Størrelser på double split eksperimentet ?
Fra : Stig Johansen

Dato : 17-10-11 09:31

Hej alle.

Jeg sidder og 'fedter lidt' med en computermodel til eftervisning af:
http://en.wikipedia.org/wiki/Double-slit_experiment#Variations_of_the_experiment

I den forbindelse mangler jeg en slags teknisk tegning, dvs.
- Hvor store (brede) var disser split's?
- Hvad var afstanden mellem disse split's ?
- Hvad var afstanden fra elektron kanon til split's
- Hvad var afstanden fra split's til 'measure plate'.

Jeg synes jeg har søgt og Google'et, men han er ikke rigtig min ven.

Enten finder jeg ikke det jeg søger, eller også bliver jeg afkrævet $$ for
at læse en artikel.

Er der nogen der tilfældigvis kender (eller har et link til) disse
oplysninger?

PS: Bemærk jeg søger oplysninger om eksperiment med _partikler_ - ikke lys.

Stig Johansen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-10-11 15:38

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplysninger?
>

> PS: Bemærk jeg søger oplysninger om eksperiment med _partikler_ - ikke lys.

Har du set denne,,,

http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=288263
"Hi everybody, I'm trying to simulate double slit experiment for electron (or any particles)"

Re1"If you are going to incorporate the uncertainty principle you must understand the wave function.
If an electron is regarded as a particle, which it no longer is, there is no uncertainty."

Re2"OK, here is a simulation using the cos sin form of the wave equation. You can look at the code
used and adapt for electrons:

http://www.phy.ntnu.edu.tw/ntnujava/index.php?topic=20

And these might be useful too:
http://www.neti.no/java/sgi_java/WaveSim.html

A detailed one:
http://www.inverudio.com/programs/Sc...chrodinger.php

http://www.kw.igs.net/~jackord/bp/n4.html
Hope it helps - you need java in your browser."

Java 2D wave app's med source code.
1. Setup - double slit
2. show units
http://www.falstad.com/wave2d/

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-10-11 16:10

"Jan Rasmussen" <invalid@invalid.com> skrev i en meddelelse

Denne her app's er ny for mig og kan det hele.
Ja, jeg ved godt at det ikke er det der spørges efter.
http://phet.colorado.edu/en/simulation/quantum-wave-interference
Single particle - Electron gun - double slit - auto-repeat.

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-10-11 16:59

> [...]
> http://phet.colorado.edu/en/simulation/quantum-wave-interference
> Single particle - Electron gun - double slit - auto-repeat.

Aktivere man måle-pinden, kan man se hvad dette program
operere med af parameter. En min/max 'Slit width' på 0,5nm - 1,8nm
og en 'Slit separation' 0,1nm - 1,8nm

Jan Rasmussen

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-10-11 09:23

Jan Rasmussen wrote:

> Aktivere man måle-pinden, kan man se hvad dette program
> operere med af parameter. En min/max 'Slit width' på 0,5nm - 1,8nm
> og en 'Slit separation' 0,1nm - 1,8nm

Tusind tak for svaret Jan.

Du har ret i at jeg ikke er interesseret i en app, for det kan jeg sagtens
selv ;)
(Hint 30+års erfaring i programmering).

Det var data jeg var interesseret i til min egen app, hvor man kan se lidt
screenshots her:
https://picasaweb.google.com/111927741882755845508/STeori#5621719968208721762

Jeg har lavet en 'measureplate' som det ses, og sidder og hygger mig med
lidt programemring hvor man kan indsætte et vilkårligt antal slit's.

(PS: Klasker mig lidt for panden, for jeg opdagede at jeg kaldte det splits
i stedet for slits... - måske var det derfor Google ikke var så venlig :).

Jeg går ud fra de nævnte størelser er realistiske .. ?

Så skal jeg bare omregne dem til 'elektrondiametre', så de passer i min
referencemodel.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-10-11 10:09

Stig Johansen wrote:

> Jeg går ud fra de nævnte størelser er realistiske .. ?

Efter at have fundet mine stavefejl, har jeg fundet et dokument fra Hitchi,
der beskriver et doublespli eksperiment.

Jeg kan desværre ikke linke, da det ligger på en anden maskine, men der
opererer man med 40 nm ( 20+20+20 ) slits, og afstanden fra slit's til
'measureplate' er 150 nm.

Så har vi 3 parametre, og mangler blot afstanden fra 'elektronkanonen' til
slit.

Men 3 ud af 4 er godt nok til mig.

Takker for hjælpen.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-11 09:48

Stig Johansen wrote:

> [...]
> 'measureplate' er 150 nm.
>
> Så har vi 3 parametre, og mangler blot afstanden fra 'elektronkanonen' til

Lidt follow-up.

I forhold til min computermodel, ser man tydeligt, at en elektronstråle
udviser et diffraktionsmønster.

Antager man at elektroner er partikler vil en double slit intuitivt medføre
at der ikke vil være elektrober, der rammer inden for de rette linier
mellem elektronkanonen og den 'midterste' plade.

Men logisk set frastøder elektroner hinanden, og man kan derfor ikke antage
'rette linier'.

Jeg brugte derfor 'Hitachi' parametrene, og injectede en tilsvarende slit.
Resultatet kan ses her:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/b9k_v4kuF5V28ud_rcRZow

Hvor jeg har indsat 'measureplate' i højre side med den røde streg som
'baseline'.

Jeg må indrømme at jeg ikke havde troet, jfr. ovenstående, at simuleringen
ville udvikle sig sådan, men det gjorde den.

Men det tager tid at køre sådan en simulering

30219 iterationer á ~1.mio beregninger jfr. simcounter, dvs. 865x sekunder
(der mangler et tal i displayet).

Men jeg er glad for resultatet - problem solved

Stig Johansen