Hm, kan man.....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-10-11 00:56

...Lave en AppleScript, der virker systemwide i alle tekstprogrammer, så
man kan tildele en bestemt farve til fx. overskrifter og fede linier?

Eksempel:
(Tom linie)
Fed overskrift
brødtekst
brødtekst
(Tom linie)
Fed overskrift
brødtekst
brødtekst

osv.... Dvs., der er altid en tom linie før hver ny overskrift.

Jeg sidder og skriver og skriver en masse, hvor der er fede overskrifter
til hver sektion i teksten og vil gerne i ét hug kunne tildele en
bestemt RGB farve i overskrifterne. Den farve, jeg normalt bruger er en
mellem- til mørkeblå med RGB værdierne 0/60/160, hvilket giver en klar
og letlæselig gul tekst, når man som jeg, bruger omvendt kontrast.

Ofte er det dokumenter på +100 sider med op til 4-500 sektioner/afsnit...

Jeg véd, det kan gøres i NisusWriter Pro via et Perl Script, men jeg har
/intet/ kendskab til Perl programmering. Desuden ville det være rart med
et systemwide script, så det kunne bruges i alle TB programmer som -
udover NWP - OpenOffice, LibreOffice, MarinerWrite og Word 2008/2011.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Horn

Dato : 22-10-11 11:13

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> et systemwide script, så det kunne bruges i alle TB programmer som -
> udover NWP - OpenOffice, LibreOffice, MarinerWrite og Word 2008/2011.

Man kan i word bruger headers, body1 body2 osv, hver kan opsættes til
font, farve mv. - kan det bruges?

Det har også den fordel at når man opretter index via mennuen, kommer
overskrifter, underoverskrifter osv i rigtig rækkefølge.

Michael Horn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-10-11 12:05

Michael Horn wrote:

> Man kan i word bruger headers, body1 body2 osv, hver kan opsættes til
> font, farve mv. - kan det bruges?

Mja... Det kan de andre nævnte programmer også, men det kan godt give
problemer, når/hvis dokumenterne senere skal kunne åbnes og redigeres i
andre TB programmer. - Word håndterer headings og body på én måde,
OOWriter på en anden og NWP igen på en tredie...

> Det har også den fordel at når man opretter index via mennuen, kommer
> overskrifter, underoverskrifter osv i rigtig rækkefølge.

Jeg har flere gange fået dokumenter, der er oprettet på den måde og så
åbnet dem i NWP med det resultat, at både struktur og linier er
forrykket i forhold til originalen. - Og er der fx. interne
referencelinks, kan disse forsvinde, hvis formatteringen rykker fx.
teksten på én side til næste side, så brydes links i indeksering. - Det
har været et kæmpeproblem i nogle Pages dokumenter med masser af både
grafik og referencer, jeg har oversat til dansk... - så det er ikke en
generel brugbar løsning.

mvh. Erik Richard