MS Windows
briani 27239
kloning af HDD til SSD
Fra : P.N.

Dato : 22-10-11 15:28

Jeg har købt en bærbar med win7 præinstalleret, da hardisken er meget
langsom vil jeg gerne skifte til Hardisken ud med en SSD er der nogen der
har prøvet det og ved hur man gør.

Fra : Per

Dato : 22-10-11 16:35

P.N. wrote:
> Jeg har købt en bærbar med win7 præinstalleret, da hardisken er meget
> langsom vil jeg gerne skifte til Hardisken ud med en SSD er der nogen
> der har prøvet det og ved hur man gør.

Du skal bare have fat i et image/kloningsprogram, der understøtter SSD.

Fx. de nyere Acronis True Image.

Ellers er der er ingen forskel på en SDD og en HD.

1: Lav en komplet backup (image) af din nuværende HD..

2: Isæt SSD.

3: Boot up og indlæs dit image og du er kørende

Mvh. Per

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 22-10-11 17:01

P.N. skrev:

>Jeg har købt en bærbar med win7 præinstalleret, da hardisken er meget
>langsom vil jeg gerne skifte til Hardisken ud med en SSD er der nogen der
>har prøvet det og ved hur man gør.

Jeg foretak den nemme løsning, installerede alt fra ny i stedet for
kloning, det virkede perfekt.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Leif

Dato : 23-10-11 11:23

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg foretak den nemme løsning, installerede alt fra ny i stedet for kloning, det virkede perfekt.
>
> --
> Ivan V. Klattrup
> http://klattrup.dk

Men du mistede så alle din personlige opsætninger i alle programmerne.

Har lige fået det gjort på min arbejdsplads.
Ingen it'er bekymrede sig om at lave en backup af mine indstillinger.

Alt er væk:
Ingen genveje, ingen makroer, ingen smarte menuer, ingen printere,
alle de opsætninger der gør windows programmer tålelige - pist borte.

Tro mig, det er et værre bøvl at genopbygge flere års personificering,
bare fordi en it gut ikke kan sit kram ordentligt.

Og få sin harddisk tilbage for selv at gøre det, næh næh,
man skal ikke blande sig i hvad andre ved mere om......

/Leif

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-10-11 11:46

Leif skrev:

>Men du mistede så alle din personlige opsætninger i alle programmerne.

Den slags tages der backup af seperat, så nej jeg mistede intet.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 23-10-11 14:12

Den 23-10-2011 12:22, Leif skrev:
> Tro mig, det er et værre bøvl at genopbygge flere års personificering,
> bare fordi en it gut ikke kan sit kram ordentligt.

Selvfølgelig kan de deres kram, men det er ikke alle steder der er IT
folkenes opgave, at tage backup af folks personlige indstillinger, eller
bruge timer på at finde og genindlæse dem.

De fleste virksomheder jeg kender til, har den politik at vigtige data
gemmes på netværksdrev, og hvad der ligger direkte på computeren er ikke
IT's ansvar. Det vil sige hvis du vil gemme dine indstillinger, så gem
dem på netværksdrevet, inden du indlevere computeren til geninstallation.

- Chano Andersen

Fra : Leif

Dato : 23-10-11 22:03

"Chano Andersen" <sunsite012011@chanoandersen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> indstillinger, så gem dem på netværksdrevet, inden du indlevere computeren til geninstallation.

Var det bare såvel - adspurgt fik jeg at vide at installationen var den samme
bagefter.
Desværre fortsatte de så samme procedure hos mine kollegaer trods mine
henvendelser.

Så jo - helt klart en it opgave / miser i denne sag.

/Leif

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-10-11 16:49

Den 23-10-2011 23:02, Leif skrev:
> Var det bare såvel - adspurgt fik jeg at vide at installationen var den
> samme
> bagefter.

Kommer jo lidt an på om de har forstået dit spørgsmål på samme måde som
du tænkte det.

> Desværre fortsatte de så samme procedure hos mine kollegaer trods mine
> henvendelser.

Tja, det var jo ikke dine kollegaer der henvendte sig? :P

> Så jo - helt klart en it opgave / miser i denne sag.

Tja, det er din opgave at sikre, at de har forstået dine ønsker, og
naturligvis deres opgave at udføre operationen efter disse, med mindre
de har fået andre ordre fra nogen der har mere at skulle have sagt.

- Chano Andersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-10-11 14:40

On Mon, 24 Oct 2011 17:48:56 +0200, Chano Andersen
<sunsite012011@chanoandersen.dk> wrote:

>Tja, det er din opgave at sikre, at de har forstået dine ønsker, og
>naturligvis deres opgave at udføre operationen efter disse, med mindre
>de har fået andre ordre fra nogen der har mere at skulle have sagt.
Og det er med stor sandsynlighed det der er sket, de har fået at vide
at "Det skal i ikke spilde tid på, ny grundinstallation, så må folk
selv klare sig derfra".

Men hvis man ville er det en meget simpel opgave at migrerer en
brugers opsætning/skrivebord/indstillinger fra en maskine til en
anden.
Problemet kommer hvis det er i brugerens opsætning/indstillinge der er
kage i tingene (og årsagen til den nye installation), så begynder det
at koste tid, derfor er det ofte mere tidsbesparende for en IT
afdeling IKKE at migrerer brugernes
opsætning/skrivebord/indstillinger.

/Hans

Fra : Chano Andersen

Dato : 25-10-11 17:53

Den 25-10-2011 15:40, Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> kage i tingene (og årsagen til den nye installation), så begynder det
> at koste tid, derfor er det ofte mere tidsbesparende for en IT

Det ville så også havde været min næste begrundelse for ikke at tage
indstillingerne med. ;)

- Chano Andersen

Fra : Henrik

Dato : 22-10-11 18:11

Den 22-10-2011 16:27, P.N. skrev:
> Jeg har købt en bærbar med win7 præinstalleret, da hardisken er meget
> langsom vil jeg gerne skifte til Hardisken ud med en SSD er der nogen der
> har prøvet det og ved hur man gør.

SSD til bærbar - er det de samme som til alm pc?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-10-11 23:32

De er 2,5" så du skal bare have fat på et monteringssæt så de passer i
en 3,5" holder og så skal du selvfølgelig have SATA interface men din
PC er vel ikke så gammel at den ikke allerede har det.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-10-11 14:33

P.N. forklarede den 22-10-2011:
> Jeg har købt en bærbar med win7 præinstalleret, da hardisken er meget
> langsom vil jeg gerne skifte til Hardisken ud med en SSD er der nogen
> der har prøvet det og ved hur man gør.

Det er vel ikke harddisken i sig selv, der er langsom - det er alt det,
der er installeret på den - og det får du kopieret med over ved en
kloning.

Så jeg ville helt benytte lejligheden til at få ryddet op ved at slette
alt og installere på ny.

Jan

Fra : P.N.

Dato : 24-10-11 16:45

> [...]
> kloning.
>
> Så jeg ville helt benytte lejligheden til at få ryddet op ved at slette

Jamen det er jo blot sådan at det er en helt spritny PC med win7 pro
præinstalleret. Jeg løste problemet ved at klone HDD til SSD og den går nu
en del hurtigere nu.