Hvornår gik man fra -søn og -datter
Fra : Kate

Dato : 29-10-11 15:05

Er lige startet på at kigge i kirkebøger og leder efter en som
angiveligt skulle hedde Thomas Jensen Skyum og være fra 1847. Ikke
meget at gå efter, det ved jeg, men det er faktisk heller ikke ham mit
spørgsmål drejer sig om. Pludseligt opdager jeg at i tidligt 1800 hed
børnene fars fornavn til efternavn, altså Peder Jensen og Marie
Jensdatter. Hvornår gik man over til at give børn fars efternavn
fremfor hans fornavn? Må indrømme, at jeg troede det var langt
tidligere at man skiftede end 1800 tallet.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-10-11 16:32

Kate wrote:
> Hvornår gik man over til at give børn fars efternavn
> fremfor hans fornavn? Må indrømme, at jeg troede det var langt
> tidligere at man skiftede end 1800 tallet.

Adelen fik allerede i 1525 påbudt at føre faste slægtsnavne.
I 1771 fik man i dele af Slesvig påbudt at føre et fast uforanderligt
slægtsnavn.
I 1790 kom det samme til at gælde i Tørning len under biskoppen
i Ribe.
I 1828 blev det påbudt at alle børn skulle have et slægtsnavn.
Dette blev lempet allerede i 1829 pga. protester og fordi
reglerne alligevel ikke blev fulgt mange steder.
Endelig blev reglerne indskærpet i 1856 hvor det blev understreget,
at det valgte slægtsnavn var bindende for alle fremtidige slægtled.

Kilde: Slægtsforskerens ABC.

I min egen slægt har jeg en tipoldefar født i 1839, der hed Peder
Henriksen. Alle hans børn, både drenge og piger, hvoraf det sidste
blev født i 1873 kom til at hedde Pedersen som herefter blev det
faste slægtsnavn.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Kate

Dato : 29-10-11 20:54

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in

> [...]
> Henriksen. Alle hans børn, både drenge og piger, hvoraf det sidste
> blev født i 1873 kom til at hedde Pedersen som herefter blev det

Tusind tak for svaret. Så er der noget der giver mening, for mig, i
kirkebøgerne.

--
Kate

gerne ældre.