Endnu en lille quiz.
Fra : Henning Jensen

Dato : 27-10-11 14:16

Jeg forsøger med en lille quiz mere.

Spørgsmål 1.
Et nedslidt eksemplar af en gammel lakplade, hvor sangen er sunget af
Helge Leonhard ligger foran mig. Jeg er vokset op med denne 'Giro 413'
slager - det danske'ske danske:

Hist hvor kornet gyldent bølger sig for vinden,
og hvor bøgeskoven venligt titter frem,
hvor min moder kyssed' tårerne af kinden,
ligger nu i dag mit kære barndomshjem.

I disse moderne tider, møder jeg så på 'Tuben' en svensk version, sunget
af en Sven-Ingvars: "Barndomshemmet".
http://www.youtube.com/watch?v=Qqn0FHCUmxk

Helligbrøde er ens første tanke, men er det nu også det?
Hvilken dansk lokalitet er forbundet med sangen?
Hvad hedder sangen oprindelig?
Hvor er den 'nationalsang' henne?

Spørgsmål 2.
Dette er en sang til ung kvinde. Hvad, og hvor er denne lille
'midi-melodi' fra?
http://youtu.be/LMeRs15P9qE

Spørgsmål 3.
Også dette nummer er en sang til en ung kvinde - en kærlighedserklæring
til een fra Fyn.
Teksten er dansk men 'sangskriveren' er fra et af vore nabolande.
Hvem har skrevet den oprindelige sang og hvem den oprindelige tekst?
Her er et lille brudstykke af nummeret, spillet af en jazzpianist.
http://youtu.be/zL8BltZSsaE

Henning

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-10-11 22:18

On 27-10-2011 15:15, Henning Jensen wrote:
> Jeg forsøger med en lille quiz mere.

Jeg må hellere give svarene.

Det første spørgsmål.
Den danske version af denne sang kom til at hedde "Skamlingsbanken".
Hvordan og hvorfor denne lokalitet kom med i sangen og blev sangens
titel, ved jeg desværre ikke.
Sangen hedder oprindelig "On the Banks of the Wabash, Far Away", og som
der også står her på Wiki, så er det den amerikanske stat Indiana's
nationalmelodi:
http://en.wikipedia.org/wiki/On_the_Banks_of_the_Wabash,_Far_Away

Det andet spørgsmål.
Den lille midi-stump er temaet fra Pink Floyd's sang "Bike", hvor
teksten er skrevet til Syd Barrett's veninde Jenny Spires:
http://www.youtube.com/watch?v=rli2mlB6OBg

Det tredie spørgsmål.
Det er Edvard Grieg der har komponeret sangen og H.C. Andersen der har
skrevet teksten til sin Riborg Voigt i Odense:
http://www.hcandersen-homepage.dk/foerste-kaerlighed3.htm

Da jeg for nogle få dage siden forsøgte med en quiz, var et af svarene
musicalen "Anya". Jeg nævnte i den forbindelse, at musical-parret havde
mange fiaskoer på samvittigheden, blandt andet en som blev filmatiseret
i 1970, "Song of Norway" med musik af Grieg.
Her er sangen, som spørgsmålet i denne quiz drejede sig om "I Love You",
som den lyder i filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=OWGKCZmKjfw

Mit lille jazz-brudstykke fra eksemplet, er fra CD'en "Pavane for a Dead
Princess" med Steve Kuhn Trio. Nogle af numrene fra denne CD er på
Tuben, men jeg kan ikke umiddelbart finde dette nummer.

Var det det for svære spørgsmål? Tja...e!
Mon ikke man må erkende, at disse ng-gruppers tid er ved at være forbi.

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-11 19:11

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mon ikke man må erkende, at disse ng-gruppers tid er ved at være forbi.

Den skal ikke dø uden en værdig afskedssalut.

Noget death metal må være på sin plads, så gruppen ryger med stil:
http://www.youtube.com/watch?v=14btYfUBpoI

Requiem for a dream: www.youtube.com/watch?v=vl5McGN2L-E

Og til slut lidt Mozart, for at følge den godt på vej:
http://www.youtube.com/watch?v=Zi8vJ_lMxQI

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-10-11 20:50

On 29-10-2011 20:10, Alex Linaa wrote:

> [...]

> Requiem for a dream: www.youtube.com/watch?v=vl5McGN2L-E
> Og til slut lidt Mozart, for at følge den godt på vej:

Et godt initiativ.

Her er et næsten nyt softcore rocknummer, 'Misfits' med "Twilight of the
Dead" - det er helt åge-venligt:
http://www.youtube.com/watch?v=BphaKyMw1GE

Henning.

Fra : Carl Drud

Dato : 29-10-11 19:36

"Alex Linaa" <www.linaa.com> writes:

> Den skal ikke dø uden en værdig afskedssalut.

Hvad med en Tribute

Tenacious D - Tribute
http://www.youtube.com/watch?v=_lK4cX5xGiQ&ob=av2e

--