iPhone AppStore
Fra : Palle

Dato : 21-10-11 19:44

'Aften…

Har I prøvet at skulle købe noget på iPhone i AppStore og så at skulle
bekræfte sikkerhedskoden for ens kortnummer på ens konto?

Hvorfor beder den pludselig om det?

Det var ligegyldig hvilken app jeg valgte så ville den have bekræftet
kontooplysninger og sikkerhedskode.

For lidt "noia" over sådan noget.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-10-11 19:59

Den 21/10/11 20.43, Palle skrev:
> [...]
>
> Hvorfor beder den pludselig om det?
>
> Det var ligegyldig hvilken app jeg valgte så ville den have bekræftet

Jeg oplevede det samme for to timer siden. Dono why.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Palle

Dato : 21-10-11 20:02

On 2011-10-21 18:58:38 +0000, Kurt Hansen said:

> Jeg oplevede det samme for to timer siden. Dono why.

Men betryggende at du også oplevede det.

Tak

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-10-11 20:18

On 2011-10-21 18:43:38 +0000, Palle said:

> Har I prøvet at skulle købe noget på iPhone i AppStore og så at skulle
> bekræfte sikkerhedskoden for ens kortnummer på ens konto?

Ofte faktisk, de vil have bekræftet at du er den rette ejer af kontoen.

Fra : Palle

Dato : 21-10-11 20:41

On 2011-10-21 19:18:29 +0000, J.K.Arning said:

> Ofte faktisk, de vil have bekræftet at du er den rette ejer af kontoen.

Fair nok. Men det er første gang på et halvt år jeg oplever det. Så så
ofte sker det vel ikke.

Talte med en kollega for lidt siden. Han har på et år aldrig oplevet det.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Kent

Dato : 21-10-11 21:22

Palle frembragte:
> Fair nok. Men det er første gang på et halvt år jeg oplever det. Så så ofte
> sker det vel ikke.
>
> Talte med en kollega for lidt siden. Han har på et år aldrig oplevet det.

Appstore kender jo kortnummeret i forvejen. Jeg har heller ikke oplevet
det siden kortskift.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-11 21:24

Palle <nospam@nospam.dk> wrote:

> Fair nok. Men det er første gang på et halvt år jeg oplever det. Så så
> ofte sker det vel ikke.
>
> Talte med en kollega for lidt siden. Han har på et år aldrig oplevet det.

Det kommer, tror jeg, lidt an på dit forbrugsmønster, hvor mange
forskellige enheder/computere du bruger dit Apple ID og sikkert en masse
mørke ninja algoritmer.

/thomas

Fra : Palle

Dato : 21-10-11 21:29

On 2011-10-21 20:23:41 +0000, Thomas von Hassel said:

> Det kommer, tror jeg, lidt an på dit forbrugsmønster, hvor mange
> forskellige enheder/computere du bruger dit Apple ID og sikkert en masse
> mørke ninja algoritmer.

Lyder meget sandsynligt.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-11 22:07

Palle <nospam@nospam.dk> wrote:

> Lyder meget sandsynligt.

I samme boldgade, så har vi har også fået et VISA kort spærret fordi det
blev brugt på for mange forskellige webshops inden for en for kort
periode ....

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-11 20:48

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Jeg oplevede det samme for to timer siden. Dono why.

Kender du virkelig Palles sikkerhedskode? Skummelt!

Fra : Palle

Dato : 21-10-11 21:28

On 2011-10-21 19:47:34 +0000, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111021 said:

> Kender du virkelig Palles sikkerhedskode? Skummelt!

Nu begynder det at falde på plads!

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-11 23:53

> [...]

> Hvorfor beder den pludselig om det?
>
> Det var ligegyldig hvilken app jeg valgte så ville den have bekræftet

Det blev indført tidligere i år, hvis jeg husker ret. Tiden går jo
hurtigt. Før var det sådan, at iPhone huskede ens kodeord nogen tid,
efter man havde brugt det. Det var jo praktisk nok, men mange forældre
låner deres iPhone ud til deres mindre børn, så de kan spille på den.
Mange børn kom så til at lave in-app purchases uden at vide det. Mange
spil er nemlig gratis, og så kan man sidenhen købe ekstra ting til
spillet. Jeg læste et eksempel med et undervandsspil, hvor man kunne
købe muslingeskaller og den slags til at pynte med. Barnet kom glad hen
til sin far og sagde, at spillet var blevet meget bedre. Nu var der
pludselig en masse flotte ting under vandet. Det viste sig, at barnet
havde købt for flere tusinde kroner af den slags. Spillet havde spurgt,
hvor mange muslingeskaller, barnet ønskede, og så klikkede barnet
naturligvis blot løs.
Der rejste sig en mindre storm af protester, og Apple ændrede
det hurtigt, så man nu skal taste sin adgangskode ind, hver gang man
køber noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Palle

Dato : 22-10-11 07:50

On 2011-10-21 22:52:32 +0000, Henrik Münster said:

> Der rejste sig en mindre storm af protester, og Apple ændrede
> det hurtigt, så man nu skal taste sin adgangskode ind, hver gang man
> køber noget.

OK, men det var ikke adgangskoden til iTunes Store/ App store jeg
mente. Den er jeg helt med på at jeg skal indtaste hver gang.

Jeg købte en App (World Fact Book i øvrigt) og indtaste passwordet som
vanligt. Herefter var der en besked om at jeg skulle bekræfte mine
kortoplysninger og jeg kom ind på min konto hvor jeg kunne se min
adresse, navn og kortoplysninger. Jeg skulle blot lige indtaste den 3
cifrede sikkerhedskode.

Det har jeg kun prøvet en gang.

Men det er for så vidt OK. Man er bare altidt liiiiiiidt i i tvivl når
det sker sådan noget. Især fordi det tilsyneladende var umotiveret.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-10-11 08:41

> [...]

> Men det er for så vidt OK. Man er bare altidt liiiiiiidt i i tvivl når
> det sker sådan noget. Især fordi det tilsyneladende var umotiveret.

Nå, det er den, du mener. Jeg tænkte på adgangskode. Jeg er også nogle
gange ude for, at jeg skal indtaste den trecifrede sikkerhedskode fra
mit kort. Det skete så sent som i går. Nu har jeg lige fået nyt dankort,
så jeg regnede egentligt med, at det var derfor. Der var vist i øvrigt
også noget med, at det var en anden computer end min primære, jeg købte
fra. App Store skrev vist noget om, at fordi jeg nu købte fra en anden
computer, skulle jeg taste koden ind igen. Den kan jeg heldigvis udenad,
men kortnummeret har jeg ikke helt fået lært endnu. Kortet er som nævnt
fra sidste uge. Der er vist noget med, at alle dankort skal udskiftes,
fordi der er kommet en ny generation chip.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 22-10-11 09:36

On Fri, 21 Oct 2011 20:43:38 +0200, <Palle> wrote:
> Hvorfor beder den pludselig om det?

Har skjedd en gang med meg, var når jeg brukte kontoen på en ny enhet
selv om den var oppbygd fra en gammel enhet. Er vel bare litt sikkerhet
fra Apple når de ser at du kommer fra en ny UUID (i mitt tilfelle).
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Palle

Dato : 22-10-11 16:10

On 2011-10-22 08:36:28 +0000, Tor Einar Samdahl said:

> Har skjedd en gang med meg, var når jeg brukte kontoen på en ny enhet
> selv om den var oppbygd fra en gammel enhet. Er vel bare litt sikkerhet
> fra Apple når de ser at du kommer fra en ny UUID (i mitt tilfelle).

Og i det tilfælde er det også forståeligt nok.

Men hos mig havde jeg ikke ændret noget. Samme iPhone som jeg havde
købt mange apps på i et halvt år.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle