Flækøkse skaft
Fra : Thomas

Dato : 26-10-11 10:24

Er i gang med at flække asketræ til brænde. Problemet er at det er
hårdt ved skaftet på flækøksen.

Jeg plejer at beskytte den med et tykt lag gaffa tape men det kan ikke
holde til aske træet det bliver ganske enkelt flået af alt for
hurtigt.

Nogen der har en god ide til hvordan økse skaftet kan beskyttes.

vh

Fra : Preben

Dato : 26-10-11 17:29

Den 26.10.2011 kl. 18:24 skrev Thomas <thomas.haugaard@gmail.com>:

> [...]
> hurtigt.
>
> Nogen der har en god ide til hvordan økse skaftet kan beskyttes.

Du kan jo bare ramme rigtigt

--
mvh/Preben

Fra : Thomas

Dato : 26-10-11 11:58

On 26 Okt., 18:28, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:

> Du kan jo bare ramme rigtigt
>
> --
> mvh/Preben

Lyder som om du ikke har flækket så meget asketræ

Fra : Preben

Dato : 26-10-11 19:21

Den 26.10.2011 kl. 19:57 skrev Thomas <thomas.haugaard@gmail.com>:

> Lyder som om du ikke har flækket så meget asketræ

Gør det det? Så kan jeg da fortælle dig, at jeg gennem tiden har kløvet
mange hundrede kubikmeter bøge-, ege-, aske- og alt muligt andet træ..
Skaftet bliver kun ødelagt, hvis man rammer forkert
Da du så tilsyneladende gør det, skulle du overveje at få en smed til at
bukke en jernplade til skaftet, 2-3mm i tykkelse og 100mm i længden burde
kunne gøre det.

--
mvh/Preben

Fra : EBK

Dato : 26-10-11 19:26

Udskær og buk en kappe af et stykke 2 mm stålplade og monter den evt. med et
stykke hårdt læder imellem skaftet og kappen. Alternativt kan du bruge 1 mm
stålplade i flere lag - på samme måde som du bruger din gaffa tape i dag.

Mvh
Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-11 06:10

Thomas wrote:
> Nogen der har en god ide til hvordan økse skaftet kan beskyttes.

Læg en bevikling - hvad du nu har af snor - om skaftet og evt gaffa udenom.