er "on my mac" kalender Icloud kalenderen ~
Fra : jagge

Dato : 24-10-11 09:07

Hej

jeg ønsker fuldstændigt at kappe båndende til Icloud i forhold til
kalendre da det for mig har været en temmelig ødelæggende oplevelse, og
der i mine øjne er alt for lidt indsigt i / kontrol over, hvad Icloud
egentlig gør.

MEN jeg har en gang kommet til at springe på vognen og kan ikke
gennemskue hvad der kan gøres for at komme af.

I min kalender oversigt har jeg en "on my mac" kalender og et par Gmail
kalendre jeg arbejder med. Derudover er der dubletter af icloud
kalendre. Det er lidt forvirrende at det i Ical hedder Icloud og i
busycal har navn efter den mail jeg har oprettet icloud på men jeg går
ud fra at det er det samme.

Når jeg nu prøver at fjerne hakket ved "kalender sync" i Icloud
kontrolpanel så får jeg en advarsel om at alle kalendre bliver fjernet.
Jeg går ud fra at det er "icloud kalenderen" og ikke "på min mac"
kalenderen men vil lige checke med jer ???

Tillægsspørgsmål. Hvad skal jeg gøre backup mæssigt for at komme tilbage
til nuværende status hvis det går galt ?

Jeg har i Ical lavet en sikkerhedskopi. Går ud fra at den kun inkluderer
" på min mac" kalenderen da de andre jo hentes/synces fra google ?? Er
der andet jeg skal gøre ?

MVH

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-10-11 10:43

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> kalendre da det for mig har været en temmelig ødelæggende oplevelse, og
> der i mine øjne er alt for lidt indsigt i / kontrol over, hvad Icloud

Det var da ærgerligt for dig. Jeg er selv ret begejstret for iCloud, men
jeg er jo også begejstret for alt, hvad Apple laver. Som du sikkert ved,
så er der altid nogen, der har problemer, når der kommer opdateringer og
den slags. Det kan ramme os alle sammen, men det er jo ikke det samme
som, at produktet ikke duer. Som Jens Kristian Søgaard engang skrev til
mig: Tror du virkelig, Steve Jobs stiller sig op på scenen og
præsenterer et produkt, hvis det ikke fungerer?

> MEN jeg har en gang kommet til at springe på vognen og kan ikke
> gennemskue hvad der kan gøres for at komme af.

Det er bestemt heller ikke helt let at forstå iCloud. Jeg har lige købt
e-bogen "Take Control of iCloud", der udgives af TidBITS. Jeg er jo stor
fan af TidBITS, som mange ved. Bogen er skrevet af Joe Kissell, som jeg
synes er rigtig dygtig til at skrive. I omtalen af bogen skriver de, at
hele redaktionen hos TidBITS har været meget usikre og haft mange
spørgsmål om iCloud. Og det er jo folk, der lever af at skrive om edb.
Nu bruger de Joe Kissells bog til at sætte sig ind i iCloud.
I stedet for at springe fra, kunne du jo sætte dig ind i,
hvordan iCloud virker. Du kunne enten købe bogen, eller du kunne finde
artikler på nettet om iCloud. Macworld har bl.a. nogle, hvor en af dem
forklarer, hvordan man opretter sig på iCloud afhængig af, om man er ny
bruger, skal overflytte data fra MobileMe osv.

<http://www.macworld.com/article/163013/2011/10/all_about_icloud_common_
signup_scenarios.html>

> [...]
>
> Jeg har i Ical lavet en sikkerhedskopi. Går ud fra at den kun inkluderer
> " på min mac" kalenderen da de andre jo hentes/synces fra google ?? Er

Jeg kan ikke svare direkte på dine spørgsmål, men du kan altid
eksportere en kalender som en .ics-fil. Den kan du altid læse ind i iCal
igen, så det er jo en backup. Selv om en kalender ligger hos iCloud
eller Google, ligger der også en kopi på computeren. Eksporterer man den
og lægger filen på sin harddisk, så forsvinder den fil ikke nogen steder
hen, selv om du fjerner hakket ved sync.

<http://support.apple.com/kb/HT2966?viewlocale=da_DK>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 24-10-11 11:29

> [...]
> og lægger filen på sin harddisk, så forsvinder den fil ikke nogen steder
> hen, selv om du fjerner hakket ved sync.

Hej Henrik

Tak for dine eftertænksomme svar. Jeg vil bestemt bruge dit link og
sætte mig ind i Icloud, men når man har stået på kanten af at alle ens
kalendre går helt agurk og jeg samtidig ikke mener Icloud er
gennemskueligt er den meget nærliggende løsning at finde en løsning jeg
kan overskue og kan se virker.

Jeg har svært ved at se hvad Icloud egentlig kan tilbyde på
kalenderfronten i forhold til Gmail som virker fint. Det er også noget
med at det er mit arbejdsliv/arbejdskalender der er lidt ude og svæve og
det må bare ikke ske så bliver jeg MEGET konservativ da jeg samtidig
ikke har fuldt overblik over hvordan jeg kommer tilbage i tid og
genskaber kalender i tidligere udgave.

Jeg vil dog helt sikkert bruge frustrationerne til at lære mere om
online sync og hensigsmæssige arbejdsmetoder, blive bedre til at få
opdateret min maskine etc :0).

Sådan er det jo når man får et smæk over fingrene IT mæssigt så skal det
omsættes til bedre backup rutiner.

Tak for de links, dem vil jeg bestemt kigge på.

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-11 21:27

On 2011-10-24 10:28:58 +0000, jagge said:

> [...]
> det må bare ikke ske så bliver jeg MEGET konservativ da jeg samtidig
> ikke har fuldt overblik over hvordan jeg kommer tilbage i tid og

Jeg bruger iCloud og er tilfreds med den. Jeg har en kammerat der
bruger Google's kalender og så er han hoppet på iCloud vognen nu - dvs.
hans kontakt personer ligger i iCloud og han har et par nye kalendere
der.
Ideen var så, at konvertere Google kalenderen til en iCloud version.
Det burde jo ikke være et problem, men det jeg oplevede får mig til at
sige, nej tak, til at have mine data hos Google.
Den kalender vi/jeg eksporterede var helt uden timezone informationer -
dvs. den enkelte aftale havde defineret start og sluttiden i Zulu (UTC)
tid.
Selv hvis jeg i Google kalenderen sagde, at timezone var København, så
blev den eksporteret som Z tid.

Det giver 2 store problemer: 1) Hvis ens aftaler ligger i forskellige
tidszoner, så bliver de eksporteret i Z tid - og derved mister man
information om timezone og 2) Når aftalerne så kom ind i iCal, så
bliver de grafisk præsenteret korrekt - klientprogrammet justerer alle
tiderne, så ens Z tider (f.eks. kl. 9) bliver grafisk til kl. 11 (vi
kører jo UTC+2), men der hvor kæden hopper af, er hvis jeg så
dobbeltklikker på en aftale, for at ændre noget på den, så viser iCal
mig en aftale der starter kl. 9 og ligger i tidszone UTC+00:00.
Hurra - så er det jo ikke morsomt at ændre tidspunktet, for så skal du
også til at rette tidszonen.

Da jeg ikke kunne få systemet til at eksportere TimeZone informationer
så er pkt. 1) en antagelse jeg har, om at alle aftaler bliver justeret
til Z tid.
Det er ikke smart.
Der var enkelte aftaler der dog havde tidszone angivelse, men det så ud
til, at være aftaler der er gentagende!

Hvis jeg er i vores zone (+2) og laver en aftale der skal starte kl.
7:00 lokal tid i +4 så vil aftalen præsenteres i iCal som start kl.
05:00 og når jeg åbner den, så kan jeg se, at den lokale aftale er kl.
7.
Hvis jeg så flytter computeren over til tidszone +4, så kommer aftalen
til grafisk at starte kl. 7.
Jeg frygter, at de aftaler jeg har i andre tidszoner pludselig
forsvinder - alle aftaler har jo et tidspunkt i UTC+0, men det er da
nemmere at have en aftale til at starte et fornuftigt tidspunkt så man
ikke skal sidde og regne hele tiden.
Jeg fandt andre der havde samme problem, og der var en der kom med en
længere udredning omkring problemet med justeringen til UTC tid
kombineret med sommer/vintertid.
Kort fortalt gik det ud på, at en aftale der lå i tidszone Y blev
justeret til UTC tid, og når man så var i tidszone X så opstod der er
problem, når X og Y ikke havde samme datoer mht. start og slut på
sommer/vintertid.

Ovenstående er noget, jeg sad og kæmpede med i går, og hvis der er
nogle der har en god løsning - så ja tak.

mvh. Joakim