MS Windows
briani 27239
Langsom Computer
Fra : Vidal

Dato : 30-10-11 15:30

Min datter klager sig over hendes bærbare langsomt
bliver langsommere. Der er ikke så meget installeret
på den, Office og Paintshop, og det kørte relativt
godt fra starten. men langsomt kører den altså langsommere.
Harddisken snurrer temmeligt meget.

Det er Win7.

Faktisk oplever jeg det også på min WinXP. Og på trods
af den er defragmenteret fuldt ud, kører HD'en utroligt
meget og den er betydeligt langsommere end den var for et
par år siden.

Hvad er der sker med tiden med en computer?

Fra : Vidal

Dato : 30-10-11 15:32

Den 30-10-2011 15:29, Vidal skrev:

> og Paintshop,

Photoshop

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-10-11 15:53

On Sun, 30 Oct 2011 15:29:45 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Hvad er der sker med tiden med en computer?
Den bliver så at sige stille og roligt fyldt op med "støj".

Ominstallering er oftest eneste virkelige brugbare middel mod den
slags.
Jeg gør det med en 6-10 måneders mellemrum, og det er hver gang som at
få en ny PC, dejlig hurtig og alt virker, ja som nyt.

Det har den bivirkning at man er nød til at gemme sine installations
medier, man er nød til at sætte sig ind i hvor de forskellige
programmer gemmer deres data, man er nød til at finde ud af hvorledes
man får data flyttet over på en ny installation, ikke så dårlig viden
hvis en dag uheldet er ude og ens PC går helt kold og man alligevel
skal begynde forfra.

Man lærer også at sætte pris på virkningsfuld backup, altså backup af
de rigtige data og så selvf. at man kan genskabe dem ved behov.

/Hans

Fra : emjeppesen

Dato : 30-10-11 16:14

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
>Jeg gør det med en 6-10 måneders mellemrum, og det er hver gang som at
>få en ny PC, dejlig hurtig og alt virker, ja som nyt.

Det var da en vild tanke at skulle ominstallere 1-2 gange årligt i
stedet for at holde sin maskine ren.
Hilsen emj

Fra : Rado

Dato : 30-10-11 16:29

On Sun, 30 Oct 2011 18:52:31 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>Jeg gør det med en 6-10 måneders mellemrum, og det er hver gang som at
>få en ny PC, dejlig hurtig og alt virker, ja som nyt.

I stedet for en decideret ominstallering er det smartere at lave et
image af hele systempartitionen mens den endnu er ny og velfungerende.
Så kan man genoprette systemet meget let og hurtigt uden at skulle
geninstallere alting manuelt hver gang. Selv et system på over 50 GB
med hundredevis af programmer og ting og sager installeret kan
genoprettes på en times tid.

Bruger selv Image for DOS / Windows, der fungerer fint og problemfrit:

http://www.terabyteunlimited.com/index.htm

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-10-11 18:10

On Sun, 30 Oct 2011 16:29:01 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>I stedet for en decideret ominstallering er det smartere at lave et
>image af hele systempartitionen mens den endnu er ny og velfungerende.
Nej ikke ny, det er og bliver et gammelt image der har brug for flere
opdateringer, både at OS og div. programmer, derfor er nyinstallering
at foretrække, selvf. med installation af nyeste opdaterede version af
ens programmer.

> [...]
>geninstallere alting manuelt hver gang. Selv et system på over 50 GB
>med hundredevis af programmer og ting og sager installeret kan
Stadigvæk, det er et gammelt (forældet) system du får installeret, der
er stadig ofte timers arbejde med at opdaterer.

Og man kan godt automatiserer de fleste installationer, så det er
sådan set bare at gå igang.

/Hans

Fra : Rado

Dato : 30-10-11 20:28

On Sun, 30 Oct 2011 21:10:16 +0400, Hans Kjaergaard
> [...]

>opdateringer, både at OS og div. programmer, derfor er nyinstallering
>at foretrække, selvf. med installation af nyeste opdaterede version af

Tja, for mit eget vedkommende har jeg så mange ting installeret og så
mange ting konfigureret at det kan tage 2-3 uger at geninstallere alt
fra bunden, så her det duer ikke rigtig. Her er det langt hurtigere at
opdatere det eksisterende image.

Her kan man så evt. lave et nyt image når det er gjort, og så bruge
det ved næste genopretning, etc. etc., så opdateringerne akkumuleres.
Det er den metode jeg selv bruger.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-10-11 23:31

Hans Kjaergaard skrev:

> Nej ikke ny, det er og bliver et gammelt image der har brug for flere
> opdateringer,

Ikke hos mig.

> Stadigvæk, det er et gammelt (forældet) system du får installeret, der
> er stadig ofte timers arbejde med at opdaterer.

Hos mig går der 0,0 sekunder med at opdatere.

--
Bertel

Fra : Emil

Dato : 31-10-11 04:23

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Hos mig går der 0,0 sekunder med at opdatere.

God morgen til normaltiden.
Hos mig varer det - (minus) 60 minutter.
Kan du stikke den?

m.v.h. Emil

Mit svar er naturligvis en spøg, ligesom dit svar må være det.

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-10-11 08:54

Emil wrote:

> Mit svar er naturligvis en spøg, ligesom dit svar må være det.

Hvorfor skulle det være en spøg? Hvis der ingen opdateringer er, tager
det ingen tid.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-11 11:09

Emil skrev:

> Mit svar er naturligvis en spøg, ligesom dit svar må være det.

Mit svar er ingen spøg. Alle mine programnmer ligger på et andet
drev end C, så hvad jeg laver af programopdateringer, bevares
selv om jeg geninstallerer - eller sågar lægger en helt ny
Windows på C-drevet.

Derudover opgraderer jeg ikke velfungerende programmer.

Keine Hexerei, nur Behändigkeit.

--
Bertel

Fra : Vidal

Dato : 31-10-11 11:58

> Alle mine programnmer ligger på et andet
> drev end C, så hvad jeg laver af programopdateringer, bevares
> selv om jeg geninstallerer - eller sågar lægger en helt ny
> Windows på C-drevet.

Hvis du lægger en ny windows på, bevarer du vel ikke
registreringsdatabasen? Og så kører programmerne vel
ikke mere uden nyindregistrering?

Eller hvad gør du?

Fra : Mcwm

Dato : 31-10-11 13:20

Den 31-10-2011 11:58, Vidal skrev:
> Eller hvad gør du?
Bertel vælger at køre med gamle programmer af stand alone-typen også
kendt som portables. Han mener selv at have helt styr på hvad hvert
enkelt program foretager sig.

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-11 11:21

Vidal skrev:

> Hvis du lægger en ny windows på, bevarer du vel ikke
> registreringsdatabasen? Og så kører programmerne vel
> ikke mere uden nyindregistrering?

Det er både rigtigt og forkert.

I De Gode Gamle Dage (tm) var der slet ingen
registreringsdatabase, og så virkede tingene bare med det samme.
I dag må vi leve med det djævelskab.

Jeg har programmer der ikke roder med andet end sin egen mappe og
aldrig har gjort det. Og heldigvis er der en ny trend der går ud
på at man skal kunne vælge den type programmer. De kaldes
"portable" fordi de er beregnet til at ligge på en usb-pind der
bruges på mange forskellige computere. Det er den slags jeg
primært har installeret.

Men der er nogle få som ikke er lavet sådan, og det er rigtigt at
de skal geninstalleres hvis jeg lægger et nyt system på. Men det
er ikke mine primære arbejdsprogrammer.

--
Bertel

Fra : Tommy

Dato : 31-10-11 09:56

On 30-10-2011 18:10, Hans Kjaergaard wrote:
> [...]
> opdateringer, både at OS og div. programmer, derfor er nyinstallering
> at foretrække, selvf. med installation af nyeste opdaterede version af

Det er jo netop det andre opnår meget hurtigere ved at lave et image,
men det kunne tyde på at du ikke forstår hvordan det virker.

Opskriften er således:
1) Ny installation
2) Opdater alle drivere og styresystem.
3) Installer og opdater alle programmer
4) Finjuster med alskens indstillinger (mail o.s.v)
5) Lav dit Image.

Næste gang pc går ned, sløver, what ever - vend tilbage til det image på
10 - 15 minutter i stedet for at bruge timer på at geninstallere.

Et eksempel jeg sidder med lige nu:
Jeg har lige ny-installeret Win 7 fra fabrikstilstand på en lille bærbar
(hvor brugeren ikke har lavet noget image). Det har indtil videre taget
1½ dag fordi fabrikstilstanden er med win 7 fra dens barndom. Den har
hentet opdateringer 8 gange nu - og er stadig ikke færdig. Så jeg har
overtalt ejeren til at lave en ekstra partition hvor der kan ligge et
image, på den måde tager det kun 10 minutter at komme hertil næste gang.

Fra : Mcwm

Dato : 31-10-11 10:22

Den 31-10-2011 09:55, Tommy skrev:
> Så jeg har overtalt ejeren til at lave en ekstra partition hvor der kan
> ligge et image, på den måde tager det kun 10 minutter at komme hertil
> næste gang
Med mindre harddisken står af, så måske det var en ide med en ekstern disk?

Venligst
Mcwm

Fra : Tommy

Dato : 31-10-11 11:35

On 31-10-2011 10:22, Mcwm wrote:
> Med mindre harddisken står af, så måske det var en ide med en ekstern disk?

Ja det har du helt ret i. På de Windows computere jeg selv vedligeholder
plejer jeg at kopiere image-filerne fra den "ekstra" partition over på
en extern disk sammen med en incremental backup af vigtig data (som også
ligger på en partition for sig selv). Just in case.

Man kunne så agitere for at det ikke er nødvendigt at have et image både
externt og lokalt, men det er nu noget lettere at vedligeholde når det
ligger lokalt og hurtigere at gendanne. Jeg har ikke nogen reference til
statistik, men vil dog mene at det er yderst sjældent at disken står af
i forhold til at systemet sander til eller går ned.

Men som alt anden backup gør man det jo ikke fordi man tror at det går
ned i morgen, forhåbentlig får man slet ikke brug for den.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-11 11:56

Tommy skrev:

> [...]
> en extern disk sammen med en incremental backup af vigtig data (som også
> ligger på en partition for sig selv). Just in case.

Alle mine backupfiler udveksles jævnligt mellem mine forskellige
computere, men jeg har også det hele liggende lokalt fordi det er
nemmere.

Mine arbejdsfiler gemmer jeg desuden på en server hos en udbyder.
Så kan jeg også klare brand og indbrud.

--
Bertel

Fra : emjeppesen

Dato : 31-10-11 12:22

Bertel Lund Hansen skrev:

>Mine arbejdsfiler gemmer jeg desuden på en server hos en udbyder.
>Så kan jeg også klare brand og indbrud.

Er der ingen, der bruger CloudDrive?

Hilsen emj

Fra : Rado

Dato : 01-11-11 11:04

On Mon, 31 Oct 2011 11:34:41 +0100, Tommy <fjern_tdhansen@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Man kunne så agitere for at det ikke er nødvendigt at have et image både
>externt og lokalt, men det er nu noget lettere at vedligeholde når det

Hurtigere at komme til måske, men kopiering fra een disk til en anden
går normalt en del hurtigere end kopiering fra en partition til en
anden på samme disk, fordi der er to læsehoveder til at tage sig af
arbejdet i stedet for eet.

Men selvfølgelig, hvis det er en ekstern USB disk så er der nok ikke
vundet noget rent tidsmæssigt, måske snarere tværtimod.

Fra : Mcwm

Dato : 01-11-11 11:12

Den 01-11-2011 11:04, Rado skrev:
> Men selvfølgelig, hvis det er en ekstern USB disk så er der nok ikke
> vundet noget rent tidsmæssigt, måske snarere tværtimod
Det hjælper med USB 3.0

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-10-11 13:09

On Mon, 31 Oct 2011 09:55:45 +0100, Tommy <fjern_tdhansen@stofanet.dk>
wrote:

>Det er jo netop det andre opnår meget hurtigere ved at lave et image,
>men det kunne tyde på at du ikke forstår hvordan det virker.
Jeg ved det nok meget bedre end de fleste. Jeg har lavet den slags til
udrulning på tusinder af PCer (og det så endda på forskellig slags
HW), så du kan nok ikke fortælle mig noget nyt der, men du er
velkommen til at forsøge.

Image har sin fordel ved at det er hurtigt tilbage til sådan som det
var engang, og frem for alt, det er nemt.
Og er ens image et år gammel, ja så er der altså et stribe
opdateringer, af både OS og programmer, der ligger og venter.

Hvor break even, med hensyn til tidsforbrug, ligger mellem image (med
tilhørende opdateringer) og nyinstallation er forskelligt fra
installation til installation, nogle er jo mere inde i tingene og
laver derfor deres installationer på anden vis end bare Next, Next,
klik klik.

Nyinstallation er og bliver det bedste, det er ren røv hver gang og
det virker.

Men nyinstallation er ikke nemt, man skal have styr på mange ting,
sidste nye drivere og sidste nye opdaterede udgave af sine programmer
(med tilhørende serienummere/keys, etc.) for ikke at nævne hvor hvilke
programmer lægger hvilke data.

Image man holder "opdateret" ved at tage det gamle image og opdaterer
på det, og så lave et nyt image af det samlede værk, ja det er jo bare
snavs der bliver mere snavset, og helt tossed bliver det hvis man
foretager stuntet igen og igen.

Man kan med image og fornuftig disponering komme langt, men man
slipper ikke for opdateringer af OSet.

/Hans

Fra : Mcwm

Dato : 31-10-11 13:15

Den 31-10-2011 13:08, Hans Kjaergaard skrev:
> Man kan med image og fornuftig disponering komme langt, men man
> slipper ikke for opdateringer af OSet
Men kan vælge at gøre det via lokal opdatering i automatiseret form, når
brugerene er gået hjem, såfremt den mulighed opstår, så er man nede på
et minimum af tid/arbejde.

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-10-11 13:38

On Mon, 31 Oct 2011 13:15:25 +0100, Mcwm <me@home.invalid> wrote:

>Men kan vælge at gøre det via lokal opdatering i automatiseret form, når
>brugerene er gået hjem, såfremt den mulighed opstår, så er man nede på
>et minimum af tid/arbejde.

Nu skal vi nok passe på med ikke at formudre tingene, "arbejdsplads
installation" og "hjemme installation" er to vidt forskellige
scenarier.
Det er der rigtigt smart i det ene tilfælde er måske ikke så
hensigtsmessigt i det andet. Osv. fyld selv på.

På en arbejdsplads hvor man har en IT afdeling betyder det måske ikke
så meget totalt set om man en gang hvert halve år laver et helt nyt
image, hvorimod det på hjemmefronten nok er lidt overkill.
Men vi vægter jo alle tid forskelligt.

Jeg har valgt at tro at langt de fleste spørgsmål i denne gruppe er
omkring den private PC.

/Hans

Fra : Mcwm

Dato : 31-10-11 14:25

Den 31-10-2011 13:38, Hans Kjaergaard skrev:
> Jeg har valgt at tro at langt de fleste spørgsmål i denne gruppe er
> omkring den private PC.
Og til dem findes der http://www.wsusoffline.net/

Der skal ikke være mange PCer i et hjem, før der er fordele i det

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-10-11 15:40

On Mon, 31 Oct 2011 14:24:32 +0100, Mcwm <me@home.invalid> wrote:

>Og til dem findes der http://www.wsusoffline.net/
>
>Der skal ikke være mange PCer i et hjem, før der er fordele i det
Enig, og jeg fortæller gerne folk om denne smarte ting, men 99% fatter
det simpelhen ikke, det er for svært at få til at virke for dem,
selvom det ikke kræver ret megen læsning, men når vi når ud over
"Klik, Klik, Ok", så går de fleste i baglås.

/Hans

Fra : Mcwm

Dato : 31-10-11 22:00

Den 31-10-2011 15:40, Hans Kjaergaard skrev:
> så går de fleste i baglås
Til de personer, laver man en ini-fil og en genvej de kan klikke på, så
kører det som en leg

Venligst
Mcwm

Fra : Tommy

Dato : 31-10-11 14:26

On 31-10-2011 13:08, Hans Kjaergaard wrote:
> [...]
> Og er ens image et år gammel, ja så er der altså et stribe
> opdateringer, af både OS og programmer, der ligger og venter.

Ja, du har ret i at uanset hvad vil der være en smule opdatering. Men
jeg er ikke enig i den disposition, heller ikke når det gælder en privat
pc. Hvis du i dag sidder med en 2 år gl. computer med Win 7 og sætter
den tilbage til fabriksinstallation tager det altså en del timer at få
Win 7 kørende igen + den tid du bruger på at installere programmer +
tiden med at opsætte dem.

Hvis du tog et image sidste gang du kørte smøren og tager udgangspunkt i
det går det altså en del hurtigere. Hvis du så bruger et af de nyere
programmer som kan opdatere det løbende skal du såmænd bare køre windows
update en enkelt gang og du er kørende igen.

Jeg skrev mit eksempel med en win 7 jeg har hjemme nu og som har brugt
temmelig mange timer bare på at opdatere win 7 fra scratch. Det
tidsbelastende her er at du skal gå til og fra den hele tiden og
genstarte i tide og utide. Her er 7 ikke blevet bedre end XP. Når den om
lidt er hel færdig sætter jeg den til at tage det image og kan gå en tur
imens. Går det igen galt for ejeren om et ½ eller helt år kan jeg starte
herfra næste gang og nøjes med at bruge 15 minutter.

Jeg anfægter absolut ikke at du kan have gode grunde til at
geninstallere en eller flere gange om året, men hurtigere er det ikke,
specielt ikke hvis din 7 er født uden sp1.

Fra : Mcwm

Dato : 31-10-11 14:34

Den 31-10-2011 14:25, Tommy skrev:
> [...]
> programmer som kan opdatere det løbende skal du såmænd bare køre windows
> update en enkelt gang og du er kørende igen.
Læs mit tidligere svar til Hans(Kl 14:24 d.d.). Programmet jeg der
omtaler, vil opdatere med alle manglende opdateringer og selv fortage
nødvendige genstarter, med alle updates liggende lokalt.

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-10-11 15:45

On Mon, 31 Oct 2011 14:34:21 +0100, Mcwm <me@home.invalid> wrote:

>Læs mit tidligere svar til Hans(Kl 14:24 d.d.). Programmet jeg der
>omtaler, vil opdatere med alle manglende opdateringer og selv fortage
>nødvendige genstarter, med alle updates liggende lokalt.

Og hvis man bruger lidt tid på at sætte sig ind i hvorledes man laver
en fuldautomatiseret installation af sit OS (ink. div SP) og
samtidig/efterfølgende automatisk tilpasning af alt det skrammel der
nu engang kan fintunes, ja så begynder det altså ikke at være så
omstændigt, men vejen derhen er ikke triviel.

/Hans

Fra : Rado

Dato : 01-11-11 12:07

On Mon, 31 Oct 2011 14:25:54 +0100, Tommy <fjern_tdhansen@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>den tilbage til fabriksinstallation tager det altså en del timer at få
>Win 7 kørende igen + den tid du bruger på at installere programmer +

Plus at det ikke sjældent sker at en ny installation af Windows er
fejlbehæftet og må laves om. Har man lavet et image af et OS lige
efter installationen, som derefter kører uden problemer i nogle
måneder, så ved man man har noget stabilt og velfungerende man altid
kan genoprette med hvis det bliver nødvendigt. .

Fra : Rado

Dato : 01-11-11 11:32

On Mon, 31 Oct 2011 16:08:36 +0400, Hans Kjaergaard
> [...]

>på det, og så lave et nyt image af det samlede værk, ja det er jo bare
>snavs der bliver mere snavset, og helt tossed bliver det hvis man

Ikke hvis man opdaterer alt med det samme man har kørt det forrige
image ind, og så laver et nyt igen med det samme.

Det system jeg kører med her er videreført på den måde gennem over 4
år nu, og det kører lige så godt og stabilt som det gjorde i starten.
Og det er stort - 73 GB (og det er XP, ikke Vista eller 7) med flere
hundrede programmer af alskens slags. Jeg hører konstant om folk der
har alle mulige problemer med mange af de samme programmer, men jeg
har så godt som ingen.

>Man kan med image og fornuftig disponering komme langt, men man
>slipper ikke for opdateringer af OSet.

Det gør man jo ikke uanset hvilken metode man bruger.

Fra : Mcwm

Dato : 01-11-11 11:37

Den 01-11-2011 11:32, Rado skrev:
> Det gør man jo ikke uanset hvilken metode man bruger
Men man kan lette det lidt, ved at hive sit image ind i en virtuel
maskine med jævne mellemrum, for at opdatere det der. *Det* er dog et
mas, hvis man har et image på din størrelse.

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-11 11:27

Hans Kjaergaard skrev:

> Man kan med image og fornuftig disponering komme langt, men man
> slipper ikke for opdateringer af OSet.

Det er ikke rigtigt, og det er heller ikke rigtigt det besvær du
beskriver. Det kommer helt an på hvordan man disponerer sit
system hvor besværligt det er at bruge et image.

Det med tiltagende rod er heller ikke rigtigt. Jeg kører netop et
image ind engang imellem for at få rent system efter for mange
eksperimenter, og hvis jeg gemmer et nyt, er det videreudviklet
fra et rent gammelt image med de ønskede ændringer hvor jeg tager
det nye image lige efter at ændringerne er implementeret.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-11-11 12:20

On Thu, 3 Nov 2011 11:27:23 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Det er ikke rigtigt,

Du slipper ikke for at opdaterer dit OS med de opdateringer der er
kommet til siden du lavede dit image, men klart nok, man kan vælge
bare at lade være.

Image har sine fordele, og nyinstallation har sine, hvad man vælger er
jo et spørgsmål om hvad man nu selv syntes der er bedst i det setup
man nu har.

Nyinstallation, foretaget korrekt, virker hver gang, det samme kan man
ikke ubetinget sige om brugen af image.
Man er nød til at kontrollerer om ens image nu er i orden, og
tilsvarende hver gang man har opdateret sit image.

Opdatering af et image sviner stille og roligt imaget til, det er
opdatering på opdatering på opdatering, osv.
Det sviner ikke til i samme omfang som alm. brug, men det sviner til.
Specielt opdatering af programmer er kritisk her.

Image kan heller ikke ubetinget bare bruges på forskellig hardware i
flæng, det kan nyinstallation (selvf. begge med passende drivere).

Fordel ved nyinstallation er at man er nød til, fra start af, at have
styr på sine drivere, installationsmedier og tilhørende
koder/serienummere/productkeys etc. Dvs. den dag uheldet er ude og man
skal skifte HW, ja så har man også alt det man behøver.

Ved image kan man bare lige så stille glemme alt om dette og når
uheldet så er ude, ja hvad så ? for det er de færeste der har 100%
styr på disse ting.
Ligeså er det med alle de "livsnødvendige" programmer man får skrabet
sammen, der vil der ved nyinstallation oftest kun bleve installeret de
mest brugte programmer først, og så vil man efterfølgende installerer
efter behov.
Lur mig om ikke denne fremgangsmåde vil betyde en reduktion af program
portofølgen.

Image har den helt klare fordel at det er hurtigt, derom ingen tvivl,
men slutresultatet er ikke det samme som nyinstallation.

Image er suverent godt til hurtigt at komme til et givent kendt sted,
hvorfra man så kan eksperimenterer med forskellige ting/setup/etc.
Har selv brugt image meget, men idag findes der bedre værktøjer til
det samme.
Jeg bruger stadig image, jeg tager et image af alle nye PCer jeg får i
hænderne inden de bliver bootet op på deres egen harddisk, derved har
jeg altid mulighed for at komme tilbage til der hvor fabrikanten havde
"stillet" PCen da den var ny. Dette har i flere tilfælde lukket munden
på dumme sælgere der var overbevist om at det var min SW/OS der var
fejl i og ikke "deres" HW. På med orginal image og startop, brækker
den sig så er der jo ikke så meget at diskuterer.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-11 21:13

Hans Kjaergaard skrev:

> Du slipper ikke for at opdaterer dit OS med de opdateringer der er
> kommet til siden du lavede dit image, men klart nok, man kan vælge
> bare at lade være.

Præcis.

> [...]
> Man er nød til at kontrollerer om ens image nu er i orden, og
> tilsvarende hver gang man har opdateret sit image.

Jeg har aldrig kontrolleret et image, og jeg har aldrig fundet et
der ikke virkede.

> Opdatering af et image sviner stille og roligt imaget til, det er
> opdatering på opdatering på opdatering, osv.

Øh ja - præcis som et kørende system. Det du kalder svineri, er
de programmer og indstillinger jeg skal bruge.

> Det sviner ikke til i samme omfang som alm. brug, men det sviner til.

Ikke forstået.

> Image kan heller ikke ubetinget bare bruges på forskellig hardware i
> flæng, det kan nyinstallation (selvf. begge med passende drivere).

Jeg snakker ikke om forskelligt hardware. Jeg har et sæt images
til hver pc.

> [...]
> koder/serienummere/productkeys etc. Dvs. den dag uheldet er ude og man
> skal skifte HW, ja så har man også alt det man behøver.

Ja, det er en god idé at have styr på sit hardware og sit
software. Hvor er det du ser jeg giver udtryk for det modsatte?

Jeg har alt det jeg behøver. Alle de programmer jeg har købt
eller hentet fra nettet, har jeg enten på cd eller på et drev på
min pc - kopieret til alle de andre pc'er også naturligvis.

Kan vi ikke bare blive enige om at du prøver at pådutte os andre
problemer som kun eksisterer i din fantasi fordi du så gerne vil
have at vi lægger os på ryggen og logrer og siger at du har ret i
at nyinstallation er det eneste der dur?

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-11-11 21:18

Bertel Lund Hansen skrev:

>fordi du så gerne vil
>have at vi lægger os på ryggen og logrer og siger at du har ret i
>at nyinstallation er det eneste der dur?

Ved ikke hvorfor, men så lige dette billede for mig
http://billedeupload.dk/upload/files/2011-11/6339d361.jpg

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-11-11 14:17

On Thu, 3 Nov 2011 21:13:09 +0100, Bertel Lund Hansen

>Præcis.
Så var det måske på sin plads at du havde meddelt det forbehold fra
start, men tingene skal jo oftes luskes ud af dig.

>Jeg har aldrig kontrolleret et image, og jeg har aldrig fundet et
>der ikke virkede.
Jeg har som allerede fortalt en del erfaring med image, og det er sket
at der er lavet et image der bare ikke kan lægges tilbage eller læses
noget brugbart ud af.
Hvad der er gået galt ved jeg ikke, men kuren har altid været, lav et
nyt image. Ikke noget der er mange ben i, men man skal/bør lige
kontrollerer at ens image er brugbart, lidt ligesom med backup.

>Ikke forstået.
Jeg hat lavet mange images, også nogle hvor man opdaterede på et andet
image osv.
Det er altid efter nogen tid endt med at man har måtte begynde forfra
med nyinstallation før eller siden.
En af årsagerne er at der hele tiden kommer opdateringer til
programmer og det er ikke altid at disse opdateringer er lavet lige
hensigtsmessigt fra leverandørens side, nogle gange er det bedst af
starte forfra.
Image er en akkumulering af alt det man har lavet/installeret, man kan
uden problemer (hvis man ellers har gemt de forskellige images) gå et
eller flere trin tilbage, men man kan ikke bare nøjes med at hive et
tilfældigt trin ud.

Svineri skal forstås som uønskede ændringer af systemet, der på sigt
nedsætter den hastighed som man føler PCen har.
En PC bliver svinet til hver gang den bare startes op, og alm. brug
sviner også til.
Der sker det at Windows laver nogle justeringer/tilpasninger af
systemet, det er noget den lige så stille gør af sig selv, og der er
rigtigt mange. Nogle af justeringerne er såment bare for at det skulle
gå nemmere og hurtigere, men der sker altså det at nogle af disse
automatiske justeringer/tilpasninger når for langt ud og de får da en
utilsigtet virkning.
De automatiske justeringer/tilpasninger foretages i forhold til den
brug man har, så hvis man arbejder meget med det samme igen og igen,
tilpasser PCen sig dette, ændre man så arbejdsområde (bruger andre
programmer) så tilpasser OSet sig dette dvs. foretager automatiske
justeringer/tilpasninger i forhold til det nye mønstre.

Nogle har måske bemærket at registreringsdatabasen vokser og vokser,
og det gør den altså også selvom man benytter div.
registreringsdatabase oprydningsværktøjer, den vokser bla. fordi nogle
keys i denne først indskrives når de bliver ændret fra default, andre
tilføjes når systemet justerer/tilpasser sig selv.

Registreringsdatabasens størrelse og kompleksitet har indfydelse på
den hastighed man føler PCen har.

>Ja, det er en god idé at have styr på sit hardware og sit
>software. Hvor er det du ser jeg giver udtryk for det modsatte?
Bertel, du har som en af de få styr på din PC, og det jeg skriver er
ikke møntet på dig specifikt, men mindre jeg skriver det.

> [...]
>have at vi lægger os på ryggen og logrer og siger at du har ret i
>at nyinstallation er det eneste der dur?

Jeg ser det som at nogle prøver at pådutte andre at image er det
eneste rigtige at bruge, ja alle andre midler er direkte åndsvagt at
benytte.
Hele tiden og igen hører vi at image er mirakkel midlet.
Men det er kun en løsningsmodel blandt flere.

Image har en klar fordel og det er at det er hurtigt, ellers er der,
sammenlignet med nyinstallation, en håndfuld ulemper. Om man vurderer
disse som værende af betydning er jo ens egen sag.

Og igen, nyinstallation det virker hver gang og det er sådan Microsoft
har tiltænkt at det skal gøres.
Microsoft understøtter ikke brug af image. Kontakter du MS og vil have
hjælp og du siger at når du har lang dit image på så er der noget der
ikke virker, ja så vil svaret ofte være "nyinstallation".
Samme problemstilling vil du opleve ved problemer med programmer.
svaret kan ende ud i "nyinstallation".

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-11 14:33

Hans Kjaergaard skrev:

> Så var det måske på sin plads at du havde meddelt det forbehold fra
> start, men tingene skal jo oftes luskes ud af dig.

PLONK

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 04-11-11 11:45

Den 03-11-2011 12:19, Hans Kjaergaard skrev:
> Image kan heller ikke ubetinget bare bruges på forskellig hardware i
> flæng, det kan nyinstallation (selvf. begge med passende drivere)
Jo, med Acronis Universal restore. Der strippes systemdriverne og du kan
derefter når der bootes fra "den nye maskine" blot efterinstallere drivere.

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-11-11 14:21

On Fri, 04 Nov 2011 11:45:14 +0100, Mcwm <me@home.invalid> wrote:

>Jo, med Acronis Universal restore. Der strippes systemdriverne og du kan
>derefter når der bootes fra "den nye maskine" blot efterinstallere drivere.

Korrekt, Novell leverer også et Image system, det er derfor jeg
skriver "Ikke ubetinget".
Man kan også køre sysprep på sin installation før man tager Imaget,
med den rette opsætning går det også godt.

/Hans

Fra : Leif Neland

Dato : 31-10-11 20:21

> [...]
>
> Næste gang pc går ned, sløver, what ever - vend tilbage til det image på
> 10 - 15 minutter i stedet for at bruge timer på at geninstallere.

Derefter installer alle programmer, der er installeret siden imaget er
lavet.
Derefter installer alle opdateringer til de installerede programmer.
Derefter installer alle opdateringer fra windowsupdate.

Leif

Fra : emjeppesen

Dato : 30-10-11 15:53

Vidal skrev:

> [...]
>meget og den er betydeligt langsommere end den var for et
>par år siden.
>
>Hvad er der sker med tiden med en computer?

Slet systemgenoprettelsen og opret den så igen.
Kør Ccleaner - gratis program
Kør SUPERAntiSpyware - gratis program

Hilsen emj

Fra : Vidal

Dato : 31-10-11 10:42

Den 30-10-2011 15:52, emjeppesen skrev:

> Slet systemgenoprettelsen og opret den så igen.

Hvilken betydning har det?

> Kør Ccleaner - gratis program

Det har jeg prøvet og det har ikke gjort nogen forskel

> Kør SUPERAntiSpyware - gratis program

Altså for at sikre, der ikke finde spyware på computeren?

Fra : emjeppesen

Dato : 31-10-11 11:15

Vidal skrev:

>Hvilken betydning har det?

Der kan sagtens ligge flere GB og dræne systemet der, hvis den aldrig
har været slettet.

>Det har jeg prøvet og det har ikke gjort nogen forskel
Har du også køret
Register?
Skan efter problemer?

Har du under Værktøjer/opstart slettet noget af alt det ragelse, der
starter op sammen med windows og sinker opstart helt utroligt. Faktisk
er der ikke noget, der behøver at stå der. Hvis du er bange for at
slette noget, så deaktiver hele møllen.

>Altså for at sikre, der ikke finde spyware på computeren?

Ja, eller andet utøj.

Hilsen emj

Fra : Vidal

Dato : 31-10-11 15:35

> Slet systemgenoprettelsen og opret den så igen.

Det virker faktisk fint. Ved du hvor, man gør det på Win7?
Så kan jeg lege computer whizz overfor min datter.

> Kør Ccleaner - gratis program
> Kør SUPERAntiSpyware - gratis program

Tak for rådene.

Fra : Heine Svendsen

Dato : 31-10-11 17:32

Den 31-10-11 15:34, Vidal skrev:

> Det virker faktisk fint. Ved du hvor, man gør det på Win7?
> Så kan jeg lege computer whizz overfor min datter.

tryk på Windows-tasten (den med flaget) og så tryk på
[Pause/print Screen] samtidig.
Klik på avancerede systembeskyttelse i venstre side.

Vælg et drev og klik på konfigurer.
Slå systembeskyttelse fra og klik OK til det hele.

Genstart evt. og slå det så til igen.

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : emjeppesen

Dato : 31-10-11 17:39

Vidal skrev:

>Det virker faktisk fint. Ved du hvor, man gør det på Win7?
>Så kan jeg lege computer whizz overfor min datter.

Klik på startikonet nederst i venstre hjørne og skriv
Systemgendannelse

Hilsen emj

Fra : Heine Svendsen

Dato : 31-10-11 17:47

Den 31-10-11 17:38, emjeppesen skrev:

> Klik på startikonet nederst i venstre hjørne og skriv
> Systemgendannelse

I Windows 7 får man så blot systemgendannelse op, men her
kan man ikke lave den slags ændringer som at slå det fra
eller slette gendannelsesfilerne.

Fra : emjeppesen

Dato : 31-10-11 18:13

Heine Svendsen skrev:

>I Windows 7 får man så blot systemgendannelse op, men her
>kan man ikke lave den slags ændringer som at slå det fra
>eller slette gendannelsesfilerne.

Nej, det er da fjollet.
Så skriv systemgendannelse og vælg
opret et gendannelsespunkt
I dialogboksen vælger du fanebladet systembeskyttelse
marker det drev, du vil slette gendannelsespunkter på og vælg
konfigueer
Her kan du så sætte prik i Slå systembeskyttelse fra
Samme sted, kan du vælge hvor meget plads, du vil bruge til
systembeskyttelse og slå den til igen efter en genstart.

Hilsen emj

Fra : Cykelsmeden

Dato : 31-10-11 18:10

Den 31-10-2011 15:34, Vidal skrev:
> Det virker faktisk fint. Ved du hvor, man gør det på Win7?
> Så kan jeg lege computer whizz overfor min datter.
kontrolpanel -> kategorivisning
system og sikkerhed
system
systembeskyttelse
konfigurer

//finn

Fra : Ivar

Dato : 30-10-11 18:44

Vidal skrev:

> Harddisken snurrer temmeligt meget.

Forklaringerne kan være mange. Fornyelig rodede jeg med en computer
der var blevet meget langsom. Harddisk-lampen var hele tiden tændt.
Problemet var et virus-program, der var gået i selvsving. Jeg
fjernede det, og installerede et nyt. Derefter var computeren næsten
som ny.

Ivar Magnusson

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-10-11 19:36

Ivar skrev:

>Problemet var et virus-program, der var gået i selvsving. Jeg
>fjernede det, og installerede et nyt.

høhø

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Gamle

Dato : 30-10-11 20:03

Ivar wrote:

> Problemet var et virus-program, der var gået i selvsving. Jeg
> fjernede det, og installerede et nyt. Derefter var computeren næsten
> som ny.

Så var det heldigt der ikke var et antivirus program installeret. Så havde
du ikke fået lov til at installere et v i r u s program

Mvh.
Torben

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-10-11 23:19

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> meget og den er betydeligt langsommere end den var for et
> par år siden.
>
> Hvad er der sker med tiden med en computer?

Midlertidige internetfiler og cookies. Husker i at slette dem? De kan
virkelig få en computer til at gå i knæ.
Jeg har adskillige gange haft computere til rep. på grund af sløvhed, og
hvor det udelukkende var ovenstående der forårsagede problemet. Jeg har set
adskillige, hvor der var op imod og over 100.000 midlertidige internetfiler.
Dernæst skal man se i msconfig under start, hvilke programmer, der starter
når computeren starter. Der findes ofte en masse småprogrammer, som man kan
deaktivere, idet der ingen grund er til at de starter, før man evt. har brug
for dem.

Kurt

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-10-11 00:43

Kurt B. Andersen skrev:

> Jeg har adskillige gange haft computere til
> rep. på grund af sløvhed, og hvor det
> udelukkende var ovenstående der forårsagede
> problemet.

Også her.

Ccleaner, Eusing og SuperAntiSpyware kan det
meste med hensyn til at få computeren til at køre
hurtigere - det er gennemprøvet gennem mange
år.

En SpywareBlaster er også god af have installeret,
den æder en del i opløbet.

Jeg har fire pc'er kørende, og ingen af dem er
blevet sløve - jeg renser jævnligt ud.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 31-10-11 08:03

Kurt B. Andersen skrev den 30-10-2011:
> [...]
> adskillige, hvor der var op imod og over 100.000 midlertidige internetfiler.

Husk at checke hvor meget Diskplads der er afsat, for eksempel 20 MB.

Tidlige versioner af Windows XP kan afsætte over 1 GB.
Jeg kan ikke huske hvornår det blev ændret, men problemet eksisterer i
SP1 og forsvinder ikke ved opgradering.

> [...]
> deaktivere, idet der ingen grund er til at de starter, før man evt. har brug

MSconfig kan være svært for mange at overskue. Ccleaner har en lignende
men mere overskuelig funktion.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Vidal

Dato : 31-10-11 10:56

> [...]
> af den er defragmenteret fuldt ud, kører HD'en utroligt
> meget og den er betydeligt langsommere end den var for et

Tak for alle svarene, der er meget god inspiration og
mange forslag.

Fra : Kaj

Dato : 31-10-11 04:34

On 30 Okt., 15:29, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:
> [...]
> meget og den er betydeligt langsommere end den var for et
> par år siden.
>
> Hvad er der sker med tiden med en computer?

Det er cisvc.exe indekseringsprogram),der bruger cpu'en alt for meget.
tjek det lige i Taskmanager. Disable dem i "egenskaber for drev C" ved
at fjerne fluebenet i "Indekser dette drev, så der søges hurtigere".

Kaj

Fra : kk

Dato : 01-11-11 17:05

Efter mange tanker skrev Vidal:
> [...]
> meget og den er betydeligt langsommere end den var for et
> par år siden.
>
> Hvad er der sker med tiden med en computer?

Hvis du ikke foretager dig noget, vil den "sande til" i løbet af et
stykke tid, afhængig af, hvad du bruger den til.
Om-install. er en løsning, men noget drastisk. Så er det bedre at holde
den ren.
Jeg har selv to Aldicomputere i huset, og begge er så hurtige som nye -
ingen af dem er nogensinde blevet ominstalleret. Jeg bruger dem, og
børnebørn har leget med dem. Den ældste er fra 2005 og den nyeste er
fra 2010.
Jeg har købt og installeret Diskeeper og den passer sig selv. En gang
imellem renser jeg regbasen med Auslogic og ellers har jeg MS Security
essentials og hvad dertil hører.
mvh
kk

Fra : Vidal

Dato : 02-11-11 13:54

Den 01-11-2011 17:05, kk skrev:

> [...]
> dem er nogensinde blevet ominstalleret. Jeg bruger dem, og børnebørn har leget
> med dem. Den ældste er fra 2005 og den nyeste er fra 2010.

EM Jeppesens råd om at fjerne systemgenoprettelsen (og starte
den igen) var faktisk temmeligt effektivt. Før kunne jeg, når
jeg skrev tekst, skrive 10 ord frem og så dukkede teksten op
lidt efter lidt. Det er vist helbredt nu.

> Jeg har købt og installeret Diskeeper og den passer sig selv. En gang imellem
> renser jeg regbasen med Auslogic og ellers har jeg MS Security essentials og
> hvad dertil hører.

Jeg har kørt PerfektDisk og da jeg nu kontrollerede var
der faktisk ingen fragmentation på nogle af drevene. Men
oprindeligt var den sat til at defragmentere mellem 15 og 18
og det påvirkede faktisk computeren en del i det tidsrum.

Fra : kk

Dato : 03-11-11 11:48

Vidal har bragt dette til os:

> [...]
> oprindeligt var den sat til at defragmentere mellem 15 og 18
> og det påvirkede faktisk computeren en del i det tidsrum.

Godt du fandt en løsning.
mvh
kk

Fra : kk

Dato : 01-11-11 17:07

Vidal skrev den 30-10-2011:
> [...]
> meget og den er betydeligt langsommere end den var for et
> par år siden.
>
> Hvad er der sker med tiden med en computer?

Glemte lige: Hvor opdatering kan gøres automatisk har jeg gjort det, så
det passer også sig selv.
mvh
kk