Gasfyr varmer vandet op til kogepunktet
Fra : Steen

Dato : 21-10-11 15:21

Mit naturgasfyr er begyndt at opføre sig lidt underligt inderne
fyringssæson.
Temperaturen kommer sommetider op i nærheden af 100 grader, hvilket
medfører et pokkers spektakel fra radiatorerne. I dag gik det da helt over
gevind, da temperaturen røg op på 120 grader, før jeg kom ned i kælderen og
fik slukket for det. På mandag må jeg hellere have fat i en fagmand, men er
der andre der har oplevet noget tilsvarende?
--
Steen

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-10-11 16:31

Steen wrote:
> [...]
> kælderen og fik slukket for det. På mandag må jeg hellere have fat i
> en fagmand, men er der andre der har oplevet noget tilsvarende?

Er fyrets styring med manuel eller automatisk indstilling af
fremløbstemperaturen?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Steen

Dato : 22-10-11 10:00

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Er fyrets styring med manuel eller automatisk indstilling af fremløbstemperaturen?

Det er automatisk styret
--
Steen

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-10-11 10:27

Steen wrote:

> Det er automatisk styret

SÃ¥ ligger problemet formentlig i den automatiske styring. Vi har manuel
indstilling af fremløbstemperaturen, knappen står p. t. på "3", det
svarer til ca. 40 grader fremløbstemperatur (lidt svært at være præcis,
for den stiger ca. 10 grader fra fyret starter til det stopper igen).

Selvom systemet er tryksat, er overtrykket ikke så stort, så når man op
på 100 grader begynder der at opstå stedvis kogning, og det giver lidt
larm. Det høje temperatur er hverken hensigtsmæssig eller sund for
anlægget, desuden risikerer man at brænde sig på rør og radiatorer.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-10-11 13:27

Den 22-10-2011 11:27, Erik Olsen skrev:

> [...]
> larm. Det høje temperatur er hverken hensigtsmæssig eller sund for
> anlægget, desuden risikerer man at brænde sig på rør og radiatorer.

er gasfyringsanlæg så meget forskellig fra oliefyring?
på alm. varmeanlæg er der både en drifttermostat til driftstemperaturen
og en (ofte sammenbygget) overkogningstermostat, som slår mekanisk fra
hvis vandet begynder at koge (fejl på driftstermostaten)

//finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-10-11 13:36

Cykelsmeden wrote:

> [...]
> driftstemperaturen og en (ofte sammenbygget) overkogningstermostat,
> som slår mekanisk fra hvis vandet begynder at koge (fejl på

Det burde der være, men "overkogningstermostaten" kan der også være fejl
på.

Det er i øvrigt et sært navn, det burde hedde sikkerhedstermostat. På
større tryksatte anlæg er der også en "tryksikring" som sikrer at
trykket er tilstrækkeligt for at undgå kogning. Det er en
sikkerhedspressostat.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Steen

Dato : 22-10-11 13:28

> [...]
> larm. Det høje temperatur er hverken hensigtsmæssig eller sund for
> anlægget, desuden risikerer man at brænde sig på rør og radiatorer.

Jeg takker for Info og snakker med en mand på mandag, der lige kan kigge på
det

--
Steen

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 22-10-11 16:04

Steen wrote:

> [...]
> og fik slukket for det. På mandag må jeg hellere have fat i en fagmand,
> men er der andre der har oplevet noget tilsvarende?

Er der vand nok på anlægget, og virker expansionsbeholderen.?
Når mit det gamle gasfyr manglede vand buldrede det lystigt, så jeg blev
helt bange. Det tabte hurtigt trykket når jeg fyldte vand på, men en
udskiftning af ekspansionsbeholderen løste problemet (faktisk en ny i
stedetfor udskiftning af den indbyggede).

- jørgen