Vlan DHCP-server
Fra : Ukendt

Dato : 29-10-11 09:07

Hej

Jeg skal have bygget et netværk, hvor der er 4-5 brugergrupper som skal
dele en internetforbindelse. Jeg vil gerne have dem adskilt, så de ikke
kan se hinandens enheder af sikkerhedsmæssige årsager.

Jeg har kigget lidt på switche med vlan, f.eks.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4876528
Hvad skal der sidde "foran" denne switch, en almindelig router kan vel
ikke uddele ip-adresser til mere end et (v)lan?

Jeg forestiller mig at det kunne laves således:

|->vlan 10
|->vlan 20
Internet -> DHCP-server(Router) -> Netgear Switch --|->vlan 30
|->vlan 40
|->vlan 50

Et alternativ er muligvis at sætte en router til internettet og derefter
en router til hver af de enkelte netværk, men det anser jeg for at være
en fuskløsning.

|->Router til gruppe 10
|->Router til gruppe 20
Internet -> Router --|->Router til gruppe 30
|->Router til gruppe 40
|->Router til gruppe 50

Den fysiske del af netværket er lavet med et krydsfelt hvor det hele kan
placeres. Der skal så udbygges med switche og trådløse accesspoints i
hver af grupperne, men det anser jeg for at være forholdsvis enkelt.

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : Jan Strægaard

Dato : 29-10-11 10:14

On 29-10-2011 10:07, Anders Sørensen wrote:
> Hvad skal der sidde "foran" denne switch, en almindelig router kan vel
> ikke uddele ip-adresser til mere end et (v)lan?

Et hurtigt skud fra hoften:

|- vlan 10 192.168.10/24
|- vlan 20 192.168.20/24
Internet -> Rtr -> vlan 1 'subn' -> Sw -|- vlan 30 192.168.30/24
|- vlan 40 192.168.40/24
|- vlan 50 192.168.50/24

'subn' kan være 192.168.0.0/24

Du skal have en DHCP server, som kan uddele adresser baseret på det
subnet den aktuelle klient sidder på. Jeg kender ikke meget til
produkter på dette område, da jeg arbejder med andre dele af netværk,
men jeg ved, at vi, hvor jeg arbejder, bruger DHCP serveren fra
Microsoft Server til dette.

Det kræver level 3 funktion (routing) at komme fra vlan 1 til en af de
andre. Derfor er en 'ren level 2' switch ikke nok. Så enten skal

1) 'Sw' være en router, eller
2) 'Rtr' være en router med VLAN og trunk support, og 'sw' skal kunne
trunke det 5 vlans mod routeren (og så kan vlan 1 undgås), eller
3) 'Rtr' være en router med VLAN support og masser af porte, så 'subn'
segmentet og 'sw' undgås.

Jeg håber, dette kan inspirere dig lidt.

Mvh
Jan

Fra : Jan Strægaard

Dato : 29-10-11 10:37

On 29-10-2011 10:07, Anders Sørensen wrote:

Nu fremgår trafikmængder, antallet af klienter og fysisk spredning af
dem ikke af dit indlæg, men hjemme jeg bruger en NetGear DGND3700
router, som har support fpr 3 'gæstenetværk' på både 2,4 og 5,4 GHz
båndene. 'Gæstenet' kan i følge manualen ikke se hinanden. Routerens
indbyggede DHCP server burde så kunne dække behovet.

Det skal siges, at jeg ikke har 'rodet' med dette. Jeg bruger ikke gæstenet.

Mvh
Jan

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-10-11 16:49

On Sat, 29 Oct 2011 10:07:14 +0200, Anders Sørensen
<anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:

> |->vlan 10
> |->vlan 20
> Internet -> DHCP-server(Router) -> Netgear Switch --|->vlan 30
> |->vlan 40
> |->vlan 50

Det kan du lave med fx en ASA 5505. Den har også en indbygget 8-ports
switch, så hvis du ikke skal bruge ret mange porte, kan du måske undgå
den ekstra switch.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jan Strægaard

Dato : 30-10-11 07:23

On 29-10-2011 17:48, Asbjorn Hojmark wrote:
> Det kan du lave med fx en ASA 5505. Den har også en indbygget 8-ports
> switch, så hvis du ikke skal bruge ret mange porte, kan du måske undgå
> den ekstra switch.

og man skal lige huske at købe en udvidet licens (kan ikke lige huske
navnet på den), hvis man som her har brug for 'mange' vlans.

Mvh
Jan

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-11 09:32

Den 29/10/11 17.48, Asbjorn Hojmark skrev:

> Det kan du lave med fx en ASA 5505. Den har også en indbygget 8-ports
> switch, så hvis du ikke skal bruge ret mange porte, kan du måske undgå
> den ekstra switch.

Er det f.eks. denne:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=asa+5505&sp=all&pid=513473

Hvad er det for noget med 10 brugere? Er det 10 vlans?
Kan sådan en ASA 5505 bruges i min situation?

Hvis jeg sætter "dumme" switche efter hver af de porte som skal danne
vlan, kan netværket vel udvides?

Fra : Glenn

Dato : 30-10-11 11:24

On 30/10/11 09.32, Anders Sørensen wrote:

> [...]
> Kan sådan en ASA 5505 bruges i min situation?
>
> Hvis jeg sætter "dumme" switche efter hver af de porte som skal danne

Hej Anders

Hvis du køber Gbit-switche og du har brug for mere end 150MBit/s, vil
jeg i stedet anbefale ASA 5510 eller 5520 (begge har mulig rack montage).

Næsten alle fornuftige stationære og bærbare kan modtage/levere mere end
200Mbit/s.

Se evt. ASA-oversigten her:

http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/vpndevc/ps6032/ps6094/ps6120/product_data_sheet0900aecd802930c5.html
"...
Table 1. Cisco ASA 5505 Adaptive Security Appliance Platform
Capabilities and Capacities
150 Mbps
...."

"...
Table 2. Cisco ASA 5510 Adaptive Security Appliance Platform
Capabilities and Capacities
Up to 300 Mbps
5 Fast Ethernet ports; 2 Gigabit Ethernet + 3 Fast Ethernet*
...."

"...
Table 3. Cisco ASA 5520 Adaptive Security Appliance Platform
Capabilities and Capacities
Up to 450 Mbps
...."

I 2007 fik ASA 5510 med "security plus license" Gbit-enabled porte:

ASA software 8.0(3):
http://www.cisco.com/en/US/docs/security/asa/asa80/release/notes/arn803n.html#wp229690
Citat: "...
The ASA 5510 adaptive security appliance now has the security plus
license to enable GE (Gigabit Ethernet) for port 0 and 1. If you upgrade
the license from base to security plus, the capacity of the external
port Ethernet0/0 and Ethernet0/1 increases from the original FE (Fast
Ethernet) (100 Mbps) to GE (1000 Mbps).
[]
The interface names will remain Ethernet 0/0 and Ethernet 0/1.
[]
Use the speed command to change the speed on the interface and use the
show interface command to see what speed is currently configured for
each interface.

Also available in Version 7.2(3).
...."

Glenn

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-11 12:54

Den 30/10/11 11.24, Glenn skrev:

> [...]
>
> Næsten alle fornuftige stationære og bærbare kan modtage/levere mere end

Hvis jeg sætter gigabit switche efter portene på 5505'eren, kan de
tilsluttede pc'er så ikke køre gigabit sammen? Jeg er godt klar over, at
hvis der f.eks. skal tilsluttes en server som alle vlans skal kunne
tilgå, er det 5505'eren der sætter begrænsningen. Internethastigheden
bliver under ingen omstændigheder over 100Mbit/s.

Fra : Glenn

Dato : 30-10-11 11:37

> [...]
> Kan sådan en ASA 5505 bruges i min situation?
>
> Hvis jeg sætter "dumme" switche efter hver af de porte som skal danne

Du skal have af vide hvor mange brugere som understøttes:

Cisco ASA 5500 Series Adaptive Security Appliances:
http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/vpndevc/ps6032/ps6094/ps6120/product_data_sheet0900aecd802930c5.html
"...
Table 8. Characteristics of Cisco ASA 5505, 5510, 5520, 5540, and 5550
Adaptive Security Appliances
Users/Nodes 10, 50, or unlimited
IPsec VPN Peers 10; 25
...."

Du bør gå efter "unlimited" Users - men bemærk at der også findes en
"IPsec VPN Peers" begrænsning, og det er noget helt andet.

Glenn

Fra : Glenn

Dato : 30-10-11 11:45

Hej Anders

I øvrigt skal du sikre dig at ASA firewallen leveres med ASA software
8.2(5) eller ASA software 8.4(2).

Køber du en ældre hylde ASA kan det være at flash og ram er
utilstrækkelig til ASA software 8.3+:

Release Notes for the Cisco ASA 5500 Series, 8.4(x):
http://www.cisco.com/en/US/docs/security/asa/asa84/release/notes/asarn84.html#wp37821
Citat: "...
Memory Requirements
After Feb. 2010 (Required for 8.3 and Higher)
Memory Upgrade Kits
...."

Glenn

Fra : Glenn

Dato : 30-10-11 11:51

Denne har "unlimited"-Users:

Cisco ASA 5505 Firewall Edition Bundle
Bedste pris: 3.758,00 DKK
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=asa+5505&sp=all&pid=262649
"...
Antal licenser    Ubegrænset antal brugere
...."

Fra : Jan Strægaard

Dato : 30-10-11 13:49

On 30-10-2011 11:51, Glenn wrote:
> Denne har "unlimited"-Users:

> [...]

.... men kun 3 VLANs alt ialt i den Basic License, som kassen er født
med, og med begrænsninger på den ene. Den licens, der giver mange (20?)
VLANs, koster ca. det samme som en basis 5505. Har opgraderet min 5505
fornylig.

Mvh
Jan

Fra : Glenn

Dato : 30-10-11 14:26

On 30/10/11 13.48, Jan Strægaard wrote:

> [...]
> med, og med begrænsninger på den ene. Den licens, der giver mange (20?)
> VLANs, koster ca. det samme som en basis 5505. Har opgraderet min 5505

Hej Jan

Så er der denne:

Cisco ASA 5505 Firewall Edition Bundle
Bedste pris: 4.996,00 DKK:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=asa+5505&sp=all&pid=513185
"...
Unlimited-User Security Plus License
...."

mvh

Glenn

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-11 12:50

Den 30/10/11 11.37, Glenn skrev:

> [...]
>
> Du bør gå efter "unlimited" Users - men bemærk at der også findes en
> "IPsec VPN Peers" begrænsning, og det er noget helt andet.

Brugere som i antal ip-adresser der samtidig kan tildeles?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 31-10-11 08:10

On 10/29/2011 10:07 AM, Anders Sørensen wrote:
> [...]
>
> |->vlan 10
> |->vlan 20
> Internet -> DHCP-server(Router) -> Netgear Switch --|->vlan 30

Jeg ville skrotte din router og sætte en Linuxkasse op der kører
firewall og router mellem VLAN's.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-11 02:01

Den 29/10/11 10.07, Anders Sørensen skrev:
> [...]
>
> |->vlan 10
> |->vlan 20
> Internet -> DHCP-server(Router) -> Netgear Switch --|->vlan 30

Tak for svarene alle sammen.

Den løsning med Cisco ASA 5505 bliver alt alt for dy til dette formål.
Jeg har googlet lidt rundt, og fundet en Cisco RV220W
http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/routers/ps9923/ps11025/data_sheet_c78-630461.html
som muligvis kunne klares inden for prisrammen. Vil den kunne klare
jobbet, hvis jeg nøjes med 4 vlans?
Jeg tænker noget en opsætning som denne:

|->vlan 10 ->Switch
|->vlan 20 ->Switch
Internet -> RV220W -|->vlan 30 ->Switch
|->vlan 40 ->Switch

Jeg kan ikke finde ud af, om jeg kan sætte normale gigabit switche på
hver port for at dele netværket ud på flere stik, eller der skal bruges
specielle vlan switche.

> [...]
>

> |->Router til gruppe 10
> |->Router til gruppe 20
> Internet -> Router --|->Router til gruppe 30

Hvad med denne løsning? Jeg sætter en kvaltetsrouter op som den første
og de forskellige interessegrupper som skal bruge nette kunne så selv
købe deres egne routere. Administrationen af disse ville blive et
mareridt, men det må de selv rode med.

Fra : Glenn

Dato : 04-11-11 16:54

On 04/11/11 02.00, Anders Sørensen wrote:
> Jeg kan ikke finde ud af, om jeg kan sætte normale gigabit switche på
> hver port for at dele netværket ud på flere stik, eller der skal bruges
> specielle vlan switche.

Hej Anders

Det afhænger af om den switch du køber kan dedikere de enkelte porte til
de respektive vlans.

Hvis den kan, kan sagtens sætte non-vlan switche på firewallen.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-11-11 18:23

Den 04-11-2011 16:53, Glenn skrev:

> Det afhænger af om den switch du køber kan dedikere de enkelte porte til
> de respektive vlans.
>
> Hvis den kan, kan sagtens sætte non-vlan switche på firewallen.

Er det ikke en smule selvmodsigende ?

Hvis switchen kan tildele specifikke porte til et givent vlan, bliver
det så ikke pr. definition en vlan-switch ?

Fra : Glenn

Dato : 05-11-11 10:07

On 04/11/11 18.22, Sune Storgaard wrote:

> Er det ikke en smule selvmodsigende ?
>
> Hvis switchen kan tildele specifikke porte til et givent vlan, bliver
> det så ikke pr. definition en vlan-switch ?

Hej Sune

Jo!

Der skulle have stået:

Hej Anders (og Sune )

Det afhænger af om den *firewall* du køber kan dedikere de enkelte porte
til de respektive vlans (untagged).

Hvis den kan, kan sagtens sætte non-vlan switche på firewallen.

Fra : Glenn

Dato : 05-11-11 10:17

On 05/11/11 10.07, Glenn wrote:

> [...]
>
> Der skulle have stået:
>
> Hej Anders (og Sune )
>
> Det afhænger af om den *firewall* du køber kan dedikere de enkelte porte

Eller blot have flere egentlige firewall interfaces.

-

En firewall med indbygget non-vlan-aware switch duer f.eks. ikke.

-

Bemærk at firewallen bliver flaskehals mellem firewall
interface-broadcast domænerne.

Broadcast domain:
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_domain