Fåresyge
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-11 10:26

Hej alle

Jeg har engang fået at vide at man i uheldigste fald kan få
fåresyge tre gange, nemlig hvis kun én kirtel (eller et
kirtelområde) bliver ramt ad gangen - altså f.eks. først i
venstre side af ansigtet, så i højre side og til sidst under
tungen.

Normalt får man bare sygdommen i alle tre områder på en gang, og
så kan man aldrig få den mere.

Nu kunne jeg tænke mig at få bekræftet at det forholder sig
sådan. Er der nogen der ved det?

--
Bertel

Fra : Krabsen

Dato : 24-10-11 10:40

> [...]
> så kan man aldrig få den mere.
>
> Nu kunne jeg tænke mig at få bekræftet at det forholder sig

Din læge?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-10-11 12:07

Krabsen skrev:

> Din læge?

Sikke dog et konstruktivt svar. Hvordan skal vi andre
blive klogere af det?

MFR-vaccinationsprogrammet blev indført i DK
cirka 1987. Siden da er fåresygen praktisk taget
udryddet. Hvilken praktiserende læge kan mon
i dag svare detaljeret på Bertels spørgsmål?

--
Herluf :·)

Fra : Krabsen

Dato : 24-10-11 12:53

Den 24-10-2011 13:06, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Sikke dog et konstruktivt svar. Hvordan skal vi andre
> blive klogere af det?

Hvis vi skal blive lidt tricky, så er det vel det eneste rigtige svar

Han spørger ikke, om _udsagnet er rigtigt_, men om _nogen ved, om det er
rigtigt_. Og den mest sandsynlige, når vi taler sygdomme, burde være
vores læge.

Det kan naturligvis kaldes et flabet svar, men netop denne spørger gør
sig ofte til talsmand for præcis og korrekt sprogbrug, så han tager vel
ikke skade af lidt modspil?

> MFR-vaccinationsprogrammet blev indført i DK
> cirka 1987. Siden da er fåresygen praktisk taget
> udryddet. Hvilken praktiserende læge kan mon
> i dag svare detaljeret på Bertels spørgsmål?

Jeg er sikker på, at min læge enten kan svare - eller kan finde ud af
det via troværdige kanaler.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-11 13:11

Krabsen skrev:

> Hvis vi skal blive lidt tricky, så er det vel det eneste rigtige svar

Det er ikke et svar. Det er en nyt spørgsmål, og du aner ikke
hvad min læge ved.

> Det kan naturligvis kaldes et flabet svar, men netop denne spørger gør
> sig ofte til talsmand for præcis og korrekt sprogbrug, så han tager vel
> ikke skade af lidt modspil?

Nej, *jeg* gør ikke, men tråden og andre læsere bliver generet af
det. Du kan mobbe mig i mail hvis du vil, og du kan benytte
sprogligt pedanteri på alle niveauer i sproggruppen, men denne
her gruppe er beregnet til videnskab, og det er dårlig netikette
at tage sig af folks sprog i andet end en sproggruppe.

Lad os se om du har så meget pli at jeg ikke behøver futte til
netikettegruppen.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-10-11 12:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> så kan man aldrig få den mere.
>
> Nu kunne jeg tænke mig at få bekræftet at det forholder sig

Jeg skal ikke kunne udtale mig om _viden_, men lidt erfaring fra det
virkelige liv.

For det første er der lige det der med 'kuglerne', men lad det ligge.

I slut '70-erne arbejdede jeg sammen med en der fik fåresyge, men kun i den
_ene_ side af ansigtet.

Det er lang tid siden, men så vidt jeg husker, så hævede halsen/underkæben
ret voldsomt i den ene side, og vi var ved at kalde ham 'tummelumsen'.

Sjovt var det garanteret ikke, men det var tydeligt, at det kun var den ene
halvdel af 'ansigtet'.

PS: Han havde det kun i den ene halvdel, og blev helbredt, så der var ikke
tale om progression til 'den anden side' - hvis det er det du mener.

Altså i samme sygdomsforløb.

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 24-10-11 12:37

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4ea52f0e$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> så kan man aldrig få den mere.
>
> Nu kunne jeg tænke mig at få bekræftet at det forholder sig

"Ja" er det korrekte svar

Anyway, kroppen skal nok opdage sygdommen og få opbygget immunforsvaret.

Ellers skulle der være specielle bakterier for højre/venstre/under, og det
er der vist ingen, der har hørt noget om

Leif

Fra : Rado

Dato : 24-10-11 15:02

On Mon, 24 Oct 2011 13:37:02 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

> [...]
>
>Ellers skulle der være specielle bakterier for højre/venstre/under, og det
>er der vist ingen, der har hørt noget om

Det vil jeg også mene er det korrekte svar.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Martin Bak

Dato : 01-11-11 16:51

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ellers skulle der være specielle bakterier for højre/venstre/under, og det
> er der vist ingen, der har hørt noget om

Nej, men det er til gengæld velkendt, at bakterier ofte findes i et utal af
varianter, og forskellige serotyper ikke nødvendigvis lader sig påvirke af
om kroppen eventuelt har dannet antistoffer mod en anden type.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 02-11-11 12:21

> [...]
> af varianter, og forskellige serotyper ikke nødvendigvis lader sig påvirke
> af om kroppen eventuelt har dannet antistoffer mod en anden type.

Nu faldt jeg også i vandet med den antagelse, at fåresyge skyldes bakterier.
Det gør det normalt ikke. Det er derimod virus, der er den store synder, og
det er de virale tilfælde som man stort set er kommet til livs som følge af
MFR vaccinen.

Men fåresyge kan tilsyneladende også skyldes andre ting, f.eks. bakterier,
og det kan vel således ikke udelukkes, at man kan få fåresyge igen, selv om
man en gang har haft det. Det må dog antages ikke at have noget med hvilken
kirtel der tidligere har været ramt at gøre, men derimod hvad der er årsagen
til fåresygen.
http://www.bettermedicine.com/article/parotitis

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Max

Dato : 24-10-11 15:20

Hej Bertel

> Nu kunne jeg tænke mig at få bekræftet at det forholder sig
> sådan. Er der nogen der ved det?

Måske dk.helbred var et bedre sted at spørge.

Max

Fra : KL

Dato : 24-10-11 18:37

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
> så kan man aldrig få den mere.
>
> Nu kunne jeg tænke mig at få bekræftet at det forholder sig

Ikke mig.
Prøv at google 'repeat mumps' eller 'mumps more than once' el lign. (ahemm).