MS Windows
briani 27239
ecw-filer
Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 30-10-11 11:26

Hej.
Min svigerdatter arbejder med ecw-filer.
Nu har hun et problem, med en fil, som hun har haft på sin PC et stykke
tid, men nu har hun købt en ny ekstern harddisk, for at få mere plads.
Der vil hun gerne flytte ecw-filen over, men det kan hun ikke.
Filen hedder: DDOland2008.ecw og den er på 21.586.780 KB
Fejludskriften lyder: " Det er ikke muligt at kopiere DDOland2008: Der
er ikke tilstrækkelig ledig diskplads.
Slet en eller flere filer for at frigøre mere diskplads, og prøv igen.

Jeg mener, at jeg selv har oplevet noget lignende med en helt anden type
fil - er det fordi, det er et eksternt drev - eller hvad????

Venlig hilsen Jørgen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-10-11 11:32

Jørgen Nyerup skrev:

>Filen hedder: DDOland2008.ecw og den er på 21.586.780 KB

Er den eksterne harddisk med filsystemet FAT32 eller NTFS

Hvis det er FAT så skal den laves om til NTFS, da max filstørrelse på FAT
er 4 GB - 1 byte

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Peter

Dato : 30-10-11 12:24

"Jørgen Nyerup" <joergen@nyerup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg mener, at jeg selv har oplevet noget lignende med en helt anden type
> fil - er det fordi, det er et eksternt drev - eller hvad????

Grunden kan være, at harddisken er formateret i Fat32, hvor størst mulige
fil størrelse er 4GB
Du burde kunne konvertere til NTFS uden at miste data på følgende måde:

Gå i "kør" skriv- "convert C:/FS:NTFS" hvor C er det drev du ønsker at
konvertere.

Jeg må lige indskyde, at jeg aldrig selv har prøvet med den kommando, så vil
du være helt sikker på, ikke at miste data, så lav en backup inden du
forsøger.

PeterB

Fra : Rado

Dato : 30-10-11 16:13

On Sun, 30 Oct 2011 12:24:18 +0100, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>du være helt sikker på, ikke at miste data, så lav en backup inden du

Jeg har brugt den flere gange og har ikke haft problemer med den, men
enig, tag altid en backup først, for en sikkerheds skyld. .

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 30-10-11 17:21

Den 30-10-2011 12:24, Peter skrev:
> [...]
> du være helt sikker på, ikke at miste data, så lav en backup inden du

Jeg har spurgt om filsystemet - det er NTFS.

Jeg håber, at nogen finder på en anden forklaring.
På forhånd tak

mvh Jørgen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-10-11 20:34

Jørgen Nyerup forklarede den 30-10-2011:
> Jeg har spurgt om filsystemet - det er NTFS.
> Jeg håber, at nogen finder på en anden forklaring.
> På forhånd tak

Umiddelbart ken jeg komme på disse muligheder:

1: At der viterlig ikke er plads til filen

2: At hun husker forker og det ikke er NTFS, men FAT32 - mage externe
diske bruger FAT32

3: at der er for mange filer i roden af drevet - prøv at lægge den ind
i et direcory

Den sidset kan i udelukke med at kopiere en lille fil over som test-

Jan

Fra : Rado

Dato : 30-10-11 20:43

On Sun, 30 Oct 2011 17:20:36 +0100, Jørgen Nyerup <joergen@nyerup.dk>
wrote:

>Jeg har spurgt om filsystemet - det er NTFS.
>
>Jeg håber, at nogen finder på en anden forklaring.

Lav evt. en test med kopiering af filer af voksende størrelse, grænsen
for størrelsen der kan kopieres kan måske give et fingerpeg om hvor
problemet ligger.

Men hvis alt andet slår fejl så kan hun jo evt. splitte filen i mindre
stykker med f.ex. WinRAR og så pakke den ud igen på det eksterne drev.

Fra : Benny Andersen

Dato : 31-10-11 10:23

Jørgen Nyerup wrote:

> Jeg har spurgt om filsystemet - det er NTFS.
>
> Jeg håber, at nogen finder på en anden forklaring.
> På forhånd tak

Blot et gæt:

Under kopiering dannes måske en midlertidig 'fil' af samme størrelse
eller der swappes til page filen? Prøv, om muligt, at få 22Gb fri plads
på den gamle disk først - eller prøv at sætte page filen til at ligge på
den nye eksterne disk. (Hvis det er muligt)

Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 31-10-11 16:18

Den 31-10-2011 10:22, Benny Andersen skrev:

> [...]
> på den gamle disk først - eller prøv at sætte page filen til at ligge på
> den nye eksterne disk. (Hvis det er muligt)

Tak - jeg har selv tænkt lidt i de baner.
Er det nødvendigt at lave pagefilen til 22 GB? Jeg ved ikke hvor stor,
den er nu på hendes PC.
Eventuelt at lave en pagefil på 22GB på det eksterne drev - midlertidigt.

mvh Jørgen

Fra : Benny Andersen

Dato : 31-10-11 20:57

Jørgen Nyerup wrote:

> [...]
> den er nu på hendes PC.
> Eventuelt at lave en pagefil på 22GB på det eksterne drev - midlertidigt.

Ja, det er muligt at anvende eksterne drev og sætte max størrelse på
22Gb - men det er ikke noget jeg har forstand på - blot en ide til
eksperimenter.

Endelig er kopieringsmetoder (og programmer dertil) ikke en entydig ting
- følgende er klippet fra hjælpen til en af totalcommander's kopimetode
valg:

citat:
"Copy method (for experts only!)
This section allows to change the copy method:

Use standard copy method (recommended)
Let Total Commander choose the copy method. Currently it will use the
built in default copy method via ReadFile/WriteFile on Windows 9x/ME,
and the Windows function CopyFileEx on Windows NT, 2000, XP, Vista, and 7.

Use default method only
The default built in copy method (via ReadFile/WriteFile) is relatively
slow, but also reliable. A larger block size may speed up the copying.
When copying within the same drive, a larger buffer size should be
chosen than when copying between two drives, so the read/write head
doesn't have to jump between source and target all the time.

Also use big file copy mode
The copy method for large files is meant to copy very large files like
films or CD-ROM images. It bypasses the Windows disk cache. This works
very well with harddisks, but can slow down copying to special drives a
lot (e.g. to USB sticks). Recommended are at least 10240 k within the
same disk, and 32 k between two disks. Warning: Some disk drivers
written by drive manufacturers may have bugs which prevent them from
working in this mode!"

Fra : Mcwm

Dato : 31-10-11 22:04

Den 31-10-2011 16:17, Jørgen Nyerup skrev:
> Er det nødvendigt at lave pagefilen til 22 GB
Nej, det kræver ikke filens størrelse i RAM for at flytte den, så det er
ikke der dit problem ligger.

Venligst
Mcwm

Fra : Tommy

Dato : 01-11-11 11:09

On 30-10-2011 17:20, Jørgen Nyerup wrote:
> Jeg har spurgt om filsystemet - det er NTFS.
>
> Jeg håber, at nogen finder på en anden forklaring.
> På forhånd tak
>
> mvh Jørgen

Hej Jørgen.
Jeg syntes du mangler at besvare lidt spørgsmål før der prøves mere
avancerede ting. Kan du ikke få hende til at sætte disken til,
højreklikke på Denne Computer Vælge Administrer og derefter
Diskhåndtering (det er for XP, men det er stort set det samme for Vista
og 7)

Få hende til at skrive de detaljer der er for den externe disk og vær
sikker på at hun vælger detaljer for den og ikke et lokalt drev.

Jeg syntes også der mangler svar på om hun kan kopiere andre filer over
på den disk og i så fald hvor store?

Hvad er styresystemet og hvor gammel er computeren?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-10-11 17:32

Når du kommer med den slags råd så bør du aldrig angive C: af hensyn
til dem der kun læser til "convert C: /FS:NTFS" (ja, de findes) og
først læser resten efter de har trykket enter.
Brug X, Y eller Z da det er usandsynligt at private vil have så høje
drevbogstaver.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 08-11-11 17:26

Den 30-10-2011 17:31, Jens Peter Karlsen skrev:
> [...]
> først læser resten efter de har trykket enter.
> Brug X, Y eller Z da det er usandsynligt at private vil have så høje

Tak for hjælpen - og UNDSKYLD!!!
Den eksterne disk stod som NTFSi file manageren - men i diskhåndtering
stod den som FAT32 - det hjalp med en konvertering.

Venlig hilsen Jørgen