Reference til en gammel meddelelse
Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 27-10-11 08:50

Der er noget med at man kan referere til en (ældre) meddelelse i en
nyhedsgruppe ved et eller andet med message-ID (vistnok).
Der skal kunne dannes en art link som åbner pågældende ældre meddelelse.

Men hvordan er det man gør? Jeg erindrer tåget et eller andet med news
foran.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-10-11 09:06

"Poul E. Jørgensen" wrote:
> [...]
> meddelelse.
> Men hvordan er det man gør? Jeg erindrer tåget et eller andet med news

Man skal åbne for pågældendes nyhedsmeddelelses egenskaber for at se
message-ID.

I min nyhedslæser gøres det ved i oversigten over meddelelser i
pågældende gruppe at højreklikke på pågældende meddelelse og vælge
"egenskaber". I vinduet som åbnes, vælges fanen "Detaljer". Det kan være
lidt anderledes i din nyhedslæser.

I oversigten over meddelelseshovedet finder man linjen "Message-ID:
<4ea90d98$0$294$14726298@news.sunsite.dk>", markerer den og kopierer.

Derfra slettes dele af den kopierede linje så man har
4ea90d98$0$294$14726298@news.sunsite.dk og man tilføjer "news:" forrest.
Slutresultatet er news:4ea90d98$0$294$14726298@news.sunsite.dk som
danner et klikbart link i de fleste systemer.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-11 09:12

"Poul E. Jørgensen" skrev:

> Der er noget med at man kan referere til en (ældre) meddelelse i en
> nyhedsgruppe ved et eller andet med message-ID (vistnok).

Ja.

> Der skal kunne dannes en art link som åbner pågældende ældre meddelelse.

Hvordan 'linket' virker, afhænger udelukkende af læseprogrammet.

> Men hvordan er det man gør? Jeg erindrer tåget et eller andet med news
> foran.

1. Man gør headerne synlige. Her er et udpluk fra dit indlæg:

2. Man kopierer indholdet i Message-ID:

   4ea90d98$0$294$14726298@news.sunsite.dk

3. Hvis det skal være fint, sætter man "news:" foran:

men det er ikke så vigtigt. Det er derimod vigtigt at man ikke
omklamrer linket med specialtegn, som punktum, skarpe parenteser
eller andet. Det blokerer for at det virker hos modtageren.

Et ikke ukendt styresystems indbyggede newsreader tilføjer fire
punktummer. Så virker det kun i deres eget program. Det overlades
til læseren at gætte hvem der kan finde på sådan noget.

Bemærk at der ikke er gjort noget specielt for at lave det til
links. Der er en rå kopi. Det er læseprogrammet der genkender det
og mærker og behandler det som et link.

--
Bertel

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 27-10-11 09:23

> [...]
> omklamrer linket med specialtegn, som punktum, skarpe parenteser
> eller andet. Det blokerer for at det virker hos modtageren.

Tak til Erik og Bertel.
Jeg kan i Mozilla Thunderbird ikke få det til at virke ved bare at
klikke på linket news:4ea90d98$0$294$14726298@news.sunsite.dk
Jeg kan finde stedet ved at sætte adressen ind i min browser (Internet
Expl. 9). Men den åbner ikke selve meddelelsen.
- Men det skal den måske heller ikke?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-11 10:35

"Poul E. Jørgensen" skrev:

> Jeg kan i Mozilla Thunderbird ikke få det til at virke ved bare at
> klikke på linket news:4ea90d98$0$294$14726298@news.sunsite.dk

Nej, jeg prøvede lige. Hvis der er "news:" foran, ødelægger
Thunderbird linket fuldstændig. Hvis der ikke er news foran, tror
den det er et maillink og åbner en tom mail med 'adressen'
indsat.

> Jeg kan finde stedet ved at sætte adressen ind i min browser (Internet
> Expl. 9). Men den åbner ikke selve meddelelsen.
> - Men det skal den måske heller ikke?

Jeg ved ikke hvad du mener med "finde stedet".

Jeg tror det bedste du kan gøre er at bruge Googles
gruppegrænseflade:

   https://groups.google.com/grphp?hl=da&tab=wg

Hvis du i søgeboksen indsætter den rå ID - altså uden "news:" -
så finder Google indlægget med det samme, og et klik på
"Reference til en gammel meddelelse" åbner det.

Husk at de links du selv laver, virker på den måde som læseren er
vant til i hans program.

Fra Googles hjemmeside kan du finde gruppesiden ved at vælge
"Mere" på menuen.

--
Bertel

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 27-10-11 14:46

> [...]
> så finder Google indlægget med det samme, og et klik på
> "Reference til en gammel meddelelse" åbner det.

Det ser rigtigt fint ud. Jeg har lagt den ind til favoritterne.

Fra : Michael Haase

Dato : 27-10-11 22:58

Bertel Lund Hansen skrev dette den 27-10-2011 11:34:

> [...]
> Thunderbird linket fuldstændig. Hvis der ikke er news foran, tror
> den det er et maillink og åbner en tom mail med 'adressen'

Jeg ved ikke om det er grunden, men når jeg ser linket i statuslinjen,
så står der news://4ea90d98$0$294$14726298@news.sunsite.dk selvom der
kun står news:4ea90d98$0$294$14726298@news.sunsite.dk i beskeden.

Det spøjse er så, at Thunderbird faktisk *godt* kan finde ud af linke
til meddelelser i visse tilfælde. Hvis man oppe i headerne højreklikker
på en klikbar referencer og vælger "Åbn browser med meddelelses-ID". Så
hoppes der nok så nydeligt ind på meddelelsen på groups.google.com

--
Michael Haase

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-11 23:12

Michael Haase skrev:

> [...]
> på en klikbar referencer og vælger "Åbn browser med meddelelses-ID". Så
> hoppes der nok så nydeligt ind på meddelelsen på groups.google.com

Det kan jeg så ikke teste da jeg ikke bruger den til news. Men
den burde først forsøge at åbne indlægget i sin egen fremvisning.

Dialog har et højreklikspunkt der hedder "Execute Message-ID" og
det springer direkte til visning af indlægget medmindre det ikke
findes lokalt. Så først foreslår den Googlegroups, men med
mulighed for at søge på newsserveren i stedet.

--
Bertel

Fra : Michael Haase

Dato : 27-10-11 23:38

Bertel Lund Hansen skrev dette den 28-10-2011 00:11:

> [...]
> findes lokalt. Så først foreslår den Googlegroups, men med
> mulighed for at søge på newsserveren i stedet.

I Thunderbird kan du klikke direkte på message-id i header-sektionen,
og hvis du har beskeden lokalt på maskinen viser den beskeden. Hvis man
ikke har den, tja så er det bare ærgerligt. Man får bare at vide at den
ikke er fundet, ikke nogle forslag eller andet.

Jeg var rent faktisk lige ved at skrive det i forrige besked; men tænkte
at det nok ikke havde så meget med selve news: protokol
implementeringen, som det oprindelige spørgsmål lød på, så jeg slettede det.

Der er faktisk også en tredie mulighed i Thunderbird:
Det er i "søg i meddelelser". Vælg newsserveren (evt en nyhedsgruppe),
klik på "Tilpas" i filteret og tilføj message-id. Så kan man i sidste
felt indtaste dele af eller hele message-id, og man kan så søge
beskeden/beskeder frem på denne måde.
Men dette kræver så også at beskederne er lokalt

--
Michael Haase

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-10-11 08:34

Michael Haase skrev:

> [...]
> ikke har den, tja så er det bare ærgerligt. Man får bare at vide at den
> ikke er fundet, ikke nogle forslag eller andet.

Okay, det er fint nok.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-10-11 23:27

Michael Haase skrev:

> Jeg ved ikke om det er grunden, men når jeg ser linket i statuslinjen,
> så står der news://4ea90d98$0$294$14726298@news.sunsite.dk selvom der
> kun står news:4ea90d98$0$294$14726298@news.sunsite.dk i beskeden.

Hos mig sker der absolut intet uanset hvilket af de to links jeg klikker
på. Jeg har sat Thunderbird op til at være standardprogram til news.

Og det er blevet et rent helvede at finde frem til trådene via Google
Groups sammenlignet med for bare 3-4 år siden. Det virker som om man
slet ikke får lov til at se trådene hvis man ikke har et Google-login
(hvad jeg dog har).

--
Philip

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-10-11 11:50

Philip Nunnegaard wrote:

> Hos mig sker der absolut intet uanset hvilket af de to links jeg
> klikker på. Jeg har sat Thunderbird op til at være standardprogram
> til news.

Åh ja, det har vi jo diskuteret tidligere, men jeg blev ikke dengang
helt klar over om du havde fået sat Thunderbird op som standard til
news. Det har du så. Konklusionen er at Thunderbird er defekt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Mogens Krage

Dato : 29-10-11 14:48

Den 29-10-2011 12:50 skrev Erik Olsen:

> Ã…h ja, det har vi jo diskuteret tidligere, men jeg blev ikke dengang
> helt klar over om du havde fået sat Thunderbird op som standard til
> news. Det har du så. Konklusionen er at Thunderbird er defekt.

Thunderbird har aldrig været designet til at åbne klikbare ID'er, så en
defekt kan der vel dårligt være tale om. En af dens styrker er, at man
kan finde addons til næsten alle formål og en af disse beskrev jeg i

Med den installeret får man et nyt punkt på højrekliksmenuen: "Search
For Message-ID" og her jeg mulighed for at søge ID'er på news.sunsite.dk
og nntp.aioe.org (de to konti jeg har sat op).

Skulle artiklen være udløbet på de to servere, så har man minsandten
også mulighed for at få den åbnet i browseren med Google Groups. Hvad
mere kan man forlange?

Men det har åbenbart ingen interesse.

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-10-11 14:58

Mogens Krage wrote:

> Thunderbird har aldrig været designet til at åbne klikbare ID'er, så
> en defekt kan der vel dårligt være tale om. En af dens styrker er,
> at man kan finde addons til næsten alle formål

Interessant synspunkt. Outlook Express blev kaldt defekt fordi der
skulle et enkelt add-on (OE-Quotefix) til at få det til at fungere.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Mogens Krage

Dato : 29-10-11 20:33

Den 29-10-2011 15:57 skrev Erik Olsen:

> Interessant synspunkt. Outlook Express blev kaldt defekt fordi der
> skulle et enkelt add-on (OE-Quotefix) til at få det til at fungere.

De to ting har ikke noget med hinanden at gøre. Det fix du omtaler blev
til, fordi et ikke ukendt amerikansk softwarefirma ikke ønskede Outlook
Express standardoverholdende.

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-10-11 20:46

Mogens Krage wrote:

> De to ting har ikke noget med hinanden at gøre. Det fix du omtaler
> blev til, fordi et ikke ukendt amerikansk softwarefirma ikke ønskede
> Outlook Express standardoverholdende.

Så Mozilla ønsker åbenbart ikke at Thunderbird er brugbart.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Mogens Krage

Dato : 29-10-11 21:07

Den 29-10-2011 21:46 skrev Erik Olsen:

> Så Mozilla ønsker åbenbart ikke at Thunderbird er brugbart.

Når alt kommer til alt, er det nok de færreste der klikker på
message-ID'er, så Mozilla har åbenbart valgt ikke at spilde krudt på
det. Det er dog ikke ensbetydende med, at Thunderbird ikke er brugbart.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-11 15:02

Mogens Krage skrev:

> Thunderbird har aldrig været designet til at åbne klikbare ID'er,

Det er en mangel.

> så en defekt kan der vel dårligt være tale om.

Jo, et defekt design.

> En af dens styrker er, at man
> kan finde addons til næsten alle formål

Alle programmer kan få udvidet funktionalitet. Det er kun et
spørgsmål om hvor besværligt det er. Et godt program har
indbygget det der er brug for.

--
Bertel

Fra : Michael Haase

Dato : 29-10-11 14:57

Philip Nunnegaard skrev dette den 29-10-2011 00:26:

> Hos mig sker der absolut intet uanset hvilket af de to links jeg klikker
> på. Jeg har sat Thunderbird op til at være standardprogram til news.

Heller ikke her. Som sagt ved jeg ikke om det er de 2 gange / i linksene
som thunderbird kløjs i. Prøv at placer musen over de 2 links og se i
statuslinjen, så kan du se at de er helt identiske, nemlig
news://4ea90d98$0$294$14726298@news.sunsite.dk selvom det ikke ser sådan
ud i teksten.

Har du prøvet at klikke på et ID i headersektionen? Der skulle det meget
gerne virke. Det er jo selvfølgelig et problem at man så kun kan bevæge
sig tilbage i en tråd, og ikke referer til en tråd som ikke har noget
med den tråd at gøre, som man skriver i.

--
Michael Haase

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-10-11 17:33

"Poul E. Jørgensen" wrote:

> [...]
> Jeg kan finde stedet ved at sætte adressen ind i min browser (Internet
> Expl. 9). Men den åbner ikke selve meddelelsen.

Når jeg dobbeltklikker på dit link, åbner meddelelsen fint i Windows
Mail.

Er Thunderbird sat op som standardprogram for nyhedsmeddelelser hos dig?
Jeg har læst om andre der havde problemer med Thunderbird i så
henseende, men jeg fandt aldrig ud af om det var et opsætningsproblem,
eller om Thunderbird er defekt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 27-10-11 20:09

Den 27-10-2011 18:33, Erik Olsen skrev:

> [...]
> Jeg har læst om andre der havde problemer med Thunderbird i så
> henseende, men jeg fandt aldrig ud af om det var et opsætningsproblem,

Den påstår selv den er min standard mailklient. Jeg kan ikke finde noget
specifikt om den som newsreader-klient.
Jeg bruger heller ikke andre - selvom jeg fik Windows Live Mail med i
min Windows 7, og den stadig ligger der.

Kan jeg bare slette Windows Live Mail?

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-10-11 20:25

"Poul E. Jørgensen" wrote:

> Den påstår selv den er min standard mailklient. Jeg kan ikke finde
> noget specifikt om den som newsreader-klient.

I min Windows Vista - Kontrolpanel - Standardprogrammer kan jeg se to
programmer, nemlig Windows Mail som gælder for e-mails og Windows Mail
(Nyheder) som gælder for nyhedsmeddelelser. Prøv at se om du har
tilsvarende for Thunderbird. Hvis du kun har et, kan det være at du
mangler Thunderbird (Nyheder).

> Jeg bruger heller ikke andre - selvom jeg fik Windows Live Mail med i
> min Windows 7, og den stadig ligger der.
>
> Kan jeg bare slette Windows Live Mail?

Du burde kunne afinstallere Windows Live Mail, det er et program som
downloades og installeres (det er altså ikke indbygget i Windows 7). Se
i Kontrolpanel - Programmer og funktioner.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 27-10-11 20:30

Den 27-10-2011 21:25, Erik Olsen skrev:

> Du burde kunne afinstallere Windows Live Mail, det er et program som
> downloades og installeres (det er altså ikke indbygget i Windows 7). Se
> i Kontrolpanel - Programmer og funktioner.

Fint. Det gør jeg!
Tak for hjælpen.

Fra : Mogens Krage

Dato : 27-10-11 20:44

Den 27-10-2011 10:23 skrev "Poul E. Jørgensen":

> Jeg kan i Mozilla Thunderbird ikke få det til at virke ved bare at
> klikke på linketnews:4ea90d98$0$294$14726298@news.sunsite.dk

Udvidelsen Mnenhy giver dig mulighed for at åbne message-ID'er via
højrekliksmenuen. Den har også andre funktioner, som kan vælges fra
eller til efter behov.

https://addons.mozilla.org/da/thunderbird/addon/mnenhy/

Jeg kan slet ikke undvære den.

Fra : Mogens Krage

Dato : 27-10-11 21:41

Den 27-10-2011 10:11 skrev Bertel Lund Hansen:

> Et ikke ukendt styresystems indbyggede newsreader tilføjer fire
> punktummer. SÃ¥ virker det kun i deres eget program. Det overlades
> til læseren at gætte hvem der kan finde på sådan noget.

Der skulle vel ikke være tale om et større amerikansk softwarehus?

Men de sætter visk kun tre punktummer og så er linket naturligvis knap
så smadret.

Fra : Carl Drud

Dato : 29-10-11 17:25

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> writes:

> Interessant synspunkt. Outlook Express blev kaldt defekt fordi der
> skulle et enkelt add-on (OE-Quotefix) til at få det til at fungere.

Quotefix var en udmærket add-on som løste en række defekter ved
OE.

Der er lavet et Quotefix til WLM, som MS i al deres visdom ikke mener
skal indsætte citattegn mere.

http://www.dusko-lolic.from.hr/wlmquote/

--
Carl