Dækstørrelser?
Fra : JeGy

Dato : 22-10-11 16:53

Hej,

i foråret købte jeg en brugt Meriva af en privat gennem Bilbasen.
Den var monteret med de originale stålfælge og sommer dæk.

Vinterdækkene, på alufælge, lå i bagagerummet, og dem checkede jeg lige at
de var OK med mønsterdybde.

Idag da jeg så monterede vinterhjulene, og opdagede jeg at de er større end
sommerhjulene.

Sommer: 185/60 - 15
Vinter: 195/65 -15

Og det er måske ikke så godt.
Jeg er godt klar over den større omkreds, og dermed højere gearing.
Omkredsen er ca 10 cm. større, svarende til ca. 5%

Hvor meget indflydelse har det på styre- og køreegenskaberne?

Og er de i det hele taget lovlige?

Venlig hilsen

Jens

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-10-11 17:52

"JeGy" <gydesen.jensREMOVE@THISgmail.com> skrev i meddelelsen

> Idag da jeg så monterede vinterhjulene, og opdagede jeg at de er større
> end sommerhjulene.
>
> Sommer: 185/60 - 15
> Vinter: 195/65 -15
>
> Og er de i det hele taget lovlige?

Find dit godkendelsesnummer på reg.attesten og gå ins på www.fstyr.dk og
find typegodkendelsen - der kan du se hvad den er godkendt med, gå så ud fra
den mindste godkendte hjulstørrelse.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : JeGy

Dato : 23-10-11 19:50

Hej Brian,

tak for info, jeg har set "lyset" og solgt de store vinterdæk.

Så køber jeg nye vinterdæk der passer på stålfælgene, og til foråret nye
sommerdæk til alu'erne.

Mvh Jens

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 23-10-11 23:02

"JeGy" skrev i meddelelsen

Hej Brian,

tak for info, jeg har set "lyset" og solgt de store vinterdæk.

Så køber jeg nye vinterdæk der passer på stålfælgene, og til foråret nye
sommerdæk til alu'erne.
===

Den lovlige tolerence er 5% så spørgsmålet er hvor meget lys du har set.

Du har heller ikke set at man ikke skal topsvare her ...

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-10-11 13:45

"Per H. Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sommerdæk til alu'erne.
> ===
>
> Den lovlige tolerence er 5% så spørgsmålet er hvor meget lys du har set.

De ±5% er i forhold til rulleomkreds på den mindste godkendte dækstørrelse,
det samme gælder for det du må ændre sporvidden - det er målt fra mindste
typegodkendte sporvidde.

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 25-10-11 23:27

"Brian Sørup" skrev i meddelelsen

> [...]

det samme gælder for det du må ændre sporvidden - det er målt fra mindste

Sporvidden må kun ændres 2 cm ;)

--
Per
www.campingogbil.dk