Bøde til Anders Lund Madsen
Fra : Ulrik

Dato : 15-10-11 12:07

Hej

Jeg kan læse, at Signe Molde fra DRs "Det Nye Talkshow" er blevet idømt
en bøde for ulovlig våbenbesiddelse (går jeg ud fra det er), efter hun
havde et mindre arsenal af håndvåben med til en reception på en
politistation (i stairens tegn). Det finder jeg ikke noget underligt i.
Jeg undrer mig dog lidt over, at Anders Lund Madsen og programmets
redaktionschef også bliver idømt bøder. Hvordan kan det være? Det minder
mig lidt om, når man i skolegårdan sagde "Det var ham, der sagde, jeg
skulle", og så kunne man dele skylden lidt med nogle andre.
Er det bøder for medvirken til forbrydelser, de har fået?

Mvh
Ulrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-11 12:27

Ulrik skrev:

> Jeg undrer mig dog lidt over, at Anders Lund Madsen og programmets
> redaktionschef også bliver idømt bøder. Hvordan kan det være?

Straffelovens § 23:

§ 23. Den for en lovovertrædelse givne straffebestemmelse
   omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har
   medvirket til gerningen. Straffen kan nedsættes for den, der
   kun har villet yde en mindre væsentlig bistand eller styrke et
   allerede fattet forsæt, samt når forbrydelsen ikke er
   fuldbyrdet eller en tilsigtet medvirken er mislykkedes.

--
Bertel

Fra : Ulrik

Dato : 15-10-11 12:31

On 15-10-2011 13:26, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>    allerede fattet forsæt, samt når forbrydelsen ikke er
>    fuldbyrdet eller en tilsigtet medvirken er mislykkedes.

Tak, Bertel :)

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-10-11 13:23

> [...]
>    allerede fattet forsæt, samt når forbrydelsen ikke er
>    fuldbyrdet eller en tilsigtet medvirken er mislykkedes.

Nu bliver jeg nysgerrig:
Hvad er det de er dømt for?

Som jeg har fået refereret er det: at gå til politiet med en del
Ulovlige våben?

Vil det sige at man ikke kan aflevere sådanne til politiet?

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-11 14:06

Cykelsmeden skrev:

> Nu bliver jeg nysgerrig:
> Hvad er det de er dømt for?

Jeg har ikke læst det nogen steder, men det må være den paragraf
jeg har citeret.

> Vil det sige at man ikke kan aflevere sådanne til politiet?

   I indslaget var Molde til reception hos lokalpolitiet i
   Nykøbing Sjælland med det, der viste sig at være en taske fuld
   af våben. I det hele havde hun medbragt en håndøkse, en
   peberspray og tre knive, som hun tog frem midt på
   politistationen.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-10-11 15:26

> [...]
>    af våben. I det hele havde hun medbragt en håndøkse, en
>    peberspray og tre knive, som hun tog frem midt på

Ok, jeg havde forstået således at hun ville aflevere det pågældende
isenkram!

//finn

Fra : -=JF=-

Dato : 15-10-11 16:19

On 2011-10-15 14:26:09 +0000, Cykelsmeden said:

> Ok, jeg havde forstået således at hun ville aflevere det pågældende isenkram!

Som jeg har forstået det, spillede hun dum blondine som skulle finde
noget i håndtasken, og hev hele arenalet ud på gulvet for at kunne
finde det hun manglede.
--
Mvh. John

Fra : Børge

Dato : 17-10-11 07:30

"-=JF=-" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> i håndtasken, og hev hele arenalet ud på gulvet for at kunne finde det hun

Men hvad er svaret på spørgsmålet om man må aflevere ulovlige våben til
politiet ?

Ved dødsbo kan man ofte finde den slags, ligeledes i buske visse steder
osv., jeg er altid i tvivl om det er en god ide at samle et våben op for at
aflevere det til politiet.
For hvad sker der når jeg har samlet våbenet op og bliver stoppet på vej til
politistationen . Tror de så på jeg var på vej hen for at aflevere det,
eller tror de det er en dårlig undskyldning.
Og hvad når jeg afleverer det på stationen, får jeg så en bøde ? Der er jo
ikke frit lejde aktion.

Så jeg vil hellere lade et våben ligge end risikere noget. At der måske så
er et par børn der finder det er bare ærgeligt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-11 09:49

Børge skrev:

> Men hvad er svaret på spørgsmålet om man må aflevere ulovlige våben til
> politiet ?

Jeg ved det ikke konkret, men rent logisk må det være tilladt.
Alternativet er jo at våbnene forbliver ud af politiets kontrol.

Jeg har to gange afleveret 'våben' til politiet. Den ene gang var
det to dolke som jeg troede at man ikke længere måtte eje (de var
ikke specielt gode). Den anden gang var det en skarpladt patron
som flød i min baggård. Jeg fik ingen kommentarer om at jeg havde
overtrådt loven.

Rent logisk er det også bedre at ulovlige våben bliver afleveret
end at de forbliver ude af politiets kontrol.

> For hvad sker der når jeg har samlet våbenet op og bliver stoppet på vej til
> politistationen . Tror de så på jeg var på vej hen for at aflevere det,
> eller tror de det er en dårlig undskyldning.

Hvis du vil gardere dig, kan du ringe i forvejen til politiet og
meddele at du nu samler et våben op der ligger og flyder, fordi
du vil aflevere det til politiet. Så kan du altid henvise til
samtalen hvis du bliver stoppet.

> Og hvad når jeg afleverer det på stationen, får jeg så en bøde
> ? Der er jo ikke frit lejde aktion.

Jeg gætter som sagt på at det er lovligt at aflevere våbnet. Frit
lejde dækker det at de ikke spørger hvor våbnet stammer fra. På
den måde kan man få ejere af ulovlige våben til selv at aflevere
dem.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 17-10-11 14:00

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4e9bebcf$0$287$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> meddele at du nu samler et våben op der ligger og flyder, fordi
> du vil aflevere det til politiet. Så kan du altid henvise til

Det bedste er nok at ringe og sige "Jeg har fundet et våben/patron/bombe,
vil i hente den, eller skal jeg selv komme med den?"

Så kan politiet afgøre om det er i orden at du kommer med det, eller de vil
sende sprængningskommandoen og Rullemarie.

Jeg har iøvrigt hørt om en, der fandt en ueksploderet granat på Amager,
cyklede til politistationen og satte den på skranken.
Alle i kontoret for ned under deres borde.
"Hvorfor er i så nervøse? Jeg tabte den da et par gange herind"

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-11 14:36

Leif Neland skrev:

> [...]
> Alle i kontoret for ned under deres borde.
> "Hvorfor er i så nervøse? Jeg tabte den da et par gange herind"

Ja, jeg husker godt at episoden blev omtalt i medierne. Det med
at samle op drejede sig kun om våben, men du har nok ret i at det
er smart at gøre som du siger. Der kunne være et våben der så
'uskyldigt' ud, men som var skideustabilt.

--
Bertel

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-10-11 23:09

"Børge" <børgeogbennystourguides@børgeogbenny.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Så jeg vil hellere lade et våben ligge end risikere noget. At der måske så
> er et par børn der finder det er bare ærgeligt.

Man kan altid aflevere våben, som findes i dødsboer, finde i buske osv. Vil
man sikre sig ikke at blive mistænkt for at besidde det pgl. våben ringer
man bare og anmelder/meddeler, at man har tænkt sig at aflevere det og det
våben fundet under de og de omstændigheder. Intet problem i det. Politiet
får masser af våben ind på den måde.
Forskellen i forhold til frit lejde er, at ved frit lejde kan man aflevere
uden at oplyse navn, omstændigheder osv.
Det vil sige, at hvis man f.eks. tidligere har fundet et våben i et dødsbo
og ikke afleverede det, så overtræder man jo våbenloven, idet man nu er
besidder af våbnet.
Ved frit lejde kan man så risikofrit bringe sig ud af den åndssvage
situtation, som man har bragt sig selv i, ved at gå op og aflevere våbnet
uden at oplyse nærmere.
Det er stadig tilladt at tage ansvar for, hvad man finder diverse steder, og
at man er ligeglad med at børn evt. finder våben, fordi man ikke selv vil
tage ansvar taler jo for sig selv.
Sidstnævnte har jeg så ikke yderligere kommentarer til.

Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-11 17:57

Cykelsmeden skrev:

> Ok, jeg havde forstået således at hun ville aflevere det pågældende
> isenkram!

Du har ikke set "Det nye talkshow"? De spilder ikke seernes tid
med at gå og lægge ting på plads eller på at rydde op på anden
måde.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 17-10-11 11:45

> Du har ikke set "Det nye talkshow"? De spilder ikke seernes tid
> med at gå og lægge ting på plads eller på at rydde op på anden
> måde.

nej, - jeg spilder ikke min tid

//finn