|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Lastbil vælte med båd ! Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-10-11 15:23
 | 
 |  |  |  |  | 
  Leon Hulstrøm (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leon Hulstrøm
 | 
 Dato :  18-10-11 06:09
 | 
 |  |  |  |  | 
  BoA (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BoA
 | 
 Dato :  18-10-11 11:16
 | 
 |  | Den 18-10-2011 07:09, Leon Hulstrøm skrev:
 > Selvom ejeren arbejder for forsikringen og det var for vinter optagning, så
 > må det sgu være en ret kedelig oplevelse.
 >
 > /Leon
 
 Ja det er vel en gyser for alle, der har stået og været nervøse mens ens
 båd blev sat op på en blokvogn, men i øvrigt må det da egentligt være
 lige meget at en af ejerne arbejder for et forsikringsselskab. Det må
 vel være vognmandens forsikring, der skal dække i denne situation ??
 
 BoA
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-10-11 12:59
 | 
 |  | 
 
            Den 18-10-2011 12:16, BoA skrev:
 > Ja det er vel en gyser for alle, der har stået og været nervøse mens ens
 > båd blev sat op på en blokvogn, men i øvrigt må det da egentligt være
 > lige meget at en af ejerne arbejder for et forsikringsselskab. Det må
 > vel være vognmandens forsikring, der skal dække i denne situation ??
 >
 > BoA
 Det virker mærkværdigt, men det er bådens kaskoforsikring, som dækker 
 skade under transport.
 -- 
 Per Thomsen
 Kolding
www.albin25.dk |  |  | 
    Henning (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  18-10-11 13:28
 | 
 |  | 
 >
 >Det virker mærkværdigt, men det er bådens kaskoforsikring, som dækker
 >skade under transport.
 
 Hvad hvis man ikke har en kasko på båden? Jeg har altid haft en
 formodning om, at transportørs forsikring dækker.
 
 
 |  |  | 
  Per Kaaber (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Kaaber
 | 
 Dato :  18-10-11 16:04
 | 
 |  | 
 
            Leon Hulstrøm forklarede:
 > Selvom ejeren arbejder for forsikringen og det var for vinter optagning, så 
 > må det sgu være en ret kedelig oplevelse.
 >
 > /Leon
 >
 > "Per." <perlpsnabbelahotmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:4e9c3a49$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> http://hsfo.dk/hedensted/hf110146/baadtransport-endte-med-vaeltet-lastbil >>
 >> Per
 >> 
 Skal vi ikke sejle din hjem alligevel....
 Jeg tænkte på dig, da jeg så billedet..
 -- 
 Hilsen
 Per A Lot
 Helmsman 35
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  18-10-11 07:28
 | 
 |  | Først og fremmest skal man indgå en kontrakt.
 Heri bør selvfølgelig stå om det er dig eller transportøren har en
 transportforsikring.
 
 Med en transportforsikring får du dækket tabet af båden, der ødelægges
 under transport. Udover vareforsikringen kan du have behov for
 tilvalgsdækninger bl. a. over for trediemand.
 
 Den indgåede kontrakt eller de aftalte leveringsklausuler,
 fx købeloven eller Incoterms 2000 definerer, om det er sælgeren eller
 køberen, der er ansvarlig for at forsikre båden under transporten.
 
 Transportørerne arbejder under hård konkurrence
 og stort tidspres. Det øger risikoen for kollisioner, påkørsel af
 ting, skade ved omlastning m.m. Risikoen for skader er mange, hertil
 kommer risikoen for tyveri og brand under transporten. Det er desværre
 ingen selvfølge, at din båd kommer frem i god behold.
 
 Ejeren bør altid forsikre sin båd, da transportøren i mange tilfælde
 kan fraskrive sig ansvaret eller nøjes med at betale et begrænset
 beløb i erstatning. En avanceret og dyr båd kan fx blive erstattet med
 en symbolsk kilopris!
 
 Hvis du ikke har kasko og måske heller ikke ansvarsforsikringerne i
 orden for transporten og for båden, kan situationen blive ret broget.
 
 Mvh/Harding
 
 
 
 
 On 18 Okt., 14:27, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
 > >Det virker mærkværdigt, men det er bådens kaskoforsikring, som dækker
 > >skade under transport.
 >
 > Hvad hvis man ikke har en kasko på båden? Jeg har altid haft en
 > formodning om, at transportørs forsikring dækker.
 
 
 
 |  |  | 
  Carsten Stage (20-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Stage
 | 
 Dato :  20-11-11 08:08
 | 
 |  | 
 
            Den 17-10-2011 16:22, Per. skrev:
 > http://hsfo.dk/hedensted/hf110146/baadtransport-endte-med-vaeltet-lastbil Grimt... Men, i artiklens tekst står der, at bilen væltede mens den 
 kørte - og billederne viser at kranen ikke har været "pakket sammen", 
 men har peget godt opad. Enten har han løftet uden at støtteben har 
 været brugt korrekt - eller også har han kørt med kranarmen oppe, med 
 voldsomt ændret tyngdepunkt til følge. Det ser underligt ud...
 -- 
 Med venlig hilsen,
 Carsten Stage
            
             |  |  | 
  Ukendt (21-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  21-11-11 17:32
 | 
 |  | 
 "Carsten Stage" <stagenospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4ec8a758$0$293$14726298@news.sunsite.dk...
 > Den 17-10-2011 16:22, Per. skrev:
 >
 >> http://hsfo.dk/hedensted/hf110146/baadtransport-endte-med-vaeltet-lastbil >
 > Grimt... Men, i artiklens tekst står der, at bilen væltede mens den 
 > kørte - og billederne viser at kranen ikke har været "pakket sammen", Med 
 > venlig hilsen,
 >
 > Carsten Stage
 Han kørte med kranarmen oppe da båden kun stod på kølen og var ikke i stativ 
 på lastbilen !
 Mvh. Per 
            
             |  |  | 
   Carsten Stage (21-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Stage
 | 
 Dato :  21-11-11 17:54
 | 
 |  | Den 21-11-2011 17:32, Per. skrev:
 
 > Han kørte med kranarmen oppe da båden kun stod på kølen og var ikke i stativ
 > på lastbilen !
 
 Tja, det var også mit gæt - så er det helt og holdent chaufførens egen
 skyld! Ved godt at det ses rundt omkring, men det er uansvarligt...
 
 --
 Med venlig hilsen,
 
 Carsten Stage
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (21-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  21-11-11 12:21
 | 
 |  | Jam, men; se nu mit tildigere indlæg. Her er beskrevet hvem der har
 ansvaret og ansvaret for forsikringstegnelsen.
 
 Mvh/Harding
 
 On 21 Nov., 17:53, Carsten Stage <stagenos...@fabel.dk> wrote:
 > Den 21-11-2011 17:32, Per. skrev:
 >
 > > Han kørte med kranarmen oppe da båden kun stod på kølen og var ikke i stativ
 > > på lastbilen !
 >
 > Tja, det var også mit gæt - så er det helt og holdent chaufførens egen
 > skyld! Ved godt at det ses rundt omkring, men det er uansvarligt...
 >
 > --
 > Med venlig hilsen,
 >
 > Carsten Stage
 
 
 
 |  |  | 
  Carsten Stage (21-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Stage
 | 
 Dato :  21-11-11 20:49
 | 
 |  | Den 21-11-2011 20:21, Harding E. Larsen skrev:
 
 > Jam, men; se nu mit tildigere indlæg. Her er beskrevet hvem der har
 > ansvaret og ansvaret for forsikringstegnelsen.
 
 Det er da rigtigt, og erstatningsansvaret afgøres af de indgåede aftaler
 - men det ændrer ikke på skyldsspørgsmålet. Det var meget bevidst, at
 jeg ikke anvendte nogen form af ordet "ansvar". Jeg er ikke i tvivl om,
 at lige denne hændelse vil havne i retssystemet, hvis de relevante
 forsikringsselskaber ser billederne.
 
 
 --
 Med venlig hilsen,
 
 Carsten Stage
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (22-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  22-11-11 03:03
 | 
 |  | Det kan du have ret i. Billederne viser at båden ikke har været
 støttet med de hydrauliske trykstøtter som der er på biler til
 bådtransport. Derfor har han måttet have båden "hængende" i kranens
 åg. Den form for transport er uansvarlig og ansvaret påhviler
 transportøren.
 De involverede forsikringsselskaber vil bedømme sagen ud fra alle de
 beviser de kommer i besiddelse af. Bådejerens forsikringsselskab vil
 udlægge i første omgang; men det bliver transportøren der
 efterfølgende bliver den der skal til lommerne.
 
 Mvh/Harding
 
 P.S. Lastbilen  ville nok få problemer allerede ved første bro den
 skulle have været under.
 
 On 21 Nov., 20:49, Carsten Stage <stagenos...@fabel.dk> wrote:
 > Den 21-11-2011 20:21, Harding E. Larsen skrev:
 >
 > > Jam, men; se nu mit tildigere indlæg. Her er beskrevet hvem der har
 > > ansvaret og ansvaret for forsikringstegnelsen.
 >
 > Det er da rigtigt, og erstatningsansvaret afgøres af de indgåede aftaler
 > - men det ændrer ikke på skyldsspørgsmålet. Det var meget bevidst, at
 > jeg ikke anvendte nogen form af ordet "ansvar". Jeg er ikke i tvivl om,
 > at lige denne hændelse vil havne i retssystemet, hvis de relevante
 > forsikringsselskaber ser billederne.
 >
 > --
 > Med venlig hilsen,
 >
 > Carsten Stage
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (22-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  22-11-11 17:09
 | 
 |  | Den skulle ikke under en bro ! Da den kun skulle køres om på vinterpladsen
 bag fiskeforretningen.
 
 Han havde kørt en del både der om den dag inden han væltede med den her.
 
 Mvh. Per
 
 "Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:7db1fc71-a223-4cca-a02c-d531e555896a@s6g2000vbc.googlegroups.com...
 Det kan du have ret i. Billederne viser at båden ikke har været
 støttet med de hydrauliske trykstøtter som der er på biler til
 bådtransport. Derfor har han måttet have båden "hængende" i kranens
 åg. Den form for transport er uansvarlig og ansvaret påhviler
 transportøren.
 De involverede forsikringsselskaber vil bedømme sagen ud fra alle de
 beviser de kommer i besiddelse af. Bådejerens forsikringsselskab vil
 udlægge i første omgang; men det bliver transportøren der
 efterfølgende bliver den der skal til lommerne.
 
 Mvh/Harding
 
 P.S. Lastbilen  ville nok få problemer allerede ved første bro den
 skulle have været under.
 
 On 21 Nov., 20:49, Carsten Stage <stagenos...@fabel.dk> wrote:
 > Den 21-11-2011 20:21, Harding E. Larsen skrev:
 >
 > > Jam, men; se nu mit tildigere indlæg. Her er beskrevet hvem der har
 > > ansvaret og ansvaret for forsikringstegnelsen.
 >
 > Det er da rigtigt, og erstatningsansvaret afgøres af de indgåede aftaler
 > - men det ændrer ikke på skyldsspørgsmålet. Det var meget bevidst, at
 > jeg ikke anvendte nogen form af ordet "ansvar". Jeg er ikke i tvivl om,
 > at lige denne hændelse vil havne i retssystemet, hvis de relevante
 > forsikringsselskaber ser billederne.
 >
 > --
 > Med venlig hilsen,
 >
 > Carsten Stage
 
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (23-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  23-11-11 02:06
 | 
 |  | Journalistens skriv i det første afsnit kunne måske ligge til grund
 for tolkning derhen at vognmanden var på vej til Hamborg; men uanset
 hvad, så er måden båden er blevet transporteret ikke heldig og
 desværre er metoden set mange gange i havnene.
 Bådejerne burde afvise den form for transport.
 
 Mch/Harding
 
 On 22 Nov., 17:08, "Per." <perlpsnabbelahotmail.com> wrote:
 > Den skulle ikke under en bro ! Da den kun skulle køres om på vinterpladsen
 > bag fiskeforretningen.
 >
 > Han havde kørt en del både der om den dag inden han væltede med den her.
 >
 > Mvh. Per
 >
 > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:7db1fc71-a223-4cca-a02c-d531e555896a@s6g2000vbc.googlegroups.com...
 > Det kan du have ret i. Billederne viser at båden ikke har været
 > støttet med de hydrauliske trykstøtter som der er på biler til
 > bådtransport. Derfor har han måttet have båden "hængende" i kranens
 > åg. Den form for transport er uansvarlig og ansvaret påhviler
 > transportøren.
 > De involverede forsikringsselskaber vil bedømme sagen ud fra alle de
 > beviser de kommer i besiddelse af. Bådejerens forsikringsselskab vil
 > udlægge i første omgang; men det bliver transportøren der
 > efterfølgende bliver den der skal til lommerne.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > P.S. Lastbilen  ville nok få problemer allerede ved første bro den
 > skulle have været under.
 >
 > On 21 Nov., 20:49, Carsten Stage <stagenos...@fabel.dk> wrote:
 >
 >
 >
 > > Den 21-11-2011 20:21, Harding E. Larsen skrev:
 >
 > > > Jam, men; se nu mit tildigere indlæg. Her er beskrevet hvem der har
 > > > ansvaret og ansvaret for forsikringstegnelsen.
 >
 > > Det er da rigtigt, og erstatningsansvaret afgøres af de indgåede aftaler
 > > - men det ændrer ikke på skyldsspørgsmålet. Det var meget bevidst, at
 > > jeg ikke anvendte nogen form af ordet "ansvar". Jeg er ikke i tvivl om,
 > > at lige denne hændelse vil havne i retssystemet, hvis de relevante
 > > forsikringsselskaber ser billederne.
 >
 > > --
 > > Med venlig hilsen,
 >
 > > Carsten Stage- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 
 
 |  |  | 
  HHH (23-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HHH
 | 
 Dato :  23-11-11 03:36
 | 
 |  | Ja...eeeh. Men rigtig mange tænker først og fremmest på prisen for søsætning- og/eller optagning.
 Jeg kan nævne, at vi i vores lille forening er ca. 20 både som bliver taget op/søsat samtidig. Vores båd er den eneste som er for bred til at komme imellem 2 bygninger på transportruten, og den skal derfor placeres i vogn for at blive transporteret 200 meter.
 INGEN af mine sejlerkollegaer vælger at få båden placeret i vogn under transporten, som koster + 600,00 kr., men løber hellere risikoen ved at have deres båd "dinglende" i åget, kun støttet på kølen.
 Det går jo som regel godt, og jeg vil gætte på at over 80% af søsætninger/optagninger landet over foregår på den risikable måde.
 
 God vinter
 
 v.h.
 HHH
 
 
 |  |  | 
 |  |