Holstebro, byen med de tossede lyskryds?
Fra : Klaus G.

Dato : 19-10-11 16:15

Hej.

Nu bor jeg selv i holstebro så det er måske derfor jeg ligger mere mærke til
det netop der. Men for fanden hvor den by da fyldt med dumme lyskryds.
Rigtig rigtig mange kryds køre på en timer, så den "primære"-vej skifter fra
grøn til rød konstant, mens den sekondære vej altid forbliver rød. Dette
medføre en helvedes masse bremsen og sætten igang hver dag. For slet ikke at
tale om de ulykker der sker, fordi folk tænker, "jeg køre sq bare, for den
plejer jo at skifte til grønt igen".

Det kan undre mig at i et så Co2 fikseret samfund, at det kan være tilladt
med så miljøbelastende lyskryds... Jeg mener, 40tons lastbil ska bremse ned
fra 60-70kmt til 20kmt, for så at opdage den skifter til grønt igen og så op
i fart. Er man uheldig, så kan man ramme 5-6stykker på en tur i rundt i
byen.

Som prikken over i'et, så har de nu lavet svingbaner med dedikeret
svingpile, eller hvad man nu kalder dem. Problemet er bare, at den ene
lyskurv med pil i, er placeret i midterhællen på modsatte side af krydset.
På den afstand er det svært at se pilen og maaange køre dagligt over for
rødt, fordi de tror det er grønt lys til at køre ligeud.

De kryds der er blevet udstyret med disse pile, var før på en fast timer, så
man havde noget der mindede om grønbølge gennem den indre ringvej. Dette er
nu fuldstændigt ødelagt, da krydsene skifter uafhængigt af hinanden, alt
efter om der er folk der skal ligeud eller dreje.

*suk*

Andre byer derude hvor dem på tekniskforvaltning, aldrig har prøvet at føre
et automobil i den by de råder over?

--
Klaus G.

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 19-10-11 16:23

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen news:4e9ee96a$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> ulykker der sker, fordi folk tænker, "jeg køre sq bare, for den plejer jo at skifte til grønt igen".

Dem har vi også nogen af her.
Jeg har aldrig forstået hvordan det kan være forsvarligt at sætte lyskrydt til at skifte til rødt på den "for sjov"-måde.
Folk mister jo respekten for lyssignalet, lige som folk for længst har mistet respekten for hastighedsbegrænsningerne.
Det er muligt man vinder lidt på den korte bane, men på lang sigt giver det bagslag.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-10-11 17:44

Den 19-10-2011 17:23, Mads Aggerholm skrev:
> [...]
> mistet respekten for hastighedsbegrænsningerne.
> Det er muligt man vinder lidt på den korte bane, men på lang sigt giver

Måske det er et mislykket forsøg på at lave noget som de har det mange
steder i det sydlige udland.

Der bruger de at sætte et lyssignal op kort efter bygrænsen. Er der ikke
en vej laver de blot en fodgængerovergang.

Lyset står på rødt når der ingen trafik er. Og hvis man så kommer med
max den tilladte hastighed skifter det til grøn inden man når frem til det.

Kommer man for hurtig skifter det først til grønt når man ville havde
været fremme med den tilladte hastighed.

Man lærer hurtigt at holde øje med om der er nogen på fortov/sidevej der
gør at lyset forbliver på rødt.

Man lærer også at overholde det, for lige efter et sådan lyssignal er et
typisk sted at anbringe en blitz.

Fra : Klaus G.

Dato : 19-10-11 19:17

> [...]
> mistet respekten for hastighedsbegrænsningerne.
> Det er muligt man vinder lidt på den korte bane, men på lang sigt giver
Præcis, jeg har flere gange set folk holde halvt sidelæns i deres bil, langt
over stoplinien, da det for sent gik op for dem, at den altså IKKE skiftede
til grønt igen :/

--
Klaus G.

Fra : .J.S...

Dato : 19-10-11 16:34

"Klaus G." wrote in message news:4e9ee96a$0$286$14726298@news.sunsite.dk...

[...]

Der er noget lignende i Rønde, men spørgsmålet er om det skifter helt af sig
selv ?

Mener en del af dem er koblet til noget fartmåling så det kun skifter hvis
der kommer en formastelig bilist med for høj hastighed !

Fra : Klaus G.

Dato : 19-10-11 19:16

> [...]
>
> Mener en del af dem er koblet til noget fartmåling så det kun skifter hvis
> der kommer en formastelig bilist med for høj hastighed !
Uanset hvad hastighed der køres med, så skiftes der :)

Om der er fejl i deres målere, det ved jeg ikke. Men din teori har jeg
afprøvet.

Det du nævner er oftest ved kryds som er røde fra begge retninger når der
ingen trafik er. Nærmer man sig med lovlig fart, så sidder målerne tilpas
fra krydset at det kan nå at skifte inden man kommer for tæt på.

--
Klaus G.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-11 16:42

I Viborg er der en tilsvarende kryds som altid går i rødt blot du nærmer
dig....er ved en stejl bakke tæt på BILKA mod centrum.

Sådanne kryds er årsagen til jeg skider højt og helligt på alt der handler
om grøn miljø og Co2.

Ganske enkelt.

Og nu hæver Sosjaldemokraterne afgiften på alm biler som Mondeo, Avensis
m.fl.

Så godt gået, jer der stemte 'rødt'...

Fra : Klaus G.

Dato : 19-10-11 19:13

> I Viborg er der en tilsvarende kryds som altid går i rødt blot du nærmer
> dig....er ved en stejl bakke tæt på BILKA mod centrum.
Jeps, kørte der lige i dag og jeg kom også helt i hold. Godt nok kun i en
3500kg Sprinter, men stadig væk spild at tid, bremser og brændstof.

> Sådanne kryds er årsagen til jeg skider højt og helligt på alt der handler
> om grøn miljø og Co2.
Præcis!

--
Klaus G.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-10-11 17:07

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> writes:

> [...]
> sætten igang hver dag. For slet ikke at tale om de ulykker der sker,
> fordi folk tænker, "jeg køre sq bare, for den plejer jo at skifte til

Ideen er at få folk ned i fart. Kører du for hurtigt får du lov at
vente.

Er der nogen af de erfarne billister på strækningen der ikke sætter
farten ned for at slippe for bremseriet?

Fra : Klaus G.

Dato : 19-10-11 19:10

> Ideen er at få folk ned i fart. Kører du for hurtigt får du lov at
> vente.
Ja, men det er altså ikke smart hvis man kommer en flok biler efter hinanden
i en fin række(tilladte hastighed) og så pludselig skiftes der til rødt og
så grønt igen. Altså inden alle bilerne er nået over.

> Er der nogen af de erfarne billister på strækningen der ikke sætter
> farten ned for at slippe for bremseriet?
Jeg kender krydsene og ved hvordan de opføre sig. Problemet er bare at det
ikke er muligt alle steder at se om der kommer noget fra sidevejene, før det
er "for sent". SÃ¥ man bremser alligevel.

--
Klaus G.

Fra : Leif Neland

Dato : 20-10-11 09:10

> Ideen er at få folk ned i fart. Kører du for hurtigt får du lov at
> vente.

Nogle steder i Odense gør man det omvendt.
Der er grøn bølge, hvis man kører 65 i 60km-zone

Leif

Fra : K_Nielsen

Dato : 21-10-11 16:40

"Leif Neland" skrev i meddelelsen

>Nogle steder i Odense gør man det omvendt.
>Der er grøn bølge, hvis man kører 65 i 60km-zone

>Leif

Eller også er der måske ikke taget højde for den 10% fejlvisning dit (mange)
speedometer(e) har?

Mvh
Kent

Fra : Leif Neland

Dato : 21-10-11 17:34

Den 21-10-2011 17:40, K_Nielsen skrev:

> "Leif Neland" skrev i meddelelsen

> Eller også er der måske ikke taget højde for den 10% fejlvisning dit
> (mange) speedometer(e) har?

Min gps har ingen fejlvisning.

Leif

Fra : .J.S...

Dato : 22-10-11 15:32

"Leif Neland" wrote in message

> Min gps har ingen fejlvisning.

Ohhh, det første måleinstrument i universets historie uden tolerance
overhovedet, det må du da gerne dokumentere ?

Du kender altså hele tiden din position med 0 meter nøjagtighed ?

mvh/JS

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 22-10-11 16:03

".J.S..." skrev i meddelelsen

> [...]

overhovedet, det må du da gerne dokumentere ?

Du kender altså hele tiden din position med 0 meter nøjagtighed ?
===

Holder man en jævn hastighed og udsigten til satellitterne ikke bliver
forstyret af træer, høje bygninger og lignende, så vises hastigheden
temmelig præcist inden for plus minus 1 km/t.

Hvad er dine erfaringer med det?

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : .J.S...

Dato : 22-10-11 17:43

"Per H. Kristensen" wrote in message

".J.S..." skrev i meddelelsen

> [...]

>forstyret af træer, høje bygninger og lignende, så vises hastigheden
>temmelig præcist inden for plus minus 1 km/t.

Målt i forhold til hvad, eller controlleret på hvilken måde ?

>Hvad er dine erfaringer med det?

Har ikke GPS i bilen.

Har GPS i min telefon og et pulsur med GPS og i begge tilfælde spreder de
opsamlede punkter en del hvis man plotter dem på et kort. Løber jeg f.ex på
et fortov vil positionen ofte blive markeret som ude på cykelstien/vejen
eller nede i grøften. Jeg siger ikke at fejlen er ødelæggende stor blot at
udsagnet 'ingen fejlvisning' er utopisk.

mvh/JS

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 25-10-11 23:35

".J.S..." skrev i meddelelsen

> [...]

eller nede i grøften. Jeg siger ikke at fejlen er ødelæggende stor blot at
udsagnet 'ingen fejlvisning' er utopisk.

==
Du har altså ingen praktisk erfaring med at aflæse din hastighed med en gps
i en bil samt brug af stopur og kilometersten - så skulle du nok have holdt
munden lukket i stedet for at lukke en påstand ud du ikke har belæg for. Det
skaber kun støj.

Kom igen når du har målt lidt på en gps i en bil med fartholder ;)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : .J.S...

Dato : 26-10-11 00:04

> [...]
>Det skaber kun støj.

>Kom igen når du har målt lidt på en gps i en bil med fartholder ;)

Pust dig endeligt op, min eneste påstand var at enhver måling er behæftet
med en fejlvisning, har ikke udtalt mig om hvilken nøjagtighed der kan
opnåes med en GPS i en bil.

Men lad os da endeligt høre om dine måleresultater og gerne suppleret med
noget uafhængig dokumentation.

Har søgt på emnet på nettet men ikke fundet noget rigtigt godt.
En ret linie i fladt terræn skulle give bedst nøjagtighed, mange sving og op
og ned ad bakke dårligere nøjagtighed. Fejlen skulle også være en fast
størrelse i m/s så des hurtigere man køre des mindre er fejlen i %.
Angiveligt skulle man kunne måle mere nøjagtigt ved hjælp af noget dobbler
effekt på frekvensen af signalerne fra sattelitterne i stedet for blot
punkter på jorden, men om de GPS enheder man har i en bil bruger den metode
ved jeg ikke.

mvh/JS

Fra : Armand

Dato : 26-10-11 12:43

Den 26-10-2011 01:03, .J.S... skrev:

> [...]
> og op og ned ad bakke dårligere nøjagtighed. Fejlen skulle også være en
> fast størrelse i m/s så des hurtigere man køre des mindre er fejlen i %.

Hvor ofte får man et 'blip'?

Jeg mener: Hvis signalerne ligger relativt tæt og kan variere et par
meter vil den sideværts variation hurtigt give et meget zig-zag'et spor,
som naturligvis vil være længer end den lige linie.
Dén fejlmulighed formindskes dog også med hastigheden.

Men generelt stoler man for blindt på alt der skrives med røde lysende
tal eller på et display.
Hvor mange spørger f.eks. sheriffen om hvornår hans laser-gun sidst blev
kalibreret?!

--
Armand.

Fra : .J.S...

Dato : 26-10-11 17:11

"Armand" wrote in message

>Hvor ofte får man et 'blip'?

Mener det er teknisk muligt at beregne positionen med få ms interval, men da
det koster en del processorkraft afhænger det af GPS enheden, 1hz tror jeg
er typisk.

> [...]
>naturligvis vil være længer end den lige linie.
>Dén fejlmulighed formindskes dog også med hastigheden.

Det må altid være en fordel med flest mulige punkter, der foregår sikkert
noget midling i software for at forsøge at udjævne zig-zag forløbet. Hvis
man f.ex kører rundt på en oval-bane vil de rette linier mellem punkterne
give en for kort distance/lav hastighed, og her vil flere punkter mindske
fejlen.

>Hvor mange spørger f.eks. sheriffen om hvornår hans laser-gun sidst blev
>kalibreret?!

Der vil jeg nu tro/håbe de har en fast procedure for kalibrering, og man får
jo 'rabat' for den fejl apparatet kan tænkes at ha.

Skal man måle hastigheden/positionen rigtigt præcist skal man nok ha en
enerti enhed som man har i fly, den kan måle meget præcist over kortere tid,
men har så noget drift over tid hvorfor man løbende retter den ind ved hjælp
af GPS.

mvh/JS

Fra : Leif Neland

Dato : 26-10-11 22:51

Den 26-10-2011 18:10, .J.S... skrev:

> [...]
> enerti enhed som man har i fly, den kan måle meget præcist over kortere
> tid, men har så noget drift over tid hvorfor man løbende retter den ind

Nogle af Garmins gps-moduler har en nøjagtighed på 0.1 knob, dvs 0.1852
km/h, men det er nok fordi de giver hastigheden i knob med 1 decimal.

Positionen er derimod kun indenfor 15 m med 95% sandsynlighed.

Der skrives ikke så meget om nøjagtigheden i deres "færdige apparater".

GPS som hastighedsmåler i fly har kun interesse for ankomsttidspunktet,
det er hastigheden i forhold til luften der afgør om flyet staller eller
flyver for hurtigt.

Leif

Fra : .J.S...

Dato : 26-10-11 23:13

Den 26-10-2011 18:10, .J.S... skrev:

>GPS som hastighedsmåler i fly har kun interesse for ankomsttidspunktet, det
>er hastigheden i forhold til luften der afgør om flyet staller eller flyver
>for hurtigt.

For civile fly er det nok rigtigt men militæret har andre formål end bare
det at flyve som det skal bruge hastighed til, også hastighed i forhold til
jorden

Fra : CL

Dato : 22-10-11 18:33

Den 22-10-2011 17:03, Per H. Kristensen skrev:
> [...]
> forstyret af træer, høje bygninger og lignende, så vises hastigheden
> temmelig præcist inden for plus minus 1 km/t.

Hvilke er en fejlvisning ved 50 km/t på 4% ;)

Carsten Larsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-10-11 18:50

Den 22-10-2011 19:32, CL skrev:
> Hvilke er en fejlvisning ved 50 km/t på 4% ;)

Hvilket er mere end der må være i en lastbil.

(Måske derfor tachografen ikke er gps-baseret.)

Fra : Henning

Dato : 19-10-11 17:26

On Wed, 19 Oct 2011 17:14:49 +0200, "Klaus G."
<webmaster@seth-enoch.dk> wrote:

> [...]
>tale om de ulykker der sker, fordi folk tænker, "jeg køre sq bare, for den

Hvis du havde grønt hele vejen ud af f.eks. Skivevej, ville farten
lynhurtigt nå op på 70-80 km/t. Ved at lade krydsene være røde til du
nærmer dig, holdes farten nede.

> [...]
>fra 60-70kmt til 20kmt, for så at opdage den skifter til grønt igen og så op

Nej, en 40 tons lastbil må ikke køre mere end 50 km/t i byzone.

Fra : Klaus G.

Dato : 19-10-11 19:12

> Hvis du havde grønt hele vejen ud af f.eks. Skivevej, ville farten
> lynhurtigt nå op på 70-80 km/t. Ved at lade krydsene være røde til du
> nærmer dig, holdes farten nede.
Jamen problemet er jo, at der ikke er rødt fra begge sider. Men at den
primære vej, somregl den store vej har grønt, så rødt, så grønt, så rødt osv
osv osv dagen lang, året lang. Så selv om man køre de lovlige 40, 50 eller
60kmt hvor det nu er man befinder sig, så risikere man at skulle helt eller
næsten helt i hold, bare fordi krydset skal over til rødt og så grønt igen.

> Nej, en 40 tons lastbil må ikke køre mere end 50 km/t i byzone.
Så lad os sige den bremser fra 50km til 10kmt i stedet for så... Same shit
different wrapping.

--
Klaus G.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-10-11 17:36

Den 19-10-2011 17:14, Klaus G. skrev:
> Hej.

<cut: Holstebro og lyskryds>
> *suk*
> Andre byer derude hvor dem på tekniskforvaltning, aldrig har prøvet at
> føre et automobil i den by de råder over?

I min tid som taxichauffør i Århus, kom jeg ud for at køre med to
personer (på hver sin tur) der sad på det samme kontor på teknisk
forvaltning.

Begge blev stillet spørgsmålet om hvorfor der ikke var grøn bølge på
Ringgaden (ikke at forveksle med Ringvejen).

Jeg fik to forskellige svar, og de var begge to forkerte.

Det ene svar var at der da var grøn bølge. (I princippet rigtig, den var
bare ved en del over den tilladte hastighed.)

Det andet svar var at det ikke lod sig gøre. Hvilket var forkert, da der
tidligere havde været en velfungerende grøn bølge ved 55 km/t. (60 km/t
tilladt)

Så de kendte nok heller ikke så meget til at køre bil. Måske derfor de
brugte taxi så meget som de gjorde.

Jeg har i anden forbindelse erfaret at det, som kommunal ansat, er en
fordel IKKE at vide noget om det område man er sat til at forvalte.

Fra : Armand

Dato : 20-10-11 21:21

Den 19-10-2011 18:35, Finn Guldmann skrev:

> [...]
>
> Det andet svar var at det ikke lod sig gøre. Hvilket var forkert, da der
> tidligere havde været en velfungerende grøn bølge ved 55 km/t. (60 km/t

Det med grøn bølge kan i realiteten kun lade sig gøre på ind/udgående
strækninger under rush-hour, hvor trafikmajoriteten får grøn bølge at
ride på.
Me4n det er ganske umuligt at lave en dobbeltrettet grøn bølge som på
omtalte ringvej!
Prøv lige selv at konstruere en dobbeltrettet grøn bølge: Det ender i
mudder :-|

Omkring trådens subj:
Jeg kender ikke til nævnte lyskryds, men man har i en del år benyttet
sig af en styringsteknik hvor der permanent er rødt lys i begge
retninger og at førstkommende får grønt i sin retning.
Formålet er såvel at dæmpe hastigheden qua de permanente røde lys, og
alligevel give et trafikflow på højde med rundkørsler når der alligevel
skiftes til grønt for dem der nærmer sig!
Jeg har ikke opfattet styringer der ligefrem har et delay der svarer til
hastighedsgrænsen, men i grunden lyder det da smart i forlængelse af
formålet.

Derfor bliver jeg nødt til at spørge om det i grunden ikke er en sådan
styring der driller jer!?

Og er der et anlæg der virker stik modsat, kan det være en simpel fejl
som teknisk forvaltning sikkert gerne vil høre om.

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-10-11 23:14

Den 20-10-2011 22:21, Armand skrev:
> [...]
> omtalte ringvej!
> Prøv lige selv at konstruere en dobbeltrettet grøn bølge: Det ender i

Der var faktisk en grøn bølge, og begge veje. Ok, der var knuder med et
enkelt lyskryds, men det var det samme begge veje. Over en strækning på
ca 5 km, syntes jeg da det er ganske godt gået.

Den grønne bølge lå ved 55 km/t, 5 km/t under de tilladte 60 km/t. På et
tidspunkt blev der endda skiltet med det.

Og du har ganske ret i at prioriteten var på Ringgaden, og ikke på
indfaldsvejene.

Jeg skal lige huske at nævne at det her er tilbage midt i 80'erne.

Sidst i 90'erne lå prioriteten stadig på Ringgaden, således at forstå at
hvis lyskrydsene gik ned ville det være indfaldsvejene der havde
vigepligten. Men den grønne bølge var ikke brugbar. (andet end om
natten)

Fra : Klaus G.

Dato : 21-10-11 06:21

> Derfor bliver jeg nødt til at spørge om det i grunden ikke er en sådan
> styring der driller jer!?
Nix, dem er der også en del af og dem kan jeg godt se fidusen i.

Men jeg kan så lige nævne at der er kommet ekstra lyskurve op i omtalte
kryds hvor folk drøner over for rødt, fordi svingpilen sad dumt. Nu har jeg
for første gang i en uge ikke set nogen køre over for rødt :)

--
Klaus G.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-11 07:59

Den 21-10-2011 07:21, Klaus G. skrev:
> [...]
> kryds hvor folk drøner over for rødt, fordi svingpilen sad dumt. Nu har
> jeg for første gang i en uge ikke set nogen køre over for rødt :)

Måske der er nogen i den kommunalbestyrelse der læser med her.

Fra : Leif Neland

Dato : 21-10-11 12:15

Finn Guldmann wrote:
> Måske der er nogen i den kommunalbestyrelse der læser med her.

Det er ikke utænkeligt; da jeg brokkede mig om det uhensigtsmæssige i at
nedsætte hastighedsgrænsen til 90 ved de midlertidige åbninger i autoværnet
ved vejarbejdet på Vestmotorvejen, blev det ændret i løbet af en uges tid.

Leif

Fra : Klaus G.

Dato : 21-10-11 15:53

> Måske der er nogen i den kommunalbestyrelse der læser med her.
Hehe, meen nej. Jeg tror bare der er nogle andre trafikkanter der har
brokket sig til teknisk forvaltning, i stedet for at skrive her :)

--
Klaus G.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-11 18:52

>Hehe, meen nej. Jeg tror bare der er nogle andre trafikkanter der har
>brokket sig til teknisk forvaltning, i stedet for at skrive her :)

jep, bor her selv, og var også lige ved, sikke noget skrammel de fik
lavet, men nu rumsterer de da med det
http://dagbladet-holstebro-struer.dk/holstebro/video-problem-kryds-fik-flere-lys

mvh. Karsten

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-10-11 18:20

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev

> Hehe, meen nej. Jeg tror bare der er nogle andre trafikkanter der har
> brokket sig til teknisk forvaltning, i stedet for at skrive her :)

Mange har i forskellige grupper berettet, at ting er blevet ændret, efter at
de har skrevet om dem på Usenet.

På Usenet sidder læsere med stor interesse for helt specielle emner, og der
sidder langt flere læsere end skribenter.

Hvis man har noget konstruktivt at bringe, er det aldrig en dårlig idé at
bringe det på Usenet.

Personligt blev jeg for en hel del år siden, overrasket over at en af min
egne udgydelser, blev til en historie på forsiden af Politiken.

Så jo, Usenet læses af mange, og nogen gange bliver ord til handling.

Mvh. Uffe Ravn