Browser changelogs
Fra : scootergrisen

Dato : 29-10-11 20:09

Jeg prøver og finde changelogs til de forskellige browsere så man kan se
hvad der er blevet ændret i forhold til sidste version.

Som her med Opera : http://www.opera.com/docs/changelogs/

Ved i hvor man kan se det samme for Firefox, Chrome, Safari, Explore ?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-10-11 20:16

scootergrisen skrev:

>Jeg prøver og finde changelogs til de forskellige browsere så man kan se
>hvad der er blevet ændret i forhold til sidste version.

K-Meleon
http://kmeleon.sourceforge.net/changelog.txt

Firefox
http://www.mozilla.org/en-US/firefox/releases/

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 30-10-11 02:18

> http://www.mozilla.org/en-US/firefox/releases/

Bare underligt det ikke er den nyeste version med. 7.0.1 det netop den
jeg gerne vil se.

Jeg kan skrive http://www.mozilla.org/en-US/firefox/7.0.1/releasenotes/
men så står der vist de samme ting som ved 7.0

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-10-11 06:08

scootergrisen skrev:

>Jeg kan skrive http://www.mozilla.org/en-US/firefox/7.0.1/releasenotes/
>men så står der vist de samme ting som ved 7.0

"The latest version of Firefox has the following changes:

Fixed a rare issue where some users could find one or more of their add-ons hidden after a Firefox update (see the blog post)"

er hvad der er nyt i 7.0.1

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : /john

Dato : 29-10-11 20:26

"scootergrisen" <scootergrisen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ved i hvor man kan se det samme for Firefox, Chrome, Safari, Explore ?

Her:

http://filehippo.com/download_firefox/10687/

http://filehippo.com/download_google_chrome/

http://filehippo.com/download_safari/

http://filehippo.com/search?q=internet+explorer

Flere (brug søgefeltet øverst på siden):
http://filehippo.com/

Check for opdateringer:
http://filehippo.com/updatechecker/

/john

Fra : scootergrisen

Dato : 30-10-11 02:23

Tak men der står bare sådan noget med "dit og dat er blevet forbedret".

Det jeg leder efter er for eksempel sådan noget med at "<video> support
er tilføjet" eller ligende.

Og det skulle jo gerne være fra den officielle hjemmeside i stedet for
filehippo

Fra : /john

Dato : 30-10-11 02:02

"scootergrisen" <scootergrisen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Tak

Selv tak :)

> men der står bare sådan noget med "dit og dat er blevet forbedret".

Ja..?

> Det jeg leder efter er for eksempel sådan noget med at "<video> support er
> tilføjet" eller ligende.

Nåee.. jamen de ka' jo kun skrive om de faktiske ændringer - og de
oplysninger kommer fra producenterne

> det skulle jo gerne være fra den officielle hjemmeside

Glimrende - jamen så kigger du da bare dér :)

/john

Fra : scootergrisen

Dato : 30-10-11 06:00

> Glimrende - jamen så kigger du da bare dér :)

Ja men det bare hvor på deres sider det står.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-10-11 04:30

scootergrisen skrev:
> Tak men der står bare sådan noget med "dit og dat er blevet
> forbedret".
>
> Det jeg leder efter er for eksempel sådan noget med at
> "<video> support er tilføjet" eller ligende.

Den slags finder du ikke, for den slags ændres ikke. I de
små versionsnumre tilføjes der ikke nyheder, kun fejlrettelser.

I gamle dage var der et link nederst på releasenotessiden
til en side med en liste over alle ændringer, men jeg ved
ikke, hvor de gemmer den i vore dage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-10-11 04:54

Kim Ludvigsen skrev:

> Den slags finder du ikke, for den slags ændres ikke. I de
> små versionsnumre tilføjes der ikke nyheder, kun fejlrettelser.

Da du (scootergrisen) tjekkede siden for 7.01, har du ikke
kigget grundigt nok, der står netop, hvad der er rettet i
forhold til 7'eren:

> [...]

> I gamle dage var der et link nederst på releasenotessiden
> til en side med en liste over alle ændringer, men jeg ved

Og det er der stadig, i afsnittet What's New in Firefox:
http://www.mozilla.org/en-US/firefox/7.0/releasenotes/buglist.html

Som du kan se, opdaterer de sædvanligvis buglisten til de
forskellige versionsnumre, hvilket de dog ikke har fået
gjort til 7.0.1'eren.

Man kan dog finde bug'en via et link i den blogpost, der
nævnes ovenfor. men det er selvfølgelig irrelevant her,
eftersom du er interesseret i at vide, om der er tilføjet
nye funktioner, og det er der som tidligere nævnt ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : scootergrisen

Dato : 30-10-11 06:07

> Da du (scootergrisen) tjekkede siden for 7.01, har du ikke kigget
> grundigt nok, der står netop, hvad der er rettet i forhold til 7'eren:
>
> The latest version of Firefox has the following changes:

Ja det rigtigt, syns bare 7.0 og 7.0.1 så ens ud.

Men dette link :
http://www.mozilla.org/en-US/firefox/7.0.1/releasenotes/
....var et jeg selv fandt på.

De tager åbent bart ikke alle updatinger med på denne side :
http://www.mozilla.org/en-US/firefox/releases/

Eller også er de bare langsommme.

Fra : scootergrisen

Dato : 30-10-11 06:11

> Den slags finder du ikke, for den slags ændres ikke. I de små
> versionsnumre tilføjes der ikke nyheder, kun fejlrettelser.

Se her for eksempel :
http://www.opera.com/docs/changelogs/windows/1150/

Der står for eksempel :

"Implemented the HTML5 <time> element."

Det sådan noget jeg gerne vil vide så jeg kan få ideer til nye ting der
rør sig.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-10-11 07:11

scootergrisen skrev:

> [...]
>
> Der står for eksempel :
>
> "Implemented the HTML5 <time> element."
>
> Det sådan noget jeg gerne vil vide så jeg kan få ideer til

Det finder du i bug-oversigten. Nu er der ikke så mange af
den slags ændringer i 7'eren, men du finder fx denne:
312156    implement text-overflow: ellipsis from CSS3 text

Du kan så klikke på bug-nummeret og læse nærmere om, hvad
der er ændret/tilføjet - og alle overvelserne og debatten,
inden man nåede frem til ændringen.

Jeg ved ikke, om du lader dig snyde af navnet "bug" - det
gjorde jeg selv i tidernes morgen. Umiddelbart får navnet jo
en til at tro, at der er tale om fejl/fejlrettelser, men i
Mozilla-jargon (og mange andres), henviser det også til
mangler og udbedringer/forbedringer.

Når du er inde i Bugzilla, kan du prøve at søge på en ønsket
funktion, så kan du se, om den er på vej. Her er fx en
søgning på css3:
https://bugzilla.mozilla.org/buglist.cgi?quicksearch=css3

Ovenstående resulterer i funktioner, der endnu ikke er
implementeret, du kan også søge mere specifikt, fx
udelukkende blandt afsluttede bugs - det kan være ting, som
er med i næste udgave af Firefox.

Her en søgning på afsluttede bugs med html5:
https://bugzilla.mozilla.org/buglist.cgi?query_format=specific&order=relevance+desc&bug_status=__closed__&product=Firefox&content=html5&comments=0&comments=1

Samme link i kort form:
http://tinyurl.com/66rcjoy

Men bemærk, alt dette er beregnet til teknisk
interesserede/nørder, ikke almindelige brugere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå faldgruberne, sådan vælger du det rette webhotel:

Fra : Carl Drud

Dato : 29-10-11 20:29

scootergrisen <scootergrisen@gmail.com> writes:

> [...]
>
> Som her med Opera : http://www.opera.com/docs/changelogs/
>
> Ved i hvor man kan se det samme for Firefox, Chrome, Safari, Explore ?

Lidt derhenad:

Chrome/Chromium:
http://googlechromereleases.blogspot.com/

Firefox: