som hedder bash.
Der er en del muligheder, der kommer endda flere præinstalleret med
systemet, så du kan vælge andre ting. Shellen (bash i dette tilfælde) er
det program, som "forstår" de ting, du skriver i Terminal.app.

*Shell script*

Måden at bruge terminalen på afhænger altså i høj grad af, hvilken
shell, du bruger. De fleste shells har indbygget mulighed for at lave
det, der kaldes "shell scripts" som er måder at automatisere ting på.
Det kunne tyde på, at det måske var sådan noget, du har brug for at
kigge på.

Selve shellen og dens scripts er typisk ens på tværs af platforme. Dvs.
hvis du har lært at bruge en shell på Windows, så er det det samme på
Mac, på Linux, på FreeBSD, osv. Derfor kan du altså bruge en bog om
programmering af shellscripts uanset, hvilket operativsystem, du har.

*Programmer*

Via shell kan du så køre helt tredje programmer. Det kan enten være
programmer som følger med maskinen, eller nogen du selv har installeret.

Mange af de medfølgende små programmer er af typen "BSD". Det er en
"familie" af programmer. På Linux, som du nævner, anvender man typisk
istedet programmet af familien "GNU". Derfor er det netop ikke Linux, du
skal lære om, hvis du vil lære at bruge disse små programmer - men
derimod sådan noget som fx FreeBSD. Der er dog et relativt stort overlap
mellem BSD og GNU, men der er forskel på detaljerne.

Nogen af de små programmer er Mac-specifikke. Her kan du altså ikke
bruge Linux, Windows eller FreeBSD bøger, men du skal konsultere Mac
litteratur. Det er typisk programmer som berører ting som kun findes på
Mac eller som er hardwarespecifikke (fx et program til at indstille
lysstyrken på en tilsluttet skærm).

*Programmeringssprog*

Sidst og ikke mindst er der programmeringssprogene. Der har tidligere i
tråden været nævnt sådan noget som PHP og Perl. De er ikke specifikke
for noget operativsystem, så du kan læse en Perl-bog og bruge din viden
på Windows, Mac og Linux (og en masse andre systemer). Det har reelt
ikke særligt meget med Terminal.app at gøre.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-11-11 12:58

Den 01/11/11 12.22, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Det er ikke Linux (det hedder ikke Linus). Det er heller ikke "bare" Unix.

Ups, det var en tanketorsk ... jeg vidste det jo godt

> Du mangler at få sat dig nok ind i det til, at du kan afgøre, hvad det
> er du vil vide noget om. Hvis du sætter dig ned for at "lære Linux" for
> at mestre Terminal.app, så bliver du nok skuffet.

Ja, det er det jeg altid løber ind i. Jeg har en lille ting jeg gerne
vil lave, men for /selv/ at kunne lave det, kræver det fordybelse i
tykke bøger og det er jo lidt overkill.

Tak for din redegørelse, som bringer lidt overblik.

Jeg forestiller mig at jeg vil gøre som mange: at gå på jagt på nettet
efter små scripts der kan udføre eet eller andet nyttigt og så eventuelt
tilegne mig viden og erfaring nok til at tilpasse det til mit behov.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-11 13:11

Hej,

> Ja, det er det jeg altid løber ind i. Jeg har en lille ting jeg gerne
> vil lave, men for /selv/ at kunne lave det, kræver det fordybelse i
> tykke bøger og det er jo lidt overkill.

Overkill og overkill. Du har grundlæggende tre valgmuligheder:

1) Hele dit arbejdsliv må du bruge ekstra tid fordi tingene gøres på
suboptimale måder

2) Du betaler andre som har læst de tykke bøger for at gøre arbejdet

3) Læs og forstå selv de tykke bøger.

Det er op til dig selv om du har råd til hver enkelt af de tre muligheder.