Hjælp til søgning
Fra : Kate

Dato : 30-10-11 19:57

Jeg er helt grøn på dette felt, men synes det er ret sjovt at kigge i
kirkebøgerne efter forfædre og -mødre. Jeg har fundet min morfars
farmor. Som jeg læser opslaget på Ålborg -> Skelund -> 183-1892 opslag
12 hedder Torvald Skyums mor Birgitte Elisabeth Andersen, men kan det
passe hun er fra Veddum? Hvis i også læser det sådan, hvordan finder
jeg så ud af hvor det er? Jeg har søgt hele AO igennem og intet sogn
hedderVeddum, det nærmeste er Vadum, men deri finder jeg ikke Birgitte
Elisabeth Andersen i 1851 (der står i en anden rubrik at moderen er 36,
hvis jeg læser rigtigt) Dette sammenholdt med at jeg får et match på
myheritage på denne Birgitte, der dog er angivet til at være født i
Viborg Søndre sogn, så mener jeg det må være den rigtige Torvald jeg
har fat i.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-11 20:08

Der er et par grundlæggende links, man skal kende som slægtsforsker:
stednavnedatabasen hos Krabsen:
http://www.krabsen.dk/jml/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=2
Veddum ligger i Skelund sogn, Aalborg amt

Kirkebøgerne på Arkivalieronline.dk har du allerede fundet, men har du også
fundet de indtastede folketællinger på www.ddd.dda.dk?
Dem kan du supplere med de scannede folketællinger på
www.arkivalieronline.dk

Derefter er der kun at ønske dig: God jagt - du ender på et landsarkiv en
dag, og så må du spørge igen!

Inger

Fra : Kate

Dato : 30-10-11 21:24

"Inger Buchard" <i.buchard[uden spam og punktum] mail.dk> wrote in

> [...]
> http://www.krabsen.dk/jml/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper
> &Itemid=2 Veddum ligger i Skelund sogn, Aalborg amt

Ok. Tak for det. Det link skal jeg nok hurtigt blive glad for.

> Kirkebøgerne på Arkivalieronline.dk har du allerede fundet, men
> har du også fundet de indtastede folketællinger på www.ddd.dda.dk?

Nej, dem kendte jeg ikke til. Også tak for den.

> Dem kan du supplere med de scannede folketællinger på
> www.arkivalieronline.dk

Jeg jar ikke kigget så meget på folketællingerne endnu, men det kommer
jo nok.

> Derefter er der kun at ønske dig: God jagt - du ender på et
> landsarkiv en dag, og så må du spørge igen!

Det har jeg også på fornemmelsen.
Det hele startede egentligt med fortællingen om min oldefar, mormors
far, der forlod familien og drog til USA i 1922. Historien har altid
været der, men desværre fik jeg aldrig frittet min mormor nok ud om
hvad hun vidste, har kun på fornemmelsen at det var meget lidt, om hans
skæbne.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Toke Nørby

Dato : 30-10-11 21:45

> [...]

>http://www.krabsen.dk/jml/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=2
>Veddum ligger i Skelund sogn, Aalborg amt

Ja, det er rigtigt. En anden kilde kan være de gode gamle
postadressebøger, hvor bl.a. Treschows fra 1875 siger:
Veddum, Lb. (landsby), Sk. (skole) Ml. (mølle) , Skelund Sogn,
Hindsted Herred, Aalborg Amt, Hadsund.

(Og så kan jeg ikke lade være med at fortælle, at Veddum 01.08.1905
fik brevsamlingssted underlagt Hadsund og fik tildelt et smukt stempel
uden dato, men med en stjerne i midten - et såkaldt stjernestempel,
hvis aftryk er meget sjældent. Veddums postnummer er 9573).

Mvh
Toke
--
Toke.Norby@Norbyhus.dk
Læs om Ejnar Olsen og Søllestedmærkerne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-11-11 17:00

Toke Nørby wrote:

> En anden kilde kan være de gode gamle
> postadressebøger, hvor bl.a. Treschows fra 1875 siger:
> Veddum, Lb. (landsby), Sk. (skole) Ml. (mølle) , Skelund Sogn,
> Hindsted Herred, Aalborg Amt, Hadsund.

Tilgængeligt online?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Toke Nørby

Dato : 06-11-11 08:44

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

>Tilgængeligt online?

Desværre ikke mig bekendt. Det burde være en god sag for Google eller
Runeberg, men der er nok mange "gode sager", der står i kø.

Der er pt denne til salg hos Vangsgaards Antikvariat for 2000 kr.:
"ANTHON, ANDERS. Alphabetisk Postadressebog, 1830". Den har jeg
desværre ikke set in natura. Den må også være et godt emne for en
skanning.

Mvh
Toke
--
Toke.Norby@Norbyhus.dk
Læs om "Skivearket" og "Skibsgrisens Flugt"

Fra : Arne Nielsen

Dato : 06-11-11 17:20

Den 30-10-2011 19:56, Kate skrev:
> [...]
> myheritage på denne Birgitte, der dog er angivet til at være født i
> Viborg Søndre sogn, så mener jeg det må være den rigtige Torvald jeg

Det må være Veddum, der menes, som er et sted i Skelund sogn. Om det så
er hendes fødested, er en anden sag. Jeg kan ikke finde hende i kirkebogen.

Venlig hilsen
Arne

--
Fjern 0 i adresse ved direkte svar

Fra : Kate

Dato : 06-11-11 17:44

Arne Nielsen <arnen@post03.tele.dk> wrote in

> Det må være Veddum, der menes, som er et sted i Skelund sogn. Om
> det så er hendes fødested, er en anden sag. Jeg kan ikke finde
> hende i kirkebogen.

Det kan jeg heller ikke, men jeg fandt hende tilfældigt i en Kbh'sk
kirkebog under døde. Der står hun desværre kun som født i Viborg. Men
der står en fødselsdag på hende 18 maj 1850 så jeg håber at finde
hendes fødseloptegnelse i en af Viborgs kirkebøger.

--
Kate

gerne ældre.