Male mdf plader uden appelsinhud?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 29-10-11 17:36

Hej

Jeg er igang med at male nogle mdf kabinetter med oliemaling, og har
problemer med appelsinhud når jeg grunder.

Malingen er købt hos Flügger, og jeg har været i 2 forskellige
butikker, for at få deres bedste rulle til projektet. Det ene sted fik
jeg en alm. korthåret rulle, og det andet sted en meget fin skumrulle.

Ingen af delene syntes at lykkedes.

Nogen der har nogle fif til et godt resulttat?

Jeg skal afslutte med en hvid glans 90 topmaling...

Mvh
Hans

Fra : Preben

Dato : 29-10-11 17:38

Sprøjtemaling.

--
mvh/Preben

Fra : Fister

Dato : 29-10-11 17:46

Preben has brought this to us :

> Sprøjtemaling.

Grundspartel!
Jeg lavede samme nummer for 10 år siden, spartel (efter at have slebet
af igen) var løsningen.
Kai

Fra : CC

Dato : 29-10-11 23:05

Den 29-10-2011 18:35, Hans Mouridsen skrev:
> [...]
>
> Ingen af delene syntes at lykkedes.
>
> Nogen der har nogle fif til et godt resulttat?
>
> Jeg skal afslutte med en hvid glans 90 topmaling...

Det tørre for hurtigt og malingen når ikke at løbe sammen.
Lad det nuværende lag tørre igennem, og slib det jævnt.

Fortynd både din grundmaling og din topmaling, så det er noget tyndt
"sjask". Læg din plade vandret og "læg" malingen på med en mohair rulle
- gerne i en periode med høj luftfugtighed. Så er overfalden længere
fugtig og malingen kan løbe sammen, inden den tørre. Mellemslib hvis det
er nødvendigt. Sidste gang du sliber må gerne være med våd slibning og
papir korn 400 eller deromkring.

Det er en langsommelig affære, men du kan øve dig på alle mellemlagene
inden du skal give sidste gang topmaling.

Så har du ikke megen tålmodighed, så er en sprøjtelakering nok nemmest
og hurtigst, som andre har forslået.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 30-10-11 11:41

On 2011-10-29 22:04:34 +0000, CC said:

> [...]
> inden du skal give sidste gang topmaling.
>
> Så har du ikke megen tålmodighed, så er en sprøjtelakering nok nemmest

Jeg giver det et forsøg mere, og ser om det ikke vil lykkedes - nu jeg
har jo købt malingen, så kan vel ligeså godt bruge det, inden de sendes
til en sprøjtemaler

Mvh
Hans

Fra : Armand

Dato : 30-10-11 14:01

> [...]
>
> Ingen af delene syntes at lykkedes.
>
> Nogen der har nogle fif til et godt resulttat?
>
> Jeg skal afslutte med en hvid glans 90 topmaling...

Mellemslibning er en nødvendighed hvis man ønsker et godt resultat, at
du ligefrem selv kan se problemer med overfladen gør det blot så meget
mere påkrævet.

Problemet kan skyldes at MDF-pladen suger kraftigt og dog forskelligt,
så at starte med at mætte pladen med et par tynde lag frem for ét tykt
er nok der korrekte fremgangsmåde.

--
Armand.