Xenon pærer lovlige ??
Fra : frank

Dato : 25-10-11 16:04

Hej.

Jeg har lige bestilt (fra Kina Ebay) et sæt Xenon pærer og ballaster til
nærlyset (H11) til min RAV4. 55W og farve 6000K (klar hvid).

Nu er jeg blevet i tvivl, er det lovligt at montere og køre med disse pærer
?

Eller skal jeg regne med konstant at blive stoppet af politiet ?

V.h. Frank

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-10-11 16:23

On Tue, 25 Oct 2011 17:03:55 +0200, "frank" <frankhan@mail.dk> wrote:

>Nu er jeg blevet i tvivl, er det lovligt at montere og køre med disse pærer
>?
Hvis din bil har lygtevasker og aut. justering af lysets
retning/hældning, så ingen probelmer, selve lygtehusene skal jo også
lige passe til dine godkendte pærer.
Så i praksis er du jo nok på kant med reglerne.

>Eller skal jeg regne med konstant at blive stoppet af politiet ?
Nej det tror jeg ikke, men syn af bilen kan drille og ved videresalg
kan der måske også være lidt bøvl.

/Hans

Fra : Klaus G.

Dato : 25-10-11 16:53

> Hvis din bil har lygtevasker og aut. justering af lysets
> retning/hældning
Hvornår er det blevet et krav at lygterne også skal kunne dreje, eller mener
du noget andet når du siger retning? Hældning er jeg med på, men retning?

--
Klaus G.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-10-11 17:37

On Tue, 25 Oct 2011 17:53:26 +0200, "Klaus G."
<webmaster@seth-enoch.dk> wrote:

>Hvornår er det blevet et krav at lygterne også skal kunne dreje, eller mener
>du noget andet når du siger retning? Hældning er jeg med på, men retning?
Formulerings fejl fra min side, retning skulle forstås som hældning.
Beklager misforståelsen.

/Hans

Fra : Klaus G.

Dato : 25-10-11 17:38

> Formulerings fejl fra min side, retning skulle forstås som hældning.
> Beklager misforståelsen.
Bare i orden. Kan også være det bare var mig der var dum til at misforstå :)

--
Klaus G.

Fra : Leif Neland

Dato : 25-10-11 16:24

Den 25-10-2011 17:03, frank skrev:
> [...]
> nærlyset (H11) til min RAV4. 55W og farve 6000K (klar hvid).
>
> Nu er jeg blevet i tvivl, er det lovligt at montere og køre med disse

Kun hvis du samtidig monterer automatisk højdejustering.

> Eller skal jeg regne med konstant at blive stoppet af politiet ?

Næppe konstant.

Efter du har fået de første par bøder piller du dem vel af igen

Leif

Fra : Kim

Dato : 25-10-11 16:52

Hej

On 25-10-2011 17:23, Leif Neland wrote:

> Kun hvis du samtidig monterer automatisk højdejustering.

Og lygtevaskere.

Personligt foretrækker jeg i øvrigt hvidt forlys, ikke blåt.

--
Mvh, Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-11 18:13

> Personligt foretrækker jeg i øvrigt hvidt forlys, ikke blåt.

Nu er 6000K så ikke "blåt", men ret tæt på hvidt lys, som er ca. 5500K.

--
S till
A live

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 25-10-11 16:38

> [...]
> pærer ?
>
> Eller skal jeg regne med konstant at blive stoppet af politiet ?

Jeg er som de andre også noget i tvivl om det lovlige.
Det der især vil vække opmærksomhed er, at du har valgt 6000K
Det giver efter min erfaring et alt for blåt lys.
Selv kører jeg med 4300K og det er ret hvidt.

Hilsen Matthias

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-11 18:14

> "Matthias H. Matthiessen" skrev i meddelelsen
> Det der især vil vække opmærksomhed er, at du har valgt 6000K
> Det giver efter min erfaring et alt for blåt lys.
>
> Selv kører jeg med 4300K og det er ret hvidt.

6000K er ikke "for blåt", men rent faktisk tættere på hvidt lys, end dine
4300K.

--
S till
A live

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 25-10-11 19:55

Den 25-10-2011 19:14, Henrik B. skrev:

> 6000K er ikke "for blåt", men rent faktisk tættere på hvidt lys, end
> dine 4300K.

Jeg kan garantere dig for at 6000K vækker langt mere opsigt end 4300K.
Netop fordi deres lys er langt mere ovre i den blå farve.
Og Politiet elsker at stoppe dem med ulovligt lys.
6000K = se, jeg kører med ulovlig lys.

Hilsen Matthias

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-11 08:43

> "Matthias H. Matthiessen" skrev i meddelelsen
>
> Jeg kan garantere dig for at 6000K vækker langt mere opsigt end 4300K.

Det gør det uden tvivl. Der er dog bilproducenter som leverer ab fabrik med
5500 - 6000K

--
S till
A live

Fra : Klaus G.

Dato : 25-10-11 16:56

> Eller skal jeg regne med konstant at blive stoppet af politiet ?
Hvilke lygter har du på bilen? Paraboler eller DE-Linser? Sidstnævnte er
noget optik der ligner lidt et fiskeøje ala det her:
http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/3series/convertible/2007/allfacts/ergonomics/_shared/img/ergomomics_daylight.jpg

Har du paraboler, så kan de slet slet ikke styre alle de lumen Xenon sparker
fra sig. Du er nød til at skrue lygterne så langt nedad at du har bedre lys
med alm. halogen der er instillet korrekt.

--
Klaus G.

Fra : frank

Dato : 25-10-11 17:07

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sparker fra sig. Du er nød til at skrue lygterne så langt nedad at du har
> bedre lys med alm. halogen der er instillet korrekt.

Har lige været ud og se på nærlys lygterne. Ser ud som "linser" hvor jeg
ikke umiddelbart kan se pæren. (kan ikke se nogen parabol). Det lange lys
derimod har almindelige paraboler med pæren i midten.

Det er en RAV4 fra 2007.

Jeg bestilte netop 6000K for ikke at få et blåt lys. De 6000K beskrives som
"bright white".

v.h. Frank

Fra : frank

Dato : 25-10-11 17:34

Kan iøvrigt manuelt regulere højden på nærlyset med en knap inde fra
instrumentbrædtet. Men det er jo godt nok ikke automatisk!

frank

Fra : Klaus G.

Dato : 25-10-11 17:42

> Har lige været ud og se på nærlys lygterne. Ser ud som "linser" hvor jeg
> ikke umiddelbart kan se pæren. (kan ikke se nogen parabol). Det lange
> lys derimod har almindelige paraboler med pæren i midten.
Så har du nærlys med DE-linser og så kan det ikke få mit pis i kog, hvis du
smider Xenon på. Bare sørg for de er indstillet korrekt. Skal du have meget
læs på bilen, så husk at justere lidt ned manuelt.

> Jeg bestilte netop 6000K for ikke at få et blåt lys. De 6000K beskrives
> som "bright white".
Nogle 4300K kan også være meget hvide i det, men ligner mere det originale
og knap så meget tiltrække politiets opmærksomhed.

Men når du har DE-linser, så er politiet knap så meget efter dig, da det
ligner originalt lys, dog lige pånær farven. Originalt Xenon kan dog godt
påmonteres højere Kelvin og blive mere hvidt/blåt, men det ses sjældent.

--
Klaus G.

Fra : Henning

Dato : 25-10-11 17:00

>Eller skal jeg regne med konstant at blive stoppet af politiet ?

Ja, du er så let at spotte, at de tager dig når de ikke har andet at
lave. Det bliver dyrt med efterfølgende indkaldelse til syn.

Fra : K_Nielsen

Dato : 25-10-11 17:02

> [...]

> pærer ?

> Eller skal jeg regne med konstant at blive stoppet af politiet ?

Hej Frank
Det er helt sikkert noget skidt du er på vej ud i.
Man kan da håbe de stopper dig og indkalder dig til syn, så du kan få
lovliggjort dit køretøj inden du får generet alt for mange med dit kinalys,
eller at du måske helt undlader at montere skidtet
Der er en grund til at der er regler om sådan noget.

Som en anden i tråden nævner er der en række forhold der skal være i orden
hvis man skal kunne godkende sådan et setup, lygten, hvis den er E-mærket
skal være funktionsmærket "D" for at være godkendt til
gasudladningslyskilder, det har jeg ikke set en halogenlygte være, der skal
være automatisk højderegulering af lygten, der skal også være lygtevaske
anlæg.

Sakset fra Vejledning om syn af køretøjer:

Det er ikke tilladt at anvende anden lampe (lyskilde) end den, som lygten er
En halogenlampe kan skelnes fra en gasudladningslampe (»xenonlampe«)
ved, at halogenlampen har glødetråd, mens gasudladningslampen har gnist-gab.
En gasudladningslampe er derudover tilsluttet en højspændingsenhed
(transformer/ballast) til frembringelse af lysbuen over gnistgabet.
En halogenlampe og en gasudladningslampe har ikke samme dimensioner. En
gasudladningslampe i en halogenlygte passer derfor ikke til lygtens
brænd-punkt, hvorfor lygten får en forkert lysfordeling. Enten blænder
lygten (har ikke
en klar lys/mørkegrænse og udsender strølys over lys/mørkegrænsen), eller
den oplyser ikke vejen tilstrækkeligt.
For ikke-E-/e-godkendte lygter, der ikke umiddelbart ses beregnet til
gasudlad-ningslampe, er det kun tilladt at anvende gasudladningslampe, hvis
der forelig-ger oplysning fra lygtefabrikanten om, at lygten er beregnet
til
gasudladningslampe.
For E-/e-godkendte lygter er det kun tilladt at anvende gasudladningslampe,
hvis lygten er godkendt hertil. Såvel nær- som fjernlyslygte (til
Derudover skal
øvrige lygter er E-godkendt, og så skal lampen være »E«-mærket.
af-hængig af, om den er en halogen eller gasudladningslampe. En »E«-
eller »e«-mærket gasudladningsnærlys- og fjernlyslampe kan derfor ikke

eftermonteret med uoriginale gasudladningslamper. Dette er ikke lovligt, da
lygten ikke er
at
når ulovlige, uoriginale gasudladningslamper oplyses at være »E«-
eller »e«-god-kendt/mærket; og det for EMC, jf. pkt. 6.01.002).

(5) Nærlyslygte med gasudladningslampe
a) skal være forsynet med lygtevasker,
b) skal forblive tændt, når fjernlyset er tændt og
c) skal være forsynet med lygteindstillingssystem, jf. pkt. 6.02.021 (1).
Syste-
met skal fungere automatisk.
Om automatisk lygteindstillingssystem se under pkt. 6.02.021 (1).
Før 01.04.06: Gælder ikke for originalmonterede gasudladningslygter, der er
udført i overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS
108 og mærket »DOT«.
For alle andre gasudladningslygter gælder kravene (lygteva-
sker, forblive tændt, og automatisk lygteindstillingssystem) uan-
set første registreringsdato.

Kent

Fra : frank

Dato : 25-10-11 18:51

Her er et link til kittet:
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250915369861&ssPageName=ADME:L:OU:US:1123

Selvom ballasterne er rated til 55 watts, kunne jeg måske sætte 35 watts
pærer i og 4000K - vil det mon være et problem ? (jeg er godt klar over at
det ikke bliver lovligt af den grund).

v.h. Frank

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-11 19:10

"frank" <frankhan@mail.dk> wrote in message news:4ea6f700$0$276$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> godt klar over at det ikke bliver lovligt af den grund).

Forstår ikke hvorfor du køber udenfor EU. Det koster en masse besvær når tolden tager pakken og vil have deres andel. Man kan købe
dem indenfor EU til samme priser.
Hvis din bil har kontrol for sprungne pærer, så vil den melde fejl fordi HID kun bruger 35W.

Hvor jeg bor kører ca. 10-20% af alle biler rundt med uoriginalt HID. Synes nu ikke det blænder men måske har jeg bare vennet mig
til det.

Bøden er 500 DKK og så skal det afmonteres før du møder til syn, med mindre du gerne vil til omsyn også.

6000 er lidt blåligt og man er ikke et sekund i tvivl om at bilen ikke er født med det. Så skulle du have valgt 4300 som de
originale d2r eller d2s kører med.

At nogen kan hidse sig op over tågelygter og HID er vel ok. Jeg gider ikke....dertil er det efterhånden alt for udbredt og ingen af
delene blænder mig.
Vil tro det samme gælder alle dem som eftermonterer de her Audi lysdiodestriber i forlygterne og bruger dem som kørelys. Der er godt
nok sjældent at se dem lyse hvidt, de plejer at lyse så blå at man næsten tror det er et udrykningskøretøj

--
Tom

Fra : Henning

Dato : 25-10-11 21:20

On Tue, 25 Oct 2011 20:09:55 +0200, "Tom" <<nospam>> wrote:

>Forstår ikke hvorfor du køber udenfor EU. Det koster en masse besvær når tolden tager pakken og vil have deres andel. Man kan købe
>dem indenfor EU til samme priser.

Samme priser som $4.99? Næppe - og en pakke af den værdi stoppes
heller ikke i kontrollen. Med mindre afsender skriver porto på som
værdi, det har jeg endnu aldrig oplevet.

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-11 21:42

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message news:kb6ea7p2ajjucafg9nmgkc7iabou6l0si8@4ax.com...

> Samme priser som $4.99? Næppe - og en pakke af den værdi stoppes
> heller ikke i kontrollen. Med mindre afsender skriver porto på som
> værdi, det har jeg endnu aldrig oplevet.

Læs lige det med småt.
55 USD for at sende kittet.

Du skal betale 25% moms af portoen også. Så med mindre man fusker med beløbet, så sparer man ca. nada ved et hente i kina. Told
tager også et gebyr for at håndtere skidtet.
Jeg har adskillige gange købt selv småting i USA som er stoppet i tolden og pakken åbnet.
Ordet "gift" på pakken virker ikke i tolden, de lukker ca, ALLE pakker op og ser efter om beløbet stemmer med faktura m.m.
Mangler der info, så ligger pakken bare i tolden i ugevis

Kan være man kan spare 100 Kr på alt kinabesværet, men jeg gad ikke.

--
Tom

Fra : frank

Dato : 26-10-11 08:35

Jeg har gennem de sidste par år foretaget vel omkring 50 forskellige køb fra
Kina, og jeg har ALDRIG været udsat for at pakkerne stoppes i tolden !! så
jo, der er mange penge at spare.

Det man køber i Europa er jo alligevel mærket (med småt skrift) "made in
China."

Frank

Fra : frank

Dato : 26-10-11 08:48

Har så lige bestilt 2 stk xenon pærer fra Kina, 35 watts og 4300K - mon så
ikke det går. Jeg ønsker bestemt ikke at genere andre billister på vejene.
Pris ca. 60 kr. for 2 stk - det får man ikke i Europa.

link:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260807885205&ssPageName=ADME:L:OC:US:1123

v.h. Frank

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-11 21:15

"frank" <frankhan@mail.dk> wrote in message news:4ea7bb30$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> billister på vejene. Pris ca. 60 kr. for 2 stk - det får man ikke i Europa.

ja fair nok.
De gange jeg har købt uden for EU er det ALLE gange blevet stoppet i tolden, så jeg har ikke haft gode erfaringer med at købe
udenfor. Det er rimelig dyrt at få ting ud af fortoldingen.

--
Tom

Fra : Kent Friis

Dato : 26-10-11 20:50

Den Tue, 25 Oct 2011 20:09:55 +0200 skrev Tom:

> Forstår ikke hvorfor du køber udenfor EU. Det koster en masse besvær
> når tolden tager pakken og vil have deres andel.

Det tør siges. Jeg fik sådan en Rubiks-terning i fødselsdagsgave, og
de havde været så smarte at bestille den uden for EU.

Den oprindelige pris har jeg ikke fået at vide.
Told & Skat ville have 200 kroner.

En magen til i en dansk netbutik koster 179,-

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 27-10-11 04:40

Den 26-10-2011 21:50, Kent Friis skrev:

> [...]
>
> Den oprindelige pris har jeg ikke fået at vide.
> Told& Skat ville have 200 kroner.
>
> En magen til i en dansk netbutik koster 179,-

Værre endnu: 99,-

http://www.matronics.dk/Kategori/Gadgets/SjovLeg/Produkt/Rubiks-Professorterning-3x3

Hilsen Matthias

Fra : Kent Friis

Dato : 27-10-11 18:58

Den Thu, 27 Oct 2011 05:39:45 +0200 skrev Matthias H. Matthiessen:

> Værre endnu: 99,-
>
> http://www.matronics.dk/Kategori/Gadgets/SjovLeg/Produkt/Rubiks-Professorterning-3x3

Det var den store 5x5.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Per Jensen

Dato : 31-10-11 02:08

On 25/10/11 19.50, frank wrote:

> Selvom ballasterne er rated til 55 watts, kunne jeg måske sætte 35 watts
> pærer i og 4000K - vil det mon være et problem ? (jeg er godt klar over
> at det ikke bliver lovligt af den grund).

Nej.

Det er ballasten der bestemmer effekten der fyres af i lyskilden, så du
vil futte dem af på ganske kort tid.

// Per.

Fra : frank

Dato : 31-10-11 09:16

"Per Jensen" <news@fjerneszapro.dk> skrev i meddelelsen

> Nej.
>
> Det er ballasten der bestemmer effekten der fyres af i lyskilden, så du
> vil futte dem af på ganske kort tid.
>
> // Per.

Hej Per og tak for dit input. Har stillet sælgeren af 55W kittet det samme
spørgsmål. Fik et lidt "tåget" svar at det var ok med 35w pærer til en 55w
ballast. - Men hans vage svar gør mig usikker. (it is best to use with 55w
bulb, but if there is no 55w bulb, you can use 35w bulb too).

Både 35W og 55W ballaster er mærket med 23.000 volt out (tændspænding, går
jeg ud fra). Når en xenon pærer er tændt med tændspændingen, kører den så
over på 12 volt dc ?

Kan du forklare principperne nærmere (er elektroniktekniker).

v.h. Frank

Fra : Flemming & Lone Kans~

Dato : 26-10-11 06:22

On 26 Okt., 09:47, "frank" <frank...@mail.dk> wrote:
> [...]
> ikke det går. Jeg ønsker bestemt ikke at genere andre billister på vejene.
> Pris ca. 60 kr. for 2 stk - det får man ikke i Europa.

De er stadig ulovlige da du ikke har automatisk niveauregulering
(eller lygtevaskere?) Derfor risikerer du stadig at blive fældet og
bedt om at køre til syn.

- kanstrup.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-10-11 19:10

frank skriver:

> Jeg har lige bestilt (fra Kina Ebay) et sæt Xenon pærer og ballaster til
> nærlyset (H11) til min RAV4. 55W og farve 6000K (klar hvid).

Hvorfor?

> Nu er jeg blevet i tvivl, er det lovligt at montere og køre med disse pærer
> ?

Næppe.

> Eller skal jeg regne med konstant at blive stoppet af politiet ?

Nej, de stikker dig bare en bøde, hvorefter du bliver indkaldt til syn.
Er der så stadigvæk ulovlig lygtemontering, dumper bilen.

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-11 20:03

Den 25/10/11 17.03, frank skrev:

> Eller skal jeg regne med konstant at blive stoppet af politiet ?

Det vil jeg da håbe.

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : frank

Dato : 26-10-11 14:45

Det viser sig nu at jeg har lygtevaskere på RAVén. Så den side er ok. Jeg
har så ihvert fald manuel højderegulering på nærlyset fra en knap på
instrumentbrædtet. Om der også er automatisk ved jeg ikke endnu! Så jeg
nærmer mig vel noget som er lovligt.

Spørgsmål: Er der krav om en bestemt lysfarve (altså Kelvin) ? F.eks. max
4300K ?

Når parabol/lygteglas er det korrekte og lygterne er stillet til ikke at
blænde, hvorfor skulle politiet så finde på at stoppe mig ?

Frank

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-11 15:28

Den 26/10/11 15.44, frank skrev:
> [...]
> nærmer mig vel noget som er lovligt.
>
> Spørgsmål: Er der krav om en bestemt lysfarve (altså Kelvin) ? F.eks.

Det ved jeg ikke, men jeg synes mange af de "falske" er meget blålige.

> Når parabol/lygteglas er det korrekte og lygterne er stillet til ikke at
> blænde, hvorfor skulle politiet så finde på at stoppe mig ?

Hvis du køber xenonpærer og sætter dem i almindelige paraboler er de
ulovlige. De blænder modkørende, uanset hvordan de bliver justeret.
Der skal udover lygtevaskere også være automatisk højdejustering på
lygterne, men det vil ikke hjælpe i dit tilfælde.

Fra : frank

Dato : 26-10-11 15:52

> Hvis du køber xenonpærer og sætter dem i almindelige paraboler er de
> ulovlige. De blænder modkørende, uanset hvordan de bliver justeret.
>
> --
> Mvh. Anders Sørensen

Anders jeg har jo netop fortalt at det IKKE er almindelige paraboler !!!

v.h. Frank

Fra : K_Nielsen

Dato : 26-10-11 17:21

"frank" skrev i meddelelsen
> Anders jeg har jo netop fortalt at det IKKE er almindelige paraboler !!!

> v.h. Frank

Jaeh, men du har ikke fortalt om dine lygter er "E" mærkede med
funktionsmærkning "D" jeg gætter på at de er funktionsmærkede "H" ?

Kent

Fra : frank

Dato : 26-10-11 19:15

> Jaeh, men du har ikke fortalt om dine lygter er "E" mærkede med
> funktionsmærkning "D" jeg gætter på at de er funktionsmærkede "H" ?

> [...]

Hej Kent. Du har ret. De er mærkede E13 og HB3. Iøvrigt: Ichikoh 42-36,
27,5 01 1A 02 A 00 HCR PL 1941.

Men hvad det betyder er jeg jo ikke klar over. Du kan måske forklare det ?

V.h. Frank.

Fra : frank

Dato : 26-10-11 19:29

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> 42-36, 27,5 01 1A 02 A 00 HCR PL 1941.
>
> Men hvad det betyder er jeg jo ikke klar over. Du kan måske forklare det

Ups, HB3 er jo pærefatningen til det lange lys, og har vel ikke noget at
gøre med den H mærkning du nævner.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-10-11 15:37

On Wed, 26 Oct 2011 15:44:58 +0200, "frank" <frankhan@mail.dk> wrote:

> [...]
>nærmer mig vel noget som er lovligt.
>
>Spørgsmål: Er der krav om en bestemt lysfarve (altså Kelvin) ? F.eks. max

Er de nu det ? Det tvivler jeg stærkt på.

>og lygterne er stillet til ikke at
>blænde, hvorfor skulle politiet så finde på at stoppe mig ?
§77 eftersyn, eller hvad det nu måtte hedder idag ?

Sæt dig nu ned og læs lidt i
http://fstyr.instant.cohaesio.net/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/vejled_syn_01042010.ashx
Specielt afsnit 6.02.020 og frem bør have din opmærksomhed, du bør
heller ikke forbigå 6.02.021.
Xenon kaldes også gasudladningslampe i lov sammenhæng.
Der er så også et par EF-direktiver og ECE-regulativer der også må
pløjes igemmen, men det klarer du nok.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-11 21:23

"frank" <frankhan@mail.dk> wrote in message news:4ea80ef3$0$285$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> fra en knap på instrumentbrædtet. Om der også er automatisk ved jeg ikke endnu! Så jeg nærmer mig vel noget som er lovligt.

Nej det er ikke lovligt, selv om din bil havde automatisk nivellering og
lygtevaskere så SKAL parabolerne være lavet til gasudladningslygter
og være mærket til det. Hvilket hallogen paraboler IKKE er.

> Spørgsmål: Er der krav om en bestemt lysfarve (altså Kelvin) ? F.eks. max 4300K ?

Farven skal være hvid eller gul.

> Når parabol/lygteglas er det korrekte og lygterne er stillet til ikke at blænde, hvorfor skulle politiet så finde på at stoppe mig
> ?

Det gør de næppe når du i forvejen har DE paraboler, så kan man ikke se
forskellen og da slet ikke hvis det er 4300 Kelvin.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-11 08:48

> [...]
> Jeg har så ihvert fald manuel højderegulering på nærlyset fra en knap på
> instrumentbrædtet. Om der også er automatisk ved jeg ikke endnu! Så jeg

Du har IKKE automatisk niveauregulering af forlygterne = ikke lovligt. Men
nevermind.

> Spørgsmål: Er der krav om en bestemt lysfarve (altså Kelvin) ? F.eks. max
> 4300K ?

Nej, der er intet krav til, hvilken Kelvin dine lygter skal lyse med.
Grunden til at bilproducenterne originalt vælger lige netop 4300K, er at det
er dér man får mest lysudbytte. Når Kelvin øges (mod det blå/violet), så
falder lysudbyttet fra pæren.

--
S till
A live

Fra : frank

Dato : 27-10-11 09:12

Tak til alle for jeres svar på mine spørgsmål. Jeg er gået fra "sort
uvidenhed" til at være klar over hvordan tingene hænger sammen. Da jeg
bestilte kittet troede jeg egentlig det var fuldt lovligt. Når jeg får
sættet fra Kina vil jeg prøvemontere det med 35w 4300K, og hvis det ser
fornuftigt ud - og IKKE blæder, vil jeg lade det sidde. Ellers ryger det af
igen.

I så fald må jeg se om der findes halogenpærer som giver ekstra meget lys i
forhold dem fra Thansen!

Jeg har søgt på emnet Xenon lys på den amerikanske hjemmeside
http://rav4world.com/forums/index.php

Der er mange som har eftermonteret xenon på deres RAVér og som påstår at der
ikke er problemer. Nu må jeg se.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-11 10:19

> "frank" skrev i meddelelsen
> I så fald må jeg se om der findes halogenpærer som giver ekstra meget lys
> i forhold dem fra Thansen!

I så fald kan jeg på det kraftigste anbefale Blue Vision pærer fra Philips.
Har netop monteret disse på både nær- og langlys, på en Corolla Verso. De
giver en helt fantastisk forskel fre alm. pærer. De giver mere mere og meget
hvide lys.

--
S till
A live

Fra : Aksel

Dato : 27-10-11 10:57

[...]

Du skal ike regne med at det danske politi tager hensyn til at amerikanere
ikke har haft problemer.

Fra : Ralphk

Dato : 27-10-11 14:45

>Du skal ike regne med at det danske politi tager hensyn til at amerikanere
>ikke har haft problemer.

Og normalt får du ikke en bøde for at køre med ulovlige Xenon lygter, men en
synsindkaldelse, så gem de gamle lyger.ellers bliver det rigtigt dyrt.