MS Windows
briani 27239
Acronis truimage recovery
Fra : ebbe hansen

Dato : 26-10-11 19:36

Hvis jeg vil genskabe systemet med acronis recovery, er det så bedst
at bruge den bootdisk, som programmet foreslog, selvom systemet ikke
er gået ned. Jeg har lavet bootdisk. Jeg har ikke taget mod til at
prøve det, og det burde jeg jo iflg. et par indlæg om emnet.
mvh Ebbe

Fra : Ole C

Dato : 26-10-11 20:07

ebbe hansen skrev blandt andet:

> [...]
> er gået ned. Jeg har lavet bootdisk. Jeg har ikke taget mod til at
> prøve det, og det burde jeg jo iflg. et par indlæg om emnet.

Hvis Windows kan starte, kan du faktisk "inde fra" Windows genskabe systemet
ud fra et gemt image med Acronis. Bootdisken er til brug i de tilfælde hvor
Windoes er helt kaput og ikke vil starte.
Der bør ikke ske noget galt ved at prøve at genskabe systemet ud fra et
image - det er jo sådan set det der er meningen med programmet

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-11 21:38

ebbe hansen skrev:

> [...]
> er gået ned. Jeg har lavet bootdisk. Jeg har ikke taget mod til at
> prøve det, og det burde jeg jo iflg. et par indlæg om emnet.

Du er nødt til at tage mod til dig. Du skal både prøve at
gendanne mens Windows er aktiv, og du skal prøve at boote fra den
cd du har lavet.

Man er nødt til at være fortrolig med de backupsystemer man
bruger. Ellers kan man lige så godt skrotte dem. Hvis du ikke kan
finde ud af det nu, kan du heller ikke finde ud af det når det er
kritisk.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-10-11 21:54

Bertel Lund Hansen skrev:

> Man er nødt til at være fortrolig med de
> backupsystemer man bruger.

Sidst jeg prøvede var da min boot-disk holdt
op med at køre rundt.

Fandt en ældre 80GB ovre på hylden, læste
min Norton Ghost ind fra backup, det tog 10
minutter.

Så var der bare Windows Update og opdatering
af antivirus tilbage, så var jeg kørende igen.

Al data ligger på en anden harddisk + backup.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-11 22:00

Allan Vebel skrev:

> Sidst jeg prøvede var da min boot-disk holdt
> op med at køre rundt.

Jeg kører et image ind engang imellem hvis jeg har afprøvet og
igen slettet mange programmer.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-10-11 22:37

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg kører et image ind engang imellem
> hvis jeg har afprøvet og igen slettet mange
> programmer.

Sådan noget bruger jeg andre og mindre
vigtige pc'er til, så min hoved-pc er fri for
den slags.

På min værksteds-pc, hvor jeg har adgang
via TeamViewer, laver jeg en hel masse
eksperimenter - så er det rart bare at kunne
læsse ghosten ind igen.

Jeg har flere andre maskiner på netværket,
mest for at kunne teste ting i ældre browsere.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 28-10-11 07:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg kører et image ind engang imellem hvis jeg har afprøvet og
> igen slettet mange programmer.

Så øjner jeg chancen for at bruge det trick den dag jeg jeg vil have en
større disk i min gamle stationære maskine. Tak for tippet, selvom jeg
nu havde en ide om at det kunne gøres

Had er så besdst? - Acronis eller Norton Ghost ?

/Lars

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-10-11 00:15

Lars Peter Larsen skrev:

> Hvad er så bedst? - Acronis eller Norton Ghost ?

Jeg tror på at resultatet bliver fuldstændig det
samme, en rå kopi af styresystemet, der bagefter
kan boote.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Sune Storgaard

Dato : 29-10-11 12:06

Den 29-10-2011 01:14, Allan Vebel skrev:

> Jeg tror på at resultatet bliver fuldstændig det
> samme, en rå kopi af styresystemet, der bagefter
> kan boote.

Det kan man ikke argumentere i mod, men.. acronis er lige en tand nyere
end norton, der må siges at have været en klassiker i mange år.

Flere controllere understøttet, mulighed for data backup (ikke bare hele
partitioner), mulighed for at stoppe services inden backup (på et
kørende system). Netværks funktionerne er overlegne, nortons
master/slave ting er fin nok i en nødsituation, men acronis kan tage
backup til shares,ftp servere og acronis servere (nok ikke så relevant
til privat brug, men deres erhvervs produkter er ganske glimrende). At
klone direkte via PXE er ret snedigt synes jeg, så tager det ikke langt
tid at gøre en maskine klar.

Det er længe siden at norton ghost er erstattet af acronis, både hjemme
og på arbejde... lige min 5 øre. OP's problem kan dog sikkert snildt
løses af begge og andre programmer.

Fra : Heine Svendsen

Dato : 29-10-11 13:15

Den 29-10-11 13:06, Sune Storgaard skrev:

> [...]
> både hjemme og på arbejde... lige min 5 øre. OP's problem
> kan dog sikkert snildt løses af begge og andre programmer.

Har ikke prøvet Acronis, men det er rigtigt at Norton har
været fremme længe, men det er nu ingen bagdel. Jeg bruger
nu v. 15. og den kan skam også tage backup af udvalgte
mapper og ikke kun hele partitioner. Man kan også til enhver
tid afbryde - også midt i backup af en komplet partition.

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-10-11 22:17

Heine Svendsen skrev:

> at Norton har været fremme længe, men det
> er nu ingen bagdel. Jeg bruger nu v. 15. og den
> kan skam også tage backup af udvalgte mapper
> og ikke kun hele partitioner.

Sjovt nok ser Norton Ghost fortsat ud som i de
gode gamle dos-dage, der kommer bare flere
og flere funktioner til.

Min version ligger på Hiren's Boot CD version 13,
som jeg bruger dagligt til alle mulige funktioner.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : ebbe hansen

Dato : 27-10-11 17:24

On Wed, 26 Oct 2011 20:36:02 +0200, ebbe hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:
klip
Tak til alle for hjælp og moralsk rygstød, jeg prøver om et par dage,
når der ikke er nogen opgaver, netbank m.m.
det bliver spændende
mvh Ebbe

Fra : ebbe hansen

Dato : 01-11-11 20:19

On Thu, 27 Oct 2011 18:23:53 +0200, ebbe hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:
klip
Tak til alle medvirkende, det virker let og elegant, også med
bootdisk,
"skidegodt Egon"
mvh Ebbe

Fra : Edmund

Dato : 27-10-11 20:04

Den 26-10-2011 20:36, ebbe hansen skrev:
> [...]
> er gået ned. Jeg har lavet bootdisk. Jeg har ikke taget mod til at
> prøve det, og det burde jeg jo iflg. et par indlæg om emnet.

Har du ikke en anden harddisk at prøve med, så det bliver mindre
spændende

Nu ved jeg ikke hvad du har i din pc, men har du flere diske, eller
diske delt i flere parttioner, er det en god ide at navngive de
forskellige, for det er ikke sikkert at bootdisken(cd) vil liste drevene
på samme måde som i Windows.

--
Mvh Edmund

Fra : ebbe hansen

Dato : 28-10-11 08:10

On Thu, 27 Oct 2011 21:03:40 +0200, Edmund <nospamm@surfpost.dk>
wrote:

> [...]
>diske delt i flere parttioner, er det en god ide at navngive de
>forskellige, for det er ikke sikkert at bootdisken(cd) vil liste drevene

Jeg har flere harddiske, men så er styresystemet jo ikke på, men det
betyder måske intet. Du mener vel at jeg kan prøve en disk eller
partition med tilfældige data, og går det godt, så går jeg til det
alvorlige.
mvh Ebbe

Fra : Edmund

Dato : 28-10-11 16:41

Den 28-10-2011 09:10, ebbe hansen skrev:

> [...]
> betyder måske intet. Du mener vel at jeg kan prøve en disk eller
> partition med tilfældige data, og går det godt, så går jeg til det

Nej, jeg tænkte at du tog din harddisk med styresystem ud, og prøve at
gendanne det på en ny disk. Måske skal den nye disk være lige så stor
som den gamle disk( Ved ikke om Acronis kan genskabe til mindre disk)

Er det XP eller Windows7 du har ?

Men prøv lige at boote på din Acronis boot cd, for at se om den virker.

--
Mvh Edmund

Fra : ebbe hansen

Dato : 28-10-11 19:26

On Fri, 28 Oct 2011 17:41:13 +0200, Edmund <nospamm@surfpost.dk>
wrote:

> [...]
>
>Er det XP eller Windows7 du har ?
>
>Men prøv lige at boote på din Acronis boot cd, for at se om den virker.

Jeg har XP, og jeg lavede en backup på en extern usb disk, det gik
fint. Bootdisken virker tilsyneladende OK. Så om et par dage laver jeg
den endelige test, Jeg har jo den originale disk med Windows OS, så
jeg kan jo bare lave en nyinstall hvis noget går galt, værre er det
ikke.
hilsen og tak for din interesse Ebbe

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-10-11 21:00

Det kan den godt forudsat at data ikke fylder mere end hvad der er af
plads på HD.
En anden ting jeg fandt nyttigt er at hvis du har 2 (eller flere)
partitioner på en HD og vil erstatte den med en større tilbyder den at
lave begge partitioner større så de fylder det hele men bevarer det
inbyrdes forhold. Man kan også vælge at udvide kun den ene partition
eller bevare størrelserne.

Regards Jens Peter Karlsen.