Sammenkobling af wav-filer og lidt histori~
Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-11 12:22

Hej Alle.

BEMÆRK XPost og FUT!.

Primer:
Jeg har fået fat i en kopi af originalen af 'telefonsvareren', og kunne
egentlig godt tænke mig at lægge den tilgængeligt på nettet.

Den består af de 3 originale lydspor fra Selandia's telefonsvarer, hvor
telefonsvarerere var nærmest ukendt.

Min adkomst er fra min svigerfader, som dengang var ansat i Selandia, og
alle ansatte fik udleveret en kopi på bånd (altså spolebånd).

Spørgsmålet til elektronikfolket:
Kan vi pinpointe årstallet for de første telefonsvarere?

Jeg har også et 4. lydspor, da den simpelthen var så morsom, så den blev
udgivet på single (Kirsten Walther).

Spørgsmål til Juragruppen:
Vi er angiveligt tilbage i '60-erne, så overtræder jeg nogen opretshavslov
ved at lægge den tilgængeligt?

(Her tænker jeg på den kommercielle, men meget lidt sjove, version med
Kirsten Walther).

Og så det endelige spørgsmål til lyd-gruppen.

Jeg har rippet det til 3 (+1) wav filer, men de 3 første skal høres i
sammenhæng.

Da der er tale om 'førkrigslyd' vil jeg gerne lægge dem som en mp3 fil.

Hvordan gør jeg det (nemmest) - idet det er en eengangsforteelse ?

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-11 12:33

Bemærk XPost.

Stig Johansen wrote:

> [...]
> Kan vi pinpointe årstallet for de første telefonsvarere?
>
> Jeg har også et 4. lydspor, da den simpelthen var så morsom, så den blev

Huskede lige at Svigermoderen nævnte Gunnar Nu, og uden at kunne høre dette:
http://www.youtube.com/watch?v=q4zD1sIeNPE
på min VM, taler jeg om selve *originalmaterialet*, som gav inspiration til
denne sekvens.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-11 09:59

Stig Johansen skrev:

> BEMÆRK XPost og FUT!.

Jeg har sendt mit svar til dk.videnskab.jura og dk.teknik.lyd.
Det drejer sig kun om jura. Jeg har ikke sat FUT.

> Jeg har fået fat i en kopi af originalen af 'telefonsvareren', og kunne
> egentlig godt tænke mig at lægge den tilgængeligt på nettet.

Den relevante paragraf i ophavsretsloven er her:

§ 66. Lydoptagelser må ikke uden fremstillerens samtykke
   eftergøres eller gøres tilgængelige for almenheden, før 50 år
   er forløbet efter udgangen af det år, da optagelsen fandt
   sted. Hvis en lydoptagelse udgives inden for dette tidsrum,
   varer beskyttelsen dog, indtil 50 år er forløbet efter
   udgangen af det år, hvor den første udgivelse fandt sted. Hvis
   en lydoptagelse ikke udgives, men på anden måde offentliggøres
   inden for den i 1. pkt. nævnte periode, varer beskyttelsen
   dog, indtil 50 år er forløbet efter udgangen af det år, hvor
   offentliggørelsen fandt sted.

Det betyder at lydoptagelser der er lavet eller offentliggjort
senest i 1960, lovligt kan lægges på nettet.

Krydspostet til: <news:dk.videnskab.jura>,<news:dk.teknik.lyd>

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-10-11 11:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> offentliggørelsen fandt sted.
>
> Det betyder at lydoptagelser der er lavet eller offentliggjort
> senest i 1960, lovligt kan lægges på nettet.

Tak Bertel.

Jeg ved ikke lige hvordan 'vi' (jeg) skal greje den.

Den optagelse med Kirsten Walther/Gunnar Nu Hansen ligger åbenbart på
nettet, så den glemmer vi.

Her er der helt klart tale om en _udgivelse_.

Så til originalen.
_Fremstilleren_ er er på den ene side den pågældende kvinde, der ringer ind
(og med navns nævnelse og adresse), i samråd med _telefonsvareren_.

Telefonsvareren stod hos Selandia, men kan man dermed betragte Selandia som
_fremstilleren_ ?

Originalen er aldrig udgivet, kun i den 'alternative form'.

Så er der også 'ejerskabet'.
I og med alle medarbejdere fik en kopi kan man måske fortolke det som en
slags ejerskab?

Optagelsen er angiveligt fra starten af '60-erne, men jeg har ikke rigtig
mulighed for at spørge.

Jo spørge kan jeg godt, men får nok ikke svar, da han (svigerfaderen)
desvære ikke er længere.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-11 12:14

Stig Johansen skrev:

> Så til originalen.
> _Fremstilleren_ er er på den ene side den pågældende kvinde, der ringer ind
> (og med navns nævnelse og adresse), i samråd med _telefonsvareren_.

Det vil jeg også mene.

> Telefonsvareren stod hos Selandia, men kan man dermed betragte Selandia som
> _fremstilleren_ ?

Jeg ville sige at fremstillerne er kvinden+Selandia. Jeg
overvejede om Selandia havde ret til at kopiere og videregive.
Optagelsen falder nok ind under at man har lov at optage en
samtale man selv deltager i, men det var næppe lovligt at
udlevere kopier af opkaldet.

> Originalen er aldrig udgivet, kun i den 'alternative form'.

> Så er der også 'ejerskabet'.

Ejerskab optræder ikke i loven. At der er udleveret kopier,
ændrer ikke ophavsretten.

> Optagelsen er angiveligt fra starten af '60-erne, men jeg har ikke rigtig
> mulighed for at spørge.

Så ville jeg nok i dit sted løbe risikoen. Det er kun nogle få år
det drejer sig om.

Det sikre svar er: Vent til 2020 med at offentliggøre det.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-10-11 12:46

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så ville jeg nok i dit sted løbe risikoen. Det er kun nogle få år
> det drejer sig om.

Det har jeg også tænkt mig at gøre, for hvem skulle komme efter mig?

Men det er meget rart at få detaljerne på plads, selvom det bliver en lidt
'akademisk diskussion'.

Selvfølgelig er der lige den detalje at kvinden nævner sit rigtige navn og
adresse, men det er jo nok ikke sandsynligt hun stadig bor samme sted.
(Jeg tænker på persondataloven).

> Det sikre svar er: Vent til 2020 med at offentliggøre det.

Ja, men nu ligger det sådan at efter svigerfaderens død, dukker minder, ting
og sager op, og vi (svigerfaderen + undertegnede) har haft megen moro ved
at høre denne autentiske optagelse.

I min optik er det en slags 'kulturskat', som bør ligge til alles glæde.

(Jeg vender tilbage i .lyd gruppen når jeg har fundet ud af at få banket de
3 store wav filer sammen til en mere håndterbar størrelse).

Stig Johansen