Bilforsikring, ejer eller bruger?
Fra : Petersen_michael

Dato : 16-10-11 20:28

Hej NG.

Hvis ejer er forskellig fra bruger, af et motorkøretøj (personbil) er
det så Ejer eller bruger, der skal tegne den lovpligtige
ansvarsforsikring på køretøjet?

VH Michael.

Fra : K*T

Dato : 16-10-11 20:38

Bruger skal have den fornødne dokumentation - om det er ejer eller bruger
selv, som har tegnet forsikringen er ligegyldigt.
Køretøjet må dog ikke anvendes på offentlig tilgængelige steder uden der er
tegnet ansvarsforsikring (og gerne kaskoforsikring) - så det er i alles
interesse at den 'lille' sag er bragt på plads - medmindre køretøjet er en
udstillingsgenstand!

Knud

"Petersen_michael" <petersen_michael-dengyldnemaage@mail.tele.dk> wrote in
message news:4e9b3035$0$305$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-10-11 21:14

"Petersen_michael" <petersen_michael-dengyldnemaage@mail.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:4e9b3035$0$305$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> så Ejer eller bruger, der skal tegne den lovpligtige ansvarsforsikring på

Færdselsloven:

§ 106. For motordrevne køretøjer, der skal registreres eller godkendes,
påhviler forsikringspligten ejeren eller den person (brugeren), der har
varig rådighed over køretøjet.

Stk. 2. For andre motordrevne køretøjer påhviler forsikringspligten den, der
bruger køretøjet eller lader det bruge på vej

Ud fra ovenstående vil det være brugeren, hvis denne har varig rådighed over
køretøjet.
Modsat behøver en bruger ikke at have varig rådighed for at blive
registreret som bruger.
Så de konkrete omstændigheder må afgøre, hvem der har forsikringspligten.

Kurt

Fra : Petersen_michael

Dato : 17-10-11 20:26

Den 16-10-2011 22:13, Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
> registreret som bruger.
> Så de konkrete omstændigheder må afgøre, hvem der har forsikringspligten.

Hej Kurt, tak :)

Jeg tolker det som at det, hvis det fremgår af registreringsattesten at
ejer er forskellig fra bruger, så er det bruger der bør forsikre..

VH Michael.

Fra : K*T

Dato : 17-10-11 21:17

"Petersen_michael" <petersen_michael-dengyldnemaage@mail.tele.dk> wrote in
message news:4e9c813e$0$301$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hej Kurt, tak :)
>
> Jeg tolker det som at det, hvis det fremgår af registreringsattesten at
> ejer er forskellig fra bruger, så er det bruger der bør forsikre..

Den tolkning kan du ikke lave - men det er bruger som står med håret i
postkassen, hvis der sker et eller andet eller hvis han blot stoppes af
politiet til en kontrol.

Knud

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-10-11 22:57

"Petersen_michael" <petersen_michael-dengyldnemaage@mail.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:4e9c813e$0$301$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hej Kurt, tak :)
>
> Jeg tolker det som at det, hvis det fremgår af registreringsattesten at
> ejer er forskellig fra bruger, så er det bruger der bør forsikre..

Nej. Du skal bemærke teksten: "varig rådighed".
Man kan godt være bruger uden at have "varig rådighed", men det vil
formentlig ofte være tilfældet, når man nu bruger sin energi på at få
registreret, at der er en ejer og en bruger.
Ovenstående er jo færdselslovens definition, men man bør nok også læse
hvilke krav forsikringsselskabet stiller for, om det skal være ejer eller
bruger, som skal tegne forsikring. De kan dog aldrig omgå færdselslovens
regler om varig rådighed, men de kan formentlig godt stille andre krav.

Kurt
Kurt

Fra : Petersen_michael

Dato : 19-10-11 15:29

Den 17-10-2011 23:57, Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
> eller bruger, som skal tegne forsikring. De kan dog aldrig omgå
> færdselslovens regler om varig rådighed, men de kan formentlig godt

Jeg kontakter forsikringsselskabet med en forespørgsel.

Tak for indspark :)

VH Michael.