Lovlig vold i Ishokey ?
Fra : Per

Dato : 15-10-11 09:32

Hej !

Jeg ved at man ikke kan dømmes for "lovlig vold" ifm. en boksekamp.

Det er reglerne jo netop at man skal slå på hinanden inden for givne regler.

Det har dog altid undret mig - at det også er "normalt" at man slås i en
ishockeykamp. Men er det lovligt ?
Er det en (underfprstået) del af spillet ?

http://ekstrabladet.dk/sport/anden_sport/ishockey/article1639651.ece

Nu ved jeg godt at det er en fra en amerikansk kamp - men de slås da også af
og til herhjemme i ishokey - ligesom det også kan gå meget hårdt for sig i
fx. Håndbold. Jeg synes dog aldrig at jeg hører om voldsanmeldelser i
sådanne sportsgrene.

Jeg undres fordi det imo. ikke på nogen måde kan være tilladt at lave vold i
andre sportsgrene end kampsport.

Mvh. Per

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-10-11 10:06

Den 15/10/11 10.31, Per skrev:
> [...]
> voldsanmeldelser i sådanne sportsgrene.
>
> Jeg undres fordi det imo. ikke på nogen måde kan være tilladt at lave

Billard? Det sker jævnligt, at der uddeles kæberaslere under en match på
"Det lille Apotek"
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 15-10-11 10:33

"Per" skrev i meddelelsen

[...]

Ishockey betragtes, i hvert fald af mange af udøverne, som en kampsport. Og
slagsmål er en del af konceptet.

Jan

Fra : Kasper Kelm Demant

Dato : 16-10-11 13:08

Den 15-10-2011 10:31, Per skrev:
> [...]
> voldsanmeldelser i sådanne sportsgrene.
>
> Jeg undres fordi det imo. ikke på nogen måde kan være tilladt at lave

Hej Per.

I Kriminal- og procesvidenskabelig henseende er der tale om "materiel
atypicitet". Det er et begreb man bruger for at undgå at skulle straffe
for gerninger, som objektivt opfylder indholdet af en strafbestemmelse,
og hvor der ligeledes er subjektiv tilregnelse.

Vh.
Kasper Kelm Demant
ba.jur