Jeg bliver nægtet adgang til handlinger.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 30-10-11 09:41

Af og til vil jeg foretage ændringer i arkiver m.m. og/eller overføre
via netværk (fælles mappe) mellem min MBP og min iMac.
Jeg får meldingen at det har jeg ikke tilladelser til - jeg bliver ikke
givet muligheden ved hjælp af min adgangskode. Der er af og til også et
lille rødt minus (streg) på mappen jeg vil arbejde med.
Hvis jeg eksempelvis vil overskrive et arkiv eller gl. program bliver
jeg nægtet dette (som ovenstående) - nogle gange efter at kopieringen er
startet og herefter er mappen/programmet ødelagt. Jeg har stadig den jeg
ville overføre, så skaden er overskuelig.
Jeg kan via adgangskode slette det emne jeg vil overskriver og derefter
kan jeg ved hjælp af adgangskode kopiere emnet.
Med det er der tungt.

Hvad skyldes beskyttelsen og hvilken viden er det jeg mangler for blot
at foretage mine ønsker.

Michael C.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-10-11 10:21

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Hvad skyldes beskyttelsen og hvilken viden er det jeg mangler for blot
> at foretage mine ønsker.

Det er vel et spørgsmål om rettigheder?! OS X er jo *nix under
overfladen; altså i sin grundvold et multibruger system, hvor hver
bruger tildeles rettigheder.

Det kan ske, at der opstår fejl i disse rettigheder, og derfor ville jeg
som det første bruge programmet "Diskværktøj" (det følger med i OS X)
til at "reparere disktilladelser" på begge Mac'er, for at se om det
retter op på problemerne.

Hvis det ikke virker kan man gå ned på fil-/mappeniveau og rode med
tilladelser via "Vis info" kommandoen. Har prøvet det nogle gange, og
når det har virket, har det været mere held end forstand, for jeg synes
det kræver dybereliggende OS X-kendskab for at kunne gennemskue
årsag-virkning. Men i denne NG er der jo gode folk som kan deres *nix og
som derfor kan hjælpe mere kvalificeret. Ellers er nettet jo fyldt med
lærerige sider om netop dette emne - Google is your friend

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 30-10-11 21:33

> Det er vel et spørgsmål om rettigheder?! OS X er jo *nix under
> overfladen; altså i sin grundvold et multibruger system, hvor hver
> bruger tildeles rettigheder.

Jeg er den eneste bruger - og med administrationstilladelse.

> [...]
> som det første bruge programmet "Diskværktøj" (det følger med i OS X)
> til at "reparere disktilladelser" på begge Mac'er, for at se om det

Det er ikke deri problemet ligger.

> [...]
> som derfor kan hjælpe mere kvalificeret. Ellers er nettet jo fyldt med
> lærerige sider om netop dette emne - Google is your friend

De forskellige rettigheder deri har jeg også prøvet. Det er ikke nok til
at løse problemet.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-11 10:38

> [...]

> Med det er der tungt.
>
> Hvad skyldes beskyttelsen og hvilken viden er det jeg mangler for blot

Hvilken bruger logger du ind med ? ... og hvor på modtager maskinens
disk prøver du at overføre ting til ?

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 30-10-11 21:29

> Hvilken bruger logger du ind med ? ... og hvor på modtager maskinens
> disk prøver du at overføre ting til ?

Der er kun een bruger på hver maskine og det er mig og jeg har
administrationstilladelse.
Det er oftest i programmer og bibliotek problemet opstår.
Problemet er det samme internt for samme maskine, ikke blot fra den ene
til den anden.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-11 21:39

> [...]
> Det er oftest i programmer og bibliotek problemet opstår.
> Problemet er det samme internt for samme maskine, ikke blot fra den ene

ok, oplever du at rettigheder som du sætter ikke "holder", alså ændrer
sig igen efter du har rettet dem til ?

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 30-10-11 21:47

> ok, oplever du at rettigheder som du sætter ikke "holder", alså ændrer
> sig igen efter du har rettet dem til ?

De ser ud til at holde, men ændre ikke på problemet.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-11 21:50

> De ser ud til at holde, men ændre ikke på problemet.

ok. Hvis det f.eks. er en mappe så er det ofte ikke nok at rette
rettigheder på selve mappen, du skal have indholdet med.

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 30-10-11 21:57

> ok. Hvis det f.eks. er en mappe så er det ofte ikke nok at rette
> rettigheder på selve mappen, du skal have indholdet med.

Men stadig - jeg er administrator.
Jeg kan godt forstå at der er lidt sikkerhed omkring at bruger er i gang
med noget "farligt", men hvorfor ikke bare spørge til adgangskode og
hvis den er OK så må jeg godt gøre det jeg er i gang med.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-11 22:05

> [...]
> med noget "farligt", men hvorfor ikke bare spørge til adgangskode og
> hvis den er OK så må jeg godt gøre det jeg er i gang med.

Jeg gætter på der er noget andet galt .. men ud fra dine beskrivelser så
kan jeg ikke lure _hvad_

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 30-10-11 22:14

> Jeg gætter på der er noget andet galt .. men ud fra dine beskrivelser så
> kan jeg ikke lure _hvad_

Næste gang jeg støder på problemet vil jeg går dybere i problemet og
notere mere præcist hvor/hvornår/hvordan det spærre min rettighed.

Indtil nu har jeg kunne "snyde" og har fået min vilje, men lidt
omstændigt i forhold til den direkte kopiering/overførelse.

Michael C.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 07-11-11 15:23

> Jeg gætter på der er noget andet galt .. men ud fra dine beskrivelser så
> kan jeg ikke lure _hvad_

Så er jeg tilbage.

Ville kopiere et program fra min MBP (10.6.8) til extern HD. Der
kopieres lidt, hvorefter ....ikke tilladelse til at få adgang til...
dukker op.
Den del der er kopieret får grå tone og streg over. Sletter denne.

Går ind i info. Der var system, wheel og everyone på med hhv Læse &
skrive, Skrivebskyttet og Skrivebeskyttet aktiv. Jeg åbner og tilføjer
mig med Læse & Skrive. Der er ikke noget problem i at ændre - det er
ikke forbudt for mig, så jeg skulle vel få rettighederne, men samme
resultat - må ikke kopiere.

Jeg skulle kopiere noget fra et iTunes musikarkiv. I dette var der en
film-fil. Kopieringen stoppede med samme grund ....ikke tilladelse til
at få adgang til... m.h.t. film-filen.

Hvem er i grunden wheel og everyone. Er system ikke bare mig når jeg har
administrationstilladelse.
Af og til er der også staff og/eller _unknown knyttet til et
program/mappe. Hvad er det for nogle størrelser.

Det gamle log ind som root eksistere det stadig? (jeg ved det er en
farlig position at arbejde fra).

Jeg har ikke tidligere haft dette problem - et gæt indtil Løve og indtil
sidste opdateringer af 10.6. (indenfor et halvt års tid).

Håber jeg er til at forstå.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-10-11 22:20

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> [...]
> Med det er der tungt.
>
> Hvad skyldes beskyttelsen og hvilken viden er det jeg mangler for blot

Jeg ser noget lignende her fordi det brugernummer min konto har på mine
to maskiner ikke er ens og det er altså så viseligt strikket sammen med
fildeling at det ikke er brugernavn men nummeret der bruges.

(Det samme gør sig gældende med grupper, men jeg tror du har samme
"problem" som mig).

Du kan checke ved at køre "id -u" i Terminalen. Hvis det er forskellige
tal på de forskellige maskiner, tror jeg det er det der er grunden.

Den letteste vej ud i så fald - hvis du kan leve med det - er at bruge
Windows fildeling i stedet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-11 22:28

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111030 <nospam0002+20111030@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Du kan checke ved at køre "id -u" i Terminalen. Hvis det er forskellige
> tal på de forskellige maskiner, tror jeg det er det der er grunden.

eh, når jeg logger på fildeling på en af mine andre maskiner, så bruger
jeg jo en konto på modtager maskinen, dvs. når jeg skriver en fil så
skriver jeg den som brugeren på modtager maskinen og ikke afsender
maskinen. Så hvilket id nummer du har, eller hvad brugerene hedder de
forskellige steder burde ikke have nogen indflydelse ?

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 30-10-11 22:30

> Du kan checke ved at køre "id -u" i Terminalen. Hvis det er forskellige
> tal på de forskellige maskiner, tror jeg det er det der er grunden.

Min iMac har 502 og min MBP har 501.

> Den letteste vej ud i så fald - hvis du kan leve med det - er at bruge
> Windows fildeling i stedet.

Aner ikke hvad det går ud på. Så kan jeg vel lige så godt "snyde" som
hidtil.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-10-11 23:11

> [...]
> maskinen. SÃ¥ hvilket id nummer du har, eller hvad brugerene hedder de
> forskellige steder burde ikke have nogen indflydelse ?

Nåja, måske er det "dele USB-disk" jeg tænker på.

Det er i hvertfald skummelt :(

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-11 23:23

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111030 <nospam0002+20111030@gmail.com> wrote:

> Nåja, måske er det "dele USB-disk" jeg tænker på.
>
> Det er i hvertfald skummelt :(

Ja, så bliver det mere langhåret ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-10-11 23:12

> Min iMac har 502 og min MBP har 501.

Ok, så er det stadig en mulighed. Hvordan præcsi laver du din deling?

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 31-10-11 08:11

> Ok, så er det stadig en mulighed. Hvordan præcsi laver du din deling?

Æble + i og afkryds i Fælles mappe. Herefter er mappen synlig og for det
meste kan jeg kopiere m.m. dog ikke de "forbudte" mapper/programmer.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-11 09:23

> Æble + i og afkryds i Fælles mappe. Herefter er mappen synlig og for det
> meste kan jeg kopiere m.m. dog ikke de "forbudte" mapper/programmer.

Lige en ting ... jeg vil nok ikke dele system mapper, f.eks. Programmer.
Hold dig til mapper i dit homedir eller mapper du opretter i roden af
disken udenfor standardmapperne ....

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 31-10-11 11:21

> Lige en ting ... jeg vil nok ikke dele system mapper, f.eks. Programmer.
> Hold dig til mapper i dit homedir eller mapper du opretter i roden af
> disken udenfor standardmapperne ....

Jeg gør det kun i det øjeblik jeg ønsker at overføre (i.s.f. extern.
HD). Så snart handlingen er overstået fjernes den fælles mappe.

Michael C.