MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Filhåndtering, XP vs. Win7.
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-10-11 22:01

Hej

Har siddet og sagt grimme ting om Win7 i noget tid nu.
Sagen er at filhåndtering på de Win7 maskiner der er i huset er meget sløv.
Det skal lige bemærkes at det er filhåndtering op mod NAS der specielt
er problematisk.
Hvis jeg f.eks. flytter filer fra computer over på NAS kan jeg opleve at
det kan tage 10 minutter på Win7 og 20 sekunder på XP.
XP maskinen er en stationær og kører kablet net og Win7 er bærbar og
kører trådløst.
Er der nogle bud på hvad jeg skal have kigget nærmere efter i sømmene?

--
Uffe Bærentsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-10-11 22:17

Den 22-10-2011 23:01, Uffe Bærentsen skrev:
> [...]
> kører trådløst.
> Er der nogle bud på hvad jeg skal have kigget nærmere efter i sømmene?

Kom til at tænke på en ting jeg ikke havde prøvet.
At køre Win7 kablet på bærbar.

Det gav i hvert fald en del af svaret:
Filoverførsel trådløst:   9,5 MB/sek
Filoverførsel kablet:   2,5 MB/sek
Jeg prøvede at overføre ialt ca. 1 Gb

Status på trådløs forbindelse:
Signal:   Udmærket
Hastighed: 54 Mbps

Må nok til at spørge i en netværksgruppe.....

--
Uffe Bærentsen

Fra : Jante

Dato : 23-10-11 02:22

"Uffe Bærentsen" skrev:

> Kom til at tænke på en ting jeg ikke havde prøvet.
> At køre Win7 kablet på bærbar.
>
> Det gav i hvert fald en del af svaret:
> Filoverførsel trådløst: 9,5 MB/sek
> Filoverførsel kablet: 2,5 MB/sek

Nej, omvendt, ikke?
2,5 MB/sek er i hvert fald meget tæt på det
praktisk opnåelige på en 54 Mbps forbindelse.

/J

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 23-10-11 10:14

Den 23-10-2011 03:22, Jante skrev:

> Nej, omvendt, ikke?
> 2,5 MB/sek er i hvert fald meget tæt på det
> praktisk opnåelige på en 54 Mbps forbindelse.

Du har selvfølgelig ret, det er omvendt.
Da den kablede del af netværket herhjemme er 100Mbit, ville jeg med 54
Mbit forvente at hastigheden lå på noget der nærmede sig halvdelen.
Når hastigheden ligger mellem 1/4 og 1/3 så synes jeg at det er lidt
lavt.....

Havde så også overset at lige præcis den computer jeg prøvede med i går
var en med Vista, men billedet er det samme med Win7.

Næste step er at prøve en trådløs med XP.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-10-11 10:24

Uffe Bærentsen skrev den 23-10-2011:
> Da den kablede del af netværket herhjemme er 100Mbit, ville jeg med 54
> Mbit forvente at hastigheden lå på noget der nærmede sig halvdelen.

54 Mbit er ret teoretisk og du kan vist kun forvente det halve og det
passer vist også med dine målinger, men det plejer de at vide meget om
i traadloest gruppen.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-11 10:31

Uffe Bærentsen skrev:

> [...]
> Mbit forvente at hastigheden lå på noget der nærmede sig halvdelen.
> Når hastigheden ligger mellem 1/4 og 1/3 så synes jeg at det er lidt

2,5 er faktisk nær det højest opnåelige sådan som Jante skriver.
Når jeg måler på mit trådløse net som er forbundet til en 30 Mbit
linje, får jeg maks 22 Mbit/s. 2,5 Mbyte/s svarer cirka til 20
Mbit/s hvis vi ser bort fra overhead.

> Næste step er at prøve en trådløs med XP.

Spild af tid. Du er nødt til at opgradere hele dit trådløse
system til N-protokollen hvis det skal køre hurtigere.

Du præsenterer problemet som om det er et OS-problem. Det er det
bare ikke.

--
Bertel

Fra : Jante

Dato : 23-10-11 18:27

"Uffe Bærentsen" skrev:

> [...]
> Mbit forvente at hastigheden lå på noget der nærmede sig halvdelen.
> Når hastigheden ligger mellem 1/4 og 1/3 så synes jeg at det er lidt

Det *totale* throughput (both ways, overhead, retransmissions, control
bits und das ganze molewitten) for en 802.11g forbindelse er 54 Mbps,
derfor er en realistisk max. hastighed på en god forbindelse ~23 Mbps
hver vej. For højere hastigheder skal du over i 802.11n.

/J

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-11 09:50

Jante skrev:

> [...]
> derfor er en realistisk max. hastighed på en god forbindelse ~23 Mbps
> hver vej. For højere hastigheder skal du over i 802.11n.

De tal du kommer frem til, er rigtige, men dit ræsonnement er
helt forkert. At man ikke kan nå den niominelle hastighed skyldes
ikke at der sendes både op og ned samtidig. Hvis det var
problemet, ville man jo få fuld fart hvis man kun sendte én vej,
og det er jo det normale.

Problemet er at trådløs teknik er født ineffektiv, og det kan
ikke ændres. Når der skal sendes signaler fra pc til router, skal
routeren kvittere med et "Okay" eller et "Send lige igen. Der var
noget der gik galt". Derfor sender den signaler til pc'en. Alle
disse signaler er radiosignaler, og de farer rundt i det samme
luftrum, og derfor sker det at de interfererer (blander sig med
hinanden) så de bliver ødelagt. Derfor skal de gensendes så der
er endnu flere signaler i luften osv. Nettoresultatet af de mange
fejl er at man højst får den halve effektive hastighed ud af
systemet selv om det faktisk bearbejder data med fuld hastighed.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-11 10:28

Bertel Lund Hansen skrev:

> er endnu flere signaler i luften osv. Nettoresultatet af de mange
> fejl er at man højst får den halve effektive hastighed ud af
> systemet selv om det faktisk bearbejder data med fuld hastighed.

Det gælder hvis der kun er én pc der er aktiv. For hver ny klient
vokser interferensproblemet, og hastigheden falder tilsvarende.

--
Bertel