Slagtning af svin
Fra : Kim

Dato : 23-10-11 20:58

Hej

Når man slagter svin er der to metoder at behandle sværen på.
Svidning og skrabning eller flambering og piskning, for at fjerne
hår bl.a.

Hvordan fortager man svidning og hvilket redskab bruges til
skrabning?

Flambering vil jeg gætte på evt. foregår med en gasbrænder af
en slags, men hvad er piskning?

- Kim

Fra : Preben

Dato : 23-10-11 21:22

Den 23.10.2011 kl. 21:58 skrev Kim <Virker@ikke.dk>:

> [...]
> hår bl.a.
>
> Hvordan fortager man svidning og hvilket redskab bruges til

Svidning med en gasbrænder eller over en spritflamme og skrabning med et
skrabehorn:
http://www.hwl.dk/products-diverse-slagterudstyr-(20dive)/skrabehorn-(690).aspx

> Flambering vil jeg gætte på evt. foregår med en gasbrænder af
> en slags, men hvad er piskning?

Pas.

--
mvh/Preben

Fra : Fred Thiesen

Dato : 24-10-11 07:39

Den 23.10.2011 22:22, skrev Preben:

> Svidning med en gasbrænder eller over en spritflamme og skrabning med et
> [...]

Jeg mindes fra min barndom tidlig i halvtredserne - noget med store
mængder kogende vand da jeg var tilstede ved slagtning. For at
skrabehornet skal fungere tror jeg svinesværen skal skoldes først -
eller undervejs - eller begge dele.

mvh

FredT

Fra : Kim

Dato : 27-10-11 16:33

Jeg takker for svarerne og har et tillægs spørgsmål.

Når svinet hejses op i en taljen hænger det på en bøjle,
så benene holdes ude til siden. Hvad hedder denne bøjle
og hvor er den til salg?

- Kim

Fra : Preben

Dato : 27-10-11 20:19

Den 27.10.2011 kl. 17:33 skrev Kim <Virker_@bsolut_ikke.dk>:

> Jeg takker for svarerne og har et tillægs spørgsmål.
>
> Når svinet hejses op i en taljen hænger det på en bøjle,
> så benene holdes ude til siden. Hvad hedder denne bøjle
> og hvor er den til salg?

Hængejern?
http://www.metal-supply.dk/supplement/view.html?id=126

--