Rækkeudvikling - uendelig - simulering.
Fra : Stig Johansen

Dato : 24-10-11 09:00

Hej Alle.

Jeg må indledningsvis indrømme, at jeg er blevet noget rusten udi i den
'højere' matematik (har ikke rigtig brugt det i 35 år ;)

Problemstillingen er at jeg 'fedter' med noget programmering/simulering.

Antag at vi har en uendelig (1D) række af elektroner, hvor jeg kun ønsker at
vise/regne på et begrænset antal.

Jeg har en længde samt et antal elektroner.
Ud fra dette kan jeg udregne afstanden mellem elektronerne.

Dvs. jeg har f.eks. følgende række:
.......e0--e1--e2--e3--...

Det skal forstås om jeg har en uendelig række 'til venstre', hvor e0 er den
sidste, og afstanden, d, er udregnet.

Hvis jeg gerne vil udregne kraften for e1, består den samlede kraft (jfr.
coloumb) af K*q1*q2/r^2

Dvs. for e1 (til venstre) er Fs (summen) (q1=q2 => q^2):

Fs = q^2/d^2 + q^2/(2*d)^2+q^2/(3*d)^2 .... uendeligt.

Den kan jeg principielt iterer mig frem til under forudsætning af en
konstant d.

Nu flytter jeg så e1+x, så bliver regnestykket (på ventre side):
Fs = q^2/(d+x)^2 + q^2/(2*d+x)^2+q^2/(3d+x)^2..... uendeligt

Mit spørgsmå er:
Kan jeg udelede en formel til denne rækkeudvikling, eller skal jeg iterere
mig frem ?

(Har siddet hele aftenen med papir og blyant, men måtte kaste håndklædet i
ringen

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-11 01:43

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> wrote in message news:4ea51af4$0$293$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Fs = q^2/d^2 + q^2/(2*d)^2+q^2/(3*d)^2 .... uendeligt.
>
> Den kan jeg principielt iterer mig frem til under forudsætning af en

Hej Stig.

Følgende er så slående et udtryk at jeg husker det:
1/1+1/4+1/9+... = pi^2/6

Så Fs = q^2/d^2 * pi^2/6

> [...]
> mig frem ?
>
> (Har siddet hele aftenen med papir og blyant, men måtte kaste håndklædet i

Det må jeg også ...

Hans T.

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-10-11 06:39

"Hans Terkelsen" <dk> wrote:

> Hej Stig.
>
> Følgende er så slående et udtryk at jeg husker det:
> 1/1+1/4+1/9+... = pi^2/6
>
> Så Fs = q^2/d^2 * pi^2/6

Jeg husker også 1/2+1/4+1/8....

> Det må jeg også ...

Tak så er jeg ikke alene
Lige det her er ikke så tidskritisk, så jeg implementerede en 100 stykker på
hver side, så det er tilnærmelsesvist præcist.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-10-11 11:31

"Hans Terkelsen" <dk> wrote:

> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> wrote in message
>
> Det må jeg også ...

Syntes lige jeg burde følge op.

Det var (i denne forbindelse) ikke tidskritisk med iterationer, så jeg
implementerede iterationer over ca. 100 partikler 'på hver sin side'.

Resultatet kan ses her, og har noget med bølgeudbredelser at gøre:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/AYk1zbp0jNKcXF0j_2fEjg

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-11 12:44

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> wrote in message news:4ea7e149$0$294$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> implementerede iterationer over ca. 100 partikler 'på hver sin side'.
>
> Resultatet kan ses her, og har noget med bølgeudbredelser at gøre:

Tak for kigget, Stig.
Det er altid godt for overblikket med et billede.
Hans T.

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-10-11 09:23

"Hans Terkelsen" <dk> wrote:

> Tak for kigget, Stig.
> Det er altid godt for overblikket med et billede.

Ja, et billede siger mere end 1000 ord

'I dagens danmark' er computere meget hurtigere end for 30 år siden, men på
et eller andet plan irriterer det min faglige (performancewise) stolthed,
at jeg skal 'brænde' 200 iterationer ekstra af, når der kun er f.eks. 42
betydende.

I princippet ligegyldigt (i dag), men jeg er 'opvokset' med maskiner hvor
man skulle have 200 brugere på 8 MB og en disk på 120MB kostede en kvart
million ' så det sidder ligesom 'i blodet'

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-11 11:36

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> wrote in message news:4eaa6673$0$294$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> man skulle have 200 brugere på 8 MB og en disk på 120MB kostede en kvart
> million ' så det sidder ligesom 'i blodet'

Stig, helt enig.
Jeg har også en indbygget modvilje mod unødvendigt "griseri" med Mb og ms.
Det gælder måske for de fleste, hvis man kalder det ressourcespild
Hans T.

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-10-11 11:59

"Hans Terkelsen" <dk> wrote:

> Jeg har også en indbygget modvilje mod unødvendigt "griseri" med Mb og ms.
> Det gælder måske for de fleste, hvis man kalder det ressourcespild

He - ja, jeg må se at komme mig over det 'syndrom'.

Jeg er ked af at indrømme det her, men ved eftertanke blev jeg nødt til at
lægge en Sleep(300) ind i loop'et for det IKKE skulle gå for hurtigt.

'Grinagtigt', når jeg tænker over det - men som sagt ligget det lidt 'i
blodet'

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-10-11 12:27

Stig Johansen skrev:

> [...]

> man skulle have 200 brugere på 8 MB og en disk på 120MB kostede en kvart
> million ' så det sidder ligesom 'i blodet'

Det er faktisk ikke ligegyldigt. Vi opfordres nu til at overveje
hvor mange computerressourser vi bruger fordi det koster at holde
computere og servere kørende. Så vores barnelærdom ud i
bitpilleriets kunst kommer måske til ære og værdighed igen.

--
Bertel