backup/restore af sql-users
Fra : Leif Neland

Dato : 24-10-11 22:19

Jeg prøver at restore min mssql til en ny maskine, og det virker
nysseligt med selve databaserne.

Men, serveren kører med sql-authorisation, og brugerne bliver ikke
oprettet, når jeg læser backup'erne ind.
I hver enkelt database, under security->users står de, men de står ikke
med login/password under serveren->security->logins, der må jeg selv
oprette dem.

Det er ikke katastrofalt, men dog lidt trælst at skulle oprette brugerne
manualt i SQL server management studio.

Findes der en metode til at eksportere/importere brugerne; er de i en
tabel eller view?

Jeg skal have kopieret brugerne fra en sql2000 personal til en sql2008r2
express; begge maskiner kører.

Leif

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-10-11 06:23

Leif Neland wrote:

> Det er ikke katastrofalt, men dog lidt trælst at skulle oprette brugerne
> manualt i SQL server management studio.

Ja.

> Findes der en metode til at eksportere/importere brugerne; er de i en
> tabel eller view?

Ja til begge dele, men det er lidt for lang tid siden jeg gjorde det sidst,
så du må nøjes med et par hints.

SVJH er de lagret i master databasen, men den kan du ikke bare restore på
tværs af systemer.

Jeg fandt en metode dengang jeg havde ansvaret for de her 200+ servere i
staten, og det var på MS's hjemmesider.

Jeg ville gerne huske, men det er efterhænden 10 år siden, men det
foresvæver mig der var noget med søgeordene "users revision export" eller
lign.

Selvom jeg ikke husker det, så *er* der en metode, men den kan være svær at
finde.

> Jeg skal have kopieret brugerne fra en sql2000 personal til en sql2008r2
> express; begge maskiner kører.

Jeg må tage forbehold for om metoden virker på tværs af versioner, men som
sagt findes der en metode til 'export'/'import'.

Det er sat i citationstegn, for naturligvis er det lavet såda, at
credentials ikke kan afkodes i processen.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-10-11 08:07

Stig Johansen wrote:

> Jeg ville gerne huske, men det er efterhænden 10 år siden, men det
> foresvæver mig der var noget med søgeordene "users revision export" eller
> lign.

Ja ja, husker måske ikke så godt

Fandt lige den her:
http://www.databasejournal.com/features/mssql/article.php/2228611/Migrating-Logins-from-One-SQL-Server-to-Another.htm
<quote>
What does the sp_help_revlogin do?

The sp_help_revlogin SP is a Microsoft provided utility that generates a
TSQL script to migrate logins from one server to another. This SP will not
only copy the existing logins, but it will also copy the passwords and
Security Identification Numbers (SID) associated with SQL Server
Authenticated users.
</quote>

rev (revision) var da nogenlunde på sporet ;)

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-10-11 08:10

Stig Johansen wrote:

http://www.databasejournal.com/features/mssql/article.php/2228611/Migrating-Logins-from-One-SQL-Server-to-Another.htm

Bemærk denne sentens:
<quote>
By using the sp_help_revlogin SP, you can move logins from one server, and
create the login entries in the new server and retain the sid. By making
sure that all logins exist on the new server prior to copying a database
</quote>

Det er vigtigt at oprette users FØR migrering, ellers står du med 'orphan'
users, og det er noget nær et helvede at komme af med igen.

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 25-10-11 08:54

Den 25-10-2011 07:23, Stig Johansen skrev:

> [...]
> tværs af systemer.
>
> Jeg fandt en metode dengang jeg havde ansvaret for de her 200+ servere i

Det lykkedes mig at finde dette: http://support.microsoft.com/kb/246133

I sqlserver manager:
Paste et script i den ene database og køre det, tag output, og paste det
ind i den anden, kør det. Vupti

Den laver en CREATE LOGIN [butik1] WITH
PASSWORD=0x01000B4A5620......6A4A695A2316C184B2DB2A535D99CF52FE68ACADA
HASHED, CHECK_POLICY=OFF, SID=0x190.......FE0AD97DC140505

Men på en eller anden måde, så burde man jo autogenere resultatet af
scriptet og have det liggende sammen med backup'en....

Leif

PS: Mens jeg havde denne besked åben, og udførte importen, har du
skrevet udførligt om det samme

Jeg må lige se, om jeg har problemer med orphans; så længe jeg ikke
kører på den ny server i produktion, er det jo bare at slette databasen
og importere den igen.

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-10-11 09:23

Leif Neland wrote:

> Jeg må lige se, om jeg har problemer med orphans; så længe jeg ikke
> kører på den ny server i produktion, er det jo bare at slette databasen
> og importere den igen.

Hvis du får problemer med Orphans, så er du ikke i tvivl

(Been there done that...)

Problemet er at der eksisterer en login i databasen, men ikke en tilsvarende
i masterdatabasen.

Man ryger så ind i en rekursiv operation, hvor man ikke kan slette Orphan i
databasen, da entryen ikke eksisterer i Master databasen.

Forsøger man at oprette useren i Master, får man beskeden 'duplicate
user..', da den eksisterer i den lokale database

Deraf 'et helvede'...

(I mit tilfælde havde jeg ikke 'originalen', men måtte trylle/'voldtage').

Stig Johansen