Hej Nogle der kan hjælpe mig ?
Fra : Madsen

Dato : 18-10-11 03:53

Hej alle
Jeg har en Citroen C4 Grand picasso 2,0i VTR årg 2007, den var til 120.000
km service fredag den 14/10/2011, da jeg kørte hjem fra service begyndte den
at gå meget urolig i tomgang gik op og ned i omdr. citroen værkstedet ( har
overholdt alle service på Citroen Esbjerg ) Jeg kører så til Citroen Esjerg
mandag D. 17/10/2011 for at klage over den urolige tomgang, de siger det nok
er en defekt tændspole, det var det så ikke, så er det nok en defekt
tændrør, det var det så heller ikke, så laver de en komrisions test, og her
viser det sig at der ing komprision er på et af de 4 cylinder, ja det var
vel nok ærgelig siger mekanikeren, det er nok en toppakning/ventil/stempel
der er stået af nu er mit spørgsmål, burde de ikke have kunne se det til
service ? nogle der ved om det er noget man kan få Citroen Danmark til at
betale, for vil jo da mene at en maskine skulle kunne kører merer end de
120000 km og ALLE service er overholdt, ( bilen er en invalidevogn )

Håber nogle kan hjælpe mig, for har bestemt IKKE 17000,- kr til rep. jeg er
trods alt kun invalide pensionist

mvh Madsen

Fra : Jubi

Dato : 18-10-11 05:57

"Madsen" <tho@dbmail.xx> skrev i meddelelsen
> der er stået af nu er mit spørgsmål, burde de ikke have kunne se
> det til service ?

Det kommer an på hvad der udføres ved et eftersyn. Har de en liste over
hvad der udføres? Har du fået en liste over hvad der er udført?

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Madsen

Dato : 18-10-11 06:05

"Jubi" skrev i meddelelsen

> [...]

Det kommer an på hvad der udføres ved et eftersyn. Har de en liste over
hvad der udføres? Har du fået en liste over hvad der er udført?

Hej
jeg har fået en liste over hvad der er tjæket, hvad de har lavet/udført kan
jeg vist først se når jeg får min regning fra Citroen

mvh Thomas

Fra : Jet

Dato : 18-10-11 05:23

On 18 Okt., 08:04, "Madsen" <t...@dbmail.xx> wrote:

> [...]
> Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
> Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Prøv se i SERV ICE bogen/hæftet hvor mekanikeren hakker af hvad han
har tjekket og skriver hvad der er udskiftet.
Læs Bilens manual, der står hvad der skal udføres til service
eftersyn.
En udfyldt SERVICE bog er rigtig mange penge værd, når man skal sælge
bilen, uden den og medfølgende fakturaer,
får man ikke mange penge for sin bil.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 18-10-11 23:31

Jet formulerede tirsdag:

> Prøv se i SERV ICE bogen/hæftet hvor mekanikeren hakker af hvad han

Han hakker ikke noget af i servicebogen, blot et stempel og dato for
service udført

Serviceskema for 120000 ser ca. sådan ud, det er for en 2.0 CGP
http://imageshack.us/photo/my-images/200/citroenc4g.jpg/

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 18-10-11 23:40

Brian Vestergaard tastede følgende:
> Serviceskema for 120000 ser ca. sådan ud, det er for en 2.0 CGP
> http://imageshack.us/photo/my-images/200/citroenc4g.jpg/

Ved ikke hvorfor billedet blev så dårligt, men dette skulle være bedre
http://img585.imageshack.us/img585/5774/citroenc4p.jpg

Fra : Jens

Dato : 18-10-11 07:20

"Madsen" <tho@dbmail.xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> ( bilen er en invalidevogn )
>
> Håber nogle kan hjælpe mig, for har bestemt IKKE 17000,- kr til rep. jeg

Kompressionstest indgår normalt ikke i serviceeftersyn, men værkstedet
skulle da nok have bemærket, at motoren ikke gik perfekt.

Det hjælper dig dog nok heller ikke meget. Min vurdering er, at det ikke er
sandsynligt, at fejlen er opstået som følge af serviceeftersynet - med
mindre værkstedet i forvejen har haft rodet i topstykket eller andet i
'maven af motoren' i forbindelse med service-eftersynet, eller der kan
påvises fejl fra værkstedets side som f.eks. manglende motorolie, forkert
olietype påfyldt eler lign. Det er dog nok lidet sandsynligt, da du - så
vidt jeg forstår - har afleveret en bil, der efter din vurdering var
velfungerende og fejlfri, til service.

Det lyder som om der ikke er nogen vej uden om at løfte toppen af. Bilen har
ca. 4 år på bagen, og med 120.000 km på klokken tvivler jeg på, at Citroen
vil tage den per kulance, men det kan da altid være et forsøg værd at prøve.
Min forventning er, at Citroen blot vil forholde sig til indholdet af
garanti-bestemmelserne - de siger vel 2 år? Overholdelse af alle
serviceintervaller på autoriseret værksted giver ikke umiddelbart
rettigheder eller garanti ud over dette.

Jeg ville da bestemt også forvente mere end 120.000 km uden større problemer
i en 'ny' bil, men det kan jo afhænge af utroligt mange forhold.

/Jens

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-10-11 11:16

Jens wrote:

> Jeg ville da bestemt også forvente mere end 120.000 km uden større
> problemer i en 'ny' bil, men det kan jo afhænge af utroligt mange forhold.

Ja, og hvis mpotoren har været for varm som følge af manglende
kølervæske/vand, kan det sagtens tænkes at topstykket har slået sig, og
toppakningen dermed er røget sig en tur.

Jeg tror ikke på manglende olie, for så var det plejlstangslejerne, der var
røget.

Brændte ventiler har jeg godt set, men det var dengang vi 'voldtunede'
volvoer, og kunne ikke få 100 oktan

Nåh ja ventiler - jeg blev også den 'lykkelige' ejer af et nedsmeltet
stempel fordi vi kørte 'lidt hurtigt'

Det tror jeg dog ikke sker i 'dagens danmark'.

Stig Johansen

Fra : alexbo

Dato : 18-10-11 19:10

"Madsen" <tho@dbmail.xx> skrev

> Håber nogle kan hjælpe mig, for har bestemt IKKE 17000,- kr til rep. jeg
> er trods alt kun invalide pensionist

Du har skrevet i både jura og bilgruppen og i ingen af dem er din emnelinie
særlig sigende.
"Hjælp mig" Hvad skal jeg gøre" "Er her nogen" fortæller ikke en skid om
hvad du ønsker, men nu får du et svar alligevel der dækker begge grupper.
Jeg kan se indlægget er skrevet midt om natten så hvis du har ligget vågen
og spekuleret inden du satte dig til maskinen og skrev dit indlæg må du
tilgives at du ikke skriver præcist.

Jeg synes du skal melde dig ind i FDM og derefter bestille en specieltest,
det kan man forøvrigt uden at være medlem, men du kan nu godt få brug for et
medlemsskab senere.

Hvis du har ret i det rent faktuelle at bilen intet fejlede inden service og
at der nu mangler kompression, så er næste skridt at finde fejlen, det er
nemt nok, men dit værksted gider åbenbart ikke.
Man sætter tryk i den dårlige cylinder så fiser luften ud af utætheden, så
behøver man ikke gætte på om det er en ventil, stempel eller toppakning, det
viser sig tydeligt.

Fejlen kunne være en fejljusetring af en ventil, så kan den ikke holde tæt
og så er der ingen kompression.
Nu ved jeg ikke om der kan og/eller skal stilles ventiler ved 120.000 km
service, men det er mit bedste bud, hverken stempel eller toppaknig, tager
skade af et serviceeftersyn.
Det er også muligt at en hydralisk ventiljusteringsting er defekt, men lad
FDM eller et andet og bedre værksted finde fejlen inden Citroen skiller hele
bilen ad for at finde en fejl man kan finde på 10 minutter med den ene hånd
i lommen

mvh
Alex Christensen

Fra : Ralphk

Dato : 18-10-11 20:02

Det eneste jeg kan tilføje er at netop Citroen er MEGET tunge at danse med
og du får ikke noget gratis hos dem.
Prøvede det elv med min C4.
Tingene ser helt anderledes ud nu hvor jeg kører Toyota.
Men det hjælper dig selvfølgelig ikke i den situation du står i nu.

Fra : alexbo

Dato : 18-10-11 23:39

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> [...]
> FDM eller et andet og bedre værksted finde fejlen inden Citroen skiller
> hele bilen ad for at finde en fejl man kan finde på 10 minutter med den

En fejlmonteret tandrem er et andet bud, det passer med de 120.000 km det
lyder sandsynligt den er blevet udskiftet og enten sidder forkert, har
siddet forkert eller måske at motoren er tørnet med remmen afmonteret.

Først og fremmest skal du have bilen ud af Citroen's hænder og konstateret
fejlen, så kan man bedømme om den kan bebrejdes Citroen, og skal du have
Citroen til at betale er FDM en god partner at have med til det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 18-10-11 23:45

alexbo forklarede:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> En fejlmonteret tandrem er et andet bud, det passer med de 120.000 km

Ja det kunne det nemt være, fabrik siger 120000km/10år, Svensk importør
siger 80000km, men dansk importør siger 80000km/4år, så skal de bare
blive enige... godt man ikke har en franskmand

Fra : alexbo

Dato : 19-10-11 00:00

"Brian Vestergaard" skrev

> Ja det kunne det nemt være, fabrik siger 120000km/10år, Svensk importør
> siger 80000km, men dansk importør siger 80000km/4år, så skal de bare blive
> enige... godt man ikke har en franskmand

Ja jeg kan se på dit skema at der ikke omtales ventilkontrol/justering så
jeg vil også hælde til tandremmen, man kan så frygte at værkstedet er gået i
gang med at skille ad, skifter den ventil de har bukket og lader Madsen
betale.
Madsen skriver intet om hvorvidt han tog bilen med hjem, lod den stå mens
han ville tænke lidt over sagen eller han bare har sat værkstedet i gang med
at lave bilen, jeg er bange for han har gjort sagen meget svær for sig selv
hvis de er gået i gang.

Det havde været noget bedre og måske langt billigere for Madsen hvis vi
havde hørt om sagen den fredag den startede.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 19-10-11 00:10

alexbo tastede følgende:
> [...]
> lave bilen, jeg er bange for han har gjort sagen meget svær for sig selv hvis

Ja eller endnu være, bare kører i den som den er...

Fra : Madsen

Dato : 19-10-11 06:04

"alexbo" skrev i meddelelsen

"Brian Vestergaard" skrev

> [...]

Det havde været noget bedre og måske langt billigere for Madsen hvis vi
havde hørt om sagen den fredag den startede.

hej Alex
nej jeg har taget bilen med hjem, og der er ikke skiftet tandrem da de siger
det først skal ske ved 150.000 km. for som skrevet har jeg ikke de 17,000 de
siger det vil koste at få den lavet, så nu står den bare og jeg er så bundet
til mit hjem

og er der noget i vil vide siger i bare til, jeg er vist ikke så go til at
skrive hvad jeg mener undskyld

mvh Madsen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 19-10-11 06:16

Madsen skrev den 19-10-2011:
> [...]
> siger det vil koste at få den lavet, så nu står den bare og jeg er så bundet

Meld dig ind i FDM, lad dem kigge på sagen...

Fra : alexbo

Dato : 19-10-11 09:04

"Madsen" skrev

> hej Alex nej jeg har taget bilen med hjem,

Godt, så har du ikke mistet dine muligheder.

>og der er ikke skiftet tandrem da de siger det først skal ske ved 150.000
>km.

Så ryger den teori, den næste er så at der hele tiden har manglet
kompression og den dårlige motorgang slet ikke har noget med det at gøre,
men noget andet Citroen har pillet ved.
For 2 år siden var det en Mitsubishiejer der fik en regning på 12.000 kr
stillet i udsigt, bilen kørte elendigt efter servicebesøg, det var en slange
værkstedet havde fået revet løs.

Som Brian også har svaret så er vejen frem gennem FDM, de har en
"specieltest" 840 kr timen for medlemmer 1040 kr for ikke-medlemmer, sådan
en skal du bruge, og så skal du i øvrigt finde et bedre værksted, det er
desværre lettere sagt end gjort.

Når bilen kører dårligere efter service end inden bør et seriøst værksted
kunne gøre det bedre end at slå ud med armene og sige det er bare uheldigt.
En dårlig eller manglende kompression lyder selvfølgelig ikke godt, men
sådan en måling foregår med 50 omdrejninger i minuttet, mens bilen kører ved
800 til 5.000, så der kan sagten være en lille utæthed der betyder meget ved
få omdrejninger men stort set intet ved kørsel.

Men det hele bygger på at du ved med sikkerhed at den kørte meget bedre
inden dette service.
Ind i FDM og en tur til deres testcenter på Hedelundvej 19, 6705 Esbjerg Ø

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-11 10:19

alexbo wrote:

> Så ryger den teori, den næste er så at der hele tiden har manglet
> kompression og den dårlige motorgang slet ikke har noget med det at gøre,
> men noget andet Citroen har pillet ved.

Tjek om der er skiftet tændrør ved serviceeftersynet.

Det er set at man ved at skrue dem forkert(skævt) i i alutop ødelægger
gevindet, og dermed mister kompression.

Stig Johansen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-10-11 17:27

Den 19-10-2011 11:19, Stig Johansen skrev:

> Tjek om der er skiftet tændrør ved serviceeftersynet.
>
> Det er set at man ved at skrue dem forkert(skævt) i i alutop ødelægger
> gevindet, og dermed mister kompression.

Ja, eller der er faldet noget møg ned i cylinderen da tændrøret var ude.
Men så kan man jage et kamera ned og undersøge for skader.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 19-10-11 19:53

Ib Jakobsen skrev:

> Ja, eller der er faldet noget møg ned i cylinderen da tændrøret var ude. Men
> så kan man jage et kamera ned og undersøge for skader.

Så er det vist MEGET teoretisk... hvad skulle falde ned ved
tændrørsskift ??

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-10-11 20:53

Den 19-10-2011 20:53, Brian Vestergaard skrev:

> Så er det vist MEGET teoretisk... hvad skulle falde ned ved
> tændrørsskift ??

Teoretisk. Lad os starte med grus og andet møg der ofte ligger nede i de
dybe huller tændrørene sidder. Mange har for vane at skrue tændrørene ud
og så lave andet i motorrummet. Der kan nemt smutte en møtrik eller
skive ned gennem gevindhullet. Det er mere sandsynligt end teoretisk. En
omhyggelig mekaniker løsner og blæser rent inden de skrues ud. Og sætter
de nye i med det samme.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-11 10:23

alexbo wrote:

> For 2 år siden var det en Mitsubishiejer der fik en regning på 12.000 kr
> stillet i udsigt, bilen kørte elendigt efter servicebesøg, det var en
> slange værkstedet havde fået revet løs.

Det er fint du kommer med råd Alex, men prøv at forholde dig til, at det
tilsyneladende kun er den _ene_ cylinder, der er gal.

Generelle fejl (tandrem, slanger), skal udelukkes, da de vil berøre alle
cylindre, og ikke kun en enkelt.

Jeg synes det er vigtigt at få fastslået hvorvidt det er _kompressionen_ på
den ene cylinder, og _hvordan_ den er målt.

Det er heller ikke unpormalt at et sk*de tændkabel er årssag til ujævn
tomgang , men det har intet med kompression at kgøre.

Stig Johansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-11 16:19

Madsen skriver:

> og er der noget i vil vide siger i bare til

Start med at opliste alt, hvad der står på regningen fra eftersynet.

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-11 09:14

alexbo wrote:

> Man sætter tryk i den dårlige cylinder så fiser luften ud af utætheden, så
> behøver man ikke gætte på om det er en ventil, stempel eller toppakning,
> det viser sig tydeligt.

Nej det gør man ikke.

Man låner en kompressionstester, og sammenligner kompressionen på alle
cylindre.

Jeg ved ikke om de findes mere, men operationen er ganske simpel.

Afmonterer tændrør, og tester hver cylinder.

Det er vigtigt at skelne mellem _ingen_ kompression (OP), og _nedsat_
kompression.

_Nedsat_ kompression, kan sagtens skyldes et 'utæt' tændrør eller ødelagt
gevind, eller lign....

Hvis OP kan noget selv, så skru tændrørerne af, og se om gevindet er 'sort'
- og evt. påmonter nye tændrør.

Jeg har som sagt selv oplevet _ingen_ kompression på den ene cylinder
(nedbrændt stempel), og hvis der er udfald på en cylinder på en 4-cyl, vil
jeg påstå, at den slet ikke kan gå i tomgang, og sandsynligves slet ikke
kunne starte.

Stig Johansen

Fra : alexbo

Dato : 19-10-11 10:07

"Stig Johansen" skrev

> Nej det gør man ikke.
> Man låner en kompressionstester, og sammenligner kompressionen på alle
> cylindre.
Det vil sige at når man har en cylinder med dårlig kompresion låner man en
anden tester og prøver med den

> Jeg ved ikke om de findes mere, men operationen er ganske simpel.
Jo kompressionstestere findes endnu.

> Afmonterer tændrør, og tester hver cylinder.
En gang til, hvor mange gange vil du teste en dårlig cylinder.

> Det er vigtigt at skelne mellem _ingen_ kompression (OP), og _nedsat_
> kompression.
Næh, ingen kompression er bare en udgave af nedsat kompression

>Afmonterer tændrør, og tester hver cylinder.
>_Nedsat_ kompression, kan sagtens skyldes et 'utæt' tændrør eller ødelagt
gevind, eller lign....

Hvaba, først piller du tændrøret ud og måler dårlig kompression, så tror du
at det skyldes det tændrør der lige er pillet ud.

Lad nu være med at forkludre sagen for Madsen han har rigeligt at tænke
over.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mcwm

Dato : 19-10-11 10:40

Den 19-10-2011 11:06, alexbo skrev:
> Hvaba, først piller du tændrøret ud og måler dårlig kompression, så tror
> du at det skyldes det tændrør der lige er pillet ud.
LOL

Venligst
Mcwm

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-10-11 12:08

Opdagede først nu det var _fritid_.bil og ikke _teknik_.bil.

alexbo wrote:

> "Stig Johansen" skrev

> Det vil sige at når man har en cylinder med dårlig kompresion låner man en
> anden tester og prøver med den

Nej nej, jeg snakker om _metoden_.
En 'gammeldags' kompressionstester sætter ikke tryk på cylinderen, men
sættes i hvert tændrørshul hvor man tørner motoren med startmotoren.

Det er jo noget vrøvl når du påstår man kan afgøre _årsagen_ til manglende
kompression vha. tryk.

Men det er jo heller ikke _teknik_ gruppen det her.

> Jo kompressionstestere findes endnu.

> En gang til, hvor mange gange vil du teste en dårlig cylinder.

_Metoden_ Alex - metoden.

> Næh, ingen kompression er bare en udgave af nedsat kompression

Teoretik set ja, men men _teknisk_ set er der himmelvid forskel, men nu er
vi jo ikke i _teknik_.

> gevind, eller lign....
>
> Hvaba, først piller du tændrøret ud og måler dårlig kompression, så tror
> du at det skyldes det tændrør der lige er pillet ud.

Det er dog den værste gang quotefucking jeg længe har set.

For at teste kompressionen afmonterer man tændrørerne og bruger f.eks. sådan
en her:
http://www.dba.dk/kompressionstester-biltema/id-77756568/

De kompressionstestere jeg har brugt var med en lille papskive, nærmest som
en seismograf, så man havde 'pladen' som dokumentation.

Min hentydning til utæt tændrør/ødelagt gevind var henvendt til
serviceeftersynet, hvor der er en reel risiko for en mekaniker(lærling) er
kommet til at ødelægge gevindet.
(Har du *selv* prøvet at skrue noget skævt i alu, og opdaget hvilken skade
det kan gøre).

Hvis du tænker dig om er det en plausibel forklaring på forskel i motorgang
før og efter servicebesøget.

> Lad nu være med at forkludre sagen for Madsen han har rigeligt at tænke
> over.

Jeg forkludrer intet, men prøver at finde ud af hvad (og hvordan) 'skaden'
er opstået.

Stig Johansen

Fra : alexbo

Dato : 20-10-11 18:09

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev

> Det er jo noget vrøvl når du påstår man kan afgøre _årsagen_ til manglende
> kompression vha. tryk.

Manglende kompression skyldes at det tryk der skal ombygges i cylinderen
undslipper, sætter man trykluft ind i cylindren fiser det enten ud gennem en
af ventilerne, ned forbi stemplet, ud i vandet, eller ud i omgivelserne, det
kan man ikke undgå at opdage.
Det pisser ud af indsugning eller udstødning, op af oliepåfyldningen, bobler
i vandet eller blæser lige ud mellem blok og top.
Det er nemt og hurtigt i stedet for meningsløse gætterier på det ene eller
andet.

>Men det er jo heller ikke _teknik_ gruppen det her.
Næh det er tydeligt nok.

>Min hentydning til utæt tændrør/ødelagt gevind var henvendt til
>serviceeftersynet, hvor der er en reel risiko for en mekaniker(lærling) er
>kommet til at ødelægge gevindet.

Det ville man ikke kunne konstatere med en kompressionsprøve, den ville vise
fin kompression.

Tager man et utæt tændrør op og sætter en kompressiontester ned i hullet vil
den vise fin kompression, der er nemlig ikke noget galt i cylinderen.
Derfor kan en målt dårlig kompression ikke skyldes et dårligt tændrør, det
må du da kunne indse.

Madsen skriver:
[...]

I stedet for det tåbelige gætteri sætter man tryk i cylinderen og
konstaterer fejlen, inden man skiller noget ad i håb om at et eller viser
sig bagefter.

Nåh, men jeg skevet til Madsen hvad jeg synes han skal gøre, det må være nok
for nu.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 20-10-11 21:47

Den 20-10-2011 13:08, Stig Johansen skrev:

> [...]
>
> De kompressionstestere jeg har brugt var med en lille papskive, nærmest som
> en seismograf, så man havde 'pladen' som dokumentation.

Hvis bilen går mærkbart dårligere og det skyldes kompressionstab, er
dette så stort at man i praksis ikke behøver en tester, som til overflod
angiver forskelle i 5-10% gradueringer, men blot noget der kan tilstoppe
tændrørshullet.

På luftkølede motorcykler med nem adgang til tændrørene har jeg kunnet
bruge en tommelfinger til en sådan primær-undersøgelse, men med de dybe
tændrørskanaler der forekommer på alle motorer i dag er et primitivt
værktøj á en rundstok/kosteskaft med afrundet ende (som toppen på et
kosteskaft), eller et passende skruetrækkerskaft, ganske brugbart. Med
sådan en 'prop' holdt hårdt ned i tændrørshullet vil man opleve kraftige
*PFFFFSSST* -lyde på de cylindre der er kompression på og markant mindre
eller overhovedet ingen hvis der er en bukket ventil; brændt stempel
eller revnet topstykke!

Prøv det - prøv det!

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 18-10-11 21:12

Madsen skrev:

> nu er mit spørgsmål, burde de ikke have kunne se det til service ?

Hvis de havde fundet det ved et serviceeftersyn, havde det ikke
hjulpet dig meget. Regning ville ende hos dig i alle tilfælde.