Svie og smerte (eller hvad man kalder det)
Fra : Ukendt

Dato : 20-10-11 08:57

Jeg blev kørt ned på scooter, men der skete heldigvis kun materiel
skade. Men offentlig transport er noget dyrere end at køre på scooter,
og min scooter har stået på værksted i en måned for reparation. Mit
spørgsmål er, og jeg kan forvente nogen godtgørelse for de øgede
transportudgifter jeg har haft, og jeg har også måtte køre til læge 2
gange samt på sygehuset til røntgen for egen regning. Det skal siges at
det ikke var min skyld jeg blev kørt ned. Sagen er anmeldt til forsikringen.
Jeg synes bare det er træls at skulle bruge flere hundrede kroner på
noget der ikke er min egen skyld og når man ikke har ret mange penge.

Fra : Mcwm

Dato : 20-10-11 09:08

Den 20-10-2011 09:57, Martin Pedersen skrev:
> Jeg synes bare det er træls at skulle bruge flere hundrede kroner på
> noget der ikke er min egen skyld

Erstatningsansvarsloven
§ 1. Den, der er erstatningsansvarlig for personskade, skal betale
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, helbredelsesudgifter og andet
tab som følge af skaden samt en godtgørelse for svie og smerte.

Det vil være en meget stor fordel, at gemme eventuelle bilag.

Her finder du Bekendtgørelse af lov om erstatningsansvar.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=2167

Venligst
Mcwm

Fra : Henning

Dato : 20-10-11 10:02

On Thu, 20 Oct 2011 10:08:29 +0200, Mcwm <me@home.invalid> wrote:

> [...]
>erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, helbredelsesudgifter og andet
>tab som følge af skaden samt en godtgørelse for svie og smerte.

Men inden du begynder at glæde dig - godtgørelsen for svie og smerte
ligger på små to hundrede kroner om dagen, så det er ikke noget du
skal basere din fremtidige økonomi på.
http://www.civilstyrelsen.dk/da/Erstatningsnaevnet/erstatning_for_hvad/~/media/en_takster_2002_2011.ashx

Fra : Kurd

Dato : 20-10-11 10:17

> Men inden du begynder at glæde dig - godtgørelsen for svie og smerte
> ligger på små to hundrede kroner om dagen, så det er ikke noget du
> [...]

Som jeg læser spørgerens spørgsmål, var der udelukkende tale om at få
godtgjort afholdte udgifter.