Bule i panden
Fra : Henning Lund

Dato : 27-10-11 16:52

Hvad skyldes det, at mine stegepander får en bule midt på efter
et stykke tid?
Jeg køber altid dyre pander og altid 32 cm, vasker dem aldrig i
koldt vand men venter til de er afkølet.
Er det fordi jeg starter for højt i temperatur på kogepladerne
eller hvad går galt for kokken?

Henning Lund
http://www.tjae.dk/ http://www.vestvejr.dk/

Fra : Lars Clement

Dato : 27-10-11 20:11

"Henning Lund" skrev i meddelelsen

[...]

Hej Henning

Det er en kendt problemstilling du kaster op. Jeg har forsøgt mig over mange
år og er nået frem til følgende:

Dyre stepander og billige stegepander er stort set lige ringe. Stegepander
( især støbejern) varmes langsomt op og må aldrig stå på max varme.
Ved langsom opvarmning forstås: start på middelvarme og herefter op på
ønsket temp. Lige så afkøles panden også langsomt.
Min dårligste stegepande har indtil nu, været en " Jamie Oliver" sikke da
noget bras. Jeg køber rimeligt billige pander. Når slip effekten forsvinder
køber jeg en ny.

Held og lykke

Venligst

Lars Clement

Fra : Jens Petersen

Dato : 27-10-11 22:04

On Thu, 27 Oct 2011 17:51:59 +0200, "Henning Lund"
<hlFJERNDETTE@vestvejr.dk> wrote:

> [...]
>koldt vand men venter til de er afkølet.
>Er det fordi jeg starter for højt i temperatur på kogepladerne

Det er fordi bunden af panden er for tynd.

Hvis panden er presset ud af en plade er der spændinger i materialet
som udløses når den opvarmes og nedkøles.

En god pande skal være drejet ud af en massiv klods og være tyk i
bunden, min PyroluxPlus pande vejer 1350g og er helt plan efter 15 års
mishandling (sliplet er forlængst sluppet op).
--
OV1A Jens

Due to budget cuts, the light at the end of the tunnel is now off.

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-10-11 22:28

Jens Petersen skrev:

> En god pande skal være drejet ud af en
> massiv klods og være tyk i bunden

Jeg har en 50 år gammel støbejernspande,
den er tung som et ondt år, og kan slå en god
bule i panden

Nå, det er den jeg bruger til wok og alt andet
der skal steges hårdt - den tåler også grill og
bål.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-10-11 03:41

Den 27/10/11 23.03, Jens Petersen skrev:

> [...]
> bunden, min PyroluxPlus pande vejer 1350g og er helt plan efter 15 års
> mishandling (sliplet er forlængst sluppet op).

Jeg lurer lidt på hvordan de overhovedet fik teflonbelægningen til at
sidde fast på panden
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hauge

Dato : 28-10-11 13:50

Den 28-10-2011 04:41, Kurt Hansen skrev:
> Jeg lurer lidt på hvordan de overhovedet fik teflonbelægningen til at
> sidde fast på panden

De starter med at smøre et tyndt lag knuder på, og efterfølgende Teflon.

Mvh Hauge

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-10-11 12:23

Henning Lund wrote:

> Hvad skyldes det, at mine stegepander får en bule midt på efter
> et stykke tid?
> Jeg køber altid dyre pander og altid 32 cm, vasker dem aldrig i
> koldt vand men venter til de er afkølet.

Koldt vand på en varm stegepande er næsten en garanteret 'bule'.

> Er det fordi jeg starter for højt i temperatur på kogepladerne
> eller hvad går galt for kokken?

Uanset hvordan vi vender og drejer det, så skyldes det differentieret
opvarmning (eller afkøling) af bunden.

Jeg bruger selv Jamie Oliver (som en anden skriver), men oplever ikke
problemer overhovedet.

Men det er på gaskomfur, og der er et lille gasblus, mellem samt 'wok blus'.

Hvis man bruger en 'stor' pande på et lille blus, får man den centerede
opvarming, som med garanti giver buler i *alt*.

Beskriv dit komfur - gas / el / induktion eller brændekomfur/bål ?

Stig Johansen

Fra : Jens Petersen

Dato : 28-10-11 14:25

On Fri, 28 Oct 2011 13:22:56 +0200, Stig Johansen <wopr.dk@gmail.com>
wrote:

>Koldt vand på en varm stegepande er næsten en garanteret 'bule'.

Og det er så en af de ting jeg aldrig har skånet min pande for.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 28-10-11 15:48

Den 28-10-2011 15:25, Jens Petersen skrev:
> Og det er så en af de ting jeg aldrig har skånet min pande for.

buler?

- eller bare koldt vand

//finn
-
iøvrigt er jeg enig med Jens. - stegepander er bedst i tykt afdrejet
støbejern. De tåler stort set ALT.

Fra : Henning Lund

Dato : 28-10-11 15:52

Stig Johansen wrote:

> Koldt vand på en varm stegepande er næsten en garanteret
> 'bule'.

Det er netop det jeg aldrig udsætter mine pander for.

> Hvis man bruger en 'stor' pande på et lille blus, får man den
> centerede opvarming, som med garanti giver buler i *alt*.

jeg bruger kun det sted på komfuret som har samme diameter som
pandens bund.

> Beskriv dit komfur - gas / el / induktion eller
> brændekomfur/bål ?

Glas fidus eller hvad det hedder

Fra : Leif

Dato : 28-10-11 19:03

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Koldt vand på en varm stegepande er næsten en garanteret 'bule'.

Jamen så må en høj opvarmning, med efterflg. afkøling med koldt
vand på udvendig (læs: den mod varmen) jo rette den ud igen.

Den er vel næsten lige varm på begge sider, inden man påbegynder
stegningen?

Det samme som man gjorde i gamle dage med en bule i den oprejste
pande......

/Leif

Fra : Cykelsmeden

Dato : 28-10-11 19:59

Den 28-10-2011 20:03, Leif skrev:
> Det samme som man gjorde i gamle dage med en bule i den oprejste
> pande......
var det ikke at lægge en rå bøf på?

//finn

Fra : Leif

Dato : 29-10-11 11:51

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i meddelelsen
> var det ikke at lægge en rå bøf på?
>
> //finn

Det plejer så at være på et sæveøje.....

/Leif

Fra : Allan G

Dato : 29-10-11 13:07

"Henning Lund" <hlFJERNDETTE@vestvejr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men venter til de er afkølet.
> Er det fordi jeg starter for højt i temperatur på kogepladerne eller hvad

Jeg mener at dette problem har været diskuteret før, der var en skribent der
havde løst problemet med en gummihammer, så holdt panderne lidt længerer,
jeg fik aldrig selv indkøbt en pløk/gummihammer, men nu efter at have læst
denne tråd, ja så skal det prøves

Mvh Allan

Fra : Kert Rats

Dato : 29-10-11 17:05

"Allan G" <allan_roskilde@hotmail.fjerncom> skrev i en meddelelse

> [...]
> længerer, jeg fik aldrig selv indkøbt en pløk/gummihammer, men nu efter at
> have læst denne tråd, ja så skal det prøves

Jeg oplever selv problemet med bule på stegepandens midte. Jeg har overvejet
at prøve at banke den flad med et bræt med en længde på pandens diameter.
Ved at banke forsigtigt - først nord/syd, så øst/vest, så NØ/SV, så NV/SØ -
hele vejen rundt på krydsmaner vil jeg nok kunne opnå et godt resultatet.
Jeg har ikke prøvet endnu, men denne tråd har ansporet mig til at gøre
forsøget.

Venligst

Kert Rats

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-10-11 22:20

Allan G skrev:

> Jeg mener at dette problem har været diskuteret
> før, der var en skribent der havde løst problemet
> med en gummihammer, så holdt panderne lidt
> længerer

Det er vist en stakket frist

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Rick

Dato : 10-11-11 17:48

"Henning Lund" wrote in message

>Hvad skyldes det, at mine stegepander får en bule midt på efter et stykke
>tid?

Som så mange andre skriver, er det fordi bunden er for tynd.
Et andet godt råd, når du køber en ny pande er, at prøve at lægge bunden mod
en bordkant. Hav et stykke papir/tyndt pap med, for det skal gerne kunne
passere ned mellem bord og bund på midten, da det bedste er, når bunden ikke
er flad, men lidt konkav. Når panden varmes op, bliver den flad.

- rick -