Cyklister på fodgængerfelter
Fra : Ukendt

Dato : 23-10-11 21:12

Jeg var sgu lige ved at køre en cyklist ned i aften... han kom kørende
over et lysreguleret fodgængerfelt uden lys på (kl. var 20).
Kort efter så jeg en anden cyklist gøre det samme et andet sted.
Er der kommet nye regler hvor cyklister må køre på fodgængerfelter??

Fra : Kent Friis

Dato : 23-10-11 21:20

Den Sun, 23 Oct 2011 22:12:19 +0200 skrev Martin Pedersen:
> [...]
> Kort efter så jeg en anden cyklist gøre det samme et andet sted.
> Er der kommet nye regler hvor cyklister må køre på fodgængerfelter??

Mig bekendt ikke.

Men... En cyklist er lige så stor som en fodgænger, der iøvrigt heller
ikke har lys på. Ville du have været lige så tæt på at køre ham ned
hvis han havde været en fodgænger?

Hvem af jer var iøvrigt på vej over for rødt?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-11 09:51

Den 23-10-2011 22:20, Kent Friis skrev:
> Men... En cyklist er lige så stor som en fodgænger, der iøvrigt heller
> ikke har lys på. Ville du have været lige så tæt på at køre ham ned
> hvis han havde været en fodgænger?

Det er da vist ved at være sengetid for dig
Han CYKLEDE over fodgængerfeltet, dvs med en meget højere hastighed end
en fodgænger. Mig bekendt er det heller ikke tilladt at løbe over et
fodgængerfelt.

> Hvem af jer var iøvrigt på vej over for rødt?

Det ER sengetid, kan jeg se
Vi kørte parallelt, jeg var venstresvingende i et lyskryds.
Begge havde derfor grønt.

Fra : Leif Neland

Dato : 24-10-11 12:30

"Martin Pedersen" <-> skrev i en meddelelse

> Det ER sengetid, kan jeg se
> Vi kørte parallelt, jeg var venstresvingende i et lyskryds.
> Begge havde derfor grønt.

Det må vist være din sengetid, når de relevante oplysninger kommer dryssende
lidt efter lidt.

Leif

Fra : Gamle

Dato : 24-10-11 12:47

Martin Pedersen wrote:

> Det er da vist ved at være sengetid for dig
> Han CYKLEDE over fodgængerfeltet, dvs med en meget højere hastighed
> end en fodgænger. Mig bekendt er det heller ikke tilladt at løbe over
> et fodgængerfelt.

Kan du ikke lige komme med en lov § der fortæller du ikke må løbe i
fodgængerfeltet.

/Torben

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-11 22:20

Den 24-10-2011 13:46, Gamle skrev:

> Kan du ikke lige komme med en lov § der fortæller du ikke må løbe i
> fodgængerfeltet.

FL §3 og §10 stk.4
Man optræder ikke hensynsfuldt og udviser agtpågivenhed ved at løbe over
vejen. Det er tit ikke muligt at nå at se sådanne trafikanter da de jo
løber.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-10-11 20:29

Den Thu, 27 Oct 2011 23:19:35 +0200 skrev Martin Pedersen:

> FL §3 og §10 stk.4
> Man optræder ikke hensynsfuldt og udviser agtpågivenhed ved at løbe over
> vejen.

Det står der ikke.

> Det er tit ikke muligt at nå at se sådanne trafikanter da de jo
> løber.

Hvis en der løber er for hurtig for dig at se, så får du da et
problem den dag du møder en bil.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-11 22:41

Den 28-10-2011 21:28, Kent Friis skrev:
> Det står der ikke.

Den flue må du selv kneppe.

> Hvis en der løber er for hurtig for dig at se, så får du da et
> problem den dag du møder en bil.

Jeg ved ikke om du bevidst misforstår, men heldigvis kører der ikke ret
mange biler over DEN vej over fodgængerfeltet. Jeg oplever af og til en
motionsfanatisk (typisk) kvinde løber ud på vejen fra bag en hæk tæt ved
et lysreguleret fodgængerfelt. Ikke at vedkommende sidder bag hækken og
lurer, men der er et stisystem som fører ud til fortovet og dermed ud
til lyskrydset. Og når de pludselig kommer springende så er det lige
meget om man forventer det, så er det nærmest umuligt at reagere så hurtigt.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-11-11 17:21

Den Tue, 01 Nov 2011 22:41:14 +0100 skrev Martin Pedersen:

> Den flue må du selv kneppe.

Det er selvfølgelig også en måde at slippe uden om at indrømme at du
kører efter din helt egen version af færdselsloven.

> [...]
> til lyskrydset. Og når de pludselig kommer springende så er det lige
> meget om man forventer det, så er det nærmest umuligt at reagere så hurtigt.

Så du siger altså du har et lige så stort problem med fodgængere i
fodgængerfeltet.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-11 21:06

Den 02-11-2011 17:20, Kent Friis skrev:
> Det er selvfølgelig også en måde at slippe uden om at indrømme at du
> kører efter din helt egen version af færdselsloven.

Man skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed. Tilfreds?

> Så du siger altså du har et lige så stort problem med fodgængere i
> fodgængerfeltet.

Ja hvis de løber over gaden.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-11 19:09

Den Thu, 03 Nov 2011 21:05:43 +0100 skrev Martin Pedersen:

> Man skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed. Tilfreds?

Det er ikke nok at skrive det.

> Ja hvis de løber over gaden.

Altså handler det ikke om cyklister, men om "flyt jer, her kommer
Martin".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Kent Friis

Dato : 24-10-11 17:04

Den Mon, 24 Oct 2011 10:51:04 +0200 skrev Martin Pedersen:

> Det er da vist ved at være sengetid for dig
> Han CYKLEDE over fodgængerfeltet, dvs med en meget højere hastighed end
> en fodgænger.

Hvis en cyklist kører hen til fodgængerovergangen i stedet for at tage
den lige vej, er det ofte for at trykke på knappen. Dvs. man kan forvente
at han er startet fra kantstenen med 0 km/t.

> Mig bekendt er det heller ikke tilladt at løbe over et
> fodgængerfelt.

Det må du gerne dokumentere, det er ikke noget jeg har hørt om før, og
mine løbeture (nå ja, når jeg tager mig sammen) involverer ofte mindst
en fodgængerovergang.

> Det ER sengetid, kan jeg se
> Vi kørte parallelt, jeg var venstresvingende i et lyskryds.
> Begge havde derfor grønt.

Så hvis han var kørt lige over i stedet for hen gennem
fodgængerovergangen, havde du kørt ham ned? Kørte han iøvrigt i den
forkerte side?

Som venstresvingende er det dig der har vigepligten, uanset om han
kører korrekt eller ej. Ikke helt "på vej over for rødt", men næsten.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Ralphk

Dato : 24-10-11 14:14

>Hvem af jer var iøvrigt på vej over for rødt?<

Ingen af dem...Han skrev jo " lysreguleret fodgængerfelt uden lys på "

Fra : Kent Friis

Dato : 24-10-11 17:05

Den Mon, 24 Oct 2011 15:14:21 +0200 skrev Ralphk:

> Ingen af dem...Han skrev jo " lysreguleret fodgængerfelt uden lys på "

Jeg forstod "uden lys på" som "uden lys på cyklen".

Det andet ville jo ikke være et lysreguleret fodgængerfelt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-11 21:38

Den 24-10-2011 15:14, Ralphk skrev:

> Ingen af dem...Han skrev jo " lysreguleret fodgængerfelt uden lys på "

Lysreguleringen virkede fint, det var cyklisten der var mørklagt.

Fra : Ralphk

Dato : 24-10-11 21:51

"Martin Pedersen" skrev i meddelelsen

> Ingen af dem...Han skrev jo " lysreguleret fodgængerfelt uden lys på "

Det gas..i ka' ta' det

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-11 22:23

Fra : Henning

Dato : 25-10-11 11:05

>Kort efter så jeg en anden cyklist gøre det samme et andet sted.
>Er der kommet nye regler hvor cyklister må køre på fodgængerfelter??

I går så jeg tre bilister tale i mobiltelefon - er der kommet nye
regler

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-11 12:53

Den 25-10-2011 12:05, Henning skrev:

> I går så jeg tre bilister tale i mobiltelefon - er der kommet nye
> regler

Man må åbenbart gerne køre på rulleskøjter over et fodgængerfelt, så
hvorfor ikke cykle?

Fra : Gamle

Dato : 26-10-11 13:53

Martin Pedersen wrote:

> Man må åbenbart gerne køre på rulleskøjter over et fodgængerfelt, så
> hvorfor ikke cykle?

Du må gerne løbe på rulleskøjter på fortovet men ikke cykle. Betragt
fodgængerfeltet som en forlængelse af fortovet.

Mvh.
Torben

Fra : Kent Friis

Dato : 26-10-11 20:41

Den Wed, 26 Oct 2011 13:53:25 +0200 skrev Martin Pedersen:

> Man må åbenbart gerne køre på rulleskøjter over et fodgængerfelt, så
> hvorfor ikke cykle?

En rulleskøjteløber er i lovmæssig forstand en fodgænger. Fodgænger-
feltet er kun til fodgængere.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-11 22:12

Den 26-10-2011 21:41, Kent Friis skrev:
> En rulleskøjteløber er i lovmæssig forstand en fodgænger. Fodgænger-
> feltet er kun til fodgængere.

Jo det er jeg klar over, men har en rulleskøjteløber mere ben på jorden
end en cyklist? Jeg mener, de begge kører/triller fremfor at gå. Men
fair nok.