MacPro1,1 og Lion
Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-10-11 17:55

Hej alle,

som flere andre på nettet, har jeg haft problemer med en masse kernel
panics på min MacPro1,1, efter at jeg har opgraderet til Lion.

Jeg har mistænkt både RAM og ikke mindst mit grafikkort som er et
"ikke-Apple" ATI 5770-kort der er patchet så computeren ville genkende
kortet.

Da ingen af delene lod til at fejle noget ved forskellige hardware-
tests, begyndte jeg at trawle google igennem for om andre havde
lignende problemer.

Det viser sig at hvis man skifter MacPro1,1 firmwaren ud med firmwaren
fra MacPro2,1 forsvinder de umotiverede kernel panics (i hvert fald i
mit og flere andres tilfælde).

Det er selvfølgelig et hack, men hvis det gør at computeren kan få et
år eller to mere på bagen, synes jeg at det er det hele værd. Især
i forhold til at skulle smide 20K+ efter en ny computer.
Det er ved at være 14 dage siden jeg opdaterede firmwaren og har ikke
haft kernel panic siden.

Det lille værktøj til at opgradere firmwaren kan downloades her:
<http://forum.netkas.org/index.php/topic,1094.0.html>

(Man skal registrere sig på forumet for at kunne se/downloade filen)

Jeg håber at det kan hjælpe, så andre slipper for lignende bøvl.

Mvh Jonas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-10-11 18:20

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> writes:

> som flere andre på nettet, har jeg haft problemer med en masse kernel
> panics på min MacPro1,1, efter at jeg har opgraderet til Lion.
>
> Jeg har mistænkt både RAM og ikke mindst mit grafikkort som er et

Hvis det er kvalitetsram så prøv at sætte dit oprindelige Apple-kort
retur i maskinen.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-10-11 18:22

On 20/10/11 19.19, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111020 wrote:

> Hvis det er kvalitetsram så prøv at sætte dit oprindelige Apple-kort
> retur i maskinen.

Det oprindelige kort fungerer ikke længere. Det er grunden til at jeg
kører med det uautoriserede kort.

Mine RAM er originale Apple moduler.

MVh Jonas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 20-10-11 21:12

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111020 wrote:

> Hvis det er kvalitetsram så prøv at sætte dit oprindelige Apple-kort
> retur i maskinen.

Man kan ikke få bnillig RAM til den model. - MacPro 1,1 kræver DDR
PC2-5300/667mhz FB ECC SDRAM. - Gælder både 4- og 8-kernes versionerne.

Det, jeg véd fra andre, er, at netop et flashet/patched ATI 57xx kort
godt /kan/ give problemer både med 10.6 og 10.7.x, og det er så her, at
MacPro 2.1 firmwaren kommer ind som løsning, da den indeholder firmware
til netop ATI Radeon 5700 series grafikkortene.

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Jalling

Dato : 21-10-11 06:22

On 20/10/11 22.11, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> MacPro 2.1 firmwaren kommer ind som løsning, da den indeholder firmware
> til netop ATI Radeon 5700 series grafikkortene.

Det har skam ikke noget med drivere at gøre. Ingen af de loadede
grafikdrivere har skiftet checksum under operationen så de er urørte.
Det er indholdet i EFI-rommen der er ændret.

Mvh Jonas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 21-10-11 13:21

Jonas Jalling wrote:

> Det har skam ikke noget med drivere at gøre. Ingen af de loadede
> grafikdrivere har skiftet checksum under operationen så de er urørte.
> Det er indholdet i EFI-rommen der er ændret.

Øh? - Jeg kan ikke se, jeg skriver noget om 'drivere' nogen steder...
Det, jeg skriver, er, at den _firmware/EFI_ (MP2.1), du installerer
giver en bedre genkendelse af _grafikkortet_ - altså en ren hardware
genkendelse. - Faktisk var jeg ved at købe et dedikeret 5770 kort til
min egen MacPro 1.1, men blev frarådet at gøre det af forhandleren (OWC)
- netop, fordi kortet /kan/ give problemer med de nyeste systemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Jalling

Dato : 21-10-11 14:47

On 21/10/11 14.20, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> min egen MacPro 1.1, men blev frarådet at gøre det af forhandleren (OWC)
> - netop, fordi kortet /kan/ give problemer med de nyeste systemer.

Det beklager jeg Erik, jeg har misforstået dit indlæg. Men det er sjovt
du nævner OWC - de anbefalede netop 5770, da det er det kort som bliver
brugt i alle de andre MacPro'er.

Mvh Jonas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 21-10-11 15:31

Jonas Jalling wrote:

> Det beklager jeg Erik, jeg har misforstået dit indlæg. Men det er sjovt
> du nævner OWC - de anbefalede netop 5770, da det er det kort som bliver
> brugt i alle de andre MacPro'er.

Ja, og det er pt. også det eneste erstatningskort, man kan få til de
ældre MacPro. - Markedet er nærmest totalt støvsuget for NVidia GForce
G%7300. - Jeg er stødt på flere, der hellere end gerne giver nypris for
et GT7300.

Det, han skrev til mig, var, at man godt kan bruge kortet, men at man
ikke kan udnytte det mere end std. GT7300 kortet, - altså vil man ikke
få større ydelse ud af et ellers højprofileret kort som 5770 på en
MacPro 1.1.

For nylig bød jeg - på en konkursauktion - via 3. person på en Dual
G5/2,5ghz/16gb RAM, 2x500gb HD med PCI-X udgaven, ATI Radeon 5470/1,0gb.
Han fik en primær grænse på 3500kr., og kom den i nærheden af den
grænse, skulle han ringe. Han ringede ved 3400kr., og mens vi snakkede,
gik den på 5500kr., så jeg sprang fra...

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Jalling

Dato : 21-10-11 17:24

On 21/10/11 16.30, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> grænse, skulle han ringe. Han ringede ved 3400kr., og mens vi snakkede,
> gik den på 5500kr., så jeg sprang fra...

Mit 5770 har kørt med fuld ydelse siden jeg fik computeren. Det
performer ganske godt når jeg af og til hiver et 3d spil frem.

Konklusionen må være at forskellige personer får forskellige resultater.
Jeg kan kun sige at jeg er fuldt tilfreds!

Mvh Jonas

Fra : Franz Berliner

Dato : 23-10-11 08:40

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> ældre MacPro. - Markedet er nærmest totalt støvsuget for NVidia GForce
> G%7300. - Jeg er stødt på flere, der hellere end gerne giver nypris for

Kan fåes på ebay til ca. 700-1000 kr. Men det bliver lidt dyrt når man
får 1000 kr. mere kan få et 5770 med mange gange bedre ydelse.

> [...]
> ikke kan udnytte det mere end std. GT7300 kortet, - altså vil man ikke
> få større ydelse ud af et ellers højprofileret kort som 5770 på en

Du får meget bedre ydelse. Du kan bare ikke udnytte hele ydelsen på
kortet som du ville kunne på en nyere Mac Pro.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-10-11 18:31

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> writes:

> Det oprindelige kort fungerer ikke længere. Det er grunden til at jeg
> kører med det uautoriserede kort.

Grafikkortproblemer vil i mine øjne være oplagte kandidater til kernel
panics. Er der en opdateret firmware til dit kort?

Ellers er det måske tiden at finde et ægte kort på ebay/dba?

Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-10-11 18:48

On 20/10/11 19.30, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111020 wrote:

> Grafikkortproblemer vil i mine øjne være oplagte kandidater til kernel
> panics. Er der en opdateret firmware til dit kort?
>
> Ellers er det måske tiden at finde et ægte kort på ebay/dba?

Jow jow, det vil jeg skam give dig helt ret i. Iflg. rapporten ifbm.
med hver kernel panic er der umiddelbart ikke noget der tyder på
problemer med grafikkortet (uden jeg dog er ekspert i at læse de
rapporter). Kernel panic kom typisk / altid i forbindelse med at jeg
havde virtuelle maskiner kørende i VMWare Fusion. Men som jeg sagde har
jeg ikke problemerne længere.

Da jeg købte maskinen brugte jeg lang tid på at støve et originalt kort
op, uden held (eller jo dvs. jeg kunne købe et hos Apple til 4000 kr,
med 6 ugers leveringstid). Jeg tog chancen og købte et "PC" grafikkort
og flashede det. Det har kørt uden problemer siden.

Mvh Jonas

Fra : Henrik Koch Andersen

Dato : 20-10-11 18:46

On 2011-10-20 18:54:32 +0200, Jonas Jalling said:

> [...]
>
> (Man skal registrere sig på forumet for at kunne se/downloade filen)
>
> Jeg håber at det kan hjælpe, så andre slipper for lignende bøvl.

WOW, det lyder super godt.

MEN MEN MEN, jeg har en MacBook Pro, fra Marts 2007, den hedder A1211,
eller er der en anden betegnelse som er mere sigende?

Kan man lave samme stunt, eller tilsvarende på min maskine?

Tænker nemlig på at skifte computeren ud, og dét er ikke gratis....

H.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-10-11 18:56

On 20/10/11 19.45, Henrik Koch Andersen wrote:

> [...]
>
> Kan man lave samme stunt, eller tilsvarende på min maskine?
>
> Tænker nemlig på at skifte computeren ud, og dét er ikke gratis....

Nej! Værktøjet virker KUN til MacPro - den stationære Intel Mac.
Beklager hvis jeg ikke har forklaret mig ordentligt.

Mvh Jonas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 20-10-11 19:36

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Nej! Værktøjet virker KUN til MacPro - den stationære Intel Mac.
> Beklager hvis jeg ikke har forklaret mig ordentligt.
>
> Mvh Jonas

Det har du, tak for det.

Men min er en MBP, ikke en MacPro. Men det lader til at problemet er set
samme...

H.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-10-11 18:53

Henrik Koch Andersen <henrik.silkeborg@gmail.com> writes:

> MEN MEN MEN, jeg har en MacBook Pro, fra Marts 2007, den hedder A1211,
> eller er der en anden betegnelse som er mere sigende?
>
> Kan man lave samme stunt, eller tilsvarende på min maskine?

Du har en Mac_Book_ Pro og der snakkes om en Mac Pro - den store
selvstående maskine - så det gælder ikke rigtigt.

Hvad er det for et problem du har?

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 20-10-11 19:36

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111020 <nospam0002+20111020@gmail.com> wrote:

> Du har en Mac_Book_ Pro og der snakkes om en Mac Pro - den store
> selvstående maskine - så det gælder ikke rigtigt.
>
> Hvad er det for et problem du har?

Jeg er klar over forskellen (:

Det er derfor jeg spørger om der findes en lignende løsning til MBP (:

Problemet er at den pludseligt holdt op med at ville køre Lion.

Men den vil gerne køre Snealeoparden....

Og det hjælper ikke at rulle Lion ind igen fra TM, heller ikke en frisk
Lion installation, det vil den heller ikke...

Det der i praksis sker er at der under opstart dukker et Forbudt ikon op
midt på skærmen, dér hvor der normalt er et æble mens den booter. Og den
kommer så ikke længere end det punkt. Og så slukker den helt efter ca et
halvt minut....

Ideer?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-11 07:28

<Henrik> wrote:

> [...]
> midt på skærmen, dér hvor der normalt er et æble mens den booter. Og den
> kommer så ikke længere end det punkt. Og så slukker den helt efter ca et

Det er jo ikke en kernel panic ... det lyder mest af alt som en syg
harddisk ..

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 21-10-11 11:12

> Det er jo ikke en kernel panic ... det lyder mest af alt som en syg
> harddisk ..
>
> /thomas

Hvor sandsynligt vil du mene det er?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-11 12:08

<Henrik> wrote:

> Hvor sandsynligt vil du mene det er?

78%

/thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 21-10-11 12:41

On 21/10/11 13.08, Thomas von Hassel wrote:

> 78%

Hehe,

ikke 42 ? Sorry, men kunne ikke la' være

Mvh Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-11 14:48

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Hehe,
>
> ikke 42 ? Sorry, men kunne ikke la' være

hehhee ... jeg kunne også have sagt 34.788%

/thomas

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 22-10-11 00:15

On Fri, 21 Oct 2011 15:47:42 +0200, Thomas von Hassel wrote:

> hehhee ... jeg kunne også have sagt 34.788%

...Complete?

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-11 10:03

Jesper Rasmussen <mejr@privacy.net> wrote:

> ..Complete?

jep

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 21-10-11 15:12

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Hehe,
>
> ikke 42 ? Sorry, men kunne ikke la' være
>
> Mvh Jonas

Hehe, dén var god (;

H.

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 21-10-11 15:12

> 78%
>
> /thomas

Stoler blindt på dig. Dine svar jo som regel:
1. Præcise.
2. Korte.
3. Brugbare.

Prøver det af når jeg mulighed for det (;

H.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-10-11 15:19

Henrik, Silkeborg <address_is@invalid.invalid> writes:

> Hvor sandsynligt vil du mene det er?

Enig med Thomas i at det tyder på noget fnidder med harddisken. Det
begyndte ikke tilfældigvis nogenlunde samtidig med at du havde lavet
noget med disken indefra Windows, vel?

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 21-10-11 15:28

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111021 <nospam0002+20111021@gmail.com> wrote:

> Enig med Thomas i at det tyder på noget fnidder med harddisken. Det
> begyndte ikke tilfældigvis nogenlunde samtidig med at du havde lavet
> noget med disken indefra Windows, vel?

Næe.

Maskinen væltede da jeg prøvede at starte Gæstekontoen.

H.

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 22-10-11 17:51

On 2011-10-21 06:28:16 +0000, Thomas von Hassel said:

> Det er jo ikke en kernel panic ... det lyder mest af alt som en syg
> harddisk ..
>
> /thomas

Både 42% OG 78% var i underkanten, det var nemlig 100% sikkert at det
var den tidligere disk.

Efter at ha rullet løven tilbage til en ekstern disk viste det sig at
det var disken. Men det gik dælme langsomt (USB).

Derfor har jeg idag været i den Jydske hovedstad efter en ny Hybriddisk
til min MacBook Pro.

Og den spiller nu på alle tangenter, og alle ventiler, og bedre og
hurtigere end nogensinde før.

Så Thomas, hvilke bestikkelsesmidler bruger man i 74xx området?

Og mange tak for hjælpen, var sgu ved at gældsætte mig for flere
tusinde kroner (-;

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-11 18:20

<Henrik> wrote:

> [...]
> til min MacBook Pro.
>
> Og den spiller nu på alle tangenter, og alle ventiler, og bedre og

Ja, hvis man ikke har råd/brug for en ren SSD så er hybrid vist ret
fantastisk har jeg hørt ...

> Så Thomas, hvilke bestikkelsesmidler bruger man i 74xx området?

Ca. det samme som i resten af landet ... hvorfor spørger du ?

> Og mange tak for hjælpen, var sgu ved at gældsætte mig for flere
> tusinde kroner (-;

Det dur ikke :)

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 22-10-11 23:03

> Ja, hvis man ikke har råd/brug for en ren SSD så er hybrid vist ret
> fantastisk har jeg hørt ...

> Ca. det samme som i resten af landet ... hvorfor spørger du ?

Fordi jeg synes du har fortjent et-eller-andet.

Bestikkelse er individuel, personligt ville jeg ikke kunne bruge en flaske
vin til noget, men kontanter duer, men er jo så ikke ret personlige

(:

H.

Fra : Franz Berliner

Dato : 23-10-11 08:36

> [...]

> Jeg har mistænkt både RAM og ikke mindst mit grafikkort som er et
> "ikke-Apple" ATI 5770-kort der er patchet så computeren ville genkende

Vi har en Mac Pro 1.1 på arbejde med Lion og et Apple ATI Radeon HD 5770
1GB grafikkort, som bliver tæsket godt igennem hver dag, så kan
ihvertfald bekræfte at "mac-versionen" af kortet kører fint i Mac Pro
1.1 med Lion.

--
Franz : http://www.berliner.dk