Bioethanol i Aldi - Brændstof til Wallas 2~
Fra : Jeppe

Dato : 19-10-11 09:26

Gode Venner.

Jeg har en Wallas 2400 liggende, som endnu ikke er monteret.

Jeg har altid spekuleret på hvad der er det bedste brændstof til den, og
noget som kan købes i Danmark.
Vi har hele tiden kunne få tændvæske og lampeolie. De 2 produkter ligner
hinanden på en prik, men jeg antager at tændvædske er til at tænde grill og
bål og ikke egnet som lampeolie. Hvorimod lampeolie er til lamper og måske
wallas 2400. Mon ikke det er et prtroleumsprodukt.

Nu sælger Aldi Bioethanol, er dette det rigtige/bedste brændstof til
bådvarmeren og skal jeg sikre mig hele lageret.

Med venlig hilsen
Jeppe.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-11 09:52

"Jeppe" <jeppe.gunnar...@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu sælger Aldi Bioethanol, er dette det rigtige/bedste brændstof til
> bådvarmeren og skal jeg sikre mig hele lageret.

Jeg har haft rigtig meget ballade med mit helt nye anlæg (jeg havde engang).
Jeg kan kun fortælle at værkstederne som har haft disse anlæg, for salg og
rep. anbefaler kun at bruge Zippo væske som det du kan købe i bl.a Silvan.
Jeg har haft mit af sted på garantien første gang hos Gertsen og Olufsen
hvor det er købt, da jeg fejlagtigt har brugt lampe olie med koks som flg.
Sidste gang var det i Olympic i Lunderskov der havde forhandlingen Af Wallas
der glemte de at samle anlægget ordentligt, så det tog falsk luft ind,
hvorved det endnu engang sodede fuldstændigt til og jeg måtte købe et nyt
væge sæt til 386,-kr. Nu Bruger jeg et dieselfyr Wallas DX3000 Og har
fornyeligt skiftet væge sæt, dog opfandt jeg selv et væge sæt til denne til
hele 26,50kr. Frem for de 386,-kr. Som det sf. Også koster til et Dieselfyr.
Det har aldrig fungeret bedre end nu!

( nu er det Gnisten på Fyn der er forhandler) Det er dog underligt som de
skifter forhandler og service værksteder, det taler vel for sig selv!

Mvh Jens

Fra : BoA

Dato : 20-10-11 08:05

Den 19-10-2011 10:25, Jeppe skrev:
> [...]
>
> Nu sælger Aldi Bioethanol, er dette det rigtige/bedste brændstof til
> bådvarmeren og skal jeg sikre mig hele lageret.

FORSIGTIG !!! FARLIGT !!!!
Diverse tændvædske, grillvædske, lampeolie og sådant er, som du selv
ganske rigtigt antager, petroleumsprodukter. De består af forskellige
blandinger af kulbrinter med lidt afvigende kogepunkter /
antændelsestemperatur.
Du må ABSOLUT IKKE uden videre erstatte dem med ethanol eller andre
alkoholer som fx. propanol eller methanol.
Bioethanol er bare et smart, moderigtigt handelsnavn for ethanol
fremstillet ved forgæring af organisk materiale - fuldstændig som når
man laver snaps eller vodka af kartofler, eller kentucky bourbon af majs.
Hvis du bruger sprit (ethanol) i en brænder der ikke er beregnet til
det, kan du risikere at det hele eksploderer fordi alkoholer oftest har
et meget lavere kogepunkt end olieprodukter. Du må heller ikke hælde
husholdningssprit i en petroleumslampe !

med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Jeppe

Dato : 21-10-11 07:55

Hej Jens og BoA.

Mange tak for svar.
Et Dieselfyr er ganske rigtig at foretrække, men nu må min wallas prøves da
det er den jeg har. Det kan sagtens ske at jeg oplever det samme og må
skifte til et oliefyr, og mon så ikke varmeslangerne kan genbruges.
Oprindelig ville jeg gerne have haft et pottefyr (f.eks Refleks) men kan
ikke finde plads til det. Jeg kan godt lide tanken om at der ikke skal
bruges strøm for at få varme.

Det lyder interessant med din opfindelse af en billigere væge. Hvordan gør
du, og hvor får du materialerne fra.

Jeg kan godt se faren ved brug af Bioethanol når det er letantændeligt som
sprit/benzin. Jeg tror jeg hælder Zibro på den. Mon ikke det er tæt på det
vi kaldte renset petroleum i gamle dage.

Mvh. Jeppe.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-11 10:22

> [...]
>
> Nu sælger Aldi Bioethanol, er dette det rigtige/bedste brændstof til
> bådvarmeren og skal jeg sikre mig hele lageret.

Hej Jeppe.
Mit diesel fyr Wallas DX3000 virker lidt som et potte fyr med en
kobbertænder og en nål hvor i væsken flyder til vægen. Vægen er en tynd
måtte der ligger i bunden af potten. Her til købte jeg en pakke glas
bredbånd med 2 stk. til 39,-kr. Hos vores lokale pejsemand. Disse bruges
normalt til samling af skorstensrør. Jeg klippede dem til i 3 stk. og lagde
dem sf. I bunden af brænder og under tænder der sider i midten af potten
lagde jeg også et lille stykke Rockwool for at bedre at få ild i skidtet.
I petroleums brænder er væge sætte anderledes, her er tænderen monteret på
vægen og det kan man nok ikke lige lave selv. Jeg vil sige efter et par år
med mit wallas 2400 fik jeg det til at brænde rigtig godt og vi havde meget
glæde af det i de 2 år efter, hvor vi kun brugte Zippo olie/petro. Der står
i brugsanvisning at det er en paraffin brænde derfor brugte jeg kun det! Men
det var altså helt forkert kom de frem til. Den finske producent siger Esso
Blue, men i dag er det et Olie produkt udelukkende til villa fyr og ikke som
i gamle dage en ekstra fin lampeolie!!!

Vi købte anden båd og her var så DX3000 installeret og til stor skræk måtte
jeg så på den igen.

Jeg Fralægger mig alt ansvar i forbindelse med fremstilling af væger til
divs. Oliefyr. Der er ingen godkendelse i flg. Lov mm. Så hvis nogen gør mig
efter, kan jeg ikke love for det er lovligt eller om der kan opstå brand!!!

Jeg kan sige at mit Wallas DX3000 køre udbeklageligt, tænder og varme
særdeles godt!

Fra : Per R

Dato : 25-10-11 10:36

Hej
Jeppe

Til en Wallas luftvarmer skal du bruge letpetroleum - ikke sprit!
(bioethanol), jeg har et Wallas 1800 og bruger Alaska Tændvæske og Lampeolie
fra f.eks. HN, det koster ca. 16 kr/l, og varmer perfekt og soder ikke.
Eneste ulempe er, jeg ikke har kunne finde det i større dunke. Lidl sælger
en tilsvarende, bare fra Borups.

M.V.H.
Per

Fra : steffen skov

Dato : 25-10-11 13:27

O-Høj
For et par år siden købte jeg en varmeovn hos "Onkel Harald" til brug et
andet sted end båden. Nu har jeg ikke brug for den længere, så jeg bruger
den overskydende "petroleum" i mine lamper. Det virker fremragende. Klar
flamme. Ingen sodning. Ingen lugt. Måske er dette produkt en løsning?
2 link:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7790&n=10

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7578&n=10

Hilsen Steffen