Hvad hedder iPad på norsk?
Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-11 23:49

Jeg faldt lige over, hvad en iPad eller rettere den type maskine hedder
på norsk. De kaldes et nettbrett. På dansk må det vel blive til
netbrædt. Det er da egentlig et ganske godt ord. Måske er netplade mere
dækkende. Har I nogle gode forslag?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 24-10-11 05:00

Den 24/10/11 00.49, Henrik Münster skrev:
> [...]
> på norsk. De kaldes et nettbrett. På dansk må det vel blive til
> netbrædt. Det er da egentlig et ganske godt ord. Måske er netplade mere
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"aTavl" fra jysk. "a"=jeg og "Tavl" kort for "tavle."

Jens

Fra : Lyrik

Dato : 24-10-11 05:07

Den 24/10/11 05.59, Lyrik skrev:
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> "aTavl" fra jysk. "a"=jeg og "Tavl" kort for "tavle."
>
> Jens
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Problemet er at jysk er mere fremmedsprog end engelsk.

"aMelodi"= "iTunes"
"aFilm"= "iMovie"
"aBild"= "iPhoto"
"aHiml"

Måske ville "æ" være bedre?

"æTavl"
"æFilm"
"æBild"
"æSky"
"æSang"

))

Jens

Fra : Øyvind Rise

Dato : 24-10-11 07:11

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> "aTavl" fra jysk. "a"=jeg og "Tavl" kort for "tavle."

i-en i navnet iPad er ikke nødvendigvis knyttet til "jeg"-ordet. Under
introduksjonen av iMac, hvor jeg mener forstavelsen ble introdusert,
kommer det frem at i-en i den sammenheng kommer følgende ord:

internet
individual
instruct
inform
inspire

<http://www.youtube.com/watch?v=0BHPtoTctDY>
(35 sekunder ind i videoen)

--
Øyvind Rise

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 24-10-11 06:38

> [...]
> på norsk. De kaldes et nettbrett. På dansk må det vel blive til
> netbrædt. Det er da egentlig et ganske godt ord. Måske er netplade mere

Jeg så i en avis ordet nettavle
--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-10-11 23:49

Den 24/10/11 07.38, Martin Ammentorp skrev:

> Jeg så i en avis ordet nettavle

Hvad med: en mPadde? (m for mellemnets)

--
Ingen dumme spørgsmål
- kun dumme svar

Hans

Fra : -=JF=-

Dato : 25-10-11 18:31

On 2011-10-24 22:48:37 +0000, Hans Houmøller said:

> Hvad med: en mPadde?

På jobbet kalder vi dem aldrig andet end padder!

--
Mvh. John

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-10-11 18:46

Den 25/10/11 19.30, -=JF=- skrev:

> På jobbet kalder vi dem aldrig andet end padder!

Udtaler i 'padder' med bløde eller hårde d'er?

A little in the same ballstreet:

Forelæsning på gynækologisk institut:

"Her, mine damer og herrer, ser De et typisk eksempel på fortykkede
skamlæber. Spørgsmål"?

Det var der:

"Jaeh, i dette tilfælde er jeg lidt i tvivl om hvorvidt "fortykkede"
skal staves med to k'er eller to g'er".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : -=JF=-

Dato : 25-10-11 22:25

On 2011-10-25 17:46:21 +0000, Kurt Hansen said:

> Udtaler i 'padder' med bløde eller hårde d'er?

Med bløde d'er - og det ligger der en go' historie bag

I starten kaldte vi dem for pads, med hårdt d - men…..

Jeg står for opsætning af padderne, tilslutning til netværk, VPN og
hvad der ellers skal til, og jeg arbejdede mig metodisk ned af gangen,
kontor for kontor.

På et tidspunkt så jeg at en kollega var på vej til møde, og tænkte at
jeg så lige så godt kunne bruge hendes fravær til at få hende smidt på
nettet, så jeg råber ned gennem gngen: Bettina, kan jeg ikke lige få
din pad (pat) - og det var ca. på det tidspunkt at jeg begyndte at sige
padde )

> "Jaeh, i dette tilfælde er jeg lidt i tvivl om hvorvidt "fortykkede"
> skal staves med to k'er eller to g'er".

Good one )

--
Mvh. John