MS Windows
briani 27239
God simpel firewall ?
Fra : Jakob

Dato : 28-10-11 12:33

Jeg er på udkig efter en software firewall til at holde øje med hvilke
programmer der går på nettet og eventuelt blokere dem. Jeg har tidligere
brugt Zonealarm på Windows XP, men det spiller slet ikke på Win 7. Det
skal ikke være en kæmpe sikkerhedspakke, der suger alle ressourcer ud af
min PC. Har selvfølgelig googlet emnet, men er mere interesseret i
personlige aktuelle erfaringer.

Mvh
Jakob

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-10-11 13:02

Jakob forklarede:
> Win 7. Det skal ikke være en kæmpe sikkerhedspakke, der suger alle
> ressourcer ud af min PC. Har selvfølgelig googlet emnet, men er mere
> interesseret i personlige aktuelle erfaringer.

Hvorfor ikke bare bruge den indbyggede i Win7 - den er OK til de fleste
formål.

Ellers fortæl, hvad du mangler i den.

Jan

Fra : Cykelsmeden

Dato : 28-10-11 14:07

Den 28-10-2011 14:02, Jan Vestergaard skrev:
> Hvorfor ikke bare bruge den indbyggede i Win7 - den er OK til de fleste
> formål.
>
> Ellers fortæl, hvad du mangler i den
ikke bare OK!

Den indeholder ligesåmeget som enhver 3'parts FW, både for ind og
udgående. - men kræver slvf. at man sætter sig ind i den hvis ma har
specielle behov.

//finn

Fra : Heine Svendsen

Dato : 28-10-11 16:43

Den 28-10-11 15:07, Cykelsmeden skrev:

> ikke bare OK!
>
> Den indeholder ligesåmeget som enhver 3'parts FW, både for
> ind og udgående. - men kræver slvf. at man sætter sig ind i
> den hvis ma har specielle behov.

Jeg har ikke prøvet Windows firewall siden XP. Zonealarm var
bedre.
Har du sat dig ind i Windows 7's firewall og er du sikker på
at den har den samme beskyttelse som Zonealarm eller mangler
den noget?

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-10-11 16:57

Heine Svendsen har bragt dette til os:
> Jeg har ikke prøvet Windows firewall siden XP.

Til XP var den ikke perfekt - beskyttede stort set kun den ene vej, så
dengang var der en grund til at bruge de alternative.

Men Win 7 versionen har fået de manglende funktioner med og er helt på
højde med f.x. Zonealarm.

Jan

Fra : Cykelsmeden

Dato : 28-10-11 20:02

Den 28-10-2011 17:42, Heine Svendsen skrev:
> Jeg har ikke prøvet Windows firewall siden XP. Zonealarm var bedre.
> Har du sat dig ind i Windows 7's firewall og er du sikker på at den har
> den samme beskyttelse som Zonealarm eller mangler den noget?

YEP!
w7 firealarm glimrer ved at være default lukket og have fuld styring af
protokoller, porte og applikationer., som den første indbyggede MSfirewall

//finn

Fra : Heine Svendsen

Dato : 28-10-11 13:25

Den 28-10-11 13:32, Jakob skrev:
> [...]
> sikkerhedspakke, der suger alle ressourcer ud af min PC. Har
> selvfølgelig googlet emnet, men er mere interesseret i

Zonealarm i gratisudgaven fungerer 100% perfekt hos mig på
Windows 7 i 64-bit.
Det er version 9.2.106.000

Fra : Viktor Andersen

Dato : 28-10-11 14:37

"Heine Svendsen" skrev i meddelelsen

Den 28-10-11 13:32, Jakob skrev:
> [...]
> sikkerhedspakke, der suger alle ressourcer ud af min PC. Har
> selvfølgelig googlet emnet, men er mere interesseret i

Jeg benytter Comodo Firewall version 5.8.2.1. Kører fint på Win 7 Home
Premium versionen.

Den virker fortræffeligt både ind og ud trafikken.

Hilsen
Viktor

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-10-11 16:55

Heine Svendsen skrev:

>Zonealarm i gratisudgaven fungerer 100% perfekt hos mig på
>Windows 7 i 64-bit.
>Det er version 9.2.106.000

Der er i hvert fald nogen der ikke er så tilfredse med den
http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Heine Svendsen

Dato : 28-10-11 17:35

Den 28-10-11 17:55, Ivan V. Klattrup skrev:

> Der er i hvert fald nogen der ikke er så tilfredse med den
> http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php

Det kunne have været interessant at se Windows 7 firewall i
sammenligningen.

Fra : Heine Svendsen

Dato : 28-10-11 18:35

Den 28-10-11 18:34, Heine Svendsen skrev:

> Det kunne have været interessant at se Windows 7 firewall i
> sammenligningen.
fx. kan jeg ikke noget sted i reglerne for Windows
Firewall se tilladelser for ind og ud for nogle af de
programmer, jeg bruger, og som helt sikkert har brug for
tilladelser begge veje.
Så for mig at se, fungerer Windows Firewall ikke, da den
ikke spørger om lov til at give bestemte programmer adgang
til nettet, når jeg starter dem, og samtidig står de
pågældende programmer ikke i listen over tilladte
programmer, hvilket jo er meget foruroligende.
Er der noget her, jeg har misforstået?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 28-10-11 20:10

Den 28-10-2011 19:34, Heine Svendsen skrev:
> fx. kan jeg ikke noget sted i reglerne for Windows Firewall se
> tilladelser for ind og ud for nogle af de programmer, jeg bruger, og som
> helt sikkert har brug for tilladelser begge veje.
Der er en meget avanceret visning hvor du kan oprette nye regler til det
ekstreme.eks. "program myshare.exe tcp outgoing port9440 to ip x.y.z.w
allowed"

> [...]
> dem, og samtidig står de pågældende programmer ikke i listen over
> tilladte programmer, hvilket jo er meget foruroligende.
Hver eneste gang jeg installerer et nyt program som vil anvende nettet
bliver jeg spurgt om det er ok. Et par gange har jeg svaret pænt nej, og
så kommer det ikke på nettet.

Jeg ved dog ikke om der er forskel på versionerne, jeg bruger W7Ultimate
intl. med DK sprogpakke.

//finn

Fra : Jakob

Dato : 29-10-11 09:33

> Hver eneste gang jeg installerer et nyt program som vil anvende nettet
> bliver jeg spurgt om det er ok.

Jeg er aldrig blevet spurgt ?. Det er egentlig bare det jeg mangler, at
alle programmer som udgangspunkt ikke får lov til noget som helst
internet uden at have fået lov.

> Jeg ved dog ikke om der er forskel på versionerne, jeg bruger W7Ultimate
> intl. med DK sprogpakke.

Det må der så være.

Mvh
Jakob