Er der der vi er på vej hen?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 13:26

I dag er jeg bare olm. Jeg er i sjældent dårligt humør og det skal så gå
ud over jer. Jeg ved ikke om jeg /helst/ vil at I ikke svarer, men hvis
I gør, så er I selv ude om det.

Det er vel efterhånden velkendt, at jeg hader iTunes af en ondt hjerte.
Dele af OS kan ryge med i samme hatfuld, men lad det nu fare, thi jeg er
- i almindelighed - ganske fornøjet med skiftet fra PC til Mac.

Jeg kan godt få min musik til at spille, men Squeezebox er, om muligt,
endnu værre en iTunes til at fratage mig enhver indflydelse på hvordan
/jeg/ gerne vil udvælge og høre min musik.

Den indekserer musikbiblioteket og så er det /den/ der bestemmer hvilken
kategori musikken hører til i. Og kan den ikke finde ud af at bruge
default-mappen "Classical", opretter den bare en ny der hedder
"Klassisk" (eller var det omvendt?) og alle de "albums" den ikke kan
placere, havner i et menupunkt der hedder "Alle albums". Alligevel er
der mange jeg /ved/ der er der, som jeg bare ikke kan finde nogen steder.

Hvad er filosofien, tankegangen, det politiske mål, det gustne overlæg
med al den algoritmestyring af vores jordeliv? Hvorfor /skal/ vi tvinges
til at blive barberet med den samme kniv alle sammen? Vore hoveder er jo
ikke lige store! Nej, men det bliver de!!!

Jeg besøgte engang et museum ude i Tyskmandsland. Jeg mener at det var i
Mölln, men jeg kan ikke finde det på nettet. Det var over en satirisk
tegner i nazitiden og en af hans tegninger forestillede en slags
underjordisk operationsstue, hvor nøgne, raske mennesker kom krybende
ind af den ene gang. Bag operationsbordet stod en kæmpestor
slagter-agtig skikkelse med en kniv på tværs i flaben og han var i gang
med at udbene staklen foran sig. Foran operationsbordet lå en stor stak
rygrader og i gangen/tunellen i den anden side af billedet, slingrede de
opererede, men friske sting i ryghuden, på alle fire op mod
jordoverfladen igen.

Det kunne, for mig, være møntet på Apple, men nu var det altså lige
nazisterne der blev spidddet ... uden sammenligning i almindelighed, men
dog med det til fælles, at de vil fjerne enhver form for individualitet,
skære hjerne og rygrad ud af os og gøre os til lallende slaver af deres
ufejlbarlige systemer.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-11 13:57

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> til at blive barberet med den samme kniv alle sammen? Vore hoveder er jo
> ikke lige store! Nej, men det bliver de!!!

Du ser spøgelser .. og/eller du har ikke forstået hvordan du skal
betjene de redskaber du nu engang har valgt.

Jeg har aldrig arbejdet med Squeezebox, men i iTunes og andre afspillere
bestemmer du jo helt selv hvordan din musik bliver indelt. Du kan selv
tildele generer ... jeg har f.eks. i iTunes indelt det mest af min musik
i genrer, så når jeg er i humør til at høre noget Funeral Doom så er det
nemt og hurtigt at finde.

Du kan styre dine albums så albums bliver samlet logisk og ikke
nødvendigvis efter kunster/komponist ...

I'm sorry, men jeg kan ikke se problemet ...

> [...]
> dog med det til fælles, at de vil fjerne enhver form for individualitet,
> skære hjerne og rygrad ud af os og gøre os til lallende slaver af deres

aaaaand we have Godwin's law .... tillykke, du vinder internettet ....

/thomas

Fra : -=JF=-

Dato : 22-10-11 15:34

On 2011-10-22 12:56:42 +0000, Thomas von Hassel said:

> tillykke, du vinder internettet ....

Hov-hov-hov!!!
Det må du sgu ikke gi' væk!
Jeg mangler lige at læse et par sider inden jeg er helt færdig med det!
--
Mvh. John

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 18:51

Den 22/10/11 16.34, -=JF=- skrev:

> Hov-hov-hov!!!
> Det må du sgu ikke gi' væk!
> Jeg mangler lige at læse et par sider inden jeg er helt færdig med det!

Hvis noget smutter for dig, så kig forbi med et par X-mas. Jeg har
printet hele lortet ud ... just in case
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : -=JF=-

Dato : 22-10-11 19:26

On 2011-10-22 17:50:48 +0000, Kurt Hansen said:

> Hvis noget smutter for dig, så kig forbi med et par X-mas. Jeg har
> printet hele lortet ud ... just in case

Godt tænkt!!
Man kan aldrig være for sikker!
--
Mvh. John

Fra : Kurt Brixen

Dato : 22-10-11 14:10

On 2011-10-22 12:26:21 +0000, Kurt Hansen said:

> [...]
> tvinges til at blive barberet med den samme kniv alle sammen? Vore
> hoveder er jo ikke lige store! Nej, men det bliver de!!!

Jeg gætter på at Squeezebox læser de metatags der er i musikfilerne.
Det gør Sonos, som jeg bruger, og hvis man ikke er omhyggelig med selv
at tildele de rigtige "tags", så bliver musikken sorteret forkert.

Og jeg tjekker filerne med http://sbooth.org/Tag/ inden de bliver
indexeret af Sonos.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 15:32

Den 22/10/11 15.09, Kurt Brixen skrev:

> [...]
> gør Sonos, som jeg bruger, og hvis man ikke er omhyggelig med selv at
> tildele de rigtige "tags", så bliver musikken sorteret forkert.

Se fint ud, men:
"Tag is a metadata editor for FLAC, Ogg Vorbis, Monkey's Audio and
WavPack files".

Jeg kan altså ikke bruge det til mine 16.000 mp3-filer
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-11 15:42

> [...]

> WavPack files".
>
> Jeg kan altså ikke bruge det til mine 16.000 mp3-filer

Der er en trillion forskellige metatag editors ... iTunes er en af dem
;)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 18:49

Den 22/10/11 16.41, Thomas von Hassel skrev:

> Der er en trillion forskellige metatag editors ... iTunes er en af dem
> ;)

Mit ene ben er snart en meter længere end det andet, sådan som du
trækker i det
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 22-10-11 16:12

On 2011-10-22 14:31:48 +0000, Kurt Hansen said:

> Se fint ud, men:
> "Tag is a metadata editor for FLAC, Ogg Vorbis, Monkey's Audio and
> WavPack files".
>
> Jeg kan altså ikke bruge det til mine 16.000 mp3-filer

Der er nævnt nogle her:
http://wiki.slimdevices.com/index.php/BeginnersGuideToTagging

og specielle udfordringer med klassisk musik
http://wiki.slimdevices.com/index.php/BeginnersGuideToClassical

- og Squeezebox kan vist nok håndtere flere tags i hvert felt. Det kan
Sonos ikke.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 18:48

Den 22/10/11 17.12, Kurt Brixen skrev:

> Der er nævnt nogle her:
> http://wiki.slimdevices.com/index.php/BeginnersGuideToTagging
>
> og specielle udfordringer med klassisk musik
> http://wiki.slimdevices.com/index.php/BeginnersGuideToClassical

Wauw, det må jeg nok sige. En sand guldgrube. Mange tak/tag for det link.

> - og Squeezebox kan vist nok håndtere flere tags i hvert felt. Det kan
> Sonos ikke.

Jeg har ikke læst artiklen nednu. Står det der i?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-10-11 18:28

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> [...]
> tvinges til at blive barberet med den samme kniv alle sammen? Vore
> hoveder er jo ikke lige store! Nej, men det bliver de!!!

Er det korrekt forstået at metadata ikke er i orden i dine musikfiler?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 18:53

Den 22/10/11 19.28, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111022 skrev:

> Er det korrekt forstået at metadata ikke er i orden i dine musikfiler?

Det skal nok passe. Jeg har ikke lavet ret mange af dem selv.

Jeg kan godt se på det hele, at det er sådan systemerne fungerer og det
må jeg jo så tage ad notam.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lyrik

Dato : 22-10-11 19:00

Den 22/10/11 14.26, Kurt Hansen skrev:
> [...]
> Dele af OS kan ryge med i samme hatfuld, men lad det nu fare, thi jeg er
> - i almindelighed - ganske fornøjet med skiftet fra PC til Mac.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Musik, film og programmer på en Mac centrerer sig omkring iTunes. Den
ordner det. Den kategoriserer det. Den husker hvad du har (købt) Den
forbinder dine iPhones/iPads til back-ups lokalt og igennem iCloud.
Den sørger for at dine musikminder og dine programmer også kan bruges på
dine andre Apple-dimser. Den sikrer og præsenterer din samling.
Den integrerer film, musik, programmer, indkøb og hardwaredimser som
iPad, iPod, iPhone, AppleTV. I ét eneste program!!

Jeg installerede Windows i dualboot af "dine grunde", men jeg forstod
efterhånden at der ikke var meget at hente der.

Du SKAL vende dig til iTunes! Ellers gå tilbage til fuseren!

Mac er både software og hardware-integration. Dropper du softwaren, så
dropper du Mac.

MvH
Jens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 19:15

Den 22/10/11 20.00, Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

> Du SKAL vende dig til iTunes! Ellers gå tilbage til fuseren!

En af mine klassekammerater i folkeskolen, bor stadig hjemme i
landsbyen. Gennem hele vores skoletid var ham meget optaget af at lægge
afstand til en bestemt pige. Han drillede og hånede hende, som den ko
hun var at se på og han forsømte ikke en lejlighed til at bedyre over
for vi andre, hvor dum og hvor grim hun var.

I dag har de forlængst haft sølvbryllup og har tre voksne børn

Måske har du ret?

Men så SKAL musikken vel ligge på iMac'en? Derved afskærer jeg mig fra
at have den på en USB-HD, som Squeezeboxen kan suge fra?

Jeg må desværre sige, at jeg er lidt bagud med at grundiglæse dagens
indlæg og der var vist et svar på dette, som jeg hellere på summe lidt på.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : -=JF=-

Dato : 22-10-11 19:47

On 2011-10-22 18:14:56 +0000, Kurt Hansen said:

> Men så SKAL musikken vel ligge på iMac'en? Derved afskærer jeg mig fra
> at have den på en USB-HD, som Squeezeboxen kan suge fra?

Musikken behøver slet ikke at ligge på maskinen!

Al min musik ligger på et NAS, og jeg har så blot tilføjet hele lortet
til iTunes ved at tilføje den mappe som musikken ligger i

Jeg finder min ikke i iTunes tyrani, ved f.eks. at opdele musikken på
en måde som jeg ikke har bestemt. Et eller andet sted i maskinrummet på
iTunes kan man sætte et flueben der siger at man selv vil bestemme.

Min musik er organiseret i niveauer, hvor hver gruppe/kunstner har sin
mappe, og hvert af deres albums ligger som separate undermapper til
kunstneren, og det er sådan jeg vil have dem vist i iTunes, og det er
også sådan jeg får dem præsenteret!

Men, vær forberedt på at du skal bruge masser af timer på at rette
metatags, finde korrekte covers og lægge dem på o.m.a.

Lortejob, men når det er gjort, har du en meget federe musiksamling end
nogensinde før!

--
Mvh. John

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-11 19:55

-=JF=- <invalid@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> mappe, og hvert af deres albums ligger som separate undermapper til
> kunstneren, og det er sådan jeg vil have dem vist i iTunes, og det er

eh, det er også sådan iTunes som standard organiserer filerne hvis man
lader iTunes om at gøre det ... just FYI

/thomas

Fra : -=JF=-

Dato : 23-10-11 15:30

On 2011-10-22 18:55:01 +0000, Thomas von Hassel said:

> eh, det er også sådan iTunes som standard organiserer filerne hvis man
> lader iTunes om at gøre det ... just FYI

Er det rimeligt nyt?

Da jeg første gang eksperimenterede med iTunes for tre-fem år siden?
lod jeg den om at bestemme placeringen af mine filer - og der mener jeg
altså at huske at de blev lagt i orden efter en eller anden logik jeg
ikke kunne greje!

Det var heldigvis en backup-disk, så jeg ikke skulle til at
reorganisere 7-800 albums, da jeg gik tilbage til MP3toys.

--
Mvh. John

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-10-11 16:09

> [...]

> Det var heldigvis en backup-disk, så jeg ikke skulle til at
> reorganisere 7-800 albums, da jeg gik tilbage til MP3toys.

Det kan godt være det er / har været en setting, men min ser i hvertfald
sådan her ud:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/itunes_folder.png>

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-11 16:25

Hej,

> Er det rimeligt nyt?

Sådan har det været i en del år - jeg er i tvivl om det nogensinde har
været anderledes.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-10-11 16:31

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Sådan har det været i en del år - jeg er i tvivl om det nogensinde har
> været anderledes.

<http://dl.dropbox.com/u/693028/itunesigen.png>

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-11 16:50

Hej,

> <http://dl.dropbox.com/u/693028/itunesigen.png>

Det er noget andet end det, jeg snakkede om.

Jeg snakker om at musik bliver organiseret på den måde, at der laves
mapper for hver kunstner og sangene så er i disse mapper i
originalformatet (i dette tilfælde MP3).

Den afkrydsningsboks du har på billedet angiver om det hele ligger nede
i "iTunes Music" biblioteket, eller om det er splittet ud i Videoer,
Podcast, Musik, osv.

Uanset om krydset er der eller ej, så vil din musik være organiseret på
den måde, jeg har beskrevet ovenfor.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-10-11 17:26

> [...]

> Podcast, Musik, osv.
>
> Uanset om krydset er der eller ej, så vil din musik være organiseret på

Du har sikkert ret. Jeg mindes dog bare at have set et iTunes bib hvor
alle albums jo på samme niveau ...

/thomas

Fra : -=JF=-

Dato : 23-10-11 18:13

On 2011-10-23 15:25:24 +0000, Jens Kristian Søgaard said:

> Sådan har det været i en del år - jeg er i tvivl om det nogensinde har
> været anderledes.

Men det har været anderledes!
Jeg kan ikke huske hvordan det var arrangeret, for jeg blev så pissed
over at den havde lavet om på mit system at jeg slettede disken og
lagde backup'en på plads igen uden at bruge meget tid på den… Men at
der var flyttet rundt på det hele er der ikke tvivl om.

--
Mvh. John

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-11 20:18

Hej,

> Men det har været anderledes!

Og du er helt sikker på, at det ikke er din hukommelse, der spiller dig
et puds?

Jeg har kigget på verisonshistorikken for iTunes, og det er ikke nævnt
der, at der skulle være sket en ændring. Jeg har kigget i en gammel
backup, jeg har af mit eget system da jeg kørte Panther (10.3) - og her
er det også arrangeret på samme måde.

> Jeg kan ikke huske hvordan det var arrangeret, for jeg blev så pissed
> over at den havde lavet om på mit system

Der er ingen, der har sagt at iTunes beholder "dit system" eller den
oprindelige mappeinddeling. Hvis ID3-tags i mp3-filerne er forkerte, så
bliver der naturligt lavet rod i den. Så vil filerne ikke længere ligge
i seperate mapper for hver kunster, men bare blive blandet sammen i en
pærevælling.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 23-10-11 23:37

-=JF=- wrote:

> [...]
> backup'en på plads igen uden at bruge meget tid på den… Men at der var
> flyttet rundt på det hele er der ikke tvivl om.

De skiftede svjh. ved lanceringen af iTunes 6.0. - Og ja, det er stort
set umulig at holde kontrol med, hvor filerne bliver lagt, selvom de
står som hørende til i samme mappe i spillelisten, kan de godt være
placeret et helt andet sted i biblioteket.

Jeg har lige rippet et boxset med 4 meget gamle country&folk plader til
320kbps/m4a filer og glædede mig faktisk over, at de var CDDB
kompatible, så jeg ikke skulle til at indtaste div. tags i godt 100
numre. Men da jeg så ville flytte de 4 mapper over på min musik disk,
fandt jeg - lidt tilfældigt - ud af, at 3 af mapperne kun indehyoldt
hhv. 5, 7 og 12 numre ud af hhv. 25, 25 og 28 numre. - Resten fandt jeg
i 7 forskellige mapper i en helt 8. mappe med titlen 'unknown artist'.
Og ikke nok med, de lå i disse undermapper, men Patsy Cline, Carter
Family og Roy Rogers var blandet i en pærevælling, så jeg alligevel
måtte bruge tid på at sortere dem op til de rigtige mapper bagefter...
Men spillelisterne viste de korrekte numre hørende til det enkelte
album....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 08:35

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> står som hørende til i samme mappe i spillelisten, kan de godt være
> placeret et helt andet sted i biblioteket.

Det er det der er meningen. En spilleliste er en arbitrær samling af
numre ... du kan jo også have det samme nummer i flere spillelister ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-10-11 12:29

Thomas von Hassel wrote:

> Det er det der er meningen. En spilleliste er en arbitrær samling af
> numre ... du kan jo også have det samme nummer i flere spillelister ?

Det er ikke og kan ikke være meningen, at når man ripper _1_ slbum, så
bliver det lagt 7 forskellige steder i et eller andet tilfældigt
bibliotek i en eller anden tilfældig orden!!!!!!!

Og vil jeg have det samme nummer i flere spillelister, så laver jeg
minsandten selv den/de ekstra lister ved at finde nummeret i album
mappen og trække det til den nye liste!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 12:35

> [...]

> bliver det lagt 7 forskellige steder i et eller andet tilfældigt
> bibliotek i en eller anden tilfældig orden!!!!!!!

Det gør det da heller ikke ... du skal bare sætte dine metadata korrekt
... .f.eks. bruge "album artist" hvis det er et album mere flere
forskellige kunstere.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-10-11 16:19

Thomas von Hassel wrote:

> Det gør det da heller ikke ... du skal bare sætte dine metadata korrekt
> .. .f.eks. bruge "album artist" hvis det er et album mere flere
> forskellige kunstere.

Jeg snakker ikke om compilations med flere forskellige kunstnere, men om
et album med _samme_ kunstner, hvor albummets indhold kan blive delt i
op til 7 forskellige mapper.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 17:42

> [...]

> Jeg snakker ikke om compilations med flere forskellige kunstnere, men om
> et album med _samme_ kunstner, hvor albummets indhold kan blive delt i

Det er jo meget luftigt at snakke når vi ikke har detaljerne ... jeg er
ikke engang klar over om det er iTunes du er sur på i det her tilfælde ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-10-11 21:30

Thomas von Hassel wrote:
> Det er jo meget luftigt at snakke når vi ikke har detaljerne ... jeg er
> ikke engang klar over om det er iTunes du er sur på i det her tilfælde ?

Hvis du ellers gad læse, hvad jeg skriver, så ville du i et tidligere
indlæg se, at jeg netop skriver, at det er iTunes til Mac, som jeg
bruger en sjælden gang imellem til ripning af de CD'ere, som jeg gerne
vil spare på, da de oftest er ret sjældne.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 21:39

> [...]

> bruger en sjælden gang imellem til ripning af de CD'ere, som jeg gerne
> vil spare på, da de oftest er ret sjældne.

jamn, hvis iTunes pisser dig af, så lad være med at bruge det ? .. jeg
forstår ikke al den galde ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-10-11 06:50

Den 24/10/11 22.39, Thomas von Hassel skrev:

> jamn, hvis iTunes pisser dig af, så lad være med at bruge det ? .. jeg
> forstår ikke al den galde ...

Det samme kan man jo sige om en trojansk hest. Hvis du ikke vil ride på
den, så ignorér den
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Øyvind Rise

Dato : 24-10-11 13:29

> Det er ikke og kan ikke være meningen, at når man ripper _1_ slbum, så
> bliver det lagt 7 forskellige steder i et eller andet tilfældigt
> bibliotek i en eller anden tilfældig orden!!!!!!!

Men det skjer jo heller ikke ofte. At du har vært uheldig med at
metadata fra CDDB har vært noget ufullstendig, kan da neppe ha skadet så
meget? Numrene var da sortert og tilgjengelige selv om filene ble
spredt. Du kan bakefter ordne filplaceringen ved at forene metadata for
numrene fra pladen.

Hva mener du med tilfældigt bibliotek?

> Og vil jeg have det samme nummer i flere spillelister, så laver jeg
> minsandten selv den/de ekstra lister ved at finde nummeret i album
> mappen og trække det til den nye liste!

Ja, se så! Spillelister og mapper er ikke relatert til hverandre.

--
Øyvind Rise

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-11 16:33

Øyvind Rise wrote:

> [...]
> meget? Numrene var da sortert og tilgjengelige selv om filene ble
> spredt. Du kan bakefter ordne filplaceringen ved at forene metadata for

Ja, men det skal i så fald ske manuelt ved at flytte filerne fra ekstra
mapperne til mappen med selve albumtitlen. Det kan ikke gøres automatisk.

> Hva mener du med tilfældigt bibliotek?

At der pludselig i username/music/iTunes_Musik bliver lavet nye
biblioteksfiler enten i selve den mappe eller i mappen 'Previous iTunes
Libraries'.

> Ja, se så! Spillelister og mapper er ikke relatert til hverandre.

Jo, hvis du lader iTunes lave dine spillelister ud fra albnumtitlen -
ellers ikke.

- Og så er det lige, jeg spørger, - hvorfor er det kun i iTunes Mac og
ikke i fx. CogX Mac*), VLC Mac, iTunes Windows, WinAmp eller VLC Windows
- det sker?

*) CogX er kun en afspiller og kan ikke rippe musik, men nok oprette
spillelister.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 17:42

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Ja, men det skal i så fald ske manuelt ved at flytte filerne fra ekstra
> mapperne til mappen med selve albumtitlen. Det kan ikke gøres automatisk.

Hvis du har sat iTunes til at håndtere dit bibliotek så bliver filerne
flyttet rundt hvis du ændrer på meta data.

Hvis jeg f.eks. har et dobbelt album som efter endt rippning ligger i 2
mapper, cd 1 og cd 2 og jeg via iTunes ændrer metatdata så de ligger i
samme album, men har en disc 1 af 2 og disk 2 af 2 tilknyttet så bliver
filerne også fysisk flyttet rundt ...

Prøv det selv ...

> At der pludselig i username/music/iTunes_Musik bliver lavet nye
> biblioteksfiler enten i selve den mappe eller i mappen 'Previous iTunes
> Libraries'.

Der er sjældendt noget der "sker tilfældigt" ... iTunes er jo ikke magi,
hvis dine metadata er skod så er det klart at det ikke bliver som du
forventer.

> Jo, hvis du lader iTunes lave dine spillelister ud fra albnumtitlen -
> ellers ikke.

Du blander de forskellige betegnelser sammen, jeg tror ikke vi snakker
om det samme når vi siger "playliste"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-11 21:38

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> mapper, cd 1 og cd 2 og jeg via iTunes ændrer metatdata så de ligger i
> samme album, men har en disc 1 af 2 og disk 2 af 2 tilknyttet så bliver

Som skrevet nu snart til bevidstløshed bruger jeg kun iTunes til podcast
og en sjælden gang til at rippe de CD'ere, jeg vil skåne.

> Der er sjældendt noget der "sker tilfældigt" ... iTunes er jo ikke magi,
> hvis dine metadata er skod så er det klart at det ikke bliver som du
> forventer.

Hvorfor f..... er det så kun i Mac versionen, det sker - og ikke i de
andre nævnte programmer til Windows og OS X?

> Du blander de forskellige betegnelser sammen, jeg tror ikke vi snakker
> om det samme når vi siger "playliste"

Ih nej, jeg véd jo ingenting - hverken om musik, musikbiblioteker eller
spillelister eller om Mac. - Det er jo åbenbart kun dig, der gør
det.! - Jo, jeg /VÉD/ udmærket, hvad en spilleliste er!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 21:43

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Som skrevet nu snart til bevidstløshed bruger jeg kun iTunes til podcast
> og en sjælden gang til at rippe de CD'ere, jeg vil skåne.

Igen, hvorfor retter du ikke metadata til iTunes når du nu _er_ igang
med at bruge iTunes til at rippe ? .. hvorfor forlader du dig på de
metadata der kommer udefra ?

> Hvorfor f..... er det så kun i Mac versionen, det sker - og ikke i de
> andre nævnte programmer til Windows og OS X?

Så du har lavet den samme test, med nøjagtigt den samme cd i hhv. iTunes
til mac og windows og fået forskellige metadat ud af det ?

screenshots ?

> Ih nej, jeg véd jo ingenting - hverken om musik, musikbiblioteker eller
> spillelister eller om Mac. - Det er jo åbenbart kun dig, der gør
> det.! - Jo, jeg /VÉD/ udmærket, hvad en spilleliste er!

det lyder ikke sådan ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-11 21:53

Thomas von Hassel wrote:

> Så du har lavet den samme test, med nøjagtigt den samme cd i hhv. iTunes
> til mac og windows og fået forskellige metadat ud af det ?
>
> screenshots ?

Ja! - Er det så svært at forstå, hvad jeg skriver? - Og nej, jeg gider
ikke til at lave det bøvl igen, og desuden er CD'erne sat i arkiv.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 22:04

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Ja! - Er det så svært at forstå, hvad jeg skriver? - Og nej, jeg gider
> ikke til at lave det bøvl igen, og desuden er CD'erne sat i arkiv.

Du ved godt vi spørger fordi vi faktisk, af uvisse grunde efterhånden,
prøver at hjælper dig ?

Men fint ... be that way.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 21:45

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

Og så ser jeg lige

> [...]

at du stadig snylter på et domænenavn der ikke tilhører dig ...

/thomas

Fra : JHP

Dato : 24-10-11 22:02

> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>
> Og så ser jeg lige

> at du stadig snylter på et domænenavn der ikke tilhører dig ...
>
> /thomas
Til Erik
Det er efter min mening, temmelig frækt, at misbruge andres domæner på den
måde. Der er vel en grund til, at du selv har gjort noget ved din stofa
adresse. Så må du håbe, at der ikke er nogle der misbruger den adresse.
Jeg har selv en mailserver, og i 2010 var der ca. 680.000 mail, hvoraf ca.
420.000 mails var spam, og jeg har prøvet at sidde som modtager i en
situation hvor en af mine adresser var brugt som afsenderadresse på
spammail - det gav en mailboks med 4-5000 mails på 24 timer!
Så derfor er jeg tilhænger af, at beskytte ens adresse.

Mvh. Joakim

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-10-11 22:09

JHP wrote:

> [...]
> spammail - det gav en mailboks med 4-5000 mails på 24 timer!
> Så derfor er jeg tilhænger af, at beskytte ens adresse.

Det her har været oppe før. - For at sætte det her på plads én gang for
alle. Den adresse har jeg brugt - og registreret - lige siden 1995. At
andre så tillader sig at stjæle den, kan jeg ikke tage mig af. Og hvis
du og andre gerne vil vide det, så var det min nu afdøde kones og min
fælles adresse. Er det klart nok?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 22:19

> [...]

> andre så tillader sig at stjæle den, kan jeg ikke tage mig af. Og hvis
> du og andre gerne vil vide det, så var det min nu afdøde kones og min

Ja, det viser at du er barnlig .... bare fordi du ikke har formået at
lade er domæne udløbe skal den nye ejer vel ikke straffes for det ?

Og hvis du mener at der er sket en fejl så tag det op med klagenævnet
for domænenavne ... men de vil sikkert have noget dokumentation ...

/thomas

/thomas

Fra : JHP

Dato : 24-10-11 22:23

> [...]
> andre så tillader sig at stjæle den, kan jeg ikke tage mig af. Og hvis
> du og andre gerne vil vide det, så var det min nu afdøde kones og min

Fakta er, at Katrine har rettigheden til domænet, og har haft det siden
juli 2010 Jf. dk hostmaster.
Hun har mulighed for, at modtage emails på den adresse du benytter (dermed
ikke sagt, at det er tilfældet)
Hvem der tidligere har haft domænet spiller ingen rolle nu og et domæne kan
ikke sådan stjæles, og du må respektere at, det så ikke længere er i din
besiddelse (hvis man kan bruge det ord om et domæne, der ikke kan ejes)

Mvh. Joakim

Fra : Øyvind Rise

Dato : 25-10-11 09:55

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Ja, men det skal i så fald ske manuelt ved at flytte filerne fra ekstra
> mapperne til mappen med selve albumtitlen. Det kan ikke gøres automatisk.

Om du har haket av (satt flueben til) at iTunes skal organisere filene
vil den endre placering når metadata endres.

> At der pludselig i username/music/iTunes_Musik bliver lavet nye
> biblioteksfiler enten i selve den mappe eller i mappen 'Previous iTunes
> Libraries'.

Den biblioteksfilen som til enhver tid er aktiv endrer ikke navn uten
videre.

> Jo, hvis du lader iTunes lave dine spillelister ud fra albnumtitlen -
> ellers ikke.

Nei, du sier selv filene kan være spredt efter ripping, selv om
spillelisten er intakt.

> [...]
> - det sker?
>
> *) CogX er kun en afspiller og kan ikke rippe musik, men nok oprette

CogX og VLC tilbyder ikke den omstridte funksjon. iTunes placerer selv
filene efter at de er rippet, mens VLC vil spørge hvor filene skal
placeres. Det du ikke kunne like var at filene fra et album tidvis ikke
var samlet i samme mappe.

--
Øyvind Rise

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-10-11 15:14

Øyvind Rise wrote:

> Om du har haket av (satt flueben til) at iTunes skal organisere filene
> vil den endre placering når metadata endres.

iTunes (både Mac og Win) står til at sortere efter album. Og som du kan
se i svaret til Tor Einar, så er tags korrekte iflg. en manuel kontrol.

> Den biblioteksfilen som til enhver tid er aktiv endrer ikke navn uten
> videre.

> Nei, du sier selv filene kan være spredt efter ripping, selv om
> spillelisten er intakt.

Spillelisterne er også stadig korrekte efter at have flyttet indholdet
fra de ekstra mapper til albummets hovedmappe.

> [...]
> filene efter at de er rippet, mens VLC vil spørge hvor filene skal
> placeres. Det du ikke kunne like var at filene fra et album tidvis ikke

Som jeg skriver, så er CogX kun en afspiller med mulighed for at lave
spillelister. Og ja, du skal selv vælge placering af spillelisterne i
både CogX og VLC, men hvis ikke andet vælges i VLC, bliver de placeret i
username/musicVLC_playlists som standard.

Men bruger du VLC Win/Mac til at rippe med, bliver filerne _altid_ lagt
i den korrekte mappe med albummets titel.

mvh. Erik Richard

Fra : Øyvind Rise

Dato : 26-10-11 07:46

> [...]
> både CogX og VLC, men hvis ikke andet vælges i VLC, bliver de placeret i
> username/musicVLC_playlists som standard.

iTunes har etter hva du har erfart ikke lagt importerte og rippede
musikkfiler i de mappene du forventet. Eller mere presist, ikke samlet
de musikkfilene du forventet å finne samlet, i samme mapper.

Jeg ville forventet at du ville sammenligne dette med hvordan andre
programmer som katalogiserte musikk gjorde i samme situasjon. Samme
situasjon ville jeg tro ville være når en audio-CD ble rippet og
programmet selv placerede musikkfilene uten brukers inngripen.

Men så forvirrer du meg med å snakke om hvor spillelistene blir lagret i
disse andre programmene. Hvilken relevans har dette?

> Men bruger du VLC Win/Mac til at rippe med, bliver filerne _altid_ lagt
> i den korrekte mappe med albummets titel.

Hvordan får du rippet hele album med VLC? Jeg kikket litt på det, men
klarte ikke å rippe mer en et nummer om gangen, og hver gang ble jeg
spurt om filplacering.

--
Øyvind Rise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-10-11 06:40

Den 24/10/11 00.37, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> står som hørende til i samme mappe i spillelisten, kan de godt være
> placeret et helt andet sted i biblioteket.

Erik, du kan lige så godt kapitulere. Den der særlige Mac-tænkemåde er
uangribelig og kan ikke diskuteres med rationelle argumenter.

Scenen er det olympiske stadion i Nørre Snede. De to hold tager
opstilling og dommeren har fløjten mellem tænderne. 10 ... 9 ... 8 ...

Windows-holdet er opstillet efter den klassiske model, Mac-spillerne
står spredt rundt omkring. Nogen af dem er ved at checke mails på deres
iPhones, andre er travlt optaget af at resize og flytte rundt på vinduer
på deres smarte lille i-Et-eller-andet. Målmanden står og snakker med
højre wing ude ved sidelinjen.

Dommeren spørger anføreren: "Er I klar"?

"Ork, ja, det har vi været længe".

"Jamen hvorfor står målmanden ude ved sidelinjen og centerforwarden nede
ved hjørneflaget"?

"Det skal du overhovedet ikke bekymre dig om. Det har du faktisk slet
ikke behov for at vide. Så længe de gør det de skal, så ...".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-11 08:49

> [...]

> "Det skal du overhovedet ikke bekymre dig om. Det har du faktisk slet
> ikke behov for at vide. Så længe de gør det de skal, så ...".

Og du har ikke hørt efter hvad det er vi vi siger ... du bestemmer
stadig selv ... men det er bare nemmere hvis du ikke behøver at tænpe
hvor nøjagtigt en given fil er på disken, så længe musikken spiller når
man trykker play.

Der er ikke "rigtigt" eller "forkert" i det her .. det er bare to
forskellige måder at tænke på.

Og selvom jeg i det daglige sidder og tamper kode ind, når det kommer
til mit iTunes bib. så skal det bare virke, og så er det 100% ligemeget
_hvor_ filerne ligger ... i don't care. Det samme med Aperture ... alle
mine billeder ligger i en stor pærevælling på disken, men i Aperture er
de tagget med metadata, location data, grupperet efter events etc. etc.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-11 14:42

Hej,

> Erik, du kan lige så godt kapitulere. Den der særlige Mac-tænkemåde er
> uangribelig og kan ikke diskuteres med rationelle argumenter.

Det er underligt at læse det her. Man tager noget helt normalt,
datalogisk set simpelt - og som man måske ikke helt forstår - og så
blæser man det op som værende en kæmpe sort/hvid Mac mod Windows kamp.
Det giver ingen som helst mening.

Det her er ganske simpelt. Man har filer. Man har en database. Man
anvender databasen til at sætte struktur på filer. Det kan fx være via
tags, lister, osv. Man benytter ikke filstrukturen til at strukturere
filerne videre med, da filstrukturer netop ikke er tilstrækkelige til at
kunne gøre dette.

Det er en helt normal ting som moderne software gør på mange platforme.
Det er ikke noget "særligt Mac" eller "anti Windows".

Der findes læssevis af Windows-programmer som gør helt tilsvarende ting
på dette og andre problemområder. Du kan også se analogien til sådan
noget som GMail. Man ser ikke længere mails som noget der er opdelt i
mapper, men som en stor datamængde, man sætter struktur på ved hjælp af
tags, faste søgninger, osv.

Hvis du tror Windows og Microsoft er helt modsat, så tager du fejl. Bare
kig på sådan noget som WinFS som Microsoft postede en del resurser i i
forbindelse med Longhorn. Der ville man ændre hele systemet
grundlæggende til at fungere på denne måde, istedet for at det bare er
de enkelte applikationer som hver især gør det.

> "Det skal du overhovedet ikke bekymre dig om. Det har du faktisk slet
> ikke behov for at vide. Så længe de gør det de skal, så ...".

Det har ikke noget at gøre med at "det behøver du ikke at vide". Det er
fordi det ikke kan lade sig gøre uden.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 25-10-11 14:59

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> "Det skal du overhovedet ikke bekymre dig om. Det har du faktisk slet
> ikke behov for at vide. Så længe de gør det de skal, så ...".

1-0 til dig Kurt.!!

Det minder mig om en lille oplevelse, jeg havde fornylig på en lille
hurtig togtur til Ã…lborg...

På vejen hjem igen med et IC lyntog kom der en meget chick og særdeles
smart klædt yngre dame ind i vognen og skulle have pladsen ved siden af
mig. Op af en plasticpose tog hun 2 æbler og en flaske Fanta og
placerede det på bordet, lagde posen op i nettet. Op af sin smarte
Gucci-Helle-lignende skuldertaske tog hun så en bog i knap A4 str. og
lagde den på bordet sammen med en lille pakke, lagde tasken op i nettet,
og så var hun klar til at sætte sig.

Hun åbnede bogen... Halløjsa... Det var ikke en bog, men en lille smart
ca. 11" netbook ala en MacBook Air. Startede den op - i Windows 7,
loggede på togets trådløse netværk og gik straks ind på Facebook, hvor
hun brugte en del tid.

Hun tog så den lille pakke og pakkede den op, og minsandten, - det var
en madpakke med 4 stk. smørrebrød.. - Stakkels pige, hun måtte jo være
sulten....

Madpakken placerede hun ret så nydeligt lige midt på tastaturet, så hun
hele tiden kunne holde øje med og reagere på evt. indkommende indlæg på
Facebook. - Skulle hun svare/kommentere, løftede hun lige madpakken og
skrev så med den ene hånd samtidig med, hun spiste videre.

/Den/ måde at behandle en Mac på tror jeg dog ikke, en Mac bruger kunne
finde på... - Jeg var lige ved at sige, at sådan behandlede man altså
ikke en computer - heller ikke en Windows computer, men jeg holdt mund...

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 25-10-11 16:01

> [...]

> finde på... - Jeg var lige ved at sige, at sådan behandlede man altså
> ikke en computer - heller ikke en Windows computer, men jeg holdt mund...

Synes da om nogen hun havde fattet pointen. Hun brugte sin computer som
et kommunikationsværktøj uden at bekymre sig om teknologien. way to go.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-11 22:47

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Synes da om nogen hun havde fattet pointen. Hun brugte sin computer som
> et kommunikationsværktøj uden at bekymre sig om teknologien. way to go.

Langt hen ad vejen forstår jeg godt Erik Richard, men samtidig kan jeg
ikke lade være med at undre mig over, at computeren faktisk holder til
at blive brugt på den måde. Jeg synes da alligevel det giver mig lidt
respekt for den. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om vores
Mac-computere er for skrøbelige. Ja, eller også er vi andre bare for
forsigtige. Når børnene overtager vores gamle Mac bærbare, så holder de
såmænd ganske godt til den noget mere hårdhændede behandling.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-10-11 01:28

Henrik Münster wrote:

> [...]
> forsigtige. Når børnene overtager vores gamle Mac bærbare, så holder de
> såmænd ganske godt til den noget mere hårdhændede behandling.

Mac er generelt meget holdbare og kan tåle en hel del. - Men det, jeg er
lidt - hm... pikeret over, et, at hun placerer sin fedtede madpakke
_ovenpå tastaturet_. - Der var rigeligt med plads ved siden af...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-11 20:03

Den 22/10/11 20.47, -=JF=- skrev:

> Musikken behøver slet ikke at ligge på maskinen!
>
> Al min musik ligger på et NAS, og jeg har så blot tilføjet hele lortet
> til iTunes ved at tilføje den mappe som musikken ligger i

Jeg ved ikke præcist hvad et NAS er, men det er vist ikke "bare" en rund
plade der kører rundt i et plastichus? Sidder der ikke også en 4 hestes
Briggs & Stratton-motor og nogle chips i? Jeg kan vel ikke gøre det
samme med en dum USB-disk?

> [...]
> mappe, og hvert af deres albums ligger som separate undermapper til
> kunstneren, og det er sådan jeg vil have dem vist i iTunes, og det er

Præcist!

> [...]
> metatags, finde korrekte covers og lægge dem på o.m.a.
>
> Lortejob, men når det er gjort, har du en meget federe musiksamling end

Nu må vi se til vinter. De seneste måneder har jeg haft så travlt, at
jeg ikke kan huske hvad dag i ugen det er og der er ikke noget der tyder
på at det er i aftagende, så al den tid får jeg nok svært ved at afse
foreløbigt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : -=JF=-

Dato : 23-10-11 15:42

On 2011-10-22 19:02:53 +0000, Kurt Hansen said:

> [...]
> jeg ikke kan huske hvad dag i ugen det er og der er ikke noget der
> tyder på at det er i aftagende, så al den tid får jeg nok svært ved at

There ain't no such thing as a free lunch, No pain, no gain og andre
velvalgte floskler

Det er selvfølgelig en fuldstændig uoverskuelig opgave at give sig i
kast med, så jeg gjrde det at jeg satte mig med en bærbar på skødet
mens jeg sad og gloede fjernsyn som ikke krævede hele opmærksomheden… I
løbet af en måneds tid eller to, var den ged barberet.

--
Mvh. John

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 24-10-11 16:33

On Mon, 24 Oct 2011 17:19:13 +0200, <Erik Richard Sørensen> wrote:
> Jeg snakker ikke om compilations med flere forskellige kunstnere, men om
> et album med _samme_ kunstner, hvor albummets indhold kan blive delt i
> op til 7 forskellige mapper.

Da er det vel gjort dårlig arbeid av den som la inn den cd-iden i CDDB.
Og at man ikke kvalitetssikret opplysningene før man importerte.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-10-11 20:29

Tor Einar Samdahl wrote:

> Da er det vel gjort dårlig arbeid av den som la inn den cd-iden i CDDB.
> Og at man ikke kvalitetssikret opplysningene før man importerte.

Det 4-CD boxset er ikke de eneste, der er problemer med. - Selv det
splinternye sæt med Bruce Springsteen giver samme problem. - Det samme
har flere af de store country sæt, jeg har fra Bear Family - et
foretagende, der ellers er kendt for at være meget omhyggelig i
produktion af deres udgivelser.

Og så undrer det mig, det kun er i iTunes for Mac, det er et problem. De
andre programmer, jeg nævnte, benytter også CDDB!

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 25-10-11 15:40

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Og så undrer det mig, det kun er i iTunes for Mac, det er et problem. De
> andre programmer, jeg nævnte, benytter også CDDB!

Har du prøvet det her: http://sbooth.org/Rip/
Laver en masse fancy tjek på lyden der gør det langsomt, men efter
sigende bedre for folk der går op i den slags.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-10-11 16:21

Franz Berliner wrote:

> Har du prøvet det her: http://sbooth.org/Rip/
> Laver en masse fancy tjek på lyden der gør det langsomt, men efter
> sigende bedre for folk der går op i den slags.

Kender den ikke, men har nu hentet nyeste beta, som jeg vil prøve af.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 25-10-11 16:39

On 2011-10-25 14:39:41 +0000, Franz Berliner said:

> Har du prøvet det her: http://sbooth.org/Rip/
> Laver en masse fancy tjek på lyden der gør det langsomt, men efter
> sigende bedre for folk der går op i den slags.

Jeg bruger Max samme sted fra: http://sbooth.org/Max/
Det skal være sidste Unstable til Lion - Latest stable går ned når man
vælger Format.

en anden mulighed er XLD:
http://tmkk.pv.land.to/xld/index_e.html
som også ripper nøjagtigt.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-10-11 16:43

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Ja, men det skal i så fald ske manuelt ved at flytte filerne fra
> ekstra mapperne til mappen med selve albumtitlen. Det kan ikke gøres
> automatisk.

Æble-I og ret metadata. Det hjælper ikke at flytte rundt på disken.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-10-11 21:40

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111024 wrote:

> Æble-I og ret metadata. Det hjælper ikke at flytte rundt på disken.

Man kan ikke rette i metadata, /før/ disken er rippet! - Og så er det jo
flintrende ligegyldigt, når de alligevel er placeret i flere forskellige
mapper.

Og nok en gang... Hvorfor er det /KUN/ i iTunes til Mac, det er et
problem og ikke i iTunes til Windows eller de andre programmer, jeg nævner?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 21:43

> [...]

> Man kan ikke rette i metadata, /før/ disken er rippet! - Og så er det jo
> flintrende ligegyldigt, når de alligevel er placeret i flere forskellige

_når_ du har rippet ændrer du metadata hvorefter filerne flyttes rundt i
de rigtige mapper ... jeg siger det igen, prøv det!*

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-11 22:01

Thomas von Hassel wrote:

> _når_ du har rippet ændrer du metadata hvorefter filerne flyttes rundt i
> de rigtige mapper ... jeg siger det igen, prøv det!*

Hold da kæft, hvor er du tungnem.! - Skal du have det skåret ud i
beton, at div. metadata ER DE SAMME OG KORREKTE både iflg. opl. på CD og
iflg. de opl., jeg har kunnet finde på nettet.

Og noch einmal... HVORFOR SKER DET KUN I ITUNES TIL MAC OG IKKE I ITUNES
TIL WINDOWS - eller en af de andre nævnte programmer???????????????????

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 22:04

> [...]

> Og noch einmal... HVORFOR SKER DET KUN I ITUNES TIL MAC OG IKKE I ITUNES
> TIL WINDOWS - eller en af de andre nævnte programmer???????????????????

CIA ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-11 22:12

Thomas von Hassel wrote:

> CIA ...

Pladder! - Men jeg må så blot konstatere, at du ikke *har* en forklaring!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 22:19

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Pladder! - Men jeg må så blot konstatere, at du ikke *har* en forklaring!

Ikke uden yderligere oplysninger nej .. det er det jeg har prøvet at
fortælle 3-4 gange nu

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-10-11 06:53

Den 24/10/11 17.42, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111024 skrev:

> Æble-I og ret metadata. Det hjælper ikke at flytte rundt på disken.

I er nok ikke selv klar over det, men denne tråd er top.underholdning
for Windows-folk
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-11 09:59

Hej,

> I er nok ikke selv klar over det, men denne tråd er top.underholdning
> for Windows-folk

Du er med på, at nøjagtigt det samme gør sig gældende på Windows?

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 24-10-11 20:44

On Mon, 24 Oct 2011 21:29:29 +0200, <Erik Richard Sørensen> wrote:

> [...]
> har flere af de store country sæt, jeg har fra Bear Family - et
> foretagende, der ellers er kendt for at være meget omhyggelig i

NÃ¥ kan det jo hende at dataene i CDDB er lagt inn av privatpersoner
også. På utgivelsesdagen av en CD måtte jeg legge inn manuelt. Jeg vet
ikke om det er min informasjon som i ettertid er blitt brukt for den
cden.

> Og så undrer det mig, det kun er i iTunes for Mac, det er et problem. De
> andre programmer, jeg nævnte, benytter også CDDB!

iTunes følger informasjonen i CDDB slavisk, mens de andre tenker "hei,
denne cden har litt forskjellig informasjon om album og artist, la oss
bruke den versjonen som er oftest brukt". Eller noe sånt.

Jeg bare spekulerer.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 20:46

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> [...]
> også. På utgivelsesdagen av en CD måtte jeg legge inn manuelt. Jeg vet
> ikke om det er min informasjon som i ettertid er blitt brukt for den

Jeg er også stødt på stavefejl og andre finurligheder i data fra
Gracenote ...

Så at skyde på ITunes specifikt er ikke helt retfærdigt. Jeg stoler som
hovedregel ikke på de data jeg får udefra, så det er mit ansvar at
chekke dem.

Derudover, at ændre metadata i iTunes kunne nok næsten ikke være nemmere

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-11 21:48

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> chekke dem.
>
> Derudover, at ændre metadata i iTunes kunne nok næsten ikke være nemmere

Igen - Hvorfor sker det samme så ikke i iTunes for Windows? - Eller i de
andre nævnte programmer, der også bruger CDDB?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 21:49

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Igen - Hvorfor sker det samme så ikke i iTunes for Windows? - Eller i de
> andre nævnte programmer, der også bruger CDDB?

Kom med lidt mere dokumentation, screenshots etc. så vi kan _Se_ hvad
det er der sker, så kan vi snakke videre ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-10-11 21:45

Tor Einar Samdahl wrote:

> [...]
> denne cden har litt forskjellig informasjon om album og artist, la oss
> bruke den versjonen som er oftest brukt". Eller noe sånt.

Det gør jeg også, og jeg spekulerer endda ret meget over, hvorfor det så
_IKKE_ sker i iTunes for Windows, WinAmp eller VLC Mac/Win - eller i et
ret så ukendt program som 'CoolCat Player' til Windows...

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-10-11 21:45

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Og nok en gang... Hvorfor er det /KUN/ i iTunes til Mac, det er et
> problem og ikke i iTunes til Windows eller de andre programmer, jeg
> nævner?

Det er en konspiration. Ligemeget HVILKE programmer det drejer sig om
så er de allesammen udstyret med en bagdør der på lige netop din maskine
får dem til at opføre sig dybt underligt.

Lidt som med Stuxnet men rettet mod Ã…rhus i stedet for Irak.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-11 21:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111024 <nospam0002+20111024@gmail.com> wrote:

> [...]
> får dem til at opføre sig dybt underligt.
>
> Lidt som med Stuxnet men rettet mod Århus i stedet for Irak.

"help - STOP - send more tinfoil - STOP"

/Thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 25-10-11 00:18

On Mon, 24 Oct 2011 22:45:00 +0200, <Erik Richard Sørensen> wrote:
> Det gør jeg også, og jeg spekulerer endda ret meget over, hvorfor det så
> _IKKE_ sker i iTunes for Windows, WinAmp eller VLC Mac/Win - eller i et
> ret så ukendt program som 'CoolCat Player' til Windows...

At iTunes for Mac og at iTunes for Windows ikke er helt like programmer,
og til en viss grad sannsynligvis har forskjellige utviklingsteam, som
kan ha foretatt selvstendige valg på enkelte områder.

Det hadde vært interessant å få vite nøyaktig hvilke cder du har opplevd
dette på.

Jeg har opplevd noen får merkelige plasseringer av sanger/album, men det
har alltid hatt sin naturlige forklaring i feil i id-taggingen. F.eks at
det snek seg inn et mellomrom for mye, et feilaktig punktum eller komma.
Evt. at de som la inn informasjonen vektla andre ting enn hva jeg gjør.
Et eksempel kan være et Greatest Hits album der artisten har med
gjesteartister på enkelte sanger. Sang med artist A blir plassert
korrekt, men f.eks sang med artist A+B og sang med artist A+C blir
plassert feil. Men da er det bare å endre på taggingen.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 25-10-11 14:29

Tor Einar Samdahl wrote:

> At iTunes for Mac og at iTunes for Windows ikke er helt like programmer,
> og til en viss grad sannsynligvis har forskjellige utviklingsteam, som
> kan ha foretatt selvstendige valg på enkelte områder.

Selvfølgelig er de ikke helt ens. - Alene det, at iTunes for Windows
også kan afspille WMA filer giver en forskel. - Men begge versioner
benytter sig af CDDB adgang, og på /det/ område skulle de gerne være
identiske og opføre sig ens.

> Det hadde vært interessant å få vite nøyaktig hvilke cder du har opplevd
> dette på.

Her et par eksempler på nogle af sættene, hvor det går rigtig galt:
- The Duke, Edward Kern Ellington, 40 CD boxset
TIM-CZ, LC12281-302/A The International Music Copmpany
..Opgav ripning, da de første 4 CD blev lagt i 9 forskellige mapper.

- Bruce Springsteen, The Promise, The Darkness On The Edge Of Town Story
CBS 2011 boxset
..3 CD lagt i 4 forskellige mapper

- Bruce Springsteen, Live 1975-1985, 3 CD boxset
CBS International
..3 CD lagt i 5 forskellige mapper

- The Carter Family, In The Shadow Of Clinch Mountain
Bear Family Records BCD 15065, 12 CD boxset 1927-1951
..De første 4 CD blev lagt i 6 forskellige mapper

- John Lee Hooker, Portrait, 10 CD Boxset
T0IM-CZ 205565
..Opgav da de to første CD blev lagt i 5 forskellige mapper

- Cliff Richard, 3 CD boxset
WETON KBOX 2010
..CD 3 blev lagt i 3 forskellige mapper

- Country Stars, Hank Williams Sr. Patsy Cline, Roy Rogers,
The Carter Family, Gene Autry, 5 CD boxset
WCO Theapolaid LATA578 (2009)
..Roy Rogers lagt i 7 forskellige mapper

- Hank Snow, Snow in Hawaii, 2008
Bear Family Records BCD 16429-AR
..CD'en lagt i 3 forskellige mapper

- The Seekers, Complete Recordings
PYE Records
..De 6 CD'ere blev lagt i _15_ forskellige mapper, så jeg måtte rippe
dem om 1 CD ad gangen og flytte indholdet af de overskydende mapper til
hovedmappen - altså mappen med titlen på CD'en.

...plus mange andre...

> [...]
> korrekt, men f.eks sang med artist A+B og sang med artist A+C blir
> plassert feil. Men da er det bare å endre på taggingen.

Jeg har åbnet adskillige af filerne og kontrolleret tags, og de har alle
været korrekte i henhold til de respektive kunstneres officielle
diskografier.

Bruce Springsteen Live 1975-1985 og The Seekers boksene har jeg også
rippet i iTunes for Windows. Her blev de lagt korrekt i hhv. 3 og 6 mapper!

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-10-11 07:05

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> writes:

> [...]
> kan ha foretatt selvstendige valg på enkelte områder.
>
> Det hadde vært interessant å få vite nøyaktig hvilke cder du har opplevd

Beklager. Det er under NDA!

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-10-11 07:07

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> I er nok ikke selv klar over det, men denne tråd er top.underholdning
> for Windows-folk

Det går nok. Dine tråde er top-underholdning for Mac-folk.

Hvorfor hjælper du ikke bare manden?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-10-11 15:19

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Nok fordi Kurt har stort set de samme problemer og heller ikke kan få
> det til at fungere, som det skal.

Kurts problemer skyldes hovedsageligt at han har sat sig nogen ting i
hovedet om hvordan ting SKAL virke, og han ikke vil bruge tiden på at
undersøge hvordan tingene faktisk fungerer så han kan blive fri for alle
de problemer. SÃ¥ hidser han sig op og brokker sig i timevis over at det
ikke fungerer...

Hvad skyldes dine problemer?

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 25-10-11 16:47

On Tue, 25 Oct 2011 15:28:55 +0200, <Erik Richard Sørensen> wrote:
> [...]
> dem om 1 CD ad gangen og flytte indholdet af de overskydende mapper til
> hovedmappen - altså mappen med titlen på CD'en.

Jeg har ingen av disse utgivelsene, men kanskje noen andre har og kan
sjekke hva som skjedde hos seg.

> [...]
>
> Bruce Springsteen Live 1975-1985 og The Seekers boksene har jeg også
> rippet i iTunes for Windows. Her blev de lagt korrekt i hhv. 3 og 6 mapper!

SÃ¥nn cirka samtidig? Samme iTunesversjon? (jeg antar at
versjonsnummereringen er lik).

Jeg har ennå ikke opplevd det du har opplevd, bortsett pga feil i
id-taggingen. Men, heldigivs bryr det meg lite. Min avspiller er iTunes,
hvilket folderhiarki sangene ligger i har jeg sluttet å bry meg om når
jeg gikk helt og fullt over til iTunes. Det viktigste er at taggingen er
korrekt.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 25-10-11 17:15

Tor Einar Samdahl wrote:

> [...]
> hvilket folderhiarki sangene ligger i har jeg sluttet å bry meg om når
> jeg gikk helt og fullt over til iTunes. Det viktigste er at taggingen er

Som nævnt ret tidlig i tråden bruger jeg ikke iTunes til andet en
podcasts og til lidt ripning, - ellers bruger jeg VLC. Men ja, iTunes på
både Mac og Windows holdes trods alt opdateret, så det er altid ca. de
samme versionsnumre. Og ja, ripningen er sket lige efter hinanden i hhv.
Mac og Windows.

Mine musikbiblioteker ligger på eksterne diske - en FW800 med 2 stk. 2tb
diske som 'master' og så 2 stk. 2tb USB diske som backup, så jeg ikke
mister noget, hvis masterdisken skulle gå ned...

mvh. Erik Richard