Bøde i udlandet ifm- færdelselovovertrædel~
Fra : Per

Dato : 21-10-11 16:02

Hej !

Jeg læste lige at Dansk politi sjældent opkræver færdselsbøder overfor
udelændinge, der overtræder færdselsloven fx. under ferie i DK.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-44884247:udenlandske-bilister-undg%C3%A5r-b%C3%B8der.html?nidk

Men de hjælper gerne udlandet med at opkræve bøder overfor danskere, der har
overtrådt FÆL i udlandet.

Jeg kom derfor til at tænke på om hvilket lands regler der gælder.

Ex. Herhjemme har vi jo reglen om, at det er føreren, der skal straffes og
ikke ejeren at bilen. I mange europæiske lande får ejeren bøden automatisk,
hvis denne ikke oplyser hvem som har ført. Nøjagtigt ligesom når en
P-afgift udstedes af det offentlige herhjemme. Så falder afgiften til den
registrerede ejer UANSET hvem der har parkeret ulovligt.

Hvordan er man stillet som dansker, der overtræder loven i udlandet mht.
oplysningspligten ?

Mvh. Per

Fra : Søren Blom

Dato : 21-10-11 18:16

"Per" wrote
[...]

Her i Tyskland er det sådan, at det er ejer af køretøjet der får bøden, hvis
den er givet ved automatisk fartkontrol, men bliver man stoppede, så er det
føren. Hvis du ikke bor i Tyskland (ved faktisk ikke om det kun gælder her i
Bayeren), så er det kontant afregning med det samme (sådan er det også i
Danmark, for folk der ikke bor i Danmark, selvom du evt. er dansker, dog -
bor du i Norden, får du bøden tilsendt), hvis man er blevet stoppede af
politiet, ved automatisk fartkontrol, så har man ikke andre muligheder end
at sende bøden til ejer af køretøjet, hvad der så lige sker, hvis man ikke
betaler bøden, ved jeg faktisk ikke. I schewitz kan man risikere at blive
fængslet, hvis man har fået en bøde derfra, som man vælger at ignore.

Men jeg forstår slet ikke alle de spekullationer folk har, om hvad man kan
gøre for at løbe fra en bøden (det er jo ikke første gang det er oppe at
vende i gruppen), har man fået en, så betalt den og kom over det, at det
danske politi er bagud med at sende bøder til billister fra andre lande, må
man håbe de kommer efter det.

Venlig Hilsen

Søren Blom

Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Per

Dato : 22-10-11 16:47

Søren Blom wrote:
> [...]
>
> Her i Tyskland er det sådan, at det er ejer af køretøjet der får
> bøden, hvis den er givet ved automatisk fartkontrol,

I DK skal politiet bevise hvem, der overtrådte FÆL. (Der har været politisk
tale om at det skal ændres til bøde til ejer uanset ved mindre
overtrædelser, hvis det ikke kan bevises hvem der førte)

> men bliver man stoppede, så er det føren.

Det samme i DK.

> [...]
> over det, at det danske politi er bagud med at sende bøder til
> billister fra andre lande, må man håbe de kommer efter det.

Mit spørgsmål har ikke noget med det at gøre. Jeg er mere interesseret i
retsgarantien og juraen omkring FÆL overtrædelser foretaget i udlandet.

Jeg mener at det er politiet, der skal bevise hvem der har lavet en
overtrædelse - ligesom det er i DK. Derfor tænkte jeg på situationen, hvor
en person, der ikke er ejeren/brugeren, kører for stærkt i Tyskland og
tages i en automatisk trafik kontrol.

Bøden bliver sendt til ejeren her i DK. Hvad sker der så ?

Har man oplysningspligt eller får ejeren bøden ?

Mvh. Per

Fra : Preben

Dato : 22-10-11 18:41

Den 22.10.2011 kl. 17:47 skrev Per <mesked@hotmail.com>:

> [...]
>
> Bøden bliver sendt til ejeren her i DK. Hvad sker der så ?
>
> Har man oplysningspligt eller får ejeren bøden ?

Måske kan dette hjælpe dig:
http://www.fdm.dk/boeder-afgifter/boede-udlandet

--
mvh/Preben

Fra : Per

Dato : 22-10-11 20:22

Preben wrote:

> Måske kan dette hjælpe dig:
> http://www.fdm.dk/boeder-afgifter/boede-udlandet

Interessant link.

Men det giver mig endnu flere panderynker.

Private, der kan udstede bøder UHA for et skråplan !!- det kan jeg slet
slet ikke forholde mig til. Hvad med bevisbyrden - det kunne jeg godt lide
at vide?

Gad vide om der er blevet skrevet en egentlig rapport og afhørt vidner
osv. - for en privatansat har interesse i at inddrive bøder. Derfor er det
også kun politiet, der kan udstede den slags herhjemme.

/ Per

Fra : Mcwm

Dato : 23-10-11 03:40

Den 22-10-2011 21:21, Per skrev:
> Gad vide om der er blevet skrevet en egentlig rapport og afhørt vidner
> osv. - for en privatansat har interesse i at inddrive bøder. Derfor er
> det også kun politiet, der kan udstede den slags herhjemme.

Bemærk lige, at der i artiklen skrives:
"Bøder gives for forseelser, der ikke altid hører under politiet. Det
kan gælde roadpricing, parkeringsbøder og miljømærker. Vej- og
parkeringsbøder udskrives af private selskaber i nogle lande. I andre
lande er det politiet, der står for udskrivningen."

Parkeringsbøder kan også udstedes af private i DK. Der kaldes de blot
p-afgift.

Venligst
Mcwm

Fra : Per

Dato : 23-10-11 07:49

Mcwm wrote:

> [...]
> lande er det politiet, der står for udskrivningen."
>
> Parkeringsbøder kan også udstedes af private i DK. Der kaldes de blot

Der er stor forskel på bøder og afgifter. De kan på INGEN måde sammenlignes.

En bøde er en straf hjemlet i en lov og en afgift er noget "administrativt
noget"

Hvis politiet herhjemme skulle tage sig af noget som et tilfældig firma har
udstedt i fx. Italien, ville jeg være noget bekymret.

Politiet herhjemme blander sig heller ikke i afgifter udstedt af Europark
eller andre fx. DSB. Det ordner de selv med fogedretten osv.

Mvh. Per

Fra : Mcwm

Dato : 23-10-11 11:53

Den 23-10-2011 08:49, Per skrev:
> Der er stor forskel på bøder og afgifter
Min pointe var, at det måske blot er en overfortolkning af de "bøder"
der gives i udlandet. De er måske også blot afgifter.

Venligst
Mcwm

Fra : Charlotte E.

Dato : 23-10-11 08:34

> Gad vide om der er blevet skrevet en egentlig rapport og afhørt vidner
> osv. - for en privatansat har interesse i at inddrive bøder. Derfor er
> det også kun politiet, der kan udstede den slags herhjemme.

Kan Politiet udstede bøder?!?
Det havde jeg ellers altid gået og troet, at kun Domstolene kan?!?

Jeg mener bestemt, at Politiet kun kan forlægge dig et bødeforlæg med
forslag om at du betaler FØR sagen kommer for en Domstol, og hvis man
ikke ønsker dette, så kommer sagen for en domstol, der så udsteder en
bøde (hvis man altså bliver dømt skyldig).

Det er da kun Domstolene, der har den dømmende magt i Danmark, og kan
idømme en bøde - den magt har Politiet da ikke???

Eller er jeg helt galt på den???

CE

Fra : Per

Dato : 23-10-11 09:00

Charlotte E. wrote:

> Kan Politiet udstede bøder?!?

JA !

> Det havde jeg ellers altid gået og troet, at kun Domstolene kan?!?

Det kan domstolene også.

> [...]
> ikke ønsker dette, så kommer sagen for en domstol, der så udsteder en
> bøde (hvis man altså bliver dømt skyldig).

Du har helt ret !

> Det er da kun Domstolene, der har den dømmende magt i Danmark, og kan
> idømme en bøde - den magt har Politiet da ikke???

Nej - men som du skriver - så udsteder Politiet en bøde (bødeforlæg).
Sigtede kan så vælge at betale eller gå i retten og evt. blive dømt.

Når en sigtet betaler en bøde udstedt af politiet, så erkender vekommende
sig pr. automatik skyldig i forhholdet iøvrigt.

> Eller er jeg helt galt på den???

Slet ikke

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-11 10:09

Charlotte E. skrev:

> Det er da kun Domstolene, der har den dømmende magt i Danmark,

Nej, det blev ændret med loven om spritkørsel. Der kan politiet
dømme. Det var faktisk et debatpunkt i medierne omkring lovens
vedtagelse.

--
Bertel

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-11 13:57

Den 23/10/11 11.09, Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, det blev ændret med loven om spritkørsel. Der kan politiet
> dømme. Det var faktisk et debatpunkt i medierne omkring lovens
> vedtagelse.

Hvad i alverden går det ud på? Det kan jeg ikke finde noget om. Til
gengæld har jeg hørt om Grundlovens §3.

Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-11 13:30

"Charlotte E." <No.Sp@m.net> wrote in message

> Kan Politiet udstede bøder?!?
> Det havde jeg ellers altid gået og troet, at kun Domstolene kan?!?

Muligvis efter dansk ret men nu er trådens emne jo udenlandsk ret. Ved at
lade dit køretøj køre i udlandet vælger du jo frivilligt at underkaste dig
udenlandsk retsplejelov.

Jeg tror at det er en fordel for alle parter at udenlandske bøder/afgifter
kan inddrives her i Danmark efter udenlandske retsregler, for hvad er
alternativet? Der er to alternative muligheder:

1) adgang til at køre inde i "et udland" kan kun ske efter deponering af en
større sum penge til sikkerhed for evt. bøder og afgifter som man måtte
blive skyldige i ved kørsel i det pågældende udland.

2) tilbageholdelse af køretøjet i et døgn eller mere ved udpassage af det
pågældende udland for at evt. pådragne bøde- og afgiftskrav fra landet kan
samles sammen og opkræves inden frigivelse af køretøjet.

3) den nuværende ordning hvor køretøjet får lov at udpassere under ansvar
for senere opkrævning af afgifter og bøder. Da langt de fleste udpassager
sker uden henstående afgifts- og bødekrav, er det langt den mest
hensigtsmæssige løsning.

mvh. Per