Hvordan?
Fra : Michel Sanomi

Dato : 27-10-11 04:55

Hej,

Jolden er egentligt ikke mig, men hvordan kan man bruge sin stemme på
den måde?

Den springer en oktav uden videre.

Her et eksempel fra 90'erne, der starter stille, men siden går noget
op i tempo.

Og abstraher fra musikstilen, som de fleste næppe synes op.

Angela Wiedl - Jodler Medley
http://www.youtube.com/watch?v=UpOfJgD6lwc

Mange hilsner
Michel

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-11 12:39

Michel Sanomi <fantasi@webspeed.dk> wrote:

> Hej,
>
> Jolden er egentligt ikke mig, men hvordan kan man bruge sin stemme på
> den måde?
>
> Den springer en oktav uden videre.

træning ...

jeg kan f.eks. heller ikke gøre dette:

<http://www.youtube.com/watch?v=RelR85j09XY&feature=related>

eller

<http://www.youtube.com/watch?v=mZM-d2qD15E&feature=related>

uden totalt at smadre min stemme ...

/thomas

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-10-11 13:33

On 27-10-2011 12:55, Michel Sanomi wrote:

> Angela Wiedl - Jodler Medley
> http://www.youtube.com/watch?v=UpOfJgD6lwc

Er det ikke "Nonnens Bøn", det engang så yndede klaver-salon-stykke af
Badarzewska-Baranowska, Angela Wiedl her forsøger at "synge"?
Måske er hjælp fra de himmelske sale, nødvendig i denne genre.
http://www.youtube.com/watch?v=ae3Hm9FLG_U&feature=related

Henning.

Fra : Michel Sanomi

Dato : 27-10-11 08:58

On 27 Okt., 14:33, Henning Jensen <hbj...@gmail.com> wrote:

> Er det ikke "Nonnens B n", det engang s yndede klaver-salon-stykke af
> Badarzewska-Baranowska, Angela Wiedl her fors ger at "synge"?
> M ske er hj lp fra de himmelske sale, n dvendig i denne genre.http://www.youtube.com/watch?v=ae3Hm9FLG_U&feature=related
>
> Henning.

En særdeles smuk melodi, men jeg kan nu ikke høre noget af den fra
Angela's repetoire.

Mange hilsner
Michel

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-10-11 16:38

On 27-10-2011 16:58, Michel Sanomi wrote:

> En særdeles smuk melodi, men jeg kan nu ikke høre noget af den fra
> Angela's repetoire.

Jeg kan tage fejl. Det sker.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-10-11 17:08

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg kan tage fejl. Det sker.
>
> Henning.

Hørt!

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-10-11 17:07

"Michel Sanomi" <fantasi@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

Og abstraher fra musikstilen, som de fleste næppe synes op.

Angela Wiedl - Jodler Medley
http://www.youtube.com/watch?v=UpOfJgD6lwc

Ja, det er en grusom musikstil, der kan skræmme folk væk, på samme måde spom
popmusic.

Meeeeeen ganske enkelte sange kan nu lyde rimeligt, altå HVIS det absolut
skal være.

Her er noget familie-jodleri-værk, med Florian & Seppli :
http://www.youtube.com/watch?v=TYYkDC8vwdI

Her synger Oesch's die Dritten om hvordan slagermusikkken er ved at blive
international.
Det kender vi jo efterhånden også en del til her i Dannevang, hvor vi
tydeligt mærker det.
http://www.youtube.com/watch?v=wcFQhk6a6IQ&feature=related

Lad os få en sang vi alle kender. Den her sang med samme gruppe er også
rigtig god: http://www.youtube.com/watch?v=FU3j5umkrF4&feature=related

Her har Maxi sejlet sit skib i havn og synger et medley med gruppen:
http://www.youtube.com/watch?v=r9KIqOwwx1A

Men bortset fra det så synes jeg popmusic og jodleri lyder lige skrækkeligt

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-11 20:00

Michel Sanomi <fantasi@webspeed.dk> wrote in news:625f66f3-a41a-4a82-b7b6-
3c9b97b8dbd2@a17g2000yqj.googlegroups.com:

> Den springer en oktav uden videre.

Det gør man uden videre i opvarmningen i et hvert amatørkor. Tænk på
melodien "Somewhere over the rainbow" den starter netop med et spring på en
oktav.

Det er altså ikke noget særligt. Enhver amatør kan med en lille smule
undervisning - og træning - nemt komme til at spænde over 2 oktaver.

Det udfordrende er springene på "underlige" intervaller: ex: en none altså
en oktav plus en hel tone (nier). Man møder det sjældent. Det er sikkert
derfor det virker svært.

> Her et eksempel fra 90'erne, der starter stille, men siden går noget
> op i tempo.
>
> Og abstraher fra musikstilen, som de fleste næppe synes op.

og der giver jeg dig HELT ret, og det endda på trods af, at jeg ind i
mellem hører jodlere, som jeg misunder stemmemæssigt, men ikke denne dame
UHA UHA

> Angela Wiedl - Jodler Medley
> http://www.youtube.com/watch?v=UpOfJgD6lwc

Her er et gammelt rockikon, som kunne noget med stemmen:

http://www.youtube.com/watch?v=PfAWReBmxEs

Og bemærk, at der hverken er trukket fra eller lagt til elektronisk.

Venligst
Lars

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-10-11 07:10

"Michel Sanomi" <fantasi@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Michel

Tja, jeg kan lige som alle de andre, heller ikke give dig en forklaring...
Men måske hvad der kan virke chokerende, jeg kunne lide det... Hvad der så
undrer mig mere, er alle de altvidende vidtberejste, ikke har noget, der
bare kunne tjene som en forklaring på det, og egentligt selv fremstiller
flere spørgsmål end svar... Så da vi jo ikke længere kan spørge Jodle Birge,
er der vel kun et par stykker tilbage, og sådan af de lidt mere kendte, er
der vel kun Lecia & Lucienne der har prøvet at gøre et forsøg på det... Så
vil mit svar være.. Nu da Lucienne helt har trukket sig tilbage til
familielivets glæder. Spørg Lecia... Det skulle vel ikke være helt umuligt
at finde en mailadresse på hende...

Men måske endnu sjovere, hvad var begrundelsen eller oprindelsen... Måske
lidt det samme som vægterens sang... Eller man skulle måske snarere sige
Lyseslukkerens sang... Som jo altså nok mest gik ud på, at nu var det med at
finde sengekanten, og hvis ikke, så skulle man ikke frygte mørket, for man
ville komme til at gå hjem i det.

M.V.H....Benny..