Bedste vægtfordeling i campingvogn
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-10-11 19:42

Hej

Da jeg skal ud at køre med campingvogn i morgen, tænkte jeg lige jeg
ville høre hvordan jeg bedst muligt pakker campingvognen, rent
vægtfordelingsmæssigt.

Jeg ved at jeg max. må lægge 75 kg "på stjatten", men er det bedst hvis
jeg cirka rammer "vægtløs" på kuglen, eller er det bedst hvis der er en
smule pres?

Troels

Fra : Leo Jensen

Dato : 18-10-11 13:54

On 18 Okt., 20:42, "Troels [around 9000]" <plougmann.fj...@gmail.com>
wrote:
> Hej
>
> Da jeg skal ud at k re med campingvogn i morgen, t nkte jeg lige jeg
> ville h re hvordan jeg bedst muligt pakker campingvognen, rent
> v gtfordelingsm ssigt.
>
> Jeg ved at jeg max. m l gge 75 kg "p stjatten", men er det bedst hvis
> jeg cirka rammer "v gtl s" p kuglen, eller er det bedst hvis der er en
> smule pres?
>
> Troels

Du skal absolut have vægt på kuglen, ellers er vogntoget ustabilt. Jeg
vil mene at 40-50 kg vil være fornuftigt, men der er garanteret folk
der har mere erfaring end mig på det punkt.

Leo

Fra : Armand

Dato : 18-10-11 21:06

Den 18-10-2011 21:54, Leo Jensen skrev:

> Du skal absolut have vægt på kuglen, ellers er vogntoget ustabilt. Jeg
> vil mene at 40-50 kg vil være fornuftigt, men der er garanteret folk
> der har mere erfaring end mig på det punkt.

1. hit på Google-kugletryk er:

<http://www.campingferie.dk/h9_gode_raad/s/kugletryk.asp>

--
Armand.

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 19-10-11 12:32

"Troels [around 9000]" skrev i meddelelsen

[...]

===

Nu er det jo formentlig for sent - men der skal absolut være pres - 75 kg -
på krogen. Når du kører, presser vinden på campingvognen og skubber den
opad. Det medfører at campingvognen løfter bagenden på bilen, og den bliver
herefter aldeles morsom at styre - den kan sagtens pludselig fylde 3
vejbaner eller mere :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 19-10-11 16:07

> Jeg ved at jeg max. må lægge 75 kg "på stjatten", men er det bedst hvis
> jeg cirka rammer "vægtløs" på kuglen, eller er det bedst hvis der er en
> smule pres?
Max og max :)

Lovgivningen siger at kugletrykket som minimum skal være 4% af hængerens
vægt. Dog minimum 25kg. Det kommer tit bag på folk som køre med store
trailere... 2500kg trailer og kugletrykket skal faktisk være på 100kg.

Mål trykket ved at tage badevægten med ud på vejen og sæt så en pind mellem
vægt og snuden på campingvognen. Er der tale om mange kilo, så find evt.
noget der kan fordele trykket på vægten.

--
Klaus G.

Fra : Bjarne

Dato : 19-10-11 20:19

Klaus G. wrote:

> [...]
> vægt. Dog minimum 25kg. Det kommer tit bag på folk som køre med store
> trailere... 2500kg trailer og kugletrykket skal faktisk være på 100kg.

Hvilken lovgivning snakker vi her om ?

--
mvh,
Bjarne

Fra : Leo Jensen

Dato : 19-10-11 13:49

On 19 Okt., 21:18, Bjarne <b...@INGENSPAMc.dk> wrote:

> Hvilken lovgivning snakker vi her om ?

TÜV's krav til typegodkendelse af trailere er sådan, så formentlig er
det StVZO. Hvis jeg ikke husker meget forkert fra min tid som
trailerkonstruktør er det sådan her:
Ved jævnt fordelt last skal kugletrykket være min 4% af totalvægten på
traileren op til 25 kg kugletryk, dvs op til 625 kg totalvægt. Derover
skal kugletrykket bare være minimum 25 kg og altså ikke nødvendigvis
4%.

MVH Leo

Fra : Bjarne

Dato : 20-10-11 17:13

Leo Jensen wrote:

> [...]
> traileren op til 25 kg kugletryk, dvs op til 625 kg totalvægt. Derover
> skal kugletrykket bare være minimum 25 kg og altså ikke nødvendigvis

joo... det er fint nok, men TÜV's krav er vel ikke dansk lovgivning.

Nu har jeg et par gange rundt omkring set nævnt den med 4% og at det er et
lovkrav. Bum - tag den. Står også på brenderups sider et eller andet sted.

Nu har jeg været igennem detaljeforskrifter for køretøjer, krav til syn af
køretøjer og bekendtgørelse om synsfri sammenkobling.

Ingen steder er der nævnt noget som helst om kugletryk.

Så mit spørgsmål består : hvilken lovgivning refereres der til ?
Underforstået: dansk lovgivning.

--
mvh,
Bjarne

Fra : Leo Jensen

Dato : 20-10-11 13:42

On 20 Okt., 18:12, Bjarne <b...@INGENSPAMc.dk> wrote:

> [...]
> lovkrav. Bum - tag den. Står også på brenderups sider et eller andet sted.

Sandsynligvis. Det er der jeg har arbejdet i forrige årtusinde.

> [...]
>
> Ingen steder er der nævnt noget som helst om kugletryk.
>
> Så mit spørgsmål består : hvilken lovgivning refereres der til ?

Jeg tror ikke at kugletryk er omtalt i dansk lovgivning, men det
betyder så bare, at danskerne skal tænke selv, mens tyskerne skal
følge regler.
Både danskeren og tyskeren kører sandsynligvis galt ved for lavt
kugletryk, men kun tyskeren har overtrådt en regel, der er til at
forstå og følge...

Leo