lampeolie versus petroleum
Fra : uh

Dato : 18-10-11 12:12

Mon førstnævnte kan erstatte sidst...? Jeg skal rense vores brændeovn for
noget ovnsværte jeg smurte toppen ind i, i håb om at det villle pynte,
hvilket det ikke gjorde

Ovnsværten havde jeg liggende i mine gemmer fra gamle dage, men i en ubrugt
fin tube. Det gav en koksgrå blank overflade, hvilket ikke var meningen, så
den skal nu renses af, og jeg fik anbefalet petroleum til dette. Kan jeg mon
ikke bruge den lampeolie jeg har i huset til samme formål?

Nogle som ved mere end jeg om dette?

mvh uh

Fra : Cykelsmeden

Dato : 18-10-11 12:23

Den 18-10-2011 13:11, uh skrev:
> [...]
> meningen, så den skal nu renses af, og jeg fik anbefalet petroleum til
> dette. Kan jeg mon ikke bruge den lampeolie jeg har i huset til samme

Lampeolie er alm. petroleum, som er raffineret således at duftstoffer og
andre urenheder er fjernet, så det kan du roligt bruge til de ønskede
formål!

//finn

Fra : uh

Dato : 18-10-11 20:39

"Cykelsmeden" skrev i meddelelsen

Den 18-10-2011 13:11, uh skrev:
> [...]

Lampeolie er alm. petroleum, som er raffineret således at duftstoffer og
andre urenheder er fjernet, så det kan du roligt bruge til de ønskede

Super - tak skal du ha' .
mvh uh

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-11 11:27

Cykelsmeden wrote:

> Lampeolie er alm. petroleum, som er raffineret således at duftstoffer og
> andre urenheder er fjernet, så det kan du roligt bruge til de ønskede
> formål!

Umiddelbart eneig, men uden at kloge mig, er jeg lidt i tvivl om der er
tilsat parafin til lampeolie.

Stig Johansen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-10-11 11:32

Den 19-10-2011 12:27, Stig Johansen skrev:
> Umiddelbart eneig, men uden at kloge mig, er jeg lidt i tvivl om der er
> tilsat parafin til lampeolie.

ikke til det jeg har stående

//finn

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-11 12:08

Cykelsmeden wrote:

> ikke til det jeg har stående

Det sagde jeg da heller ikke

Ovnsværte ved jeg ikke hvad består af, men 'man' kunne jo prøve med
rensebenzin (hvis det eksisterer).

Skal man have fjernet ovnsværte, skal man tage udgangspunkt i hvad det er
baseret på.

Der må stå et eller andet på den der tube som OP snakker om..?

(opløsningsmiddel/rensemiddel.. etc).

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-11 12:09

Stig Johansen wrote:

> [...]
> baseret på.
>
> Der må stå et eller andet på den der tube som OP snakker om..?

Og hvis alt andet glipper, så er en stålbørste på en vinkelsliber
fantastisk.

Så kan man tage den derfra

Stig Johansen