skilsmisse
Fra : Ralph

Dato : 18-10-11 15:32

Hejsan

Et familiemedlem skal skilles, han har 30% anparter i et ApS, købt for 5-6
år siden(ApS er ældre, men han købte sine anparter ca. 2005).

1. Anparter købt da egenkapital lå på 3-400.000, der skyldes idag 130.000 på
den den investering.
2. Egenkapital er steget til 3½ mill.
3. Friværdi i hus = 0
4. Konen har opsparet en pension på ½ mill. i løbet af ægteskab.

Er regnestykket så ikke: værdistigning af 30% af egenkapital minus konens
pensionsopsparing divideret med 2 = at betale til konen.
Firmaet er mere værd end de 3½ mill., men det er ikke til salg og dette kan
han næppe kræve da han har under 50%.

--
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 18-10-11 16:52

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev
> [...]

> Firmaet er mere værd end de 3½ mill., men det er ikke til salg og dette
> kan han næppe kræve da han har under 50%.

Konens pension er hendes alene og indgår ikke i fællesboet.

Lov om ægteskabets retsvirkninger:
§ 16 b. Ved skifte i anledning af separation, skilsmisse eller bosondring
udtager ægtefællerne egne rimelige pensionsrettigheder forlods af
fællesboet.

Værdien af anparterne deles, det vil sige deres handelsværdi minus gælden,
de 130.000 kr.
Ud over at der kan være særlige aftaler i en anpartshaveraftale kan de jo
sælges uden at firmaet som sådan sælges, er firmaet mere værd end den
bogførte egenkapital er anparterne mere værd.

Måske skal man bare overføre halvdelen af anparterne og gælden til konen, så
kan hun sælge til højstbydende.

Det kan så undre man for 5-6 år siden købte 30% af 3-400.000 kr og skylder
130.000 på det køb.
Men det er nu ligegyldigt, pension holdes udenfor og resten deles lige over.

Pensionen til konen og halvdelen af værdien af anparterne minus gælden.

Hvad rimelige pensionsrettigheder er helt præcist tør jeg ikke sige, men det
må handle om at den ene part ikke har brugt alle sine penge til
pensionsordning, mens den anden har betalt den daglige husholdning.

Der er noget om emnet i linket.
http://www.nordealivogpension.dk/V%C3%A6rd+at+vide/Aktuelt+om+pension/Nyhedsbrev/Deling+af+pension+ved+skilsmisse/1493902.html

mvh
Alex Christensen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-10-11 16:51

On Oct 18, 5:52 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> Hvad rimelige pensionsrettigheder er helt præcist tør jeg ikke sige, men det
> må handle om at den ene part ikke har brugt alle sine penge til
> pensionsordning, mens den anden har betalt den daglige husholdning.

Det er efterhånden 8 år siden, jeg havde familieret, men dengang lærte
vi da vist, at ratepensioner udtages forlods, mens kapitalpension
indgår i bodeling. Det kan have ændret sig siden.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-10-11 22:28

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Det er efterhånden 8 år siden, jeg havde familieret, men dengang lærte
> vi da vist, at ratepensioner udtages forlods, mens kapitalpension indgår
> i bodeling. Det kan have ændret sig siden.

Dengang [for 8 år siden] var ratepensioner og kapitalpensioner
sidestillet og indgik i boet (fordi de havde en kapitalværdi), mens
livrenter ikke indgik i boet (for en jurist har de ingen kapitalværdi
fordi udbetaling er betinget af at du opnår pensionsalderen).

Siden 1997 indgår pensioner som hovedregel ikke i boet, uanset typen
http://www.skilsmisseraad.dk/pension-skilsmisse.html

En undtagelse kan være hvis den ene part har haft ekstraordinært store
indbetalinger på en pensionsordning (hvilket er blevet noget sværere
efter at der kun kan opnås fradrag for 100k per år på ratepensioner).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-10-11 00:07

Jesper Lund wrote:

> Siden 1997 indgår pensioner som hovedregel ikke i boet, uanset typen
> http://www.skilsmisseraad.dk/pension-skilsmisse.html

Skal selvfølgelig være 2007..

--
Jesper Lund

Fra : Ralph

Dato : 20-10-11 14:01

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Firmaet er mere værd end de 3½ mill., men det er ikke til salg og dette
> kan han næppe kræve da han har under 50%.

Tak for input - sagen er nu afklaret til alles tilfredshed under hensyntagen
til hvad manden har råd til og hvad konen kan acceptere. Altså ikke en
egentlig juridisk afgørelse.

Efter 14 dages banden og svovlen, var han allerede ½ time efter aftalen
igang med at planlægge fremtiden

--
Ralph