To ? ang. valget...
Fra : /Peter

Dato : 16-10-11 07:42

1. Hvordan er det muligt (lovligt ) at en ikke medlem (ikke folkevalgt)
til folketinget
kan udpeges til minister, her ttænker jeg på skatetminsteren Thor Möger
Pedersen , der jo ikke havde flertal til at komme i folketinget, men
blev udvalgt af HT.

2. Hvordan skal denne forstårs: en regering "der ikke har flertallet
imod sig", vil det sige at de ikke nødvendigvis skal have et flertallet
med sig?
Og hvordan får man i givet fald et flertal mod sig, der er jo ikke
mulighed for at stemme "imod" ved valget?

Fra : Preben

Dato : 16-10-11 08:15

Den 16.10.2011 kl. 08:41 skrev /Peter <nospam@no.mail>:

> [...]
> kan udpeges til minister, her ttænker jeg på skatetminsteren Thor Möger
> Pedersen , der jo ikke havde flertal til at komme i folketinget, men

Der er intet krav om, at en minister skal være medlem af folketinget:
http://www.ft.dk/Folketinget/Oplysningen/FAQ/Regeringen_REG.aspx

> [...]
> med sig?
> Og hvordan får man i givet fald et flertal mod sig, der er jo ikke
> mulighed for at stemme "imod" ved valget?

En regering kan overleve, hvis der ikke er flertal imod den i folketinget.
Den behøver ikke nødvendigvis at have et flertal med sig.
"Flertal mod sig" har kun noget med folketingets sammensætning at gøre.
Det har ikke direkte noget med valget at gøre.
Du kan i øvrigt sagtens "stemme imod" et parti. Det gør du ved at stemme
for et andet parti.

--
mvh/Preben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-10-11 08:17

/Peter skrev:
> [...]
> kan udpeges til minister, her ttænker jeg på skatetminsteren Thor Möger
> Pedersen , der jo ikke havde flertal til at komme i folketinget, men

Der er ikke lovkrav om, at en minister skal være medlem af
folketinget.

> [...]
> med sig?
> Og hvordan får man i givet fald et flertal mod sig, der er jo ikke
> mulighed for at stemme "imod" ved valget?

Det pågældende flertal har ikke noget at gøre med
befolkningens stemmeafgivelse - eller i hvert fald kun
indirekte. Det er i Folketinget, der ikke må være et flertal
imod regeringen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold din drømmeferie i Thailand. Find tips og info på:

Fra : alexbo

Dato : 16-10-11 08:22

"/Peter" skrev

> [...]
> kan udpeges til minister, her ttænker jeg på skatetminsteren Thor Möger
> Pedersen , der jo ikke havde flertal til at komme i folketinget, men blev

Det er ganske normalt at der udpeges ministre der ikke er medlem af
folketinget.
Det er i princippet Dronningen der udpeger ministre, der var reelt ikke
noget i vejen for at det nuværende flertal i stedet for HT ønskede en
statminister der ikke er medlem af folketinget.
Man kunne forestille sig at regeringsforhandlingerne gik i hårdknude og for
at komme videre blev partierne enige om Poul Nyrup som statsminister.
Faktisk kan man argumentere for at ministre skal udtræde af folketinget når
de er udpeget.
Ministre er en del af den udøvende magt og burde sådan set ikke også være en
del af den lovgivende forsamling.

I "gamle" dage var alle ministre hentet udefra også statsministeren,
det kan vel nærmest ses som folketinget og det daværende landsting var en
bestyrelse der ansatte en direktion, det er egentlig grundtanken med
folkestyret, nogle mennesker der selv havde et arbejde at passe der ansatte
en regring til at udføre de beslutninger de tog.
Nu er det et arbejde at være folketingsmedlem, der er oven i købet tale om
at man ikke burde kunne have et arbejde ved siden af, f.eks. være borgmester
samtidig med folketingsmedlem.

> [...]
> sig?
> Og hvordan får man i givet fald et flertal mod sig, der er jo ikke
> mulighed for at stemme "imod" ved valget?

Det er flertallet af folketinget, ikke flertallet af vælgerne der menes.
Folketinget kan stemme imod en regering eller imod en minister., og så skal
vedkommende eller regeringen gå af.

mvh
Alex Christensen

Fra : /Peter

Dato : 16-10-11 08:29

> "/Peter" skrev

OK, mange tak, Alexbo

Fra : alexbo

Dato : 16-10-11 09:43

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev

> OK, mange tak, Alexbo

Velbekomme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 16-10-11 09:04

Et tillægsspørgsmål:
Når der så er afstemning i salen, må de ministre der ikke er valgt ind
også stemme, eller er det kun de valgte medlemmer der har stemmeret?
Hilsen Matthias

Fra : Ole C

Dato : 16-10-11 09:37

Matthias H. Matthiessen skrev blandt andet:

> Et tillægsspørgsmål:
> Når der så er afstemning i salen, må de ministre der ikke er valgt ind
> også stemme, eller er det kun de valgte medlemmer der har stemmeret?

Kun valgte medlemmer af Folketinget har stemmeret.

--
vh
Ole C

Fra : /Peter

Dato : 16-10-11 08:28

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

OK, tak til jer begge, Kim og Preben...

Fra : Benny Amorsen

Dato : 17-10-11 13:44

"/Peter" <nospam@no.mail> writes:

> [...]
> på skatetminsteren Thor Möger Pedersen , der jo ikke havde flertal til
> at komme i folketinget, men blev udvalgt af HT.

I nogle lande, eksempelvis Norge, er der forbud mod at ministre sidder i
parlamentet. Det anses for at stride mod adskillelsen mellem den
udøvende (regering) og den lovgivende (parlament) magt.

I Danmark bliver det accepteret at man kan være både udøvende og
lovgivende. Så vidt jeg ved må en dommer også gerne lade sig vælge ind i
Folketinget, men der er tradition for at i al fald de øverste dommere
undlader at deltage i partipolitik.

/Benny